Ontslag nemen en een studie oppakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 20:03

Hallo allen die zo lief zijn om dit te lezen.
Ik zal beginnen met een paar feiten op een rij te zetten.

Ik heb een vast contract
En een MBO diploma als paraveteriair,gehaald in 2 jaar ipv de gebruikelijke 4 jaar.
Ik heb niet eerder een HBO gedaan.

Nu zit het zo,
Ik ben niet op mijn plek op mijn werk maar heb ook moeite om iets anders te vinden. Ik weet namelijk niet wat ik wil.
Mijn paraveteriair diploma heeft nooit als meer gediend dan een papiertje, want ik heb nooit gewerkt als dierenarts assistente. Daar heb ik geen ervaring in dus, afgezien van mijn stage ervaringen. En ook die zijn inmiddels 3 jaar oud.
Maar omdat ik een vast contract heb, ben ik ook wat huiverig om dat maar 'gewoon' in de wind te gooien.
Ik wil een weloverwogen keuze maken.
Maar wat is verstandig?
Toch ontslag indienen(en dus nergens recht op hebben) en een opleiding starten? Ik ben inmiddels 27(in juni 28) en heb een aantal jaar studiefinanciering ontvangen tijdens de mbo.
Enig idee of ik daar nog recht op heb? Heb ik nog recht op andere dingen?
Ik ben er nog niet helemaal uit, dus ik dacht, misschien heeft bokt een aantal goede inzichten die het van een andere kant bekijken.

Alvast bedankt!

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:12

Ik zou niet weten of je nog ergens recht op hebt, maar ik zou het pas doen als je weer wat meer fysiek onderwijs mag volgen. Puur omdat ik dus begrijp dat het studeren al een paar jaar geleden is. Ik denk persoonlijk dat het dan gewoon lastiger is om in de flow te komen en te binden met je opleiding. Bij mij zijn er meerdere mensen die vorig jaar iets anders hebben gestudeerd en nu gewoon door het online ook niet de binding met de opleiding voelen. Denk nog even na wat je zou willen en ga ervoor als er meer fysiek onderwijs mogelijk is wil ik je aanraden :)

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:15

Ik zou niet zomaar een vast contract opzeggen nee.

Kun je bij duo uitzoeken of je nog recht hebt op studiefinanciering? Maar dat is dan waarschijnlijk niet de gehele studiefinanciering. Hoe ga je dan de rest betalen als je je baan opzegt?

Je kunt ook kijken naar deeltijd of afstandsonderwijs. Dan studeer je naast je baan.
Wil je verder met je diploma? Of totaal iets anders?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:17

Wat voor werk doe je nu en is daar ruimte om een opleiding te volgen?

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:19

Misschien kun je naast je werk een opleiding doen. Een avondstudie bijvoorbeeld wat je thuis kan doen. Maar daar moet je wel de tijd en energie voor hebben naast je huidige baan.

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:22

Je kunt kijken naar een bbl opleiding waarbij je werkt en leert. Of inderdaad een avond, weekend of thuisopleiding zodat je daarnaast kunt blijven werken, maar soms moet je dan wel stages gaan lopen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:47

Voor je vragen wat betreft recht op studiefinanciering: bel alsjeblieft gewoon even met DUO en leg je situatie voor. Er wordt zo belachelijk veel foutieve informatie gegeven door Bokkers wanneer het op studiefinanciering aankomt.

Ik werk zelf 32 uur per week en volg daarnaast een voltijdse thuisstudie. Dit is voor een twee jarige associate degree. Is zoiets niet iets voor je?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:49

Toen ik me wou laten omscholen ben ik gestart met een thuisstudie naast mijn baan, was best wel even doorbuffelen met een jong gezin ernaast. Inmiddels werkzaam in de sector waar ik wilde gaan werken en bijna klaar met mijn opleiding

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:43

In de tijd dat ik studeerde was het zo dat mbo stufi los stond van hbo/uni stufi. Maar er was ook een maximum leeftijd gekoppeld aan een hbo stufi en die nader je met rasse schreden.
Het beste is gewoon even duo bellen. Die kunnen je precies vertellen waar je nog recht op hebt gezien eerder ontvangen stufi en leeftijd.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:09

Duo is de partij die je iets kan zeggen over studiefinanciering. Ik zou hen bellen om meer informatie te vragen.

Daarnaast is het denk ik goed om je af te vragen of stufie alleen wel genoeg is? Is een deeltijd studie of thuissituatie naast je baan haalbaar? Of zou je huidige werk iets kunnen bijdragen in de opleidingskosten? Zeker als je een opleiding gaat doen in de richting waarin je ook werkt zou ik dat eens navragen.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:28

Heb je enig idee wat je wil gaan doen? Want afhankelijk daarvan zijn er wel wat mogelijkheden.
Ik doe bijvoorbeeld een werk-leertraject in de zorg. Dus terwijl ik studeer werk ik in mijn nieuwe vakgebied en wordt daarvoor betaald. Is zij-instroom, met enige toelatingseisen.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:37

Ik weet niet wat je precies wil gaan doen maar ook op HBO niveau zijn er leer-werk trajecten. Bijvoorbeeld als je je wilt omscholen voor het onderwijs. Je krijgt dan ook al deels betaald.

Het ligt verder helemaal aan je financiƫle situatie of je makkelijk je vaste baan op kan zeggen. Woon je thuis? Hoe hoog zijn je vaste lasten? Heb je een buffer?

