Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 153 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Werkweigering na overlijden?

 
Profiel   

candalisa schreef
Brainless
Ik ben afgestudeerd in arbeidsrecht dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Er staat “KAN” dit is namelijk vastgelegd in een cao... sommige verplichten je thuis te blijven tot je een arbo arts gesproken hebt. Een baas kan die na de verplichte wachtdagen meteen inschakelen. Zou wat zijn ja ik ben ziek en je gaat lekker 6 weken vakantie vieren (wat uiteraard niet in dit topic het geval is)
Een arbo arts mag uiteraard aangeven dat degene juist naar buiten mag en leuke dingen mag gaan doen (vaak wordt dit juist voor psychische klachten gezegd omdat het juist goed voor de gemoedstoestand is) maar tot die tijd heb je je aan de regels van de cao te houden. En je hoeft geen reden aan te geven bij de werkgever waarom je ziek bent maar die mag op zijn beurt wel degelijk een arbo arts inschakelen als er geen vertrouwen is.
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.

Ik ben heel benieuwd in welke CAO's dan staat dat een werkgever mag verplichten een werknemer thuis te laten blijven totdat de ARBO-arts is geweest.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:20 



 
Profiel   

https://www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ziek ... -plichten/

TS: dit is wel een mooi overzichtje van jouw rechten en plichten en die van je baas. Handig om even gelezen te hebben voordat je in gesprek gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:24 



 
Profiel   

Ik begrijp de werkgever wel.. je kan als werknemer niet zeggen ´ik ben er een paar dagen niet´ zonder erbij te vermelden wanneer je er wel weer bent. Ik vind het niet meer dan logisch dat een leidinggevende dat wil weten.

Ik sta er misschien heel anders in hoor, ik heb de crematie van mijn vader grotendeels onder werktijd geregeld, maar het regelen ligt bij de verantwoordelijken en niet bij een goeie vriend.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat je flink van de leg kan zijn en emotioneel een wrak kan zijn maar dan had je je ziek moeten melden. Zeker in de GZ mag ik hopen dat je weet hoe de wegen te bewandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:25 



 
Profiel   

Ik schrik er best wel van dat er zijn die zeggen: meld je gewoon ziek.
TS kan toch ook zeggen ik wil dit erg graag regelen, het verdriet is te intens om op dit moment mijn werk te doen, ik wil graag een paar dagen verlof al dan niet betaald. Dan kan ik dit doen wat ik graag wil. Daarna kijk ik hoe ik me voel en overleg verder met de leidinggevende/baas. Voel ik me goed genoeg om terug te keren naar het werk en kan ik mijn eigen werk weer doen of doe ik liever de eerste dagen/tijd vervangend werk. Lukt dat allemaal echt niet kan je altijd nog overwegen om jezelf ziek te melden maar dan heb je wel je beste beentje voor gezet.
Dit regelen is iets wat TS graag zelf wil doen en daar hoeft een baas niet voor op te draaien lijkt mij, dan kan je daar toch best in meedenken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 20:44 



 
Profiel   

Prrrr schreef
https://www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ziek ... -plichten/

TS: dit is wel een mooi overzichtje van jouw rechten en plichten en die van je baas. Handig om even gelezen te hebben voordat je in gesprek gaat :)


Maar werknemer is toch niet ziek? Ze wil graag vrij om de uitvaart te regelen. Dat haar hoofd niet naar werk staat is begrijpelijk, maar in principe heeft zij haar geloofwaardigheid voor een geoorloofde ziekmelding naar mijn idee al verspeelt door met een andere insteek het eerste gesprek aan te gaan.

Wel of niet ziek is en blijft altijd een grijs gebied. De arbo mag hier iets van vinden maar het blijft altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid die ook bij werknemer ligt.

