Boerinnentopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:30

Hoihoi,

Ik vroeg me af of hier nog meer boerinnen zijn? En wat voor werk jullie allemaal doen op de boerderij.

Zelf ben ik nu een halfjaar werkzaam op de boerderij van mijn mijn schoonouders. Hebben een kleine melkveebedrijf met 25 mrij koeien. Hebben nog een grupstal, maar we hopen over een aantal jaar een andere stal te kunnen bouwen. Zijn er alleen nog niet overuit, wat we precies willen.

De bedoeling is dat ik het volgend jaar zomer het bedrijf overneem. Schoonouders blijven nog wel helpen, de eerste jaren. Vriend blijft voorlopig 40 uur per week werken.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:01

Niemand?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:43

Mijn ouders hebben een boerderij, zij zagen mij altijd als de beste opvolger. Ik vind de koeien fantastisch, maar het zware werk, nooit eens onbezorgd vrij of vakantie nemen is niets voor mij.

Mooie koeien hebben jullie, mijn ouders hebben ook veel MRIJ, maar ook gemengd met andere stevige rassen. Geen Hollstein bij ze. :o

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:49

Meld zich :wave:

Samen met mijn man run ik een schapenboerderij met zo’n 650 ooien en 20 rammen.

In de basis doe ik alle dingen met de dieren en mijn man het land maar we helpen elkaar uiteraard daar waar nodig. Zal later in de week nog wat uitgebreider reageren maar inmiddels is het wel echt bedtijd. Morgen weer om 6 uur op :Z

Afbeelding
Afbeelding

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 00:14

Niet volledig boerin. Mijn moeder en haar vriend hebben een klein melkvee bedrijf. Hier help ik af en toe.
Zelf werk ik als psychiatrisch verpleegkundige. Dus zal voornamelijk meelezen :)

Wij hebben een bedrijf met 80 melkkoeien, voornamelijk brownswiss, paar fleckvie en holstein (kruisingen). Melken met een delaval robot. Verder nog +- 100 jongvee. En gras/maisland.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:15

Ik lees mee, wij hebben nu 100 pensionpaarden staan maar mijn vader zou morgen weer dikbillen kopen als het kon :+ . Elk jaar wel schapen lopen en veel werk is nog hetzelfde als vroeger.

Alleen wat meer mensen op je erf :+

Anoniem

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:49

@marleen_88:
Mooie koeien :D We hebben naast mrij ook nog 2 kruisingen mrijxfleckieh. Leuke koeien, maar zo eigenwijs als maar kan :') Ik ben gek op ze, maar de rest kunnen die 2 af en toe wel vervloeken :+

Dat niet meer op vakantie kunnen, was voor mij ook wel een dingetje. Maar was ook enige nadeel wat ik kon bedenken. Vandaar de keuze om er volledig voor te gaan.

En zolang schoonouders nog fysiek in staat zijn om te melken etc. Dan kunnen we nog wel een paar dagen weg.

Holstein hebben ze vroeger weleens aangekocht om te proberen. Maar was het allemaal net niet.

@lizy29:
Schapen <3 Daar blijf ik een zwak voor houden. Mijn opa en oma hadden ook een schapenbedrijf. Wel iets minder haha

@Eloya:
Meepraten mag natuurlijk ook altijd. Zelf kom ik ook uit de zorg. Inmiddels besloten om er volledig mee te stoppen. Mede dankzij corona, maar ook de hoge werkdruk etc.

@ruitje:
100 pensioenpaarden is ook veel! Paar jaar terug zaten we ook nog over na te denken om over te stappen naar vleesvee.

Maar was voor ons niet rendabel ivm stal moeten aanpassen. En daarnaast hopen we zelf straks een schuur te verbouwen tot woning. Moet ook nog allemaal te betalen zijn :+ Willen niet afhankelijk zijn van de bank :o

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:01

Hier ook een boerin waar jullie over vallen van niet op vakantie kunnen vind ik dikke onzin.
Je kunt prima op vakantie er is ook nog zo iets als bedrijfsverzorging.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:03

Wat leuk MRIJ's! Zit je in een gebied waar je mogelijkheden hebt om nog enigszins uit te breiden of ben je van plan op een andere manier meer geldstromen door het bedrijf te krijgen? Of hebben jullie nog geen hele concrete toekomstplannen?