Stel je woont nog thuis, je ouders staan volledig achter je en je hebt spaargeld dan zou ik ontslag wel overwegen. Je kan je dan volledig op je studie richten.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:13

Ik zou het doen, mits je weet wat je wil en dat ook met motivatie (probeert af te maken) afmaakt. Mijn situatie was iets anders, maar vergelijkbaar. Een baan waarbij ik als ik zou willen kon blijven, maar ik was niet op mijn plek. Ik werd depressief bij de gedachte dat dat mijn toekomst zou zijn. Na 3 jaar werken ben ik begonnen aan mijn studie. Waarvan ik er nu 1,5 jaar op heb zitten. Corona heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik vind het prettig, hierdoor heb ik meer vrije tijd en kan ik alles makkelijker plannen. Ik verwacht dat je nog wel wat recht hebt op een vergoeding vanuit DUO, daarvoor zou ik contact leggen met DUO of even inloggen op Mijn DUO. Houdt er wel rekening mee dat de kans dat het een lening betreft groot is. Mocht je huidige werk flexibel zijn, zou je nog kunnen overleggen of je er bijvoorbeeld 8/12/16 uur kan blijven werken zodat je ook nog een klein inkomen hebt.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:16

Ik heb ook voor een organisatie gewerkt waar ik echt niet op mijn plek zat. Ik had er ook een vast contract. Ik ben daar weggegaan, maar niet voordat ik iets anders had. Ik heb een studie opgepakt naast mijn nieuwe baan omdat dit nodig was voor mijn nieuwe baan.
Ikzelf zou echt niet snel mijn ontslag geven zonder een andere baan te hebben. Je moet immers wel een inkomen hebben om van te kunnen leven.
Nog los daarvan, stel ik mezelf ook wel een beetje de vraag hoe handig het op dit moment is om een nieuwe baan te zoeken in een andere sector / je baan op te geven voor een studie. Door de coronacrisis zijn er veel mensen die van baan (moeten) veranderen, naast natuurlijk nog de pas afgestudeerden die ook allemaal een plekje op de arbeidsmarkt proberen te bemachtigen. Een nieuwe baan vinden in deze tijd lijkt me dus niet zo gemakkelijk (in de meeste sectoren). .

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:19

Wat doe je nu voor werk?
Waarom zit je daar niet op je plek?
Wat mis je en wat zou je graag willen?
Heb je genoeg buffer om een tijdje niet/ minder te werken?

Als je bij een grote organisatie zit kan je misschien intern verschuiven en dat proberen te combineren met een studie.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:50

Als je het op jouw huidige werk naar je zin hebt en het dus idd echt zonde is om je vastigheid aan de kant zetten, zou ik inderdaad kijken naar een thuisopleiding oid. Dat vind ik altijd een erg mooie oplossing.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ontslag nemen en een studie oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:26

Het ligt er aan wat je wil! Ik denk dat het prima haalbaar is om tegelijkertijd te studeren en te werken. Of in je oude baan zodat je alvast daarnaast gaat studeren, of toch een baan proberen te vinden met je huidige studie die je gaat doen. En misschien is dat nog niet perse het werkveld wat je wil maar zo heb je wel nog je salaris.

Ikzelf ben net begonnen met een hbo studie naast mijn werken. Ga proberen om fulltime te werken, even kijken wat haalbaar is.

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 14:39

Bedankt voor alle antwoorden!
Zeer behulpzaam!

Ik zit helaas niet op mijn plek bij mijn huidige baan en ben daarom verder aan het kijken.
Binnen de organisatie zijn (op dit moment) geen mogelijkheid voor mij.

Een duaal opleiding zou perfect zijn maar daar vind ik op dit moment moeilijk mijn weg in.
Voor mijn idee kan ik niet echt verder op mijn mbo diploma en vacatures die mij enigszins aanspreken vragen toch vaak eerdere ervaring of aantoonbare interesse(zoals ict) en dat heb ik niet.
Kk heb er interesse in, zeker, maar niet aantoonbaar omdat ik in mijn begin van het werkende leven en het diploma wat ik daarna heb gehaald alleen maar tunnelvisie heb gehad op dieren(heb een tijd in de paardenwereld gewerkt alvorens weer terug naar school te gaan voor mijn diploma)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:42

fleurtjeuh schreef:
Bedankt voor alle antwoorden!
Zeer behulpzaam!

Ik zit helaas niet op mijn plek bij mijn huidige baan en ben daarom verder aan het kijken.
Binnen de organisatie zijn (op dit moment) geen mogelijkheid voor mij.

Een duaal opleiding zou perfect zijn maar daar vind ik op dit moment moeilijk mijn weg in.
Voor mijn idee kan ik niet echt verder op mijn mbo diploma en vacatures die mij enigszins aanspreken vragen toch vaak eerdere ervaring of aantoonbare interesse(zoals ict) en dat heb ik niet.
Kk heb er interesse in, zeker, maar niet aantoonbaar omdat ik in mijn begin van het werkende leven en het diploma wat ik daarna heb gehaald alleen maar tunnelvisie heb gehad op dieren(heb een tijd in de paardenwereld gewerkt alvorens weer terug naar school te gaan voor mijn diploma)

Interesse zou je ook op andere manieren aan kunnen tonen, denk op het gebied van ICT zelf een website maken, dat soort dingen :) Evt vrijwillige meekijkstages bij ict bedrijven, enzovoorts. Denk dat ze daar echt wel begrip voor hebben hoor, dat je niet meteen weet wat je wilt