Belangrijkste vooral is om te blijven communiceren en het open te houden. Begrip wederzijds is belangrijk. Zou zeker het gesprek nog even aangaan met je leidinggevende. Mogelijk valt er nog iets te regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:07 



 
Profiel   

Ik denk dat een werknemer best rekening met de situatie had kunnen houden. Dat dreigen met werkweigering vind ik weinig getuigen van empathie.
En ik vind dat Ts zich wel alsnog ziek kan melden. Ze heeft mentaal toch een flinke optetter gehad lees ik tussen de regels door. Dat ze zich niet eerder ziek gemeld heeft doet daar niets aan af in mijn ogen. In zulke situaties reageer je vaker niet adequaat.
En ze liegt niet, want psychische klachten vallen ook onder 'ziek' zijn, wanneer je niet kunt functioneren zoals het hoort.

Toen mijn paard overleed ben ik een week 'ziek' thuis gebleven, op verzoek van mijn leidinggevende. Die kon zich namelijk wel bedenken hoe verdrietig ik was!!

Ts: gecontroleerd en heel veel sterkte! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:13 



 
Profiel   

Ts, allereerst gecondoleerd. In zo'n rollercoaster is erg heel veel sterkte.

Vanuit HR wil ik graag een ander perspectief toelichten.
Het is hier al vaak genoemd. Vanuit veel regelingen is er alleen bijzonder verlof voor eerste lijns familie. Dus technisch gezien komt het wat je manager zegt. Iedereen die dat 'niet vindt kunnen' heeft dus feitelijk ongelijk.

Je nu ziekmelden mag je leidinggevende weigeren en aangeven dat er een conflict is. Dan moet je samen om tafel, of naar de arboarts of mediator. Daar zit je denk ik niet op te wachten.

Als ik je eerste post lees geef jij aan 'ik kom een paar dagen niet'. Dat is niet helemaal de bedoeling. Ik las ergens per mail.

Je zet hiermee je leidinggevende voor het blok. En zij kan uit de mail niet 1,2,3 lezen hoe ernstig het is. (Zlefde met bijv. Overlijden paard. De 1 kan wel werken, de ander alleen maar huilen).

Beter was geweest om haar te bellen en de situatie uit te leggen. Dit en dit is er gebeurd, ik zit er ff helemaal doorheen. Ik zie mezelf nu geen patienten helpen aangezien ik zelf een patient ben bijna ff. Dan had ze met je mee kunnen denken.

Daarna zeg je 'ze belt me nota bene als ik innhet huis van de overleden vriend ben'. Dat kon ze niet weten is voor mijn gevoel een vals verwijt.

En vanuit je leidinggevende is dit alles behalve handig. Ze had je moeten bellen en condoleren en vragwn hoe het met je gaat. Hoe je je voelt en wat jij verwacht. Daarna had ze aan kunnen geven dat er officieel geen bijzonder verlof voor geldt en dat het officieel vrij vragen is. Ziekte zou kunnen, dat is aan jullie samen. 50/50 kan ook. De vraag hoe lang verwacht is ook een hele logische, ze moet vervanging zoeken voor die patienten.

Al met al denk ik dus dat je leidinggevende zich voor het blok gezet voelt door een mailtje en in paniek raakte. Jij voelt je niet gehoord omdat ze zo kortaf reageert.

1 oplossing, praat met elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:27 



 
Profiel   

[ img ]
Brainless schreef
candalisa schreef
Brainless
Ik ben afgestudeerd in arbeidsrecht dus ik weet wel hoe de vork in de steel zit
Er staat “KAN” dit is namelijk vastgelegd in een cao... sommige verplichten je thuis te blijven tot je een arbo arts gesproken hebt. Een baas kan die na de verplichte wachtdagen meteen inschakelen. Zou wat zijn ja ik ben ziek en je gaat lekker 6 weken vakantie vieren (wat uiteraard niet in dit topic het geval is)
Een arbo arts mag uiteraard aangeven dat degene juist naar buiten mag en leuke dingen mag gaan doen (vaak wordt dit juist voor psychische klachten gezegd omdat het juist goed voor de gemoedstoestand is) maar tot die tijd heb je je aan de regels van de cao te houden. En je hoeft geen reden aan te geven bij de werkgever waarom je ziek bent maar die mag op zijn beurt wel degelijk een arbo arts inschakelen als er geen vertrouwen is.
In deze kwestie heeft TS niet aangegeven dat ze ziek was maar betaald verlof wilde om nu ziek te gaan melden gaat uiteraard niet goed vallen bij de werkgever.

