Werkweigering na overlijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:24

Earth schreef:
Pareltjes schreef:
Vrije dagen opnemen..

Je bent niet ziek, emotioneel beetje van slag, maar nog in staat dingen voor een ander te regelen.
Je werkgever heeft gereageerd als een hork, maar dat veranderd er niets aan...

Vrije dagen
Jezus, heb je wel iets van inlevingsvermogen? VAn dit soort reacties kan ik echt toxic raken. Een 'beetje' van slag? Wie ben jij om dat te bepalen? Ken jij de ts? Weet je wat er is gebeurd? Nee he? Dus graag een beetje subtieler zijn de volgende keer.


Ja dat heb ik, zowel als werknemer als als werkgever. De vraag was of ze vrije dagen moest opnemen, of zich ziek moest melden. Ze heeft niet om geestelijke bijstand gevraagd.

Ja als werknemer denk je dat je je ziek mag melden, een werkgever gaat kijken of je wel ziek bent. Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:28

Pareltjes schreef:
Earth schreef:

Vrije dagen
Jezus, heb je wel iets van inlevingsvermogen? VAn dit soort reacties kan ik echt toxic raken. Een 'beetje' van slag? Wie ben jij om dat te bepalen? Ken jij de ts? Weet je wat er is gebeurd? Nee he? Dus graag een beetje subtieler zijn de volgende keer.


Ja dat heb ik, zowel als werknemer als als werkgever. De vraag was of ze vrije dagen moest opnemen, of zich ziek moest melden. Ze heeft niet om geestelijke bijstand gevraagd.

Ja als werknemer denk je dat je je ziek mag melden, een werkgever gaat kijken of je wel ziek bent. Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.


Ik vind dat functioneren wel ruim genomen. Want het hangt nogal af van het werk wat je doet. Ik kan me voorstellen dat als je emotioneel een tik hebt gehad, dat je dan niet functioneert als therapeut. Maar misschien wel als timmerman. Even heel banaal, maar het is echt een wezenlijk verschil.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:35

Zit toch wel verschil in meehelpen een uitvaart te regelen. En payienten zien in een GGZ setting. En ziek hoeft niet te betekenen met 40 graden koorts op bed. Je kan ook mentaal te ziek zijn om te werken. En al zeker met patienten

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:36

Gecondoleerd TS en veel sterkte de komende tijd.

Ik begrijp de reactie van jouw manager toch wel hoor. Bij ons is het absoluut een no no om te mailen of appen als je niet naar je werk komt. Je moet gewoon bellen, altijd.

Daarnaast heb je simpelweg 2 keuzes: je bent ziek of je wilt verlof opnemen. Een reactie als: ik kom niet en ik weet niet wanneer ik er weer ben, zou bij mijn werkgever ook niet in goede aarde vallen.

Ik zou zsm mijn manager bellen. Aangeven dat je nu een paar dagen verlof op wilt nemen om alles te regelen. Als je het niet trekt na die paar dagen ga je naar je huisarts voor hulp en meld je je ziek.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:43

Pareltjes schreef:
Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.


Hoe kun je zo zijn als mens :=

Functioneren?? Omdat ze iemand helpt met een uitvaart regelen kun jij tot het oordeel komen dat ze ook cliënten in crisissituaties kan gaan bijstaan die van haar hulp afhankelijk zijn?
TS is hulpverlener dus ze is haar eigen instrument, als zij emotioneel en psychisch overhoop ligt hoe kan ze dan een ander bij staan die ook in psychische nood verkeert?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:47

Mars schreef:
Pareltjes schreef:
Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.


Hoe kun je zo zijn als mens :=

Functioneren?? Omdat ze iemand helpt met een uitvaart regelen kun jij tot het oordeel komen dat ze ook cliënten in crisissituaties kan gaan bijstaan die van haar hulp afhankelijk zijn?
TS is hulpverlener dus ze is haar eigen instrument, als zij emotioneel en psychisch overhoop ligt hoe kan ze dan een ander bij staan die ook in psychische nood verkeert?