Wij hebben thuis een bedrijf met 50 melkkoeien en bijbehorend jongvee, allemaal driewegkruisingen (HF x Fleckvieh x Noors/Zweeds roodbont en een paar waarbij Fleckvie verwisseld is met Montbeliarde).
We hebben een prachtig bedrijf, deels vernieuwd en deels heeeel oud (jongvee staat op onze deel en varkensdeel die beiden uit 1800 komen).

Op dit moment is het bedrijf van mijn man en schoonvader, ik help dagelijks mee met alle administratieve taken, voeren en verzorgen van de drogen en het jongvee en klusjes random het melken. Melken op zich doe ik zelf niet, vanwege rugklachten, maar als het nodig is, bij het monsteren of als er wordt ingekuild ben ik wel in de melkstal te vinden.

We zijn bezig met een robot om wat meer vrijheid te hebben, mijn man en ik werken namelijk beiden nog naast het bedrijf. Ik fulltime als docent melkveehouderij op het MBO, dus ik mag hele dagen over koetjes en kalfjes praten :D.

Zodra we de robot hebben en het bedrijf overnemen, zou ik ook graag meer als educatieboerderij aan de slag willen en zelf zuivelen trekt me ook altijd nog wel. Mijn man lijkt het dan weer fantastisch om eigen vleespakketten af te kunnen leveren, dus een neventak zal er op ten duur hoogstwaarschijnlijk wel bij komen. Nu zijn we ook de eerste boerderij aan het dorp, dus qua ligging gaat dat prima!

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:11

mino1 schreef:
Hier ook een boerin waar jullie over vallen van niet op vakantie kunnen vind ik dikke onzin.
Je kunt prima op vakantie er is ook nog zo iets als bedrijfsverzorging.


Ik heb het over "onbezorgd" op vakantie gaan. Ik weet dat mijn vader toch altijd met zijn gedachte bij het bedrijf was. Zal dit goed gaan, zal de bedrijfsverzorger dat niet vergeten en zal het goed gaan met de toezicht overdag en vaarzen die moeten kalveren... En na wat slechte ervaringen: penicilline in de tank, kalf levend over straat gesleept en geen dierenarts gebeld voor zieke koeien, heeft mijn vader echt geen onbezorgde vakantie hoor.

Fijn voor jou dat jij dat wel kunt, wat ik bij mijn ouders en familie zie is dat toch heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:16

We mogen inprincipe uitbreiden tot 50 koeien. Alleen voor mijzelf is 30 wel de max. Doordat we niet afhankelijk zijn van de bank, scheelt dit al enorm. Schoonouders hebben zich zo ook altijd prima gered. Schoonpa heeft ernaast altijd 20 uur gewerkt als rmo chauffeur.

Daarnaast wil ik later graag een kleinschalige zorgboerderij beginnen en daarnaast 1 gedeelte van het huis ombouwen tot vakantiewoning. Met mogelijkheid om paarden mee te nemen. Wonen vlakbij een groot natuurgebied.

Zelf vlees verkopen lijkt mij ook nog wel iets. Hebben ook al een melktap.

De deel willen we ook nog ooit verbouwen tot feestlocatie/kantine van zorgboerderij.

Bedoeling is dat vriend wel steeds minder buitenshuis gaat werken in de toekomst.

Zelf ijs verkopen leek mij ook altijd wel wat, maar we hebben schuin tegenover een restaurant. Die inmiddels zelf ook ijs maakt, van onze melk haha.

Ik heb zat plannen, zal alleen niet allemaal tegelijk kunnen.

Wil mij eerst focussen op bedrijf zelf. En voor het sparen van een nieuwe stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:20

marleen_88 schreef:
mino1 schreef:
Hier ook een boerin waar jullie over vallen van niet op vakantie kunnen vind ik dikke onzin.
Je kunt prima op vakantie er is ook nog zo iets als bedrijfsverzorging.