Ik ben heel benieuwd in welke CAO's dan staat dat een werkgever mag verplichten een werknemer thuis te laten blijven totdat de ARBO-arts is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:30 



 

Romeo2007 schreef
Prrrr schreef
https://www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ziek ... -plichten/

TS: dit is wel een mooi overzichtje van jouw rechten en plichten en die van je baas. Handig om even gelezen te hebben voordat je in gesprek gaat :)


Maar werknemer is toch niet ziek? Ze wil graag vrij om de uitvaart te regelen. Dat haar hoofd niet naar werk staat is begrijpelijk, maar in principe heeft zij haar geloofwaardigheid voor een geoorloofde ziekmelding naar mijn idee al verspeelt door met een andere insteek het eerste gesprek aan te gaan.

Wel of niet ziek is en blijft altijd een grijs gebied. De arbo mag hier iets van vinden maar het blijft altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid die ook bij werknemer ligt.

Belangrijkste vooral is om te blijven communiceren en het open te houden. Begrip wederzijds is belangrijk. Zou zeker het gesprek nog even aangaan met je leidinggevende. Mogelijk valt er nog iets te regelen.
TS wil geen vrij om de uitvaart te regelen, ze vindt zichzelf hoofdzakelijk niet in staat om nu te werken:
Citaat
Ik werk met mensen in psychische nood, crisis. Naast dat ik het er zelf nu gewoon niet bij kan hebben om die verhalen te horen, ben ik er ook van overtuigd dat ik op dit moment geen goede hulpverlener kan zijn.

En in deze context snap ik dat. Je komt niet op de crisisafdeling als je je even een dagje niet lekker voelt omdat je een 5 hebt gehaald voor je proefwerk. Mensen die daar komen zijn een gevaar voor hun omgeving óf voor zichzelf - iemand zonder heftige ervaring op dat gebied wil al niet geconfronteerd worden met iemand die wellicht suïcidaal is, laat staan als je net iemand hebt verloren die zelfmoord gepleegd heeft en ook nog eens hulp moet verlenen aan die mensen.

Als het TS helpt in de verwerking hiervan om te helpen met de uitvaart, dan zie ik niet in waarom dat haar geloofwaardigheid voor een ziekmelding teniet doet, zeker niet als ze het in overleg met haar werkgever doet. Als iemand met een burn-out of een depressie thuis zit, wordt die mensen ook geadviseerd om (uiteraard binnen het redelijke) vooral dingen te ondernemen waar ze zich beter door voelen, ook als dat betekent dat ze niet binnen de vier muren van hun huis blijven. Het is wellicht geen zichtbaar lichamelijk letsel wat TS heeft opgelopen, maar wel iets waar ze van moet herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:53 



 
Profiel   

In de zorg kunnen echt horken werken...
Nadat mijn zusje was verongelukt was mijn teamleider ook simpelweg zakelijk. Deelde direct mee dat volgens cao ik recht had op verlof op dag van overlijden en dag van uitvaart. Ze is in mijn laatste vakantieweek verongelukt, en bijzonder sociaal heb ik de week daarna ziek mogen melden. Maar daarna gewoon aan het werk. Zakelijk gezien bijzonder schappelijk. Maar sociaal voelde dit gesprek niet. Zelf had ik het achteraf gezien ook anders kunnen doen, en gewoon uren opnemen in de weken daarna. Dacht daar veel te moeilijk over. Heb ervan geleerd, en na overlijden van mijn paard juist wel in overleg met collega's vrije dagen opgenomen.