Kan heel goed dat ze emotioneel absoluut haar werk niet meer kan uitvoeren...maar dan hoor je wel gewoon een ziekmelding te doen met bijbehorende consequenties..( afhankelijk van contract of je bv thuis moet blijven bepaalde uren, contact met arbo arts enz)

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:51

Je hoort mij niet zeggen dat dat niet hoeft.
Maar volgens Pareltjes zou dat niet geldig zijn want psychisch overhoop liggen na zoiets valt niet onder ziek zijn. Dáár gaat mijn post over.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:55

Jeetje vind het wel apart dat iedereen vind dat de baas van TS maar moet opdraaien voor het overlijden van een vriend van TS. Daar komt het op neer hij moet maar maar betalen dat ze dingen kan regelen....er is nergens gezegd dat ze geen vrij krijgt alleen gevraagd wat ze wilt en wat de bedoeling is?!

Ze geeft zelf aan dat ze dingen regelt en in het huis van de vriend rondloopt moet dr baas dan zeggen och joh neem 2 maand vrij op mijn kosten doe wat je wilt?!
TS kan gewoon vragen ik zou deze week graag vrij nemen en dan bel ik eind van de week terug hoe het gaat? Duidelijk toch?

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:57

Jeetje TS wat een nare gebeurtenis. Los van hoe je manager reageert of het op je is over gekomen, heeft ze wel gelijk. Ik zou je manager tegemoet komen en de komende dagen verlof opnemen om de familie te helpen.
Het is niet gepast om je ziek te melden en dan vervangend werk voor de familie te doen.

Mocht het dan volgende week nog niet gaan omdat je mentaal er helemaal doorheen zit, dan is dat het moment om je ziek te melden. Als je je ziek meldt kan je werkgever je vervangend werk aanbieden (bv administratie) zodat je geen patiënten contact hoeft te hebben. Dat soort dingen gaan vaak in overleg en zo nodig met de bedrijfsarts(al komt die vaak pas na 6 weken ziek in beeld).

Soms is een paar uurtjes aangepast werken ook helpend om even afleiding te hebben.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:09

Mars schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet hoeft.
Maar volgens Pareltjes zou dat niet geldig zijn want psychisch overhoop liggen na zoiets valt niet onder ziek zijn. Dáár gaat mijn post over.


Nee beter lezen...

Psychisch ziek zijn is iets anders.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:17

Rouw kun je echt wel fysiek ziek van zijn hoor. Een verdriet zo groot dat het letterlijk pijn doet en je ziek maakt. En nuchter nadenken kan dan ook niet. Er hangt dan zo’n mist in je hoofd. En een uitvaart regelen is zoiets belangrijks dan, het laatste dat je voor die belangrijke persoon in je leven nog zult doen. Ik snap het wel als je dat wel kunt opbrengen, maar werk niet. En die regeltjes voor 1ste lijn en 2de lijn enz. zijn ook maar bedacht hè. Het overlijden van je schoonvader kan meer pijn doen dan het overlijden van je eigen vader. Het overlijden van een vriend meer dan van een broer. Niemand kan bepalen hoeveel verdriet je “mag” hebben gezien je relatie tot de overledene.

Sterkte TS, meld je ziek, huil en help die begrafenis regelen als dat jou helpt bij het rouwen.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:20

Ik heb niet alles gelezen maar je nu gaan ziekmelden is niet slim gezien er al contact is geweest en je al dingen hebt aangegeven.
Je loopt het risico dat je manager zich buitenspel gezet gaat voelen en dat zich dit tegen je keert.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom je niet ad hoc, met uitleg over de situatie, een paar vrije dagen hebt opgenomen?
Betaald verlof krijgen na overlijden buiten de eerste lijn is natuurlijk geen optie. Moet je eens kijken wat een werkgever hierdoor aan extra kosten op jaarbasis gaat maken.

Veel sterkte TS!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:23

Pareltjes schreef:
Ja dat heb ik, zowel als werknemer als als werkgever. De vraag was of ze vrije dagen moest opnemen, of zich ziek moest melden. Ze heeft niet om geestelijke bijstand gevraagd.