Ik heb het over "onbezorgd" op vakantie gaan. Ik weet dat mijn vader toch altijd met zijn gedachte bij het bedrijf was. Zal dit goed gaan, zal de bedrijfsverzorger dat niet vergeten en zal het goed gaan met de toezicht overdag en vaarzen die moeten kalveren... En na wat slechte ervaringen: penicilline in de tank, kalf levend over straat gesleept en geen dierenarts gebeld voor zieke koeien, heeft mijn vader echt geen onbezorgde vakantie hoor.

Fijn voor jou dat jij dat wel kunt, wat ik bij mijn ouders en familie zie is dat toch heel anders.

Nu mankeren onze koeien zeer weinig *afkloppen* Maar ik zou ook niet rustig op vakantie kunnen.

Kan ik nu al niet. Maak mij altijd druk om de honden. Ook al zitten ze goed bij mijn ouders. Maar zijn eenmaal niet de makkelijkste honden.

Nu ben ik zelf ook niet echt een vakantieganger. Wil alleen nog 1 graat roadtrip maken door Schotland en Noorwegen. Hadden we vorig jaar en dit jaar willen doen :+

Voor de rest ben ik meer van weekendjes weg.

En tjah bedrijfsverzorging kost ook weer geld :')

Edit: Daarnaast heb ik geluk dat mijn vader en stiefvader ook boerenzoons zijn. En ze nog 10 jaar jonger zijn dan schoonouders. Dus in de rustige periodes zouden hun eventueel ook het werk kunnen overnemen. Kennen het werk :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:22

Hier ook robots .Rebecca ik hoop dat jullie niet gekozen hebben voor de "blauwen ".

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:23

Maranta schreef:
We mogen inprincipe uitbreiden tot 50 koeien. Alleen voor mijzelf is 30 wel de max. Doordat we niet afhankelijk zijn van de bank, scheelt dit al enorm. Schoonouders hebben zich zo ook altijd prima gered. Schoonpa heeft ernaast altijd 20 uur gewerkt als rmo chauffeur.

Daarnaast wil ik later graag een kleinschalige zorgboerderij beginnen en daarnaast 1 gedeelte van het huis ombouwen tot vakantiewoning. Met mogelijkheid om paarden mee te nemen. Wonen vlakbij een groot natuurgebied.

Zelf vlees verkopen lijkt mij ook nog wel iets. Hebben ook al een melktap.

De deel willen we ook nog ooit verbouwen tot feestlocatie/kantine van zorgboerderij.

Bedoeling is dat vriend wel steeds minder buitenshuis gaat werken in de toekomst.

Zelf ijs verkopen leek mij ook altijd wel wat, maar we hebben schuin tegenover een restaurant. Die inmiddels zelf ook ijs maakt, van onze melk haha.

Ik heb zat plannen, zal alleen niet allemaal tegelijk kunnen.

Wil mij eerst focussen op bedrijf zelf. En voor het sparen van een nieuwe stal.


Mooie plannen heb je, hopelijk kun je in de toekomst hiermee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:26

marleen_88 schreef:
Maranta schreef:
We mogen inprincipe uitbreiden tot 50 koeien. Alleen voor mijzelf is 30 wel de max. Doordat we niet afhankelijk zijn van de bank, scheelt dit al enorm. Schoonouders hebben zich zo ook altijd prima gered. Schoonpa heeft ernaast altijd 20 uur gewerkt als rmo chauffeur.

Daarnaast wil ik later graag een kleinschalige zorgboerderij beginnen en daarnaast 1 gedeelte van het huis ombouwen tot vakantiewoning. Met mogelijkheid om paarden mee te nemen. Wonen vlakbij een groot natuurgebied.

Zelf vlees verkopen lijkt mij ook nog wel iets. Hebben ook al een melktap.

De deel willen we ook nog ooit verbouwen tot feestlocatie/kantine van zorgboerderij.

Bedoeling is dat vriend wel steeds minder buitenshuis gaat werken in de toekomst.