Ziek melden zal waarschijnlijk nu geen mogelijkheid wezen, maar ik zou dus idd uren op nemen. Niet voor je werk, maar voor jezelf om jezelf ruimte te geven voor afscheid nemen.
Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 21:59 



 
Profiel   

Dankjulliewel voor het delen van jullie visie en de condoleances

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 22:08 



 
Profiel   

Hoop voot je dat je wel iemand hebt om er over te praten. Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 22:25 



 
Profiel   

Overigens wil ik nog wel even toevoegen dat wij de feitelijke context niet kennen. Is werknemer een goede werknemer? Hoe functioneert zij? Is zij vaak ziek? Wij kennen de voorgeschiedenis niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 07:01 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels mijn manager weer gesproken. Was een prettiger gesprek. We hebben afgesproken dat we het er een andere keer over hebben hoe we de dagen registreren. Ze heeft me uitgelegd waar ik recht op heb en waarop niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 12:40 



 
Profiel   

Wipher schreef
Ik heb inmiddels mijn manager weer gesproken. Was een prettiger gesprek. We hebben afgesproken dat we het er een andere keer over hebben hoe we de dagen registreren. Ze heeft me uitgelegd waar ik recht op heb en waarop niet.


Fijn dat het een prettiger gesprek was. Zo te lezen komen jullie el wel uit. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 12:43 



 
Profiel   

Fijn dat jullie er nu wat beter over hebben kunnen spreken, gaat vast goed komen.
Veel sterkte de komende tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 12:52 



 
Profiel   

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad.

Wat ik niet helemaal snapte in de OP, je hebt zaterdag twee directe collega's ingelicht, maar je leidinggevende pas vanmorgen per mail? Hoefde je in tussentijd dan niet te werken? En misschien vond ze het ook niet zo prettig dat je pas 4 dagen later haar informeerde.
Tweede punt is dat je schrijft dat ze mag bellen als ze vragen heeft, en als ze vervolgens belt is het ook niet goed.

Ik schrijf het even om te relativeren, dat er hierdoor misschien al wat ergernis is ontstaan. ;)

Heel veel sterkte verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 14:39 



 
Profiel   

Fijn dat je je werkgever nogmaals hebt gesproken TS en dat dat een goed gesprek is geweest. Het klinkt alsof jullie er samen wel uitkomen.

Ik verbaas mij wel een beetje over een aantal berichten in dit topic. Hoewel ik denk dat TS haar eerste contact met leidinggevende niet heel handig heeft aangepakt, vind ik het nogal wat dat wij ineens kunnen gaan oordelen over of TS wel of niet ziek is. Dat is aan TS en eventueel aan een bedrijfsarts. Niet aan Bokt.

Strikt gezien heb je in deze situatie inderdaad geen recht op (betaalde)vrije dagen. Wel zijn er een aantal andere opties i.o.m. werkgever. Je zou bijvoorbeeld onbetaald verlof kunnen krijgen of calamiteiten verlof. Mocht je werkgever dat niet willen, kun je vakantiedagen opnemen.

Ziek melden is ook een optie. De reden moet dan echter wel zijn dat je niet in staat bent in huidige toestand je werkzaamheden uit te voeren, niet omdat je andere dingen wilt doen(helpen met het organiseren van een uitvaart bijvoorbeeld). Het bepalen of TS haar reden terecht is,is echter aan de bedrijfsarts. Die kan ook alternatief werk voorstellen en met TS afspraken maken over wat ze wel en niet mag doen tijdens haar ziekmelding.
Je hoeft tijdens een ziekmelding trouwens niet altijd verplicht thuis te blijven hoor. Daar geldt in eerste instantie een CAO/contract en de afspraken die je daarin gemaakt hebt. Mocht daar niets over in staan, dan mag een werkgever wel van je vragen om bereikbaar te zijn, maar wel binnen het redelijke. Zie bijvoorbeeld: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... teverzuim/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 15:33 



 
Profiel   

Toen mijn moeder op sterven lag moest ik er vrije dagen voor opnemen. Ik kreeg alleen 1 dag verlof voor de begrafenis. Ik heb nog gevraagd of ik voor de 2 dagen waken gebruik kon maken van de zorgcalamiteit maar nee. Mijn moeder lag in Een verzorgingstehuis te sterven dus ik moest er gewoon verlof voor opnemen. Echt belachelijk. Ik heb dus maar 1 dag verlof gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 15:48 