Ja als werknemer denk je dat je je ziek mag melden, [b]een werkgever gaat kijken of je wel ziek [\b] bent. Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.


Dat gaat niet de werkgever maar een arbo-arts bekijken.
Bij een ziekmelding mag de werkgever ook niet om een reden vragen.
In een gezonde werkomgeving geef je die vaak wel maar je bent het niet verplicht.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:26

candalisa schreef:
Helaas staat de werkgever volledig in zijn recht. Bij ziek melding kan je verplicht worden thuis te blijven tot je bij een arbo terecht kan. Dus mag je evt ook niet naar een crematie toe oid.

Dat is dus niet waar.
Een Arbo-arts hoeft pas na 6 weken te worden ingeschakeld.. zou wat zijn dat je werkgever denkt te kunnen beslissen dat je dan maar 6 weken thuis blijft wachten.

Ik heb zelf aan de ARBO-arts gevraagd wat mijn rechten/plichten waren en hij zij dat je niet thuis hoefde te blijven mits dit je herstel niet in de weg stond.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:31

Ikben aan het twijfelen gebracht, voel mijn geweten knagen dat ik nu niet werk. Anderzijds voel ik me absoluut niet in staat tot werken. Wat denken jullie als je dit leest? Moet ik me vermannen en (in mijn ogen slechte) zorg bieden? Of heb ik het recht om hier even bij stil te mogen staan en de familie te helpen met de uitvaart


Bovenstaande is de vraag van TS

Nogmaals we maken allemaal nare dingen mee in ons leven. En soms zullen we ons idd moeten vermannen, hoe vervelend ook. Maar tussen moeten vermannen, tijdelijk minder productief zijn op de werkvloer of ziek zijn, zit naar mijn mening echt wel een verschil.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-01-21 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:33

Pareltjes schreef:
Ja als werknemer denk je dat je je ziek mag melden, een werkgever gaat kijken of je wel ziek bent. Indien je nog zaken voor een ander kunt gaan regelen valt het niet onder ziek zijn, dan ga je in overleg met je werkgever over opnemen van vrije dagen.

Iedereen maakt traumatische dingen mee in zijn of haar leven. Ziek ben je er pas van als je serieus niet meer kunt funktioneren. TS “ funktioneert “ nog en is dus niet ziek. Dus ook niet ziek melden maar vrije dagen opnemen.

Ben blij dat jij niet mijn werkgever en al helemaal niet mijn arbo-arts bent.
Hoe kan jij hier en nu bepalen dat TS wel of niet goed kan functioneren?

Ik ben er juist voor dat mensen bij een traumatische ervaring de tijd krijgen om het te verwerken, juist om later een burn-out of een depressie te voorkomen.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:35

Wat een rare conclusies worden er soms getrokken...

Zou met liefde TS een paar vrije dagen gunnen. Maar ziek??

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:37

Pareltjes schreef:
Nogmaals we maken allemaal nare dingen mee in ons leven. En soms zullen we ons idd moeten vermannen, hoe vervelend ook. Maar tussen moeten vermannen, tijdelijk minder productief zijn op de werkvloer of ziek zijn, zit naar mijn mening echt wel een verschil.

TS werkt bij de GGZ, hoe zie jij dan als zij minder productief zal zijn.. dat ze haar cliënten verwaarloosd, net even minder aanwezig is en daardoor een groot probleem over het hoofd ziet? Dat ze per ongeluk het totaal verkeerde zegt waardoor een cliënt weer helemaal terugvalt?
Zeg je dat ook tegen een chirurg die er even wat minder bij is...

TS is geen vakkenvuller die ipv 10 containers maar 6 kan legen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:38

Pareltjes schreef:
Wat een rare conclusies worden er soms getrokken...

Zou met liefde TS een paar vrije dagen gunnen. Maar ziek??

Mee eens. Geschokt, verdrietig, met je hoofd nu niet bij het werk zitten... allemaal logisch na zo'n schok. Dus je neemt een week vrij en kijkt daarna hoe het gaat

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:39

Pareltjes schreef:
Wat een rare conclusies worden er soms getrokken...

