hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
solarpleure

Berichten: 2730
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 20:10

Ik zie door het bomen het bos niet meer, er wordt zo veel aangeboden, er zijn zo veel methodes en eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik erg weinig ervaring heb op het gebied van dier gerelateerde opleidingen en cursussen.

Ik ben opzoek naar een opleiding/cursus voor honden gedragsdeskundige oid.
Hetgeen geleerd wordt, wordt in de praktijk voornamelijk gebruikt bij asiel honden. Dus veelal honden die niet de beste basis meegekregen hebben, onzeker zijn of andersoortige rugzakjes hebben. Het betreft ook vaak grote honden, het merendeel is herder of stafford-achtig.
Het gaat in veel gevallen dus niet over zit, lig, af, blijf. Maar over reacties op andere honden, voer/bezitsnijd, muilkorf trainingen e.d.

Maar wat is nou het beste?
BAT kwam mij wel over als erg nuttig, maar brengt voor mij weer de angst voor terugval wanneer de hond geplaatst wordt.
HWIBkeurmerk, klonk ook goed, maar kreeg ik een beetje wij-van-wc-eend gevoel
Tinley academie, daar volgt een kennis de kattengedragdeskundige opleiding en is daar enthousiast over, maar is het ook een goede?
Martin Gaus, ben ik obv onderbuikgevoel niet zo kapot van, maar misschien is dat onterecht.

Wie kan me wat vertellen over de opleidingen, welke ik links moet laten liggen, wat zijn aanraders, of waar moet ik op letten?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:31

Ik heb zelf (nog) geen opleiding gevolgd dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Wel kwam ik tijdens mijn zoektocht Dogvision tegen en die staat niet in je lijstje. Nog het overwegen waard misschien, ik heb er goede verhalen over gehoord

leenleen11
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: bij Utrecht

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:41

Ik ben toevallig net begonnen met de eerste module bij dogvision. Heb er goede ervaringen over gehoord, en ik vind het tot nu toe erg leuk. Veel info over houdingen en gedrag en de oorzaken ervan. Je zou eens op de site kunnen kijken of kunnen bellen

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:42

Als je goed bent in engels raad ik https://www.leerburg.com aan en specifiek Michael Ellis school of dog training.

BAT is een methode can Grisha Stewart. Niet een opleiding als totaal plaatje.

Het ligt eraan waar je in gelooft ook.
Wil je alle 4 quadranten gebruiken of alleen R+?

Denise Fenzi FSDA is ook goed (positive only) en Leerburg is balanced.

solarpleure

Berichten: 2730
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 22:31

Ik zal ook eens naar dogvision kijken.
Mijn lijstje was overigens niet het enige waar ik naar gekeken had, er zijn zo veel aanbieders en zoveel methodes en technieken. Ik weet gewoon niet welke nou goed bij mijn doelgroep zou passen, of welke trainers echt goed zijn. Op de websites vinden ze zichzelf en hun technieken/methodes natuurlijk allemaal het beste, maar ik heb gewoon niet de kennis om te beoordelen of ze ook de beste voor mij zijn. En de kosten zijn dusdanig hoog dat je niet even wat gaat volgen en als dat het niet helemaal is, je nog een andere opleiding gaat volgen.

Mijn voorkeur heeft een online training in dit geval niet. Leerburg.com lijkt me interessant voor bijspijkeren, of bepaalde dingen terugkijken, maar niet om zonder begeleiding zelf mee aan de slag te gaan. Ik zoek iets waarbij de trainer direct feedback kan geven op bepaald handelen van de cursist.

Ik ben van mening dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat enkel R+ niet altijd overal werkt. Een opleiding die puur op 1 van de quadranten zit zou dus ook niet mijn voorkeur hebben.
Zoals ik aangaf is de opleiding bedoeld om in te zetten bij een asiel, er komen veel verschillende honden met verschillende uitdagingen binnen en waar m.i. dus ook verschillende oplossingen voor zijn.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:49

Ja dan hangt het idd van je budget af.

De Michael Ellis school of dog training komt met contact momenten met Michael en gaat via video consults etc. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Maar uiteindelijk inderdaad iets kiezen en kijken hoe het bevalt en dan kun je eraan toevoegen met courses hier en daar.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:02

Mocht ik na de instructeursopleiding doorgaan zou ik zelf kiezen tussen Annorlunda (wat je BAT noemt denk ik, gezien Monique Bladder dit in Nederland heeft geïntroduceerd) of Dogvision. Annorlunda is wel echt een hele goede, vernieuwende kijk op gedrag en training ervan, zeker geen methode waarmee je meer kans hebt op terugval mijn inziens. Martin Gaus Academie vond ik zelf niet zo, de HUS opleiding tenminste, daarom voor instructeur naar O&O gegaan (opleiding is goed, communicatie valt tegen).

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 06:44


dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:09

Heb dat vele jaren gedaan zonder opleiding puur op eigen ervaringen. Heb wel getraind bij meerdere hondentrainingen met verschillende inzichten. Ook bij hondenscholen voor probleem honden waar ik totaal 160 kilometer voor moest rijden per les 10 weken lang.

Door eigen ervaringen en inzichten en alle cursussen enz. Heb ik vele asiel honden kunnen trainen en mensen kunnen helpen.

Ook een meerdaagse cursus gevolgd over hondentaal, gedrag enz. Zeer interessant. Daarnaast ook tellington touch cursussen gehad en grondwerk cursussen met honden gedaan voor beter aanvoelen van hun lichaam en zeer ontspannen maar intensieve relaxte trainingen te doen.

Daar heb je echt onwijs veel aan.

Je hebt niets aan 1 methode want je krijgt alles van chihuahua tot stafford tot herder tot poolhond met leuk /geen/slecht/bizar verleden. Behandeld als hond, als baby of als middel om frustraties af te reageren. Die zijn niet allemaal hetzelfde te begeleiden. Daarom van belang dat je kan combineren en het dier kan "lezen"

Aller belangrijkste is bijna rassen kennis hebben. Weten hoe het ras wat je voor je heb5 oorspronkelijk in elkaar zit, voor welk doel gefokt en wat je sowieso kan verwachten van de hond, gemiddeld genomen dan, aan de hand van het ras, de rasgroep waartoe die behoort.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 01-02-21 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:23


MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: hondengedragsdeskundige opleiding, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 07:56

Ik heb erg goede dingen gehoord over Annorlunda.