Zelf ijs verkopen leek mij ook altijd wel wat, maar we hebben schuin tegenover een restaurant. Die inmiddels zelf ook ijs maakt, van onze melk haha.

Ik heb zat plannen, zal alleen niet allemaal tegelijk kunnen.

Wil mij eerst focussen op bedrijf zelf. En voor het sparen van een nieuwe stal.


Mooie plannen heb je, hopelijk kun je in de toekomst hiermee aan de slag!

Hoop het ook :D Zolang opaatje nog leeft, is vakantiewoning sowieso nog geen optie.

Gemeente is iig al wel enthousiast van onze plannen. Altijd nog afwachten, hoe enthousiast ze tegen die tijd nog zijn. Maar het helpt wel mee, dat ze willen voorkomen dat de jongeren vertrekken van het platteland.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:43

ik meld me ook als meelezer, aangezien ik me wel boerin 'voel' maar het niet mijn werk is.
mijn ouders hebben een akkerbouw bedrijf welke mijn broertje overneemt ergens in de komende paar jaar. Mijn vriend is bedrijfsleider op een een (ander) akkerbouw bedrijf en woont in de boerderij woning.

Vandaag is hij aardappels aan het scheppen en zit ik op mijn studentenkamer. Morgen is mijn presentatie van mijn scriptie voor de opleiding Bedrijfskunde Agribusiness. In juli verhuis ook naar de boerderij, en vanaf augustus ga ik bij een bedrijf werken die sorteermachines voor groente en fruit verkoopt, in de buitendienst.

Als ik mezelf dan toch een rol zou moeten geven op de boerderij, dan zou dat denk ik de mentale ondersteuning van mijn vriend zijn. (hoe anti feministisch dat dan ook klinkt :x ). Het is voor hem prettig om over zijn werk te kunnen praten met iemand die het wereldje en het werk kent en begrijpt.

Voor mij word het raarste wel op een boerderij te gaan wonen die niet van ons is.... Zo zie ik het niet gebeuren dat mijn paarden hier aan huis kunnen. Maargoed, we zijn nog jong... ik moet geduldiger zijn.

Ook besteedde mijn vader een groot deel van de werkzaamheden uit (hij heeft naast het akkerbouwbedrijf een succesvolle aardappelhandel). Maar dat betekende dat zodra de aardappels verkocht en uit de schuur waren wij in de zomer op vakantie konden. Spuiten, beregenen en ander werk aan het gewas deed hij namelijk niet zelf. Voor mijn vriend geld dat niet, en mag ik blij zijn dat ik hem in februari een weekeindje naar de Veluwe kan krijgen. Gelukkig mag ik voor mijn werk gaan reizen. Hoewel ik zoiets heb van als je echt op vakantie wil dan kan je weg, je bent in dienst en je hebt vakantie dagen gekregen, voelt het voor hem niet zo. Dus ik begrijp de comment van het niet zorgeloos op vakantie erg goed.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:53

Veredelde hobby boerin hier :D
We hebben Blonde d'Aquitaines, nu met alle kalveren nog in de wei een stuk of 35. Deze lopen vanaf ongeveer mei tot november in de wei. Daarna gaan de kalveren bij de koeien weg, blijven de koeien een weekje op stal en gaan daarna nog weer naar buiten, meestal een maandje nog. Het jongvee blijft dan binnen.
Mijn man heeft gewoon een fulltime baan buiten de agrarische sector, ik een parttime baan. In maart/april kalft alles af, dat is de drukste periode :D
Ik help af en toe, bij het afkalven bijvoorbeeld. We hebben een stalcamera, dus mijn man kan vanaf zijn werk alles in de gaten houden en indien nodig snel even naar huis om bij het afkalven te helpen.
Op vakantie gaan gaat dus niet, bedrijfsverzorging is niet te betalen voor ons en is bij ons vooral voor de hond/kat/kippen en paarden zorgen, dus hele andere tak van sport.


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:36

mino1 schreef:
Hier ook een boerin waar jullie over vallen van niet op vakantie kunnen vind ik dikke onzin.
Je kunt prima op vakantie er is ook nog zo iets als bedrijfsverzorging.


