[ENQ] Humor tijdens de coronacrisis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 08:45

Super, dankjewel! <3

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 11:36

Hallo allemaal! Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik mijn scriptie afgerond en is deze beoordeeld met een 8,5! Ik wil iedereen nogmaals heel hartelijk bedanken voor het invullen en delen van de enquête, dit is echt van onschatbare waarde geweest. Ik heb uiteindelijk ruim 2200 reacties mogen ontvangen, hoewel deze helaas niet allemaal volledig en/of bruikbaar waren. In de beoordeling werd nog apart benoemd dat het vrij uniek is om zoveel reacties op een afstudeerenquête te ontvangen :D de verhouding man/vrouw heb ik uiteindelijk nog met veel pijn en moeite omhoog weten te krijgen tot ongeveer 35/65.

Voor de geïnteresseerden heb ik een korte Nederlandse samenvatting geschreven.

Citaat:
In een wereld getroffen door een pandemie wendden mensen zich, nog meer dan normaal, tot het internet voor communicatie. Intussen werd humor veelvuldig gebruikt als coping mechanisme. Deze combinatie resulteerde in de circulatie van talloze Covid-19 memes, die gedeeld werden via sociale media zoals WhatsApp. Het begrijpen en waarderen van memes vereist specifieke digitale vaardigheden, die niet iedereen bezit. Verschillen in deze vaardigheden kunnen onder andere verklaard worden door leeftijdsverschillen. De vraag is of dit ook leidt tot verschillen in waardering, goedkeuring, en begrip van Covid-19 memes, en daarmee ook tot verschillen in communicatie tussen generaties. Doormiddel van een enquête, afgenomen onder 1645 deelnemers, zijn deze verschillen bestudeerd. De deelnemers zijn afkomstig uit vier generaties: Boomers (1946-1964), Generatie X (1965-1980), Millennials (1981-1996), en Generatie Z (1997-2003). Er is hierbij gekeken naar WhatsApp en social media gebruik, de ervaren impact van Covid-19, Covid-19 humor in het algemeen, en de beoordeling van vijf voorbeeldmemes.

Boomers besteedden de minste tijd op WhatsApp, dit nam stapsgewijs toe voor iedere jongere generatie. Daarentegen was bij Boomers wel de grootste toename in tijd besteed op WhatsApp sinds Covid-19 zichtbaar. Participanten van alle generaties gaven aan WhatsApp voornamelijk te gebruiken om te communiceren met vrienden en familie, en in mindere mate met kennissen en collega’s of klasgenoten. Hoewel vrienden en klasgenoten vaak van dezelfde generatie zijn, is dit niet het geval bij familie, collega’s, en kennissen. Daarom kan aangenomen worden dat de meeste participanten WhatsApp regelmatig gebruiken om met mensen van andere generaties te communiceren.

De negatieve impact van Covid-19 was het grootste voor Generatie Z, en het laagst voor Boomers. Het ervaren van een negatieve Covid-19 impact op hun leven kan de behoefte aan coping mechanismes vergroten, wat verklaart waarom jongere generaties humor vaker als dusdanig gebruikten.

Een cruciaal aspect in het voortbestaan van een meme is interactie en delen. Iets meer dan de helft van de participanten gaf aan actief Covid-19 memes te delen via WhatsApp. Hoewel het ontvangen van Covid-19 memes vergelijkbaar is voor alle generaties, is Generatie X naar eigen idee het meest actief in het delen van Covid-19 memes, en Generatie Z het minst. De voorbeeldmemes lieten hier echter een ander beeld zien, waarbij Generatie Z het hoogst scoorde op interactie, en de score geleidelijk afnam voor elke oudere generatie.

Hoewel memes vaak gezien worden als niet serieus, blijkt uit de motivaties voor het delen van Covid-19 memes dat vermaak niet hun enige functie is. De meest genoemde reden voor het delen van Covid-19 was weliswaar ‘omdat ik het grappig vind’, maar de daarop volgende motivaties hadden allemaal een sociale aard. Het ging hierbij om samen lachen, of de situatie kunnen relativeren. Opvallend is dat vooral jongere generaties deze redenen noemden, terwijl oudere generaties minder geneigd waren om Covid-19 memes te zien als een manier om sociale cohesie te vergroten of als collectief coping mechanisme. Verschillende motivaties voor het delen van dezelfde memes kunnen leiden tot miscommunicaties tussen verschillende generaties.