Zou met liefde TS een paar vrije dagen gunnen. Maar ziek??

Hoezo kan jij bepalen of zij wel of niet ziek is?
Als jij je werk niet (goed) kan doen door een vervelende ervaring dan mag je je ziekmelden en de arbo-arts bepaald dan wel of het terecht is.

En ja, ik heb ook wel vrije dagen opgenomen omdat ik mij niet ziek wilde melden.
Maar de werkgever heeft deze achteraf gewoon alsnog op ziek gezet waardoor ik mijn vrije dagen terug had; juist omdat men vond dat ik daar recht op had.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:40

Brainless
Ik ben afgestudeerd in arbeidsrecht dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Er staat “KAN” dit is namelijk vastgelegd in een cao... sommige verplichten je thuis te blijven tot je een arbo arts gesproken hebt. Een baas kan die na de verplichte wachtdagen meteen inschakelen. Zou wat zijn ja ik ben ziek en je gaat lekker 6 weken vakantie vieren (wat uiteraard niet in dit topic het geval is)
Een arbo arts mag uiteraard aangeven dat degene juist naar buiten mag en leuke dingen mag gaan doen (vaak wordt dit juist voor psychische klachten gezegd omdat het juist goed voor de gemoedstoestand is) maar tot die tijd heb je je aan de regels van de cao te houden. En je hoeft geen reden aan te geven bij de werkgever waarom je ziek bent maar die mag op zijn beurt wel degelijk een arbo arts inschakelen als er geen vertrouwen is.
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:40

Pareltjes schreef:
Ikben aan het twijfelen gebracht, voel mijn geweten knagen dat ik nu niet werk. Anderzijds voel ik me absoluut niet in staat tot werken. Wat denken jullie als je dit leest? Moet ik me vermannen en (in mijn ogen slechte) zorg bieden? Of heb ik het recht om hier even bij stil te mogen staan en de familie te helpen met de uitvaart


Bovenstaande is de vraag van TS

Nogmaals we maken allemaal nare dingen mee in ons leven. En soms zullen we ons idd moeten vermannen, hoe vervelend ook. Maar tussen moeten vermannen, tijdelijk minder productief zijn op de werkvloer of ziek zijn, zit naar mijn mening echt wel een verschil.


Tijdelijk minder productief is niet in alle beroepen mogelijk.

Soms is dingen simpel maken nuttig maar niet alles is simpel.
Daarbij misschien is nu een paar dagen ziek beter dan straks maanden thuis met een burn out.

We maken allemaal nare dingen mee, maar we reageren daar ook allemaal anders op.

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:45

candalisa schreef:
Brainless
Ik ben afgestudeerd in arbeidsrecht dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Er staat “KAN” dit is namelijk vastgelegd in een cao... sommige verplichten je thuis te blijven tot je een arbo arts gesproken hebt. Een baas kan die na de verplichte wachtdagen meteen inschakelen. Zou wat zijn ja ik ben ziek en je gaat lekker 6 weken vakantie vieren (wat uiteraard niet in dit topic het geval is)
Een arbo arts mag uiteraard aangeven dat degene juist naar buiten mag en leuke dingen mag gaan doen (vaak wordt dit juist voor psychische klachten gezegd omdat het juist goed voor de gemoedstoestand is) maar tot die tijd heb je je aan de regels van de cao te houden. En je hoeft geen reden aan te geven bij de werkgever waarom je ziek bent maar die mag op zijn beurt wel degelijk een arbo arts inschakelen als er geen vertrouwen is.
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.

Dat dus. Probeerde ik ook te zeggen maar ben nooit zo goed daarin. Je moet in principe dus thuis blijven als je je ziekmeld.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:50

candalisa schreef:
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.


Ze heeft ook niet aangegeven betaald verlof te willen. Ze heeft eigenlijk helemaal niets aangegeven.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:51

En als werknemer mag je ook een gesprek bij een arbo arts aanvragen dus die 6 weken wachten is onzin.