Weet niet wat dat in Nederland kost maar wij verdienen bij lange na niet genoeg om dat te kunnen bekostigen.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:13

mino1 schreef:
Hier ook robots .Rebecca ik hoop dat jullie niet gekozen hebben voor de "blauwen ".


Daar ligt niet de voorkeur inderdaad. Maar door mijn werk zie ik heel veel verschillende robots en ervaringen verschillen enorm. Bij ons ligt de voorkeur op de rooien.... maar die prijs :(

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 00:11

Hier een bedrijf van ongeveer 170 melkvee, Holstein.
We melken met 3 robots op 2 locatie’s. 1 alles nieuw en een oude locatie(naast elkaar gelegen). Mijn man draait dit bedrijf en ik doe de administratie en financiën. Tevens zijn we begonnen met paardenfokkerij.

De opmerking over onzin dat je niet op vakantie kan; een gepassioneerde boer laat niet zomaar zijn bedrijf achter om rustig op vakantie te gaan. En bedrijfsverzorging kost je nog n vakantie extra…

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:35

Hier ook een boerin.
Al staat dat momenteel stil vanwege een peuter en baby en herstel na bevalling.

Dit ga ik wel weer oppakken als ik goed en wel hersteld ben.
Werk ook nog 20 uur per week bij een dierenarts /katten opvang.

Wij hebben ongeveer 250 melkkoeien en bijbehorend jongvee.

Geen robot maar een 2x22 swingover en een 2x6 visgraat melkstal (2 locaties)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:18

Leuk topic! Ik lees/paat ook graag mee. Mijn vriend heeft een akkerbouwbedrijf geërfd, we wonen hier samen (allebei zonder agrarische acntergrond maar met een werknemer die er al 15 jaar werkt) en ik ben er ook voor de mentale steun en hulp als het zo uitkomt. De paarden komen na de zomer naar huis, kan niet wachten. :) wellicht komt er een moment dat ik ook een dag ga meewerken op het bedrijf!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:10

Meld mij ook!
We hebben een melkveebedrijf met ongeveer 70 melkkoeien, en nog wat jongvee. Melken met 1 Lely robot.
Niet echt een bepaald ras, hebben vanalles staan. Alleen de 1e kalf koeien gaan onder een rode stier, daar willen we nog wel eens een kuis van aanhouden, maar kopen vaak kuisen aan met mooie melklijsten om op te fokken. Hebben verder nog een blauwe stier tussen de melkkoeien lopen.
Mijn vriend zorgt er full time voor, zelf werk ik 4 dagen in de week bij een groothandel in ruitersportartikelen. Mijn werk op de boerderij is voornamelijk de kalveren uitmesten en m'n vriend assisteren, dat varieert van schudden tijdens het maaiseizoen, tot thuis de boel in de gaten houden als hij er niet is en dan ook de bevallingen bijstaan als dat zo uitkomt. Mijn eigen 'vee' zijn m'n 3 friese kerels.

Over vakanties, het is inderdaad te duur om een vervanger te regelen, maar dat komt wel als we ouder zijn en gaan minderen. Probeer het voorlopig op dagjes weg te houden, dat valt nog wel goed te regelen en ook leuk. Maar moet zeggen dat ik ook helemaal niet van vakantie houd, helemaal geen zin om langer weg te moeten, heb het thuis veelste veel naar m'n zin en vind het eigenlijk helemaal niet prettig om mn beesten uit handen te moeten geven :roll: .
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 28-06-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Boerinnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:15

Welkom allemaal :D

Van sommige kalfjes hier word ik altijd zo vrolijk. Deze dame is altijd blij om je te zien. Gaat pas hooi knabbelen, als je iets er op hebt gelegd. Ook al is de bak nog vol, met goed hooi :') Beide komen uit 2 pittige moeders. Dus investeer er iets meer tijd in, dan bij de anderen. In de hoop er meer gemak van te hebben later :+

Afbeelding

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:54

Mijn vriend en ik hebben samen een akkerbouwbedrijf en een aantal vleeskuikenstallen. Ik werk volledig mee in het bedrijf.