Aversie tegen Covid-19 humor in het algemeen was het grootst voor Boomers, terwijl Generatie Z de grootste groep was die aangaf dat het afhangt van het onderwerp. Het merendeel van de participanten van alle generaties gaf echter aan geen bezwaar te hebben tegen grappen over Covid-19. Boomers scoorden het laagst voor waardering, goedkeuring, en acceptatie van de voorbeeldmemes. De verschillen tussen generaties waren het grootst voor goedkeuring en acceptatie, wat suggereert dat generaties het niet eens zijn over wat wel en niet kan.

Een andere belangrijke factor is het begrijpen van Covid-19 memes. Voor deze factor waren de verschillen tussen generaties minder groot, hoewel Boomers nog steeds het laagst scoorden en Generatie Z het hoogst. Gemiddeld genomen was de begripscore echter zeer hoog. Een mogelijke verklaring hiervoor is de herkenbaarheid van de onderwerpen. Omdat begrip voor alle generaties hoog was, lijkt het onwaarschijnlijk dat verschillen in waardering, goedkeuring, en acceptatie verklaart kunnen worden door het niet begrijpen van de memes.

Opvallend was dat controversiële Covid-19 memes structureel het laagst scoorden voor waardering, goedkeuring, acceptatie, en interactie, maar tegelijkertijd ook hoge standaard deviaties vertoonden voor deze factoren. Dit geeft aan dat er een hoge mate van verdeeldheid was, die niet waargenomen werd bij de andere voorbeeldmemes. Omdat bij alle generaties sprake was deze verdeeldheid, kan dit fenomeen niet verklaard worden door leeftijdsverschillen.

(Bron: Ok, boomer. Generational differences in approval, understanding, and appreciation of Covid-19 memes on WhatsApp in the Netherlands.)

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:26

Gefeliciteerd!
Toch leuk om te lezen dat ik niet onder de boomers val met mijn 1981 geboortejaar zoals mijn dochter me vaak noemt. Ik dacht dat ik nog net Generatie X was maar zelfs dat niet. Ik voel me vandaag meteen weer jonger. :D

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 12:37

Dankjewel!

De precieze geboortejaren verschillen nog wel een beetje per bron/land/definitie, maar dit is op basis van het Pew Research Center en volgens mij wel de meest gehanteerde verdeling ook. Ben je zomaar een Millennial, tijd voor avocadotoast :))

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:39

En ik blijk Mrs X te zijn... :+ :D

Leuk onderzoek, leuke conclusies die an sich niet heel verrassende zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:41

Ah ik ook een mrs X. :D Terwijl ik vaak voor Boomer wordt uitgemaakt -O- .

Maar boeiend om te lezen maar ook niet verrassnd eigenlijk. De oudere generatie is wat minder van de we maken overal maar "grappige" dingen over en sturen die massaal door. In die zin pas ik wel bij de boomers. Ik zie er de lol en noodzaak ook niet zo van :n

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: [ENQ] Humor tijdens de coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:56

Super goed, gaaf onderzoek en heldere samenvatting! Zou je me je scriptie willen sturen? Ik zit zelf pas aan het eind van mijn eerste bachelorjaar maar ik ben heel benieuwd hoe je het hebt aangepakt met validiteit!

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 13:00

Als je me even een PB stuurt met je emailadres dan zal ik 'm mailen! edit: Ik zie dat ik jouw emailadres al ahd!

Er is overigens weinig onderzoek gedaan specifiek naar generatieverschillen in humor, maar sommige van de onderzoeken spreken de uitkomsten van mijn onderzoek wel wat tegen dus in die zin is de uitkomst toch niet helemaal vanzelfsprekend.

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: [ENQ] Humor tijdens de coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:21

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je scriptie! *\o/* Een prachtig cijfer voor je onderzoek over een boeiend onderwerp