 
Profiel   

Xx schreef
Toen mijn moeder op sterven lag moest ik er vrije dagen voor opnemen. Ik kreeg alleen 1 dag verlof voor de begrafenis. Ik heb nog gevraagd of ik voor de 2 dagen waken gebruik kon maken van de zorgcalamiteit maar nee. Mijn moeder lag in Een verzorgingstehuis te sterven dus ik moest er gewoon verlof voor opnemen. Echt belachelijk. Ik heb dus maar 1 dag verlof gekregen.


Dat is wel heel weinig!
Bij ons krijg je zorgverlof wanneer iemand (1ste lijns) op sterven ligt tot het overlijden.
En je krijg de dagen van het overlijden t/m de uitvaart ook uitbetaald.
Toevallig heb ik dit pas uit gezocht voor mijn collega bij het overlijden van haar vader.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 16:15 



 
Profiel   

pinto_1 schreef
Wat ik niet helemaal snapte in de OP, je hebt zaterdag twee directe collega's ingelicht, maar je leidinggevende pas vanmorgen per mail? Hoefde je in tussentijd dan niet te werken? En misschien vond ze het ook niet zo prettig dat je pas 4 dagen later haar informeerde.

Topic is een paar dagen oud...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 17:40 



 

Xx schreef
Toen mijn moeder op sterven lag moest ik er vrije dagen voor opnemen. Ik kreeg alleen 1 dag verlof voor de begrafenis. Ik heb nog gevraagd of ik voor de 2 dagen waken gebruik kon maken van de zorgcalamiteit maar nee. Mijn moeder lag in Een verzorgingstehuis te sterven dus ik moest er gewoon verlof voor opnemen. Echt belachelijk. Ik heb dus maar 1 dag verlof gekregen.

Wat raar, daar hoor je minimaal 4 dagen voor te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 18:51 



 
Profiel   

Ik lees hier van veel mensen dat ze niet begrijpen dat ziek melden omdat je je gewone werk niet kunt doen niet betekent dat je dan maar meteen thuis mag blijven en al helemaal niet dat je dan voor andere mensen dingen mag regelen en anderen ondersteunen.

Als jij je gewone werk niet kunt doen ben je verplicht om in overleg te gaan over vervangende werkzaamheden. Een werkgever mag aangeven dat dat niet hoeft en je je tijd maar in moet delen hoe jij dat het prettigst vindt, maar dat mag je dus niet zelf eisen/toe eigenen. Wil je dat wel dan moet je dus verlof vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:22 



 
Profiel   

Mindim schreef
Xx schreef
Toen mijn moeder op sterven lag moest ik er vrije dagen voor opnemen. Ik kreeg alleen 1 dag verlof voor de begrafenis. Ik heb nog gevraagd of ik voor de 2 dagen waken gebruik kon maken van de zorgcalamiteit maar nee. Mijn moeder lag in Een verzorgingstehuis te sterven dus ik moest er gewoon verlof voor opnemen. Echt belachelijk. Ik heb dus maar 1 dag verlof gekregen.

Wat raar, daar hoor je minimaal 4 dagen voor te krijgen.



Afhankelijk van je cao.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 12:08 



 
Profiel   

GDG schreef
Ik lees hier van veel mensen dat ze niet begrijpen dat ziek melden omdat je je gewone werk niet kunt doen niet betekent dat je dan maar meteen thuis mag blijven en al helemaal niet dat je dan voor andere mensen dingen mag regelen en anderen ondersteunen.

Als jij je gewone werk niet kunt doen ben je verplicht om in overleg te gaan over vervangende werkzaamheden. Een werkgever mag aangeven dat dat niet hoeft en je je tijd maar in moet delen hoe jij dat het prettigst vindt, maar dat mag je dus niet zelf eisen/toe eigenen. Wil je dat wel dan moet je dus verlof vragen.


Dit dus....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 153 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen