Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

deeltijd hbo en fulltime baan? (Toegepaste psychologie)

 
Profiel   

Hi,

Ik zou ooit nog graag een HBO diploma willen halen, toegepaste psychologie lijkt mij enorm interessant en ook een aanvulling en manier om door te ontwikkelen in mijn huidige werk. Ik heb al gevonden dat deze studie in deeltijd kan, met meestal 1 avond in de week lees.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met deze opleiding, wat ben je na je studie gaan doen? Zijn er mensen die de richting van arbeidspsychologie hebben gekozen, wat houd jou werk nu in?

Ook ben ik op zoek naar mensen die een fulltime baan gecombineerd hebben met een deeltijd hbo studie? Hoe is dit gegaan? Ben je minder gaan werken bv? Heb je langer over je opleiding gedaan als verwacht? Nam je veel vakantie op voor je studie etc?

Ik heb geen kinderen en mijn partner gaf al aan mijn huishoudelijke taken over te willen nemen tijdens de studie, in zoverre is er dus wel steun en is het ms wel te combineren. Ook denk ik dat ik de praktijkopdrachten allen bij mijn huidige werkgever zou kunnen uitvoeren en dus geen aparte stageplaats zou moeten zoeken.
Toch lijkt een 40 urige werkweek + 20/25 uur studiebelasting mij behoorlijk pittig, zeker voor meerdere jaren.
Voor mijn huidige functie heb ik een paar jaar terug een 32 urige werkweek gecombineerd met school (2x per maand, nam ik dan op als vakantiedag) en 1 dag stage (later 2 dagen per week), dat was behoorlijk heftig maar “slechts” 1 jaar. Dit zou 4 zijn...
Hebben jullie tips en ervaringen hiermee? Ik zit er bv aan te denken om nu al de schoolboeken te kopen en door te lezen, zodat ik dan in september met een kleine basiskennis begin en daardoor ms 15-20 uur P week kwijt ben ipv 20-25 uur?

Dankjewel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:16 



 
Profiel   

Als je een fulltime baan hebt zul je weinig vrije tijd overhouden, naast de college uren moet je ook nog opdrachten maken en studeren voor tentamens. Daarnaast ben je bij veel deeltijdopleidingen ook nog verplicht om een of meerdere dagdelen/avonden naar school te gaan. Toegepaste psychologie is zeer populair, maar waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat voor werk wil je graag gaan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:25 



 
Profiel   

har166 schreef
Als je een fulltime baan hebt zul je weinig vrije tijd overhouden, naast de college uren moet je ook nog opdrachten maken en studeren voor tentamens. Daarnaast ben je bij veel deeltijdopleidingen ook nog verplicht om een of meerdere dagdelen/avonden naar school te gaan. Toegepaste psychologie is zeer populair, maar waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat voor werk wil je graag gaan doen?

Ja is het een populaire opleiding? Betekend dat veel werk, of juist veel mensen met een diploma die geen werk kunnen vinden/in een ander vakgebied terecht komen?

In mijn huidige baan werk ik als veiligheids toezichthouder, het gedrag van mensen (waarom kiezen voor het uitvoeren van onveilige handelingen?) vind ik enorm interessant, daarom spreekt deze opleiding me zeer aan en sluit deze denk ik ook goed aan op mijn huidige werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:29 



 
Profiel   

boeflover schreef
har166 schreef
Als je een fulltime baan hebt zul je weinig vrije tijd overhouden, naast de college uren moet je ook nog opdrachten maken en studeren voor tentamens. Daarnaast ben je bij veel deeltijdopleidingen ook nog verplicht om een of meerdere dagdelen/avonden naar school te gaan. Toegepaste psychologie is zeer populair, maar waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat voor werk wil je graag gaan doen?

Ja is het een populaire opleiding? Betekend dat veel werk, of juist veel mensen met een diploma die geen werk kunnen vinden/in een ander vakgebied terecht komen?

In mijn huidige baan werk ik als veiligheids toezichthouder, het gedrag van mensen (waarom kiezen voor het uitvoeren van onveilige handelingen?) vind ik enorm interessant, daarom spreekt deze opleiding me zeer aan en sluit deze denk ik ook goed aan op mijn huidige werk.

Ik durf geen exacte baankansen te noemen, maar je zou even bij: https://www.studiekeuze123.nl/studies/3 ... o-bachelor kunnen kijken
Het feit dat het numerus fixus is bij de meeste scholen zegt vaak al wat (en ik denk als het gaat over baankansen dat voltijd/deeltijd geen verschil maakt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:31 



 
Profiel   

De opleiding wordt vaak gekozen door studenten met een spw opleiding en die door willen in een net iets ander vakgebied maarrrrrr ook door studenten die ' iets met mensen willen doen ' of psychologie willen studeren maar niet wettelijk toelaatbaar zijn op de universiteit. Maar iedereen heeft een eigen reden om een opleiding te kiezen uiteraard, vandaar dat ik benieuwd ben naar de jouwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 17:46 



 
Profiel   

Mijn collega is hiermee begonnen naast het fulltime werken in het onderwijs. Zij had op zaterdag altijd studie en alle andere vrije tijd werd zelfstudie. Deze combinatie was echt te pittig, ze is dan ook gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 18:12 



 

Ook in deeltijd zal je op een gegeven moment een stage moeten lopen of praktijkervaring op moeten doen. Dat moet naast de tijd die je fysiek op school moet doorbrengen, bij de meeste opleidingen is dat een dagdeel of een hele dag. Dus naast een fulltime baan is niet te doen qua tijd, tenzij je het heel slim kan spelen met weekenddagen. Maar dat betekent dus wel dat je waarschijnlijk 7 dagen per week bezig bent.

Ik ken alleen mensen die het naast een parttime baan deden en die gaven stuk voor stuk al aan dat het heel taai is. Het vergt echt heel veel zelfdiscipline.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 18:16 



 
Profiel   

boeflover schreef
Ja is het een populaire opleiding? Betekend dat veel werk, of juist veel mensen met een diploma die geen werk kunnen vinden/in een ander vakgebied terecht komen?

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Vlaanderen is hier nauwelijks werk mee te vinden (weliswaar beetje afhankelijk van de precieze afstudeerrichting). De meeste jobs in die richting zijn voor mensen met een masterdiploma psychologie en ook daarmee is het knokken om een baan in het werkveld te vinden. Ik ken wel enkele mensen die toepaste psychologie gestudeerd hebben. Eentje heeft daarna een master psychologie gedaan. De andere twee zijn beginnen werken in de gehandicaptenzorg.

Wat betreft combinatie van een baan en studie: dat is behoorlijk pittig met de opdrachten die je moet maken en de stage die je moet lopen. Dat vond ik althans. De ene vindt het pittig, de ander doet het met twee vingers in de neus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 18:32 



 
Profiel   

Ik heb deze studie gedaan, ook afgemaakt.
Baanperspectief na deze opleiding was er amper. Heb ook behoorlijke spijt achteraf dat ik deze studie heb gedaan. Het is zo breed, dat je eigenlijk niet genoeg weet van een specifieke richting. Er waren toendertijd ook amper tot geen vacatures voor toegepast psychologen. Er waren dan andere opleidingen die beter passend zijn, ondanks dat het je zo wel aangepraat werd in de opleiding.

Ik ben uiteindelijk beland in een heerlijke functie, maar hiervoor zou de opleiding pedagogiek beter aangesloten hebben bijvoorbeeld.

Mijn advies, niet doen. Of kies een andere opleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 18:40 



 
Profiel   

Met mijn vorige opleiding heb ik ook weken van 7 werkdagen gehad met stage en school erbij, dat was idd zwaar. Als ik de modules lees waar praktijk opdrachten bij zitten denk ik dat ik die opdrachten bij mijn huidige bedrijf zou kunnen doen, vraag is alleen of mijn werkgever dat toestaat natuurlijk.
Qua werk ben ik heel benieuwd wat mensen zijn gaan doen, ik heb niet de intentie deze opleiding te gaan doen om ander werk te gaan zoeken, ik denk dat het me een nog betere veiligheidskundige kan maken, en daardoor doorgroei mogelijkheden geeft bij mijn bedrijf. Bij mijn vorige werkgever kon ik geen promotie maken vanwege het ontbreken van een hbo diploma, nu kijkt mijn huidige werkgever gelukkig liever naar competenties als papieren, maar toch lijkt het me alsnog wel een meerwaarde om een hbo diploma te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:07 



 
Profiel   

Ik begin in september met een (tweede) HBO naast mijn fulltime baan, maar kan de stage lopen bij mijn huidige werkgever. Dat maakt het makkelijker.

Maar veiligheidskunde; zijn daar niet specifieke opleidingen voor? Ook op HBO niveau?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:17 



 
Profiel   

Snorlex schreef
Ik begin in september met een (tweede) HBO naast mijn fulltime baan, maar kan de stage lopen bij mijn huidige werkgever. Dat maakt het makkelijker.

Maar veiligheidskunde; zijn daar niet specifieke opleidingen voor? Ook op HBO niveau?

Leuk een (mogelijk, ik ben er nog niet helemaal uit) lotgenoot :) heb jij al ideeen hoe je het gaat plannen samen? Je hebt er al ervaring mee?

En klopt, ik zou ook hbo integrale veiligheid kunnen kiezen, is ook zeker een optie omdat ik dat wrs wel wat vrijstellingen kan krijgen. maar mijn indruk hiervan is dat je hiermee vrij breed wordt opgeleid met daarbij de nadruk op overheidsdiensten, en dus uiteindelijk qua vakkennis niet zo heel veel ermee extra leer.
Het hoe en waarom van menselijk gedrag vind ik het leukste aan mijn werk, leuker als opzoeken wat er in de wet staat (Al hoort dat er ook wel bij), en daarom spreekt toegepaste psychologie mij wat dat betreft meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:34 



 
Profiel   

Collega van mij doet Bedrijfskunde MER aan de HU. Is echt heel zwaar in combinatie met werk en gaat eigenlijk niet. Ze is 1 dag per week ‘vrij’ en volgt dan school. De rest moet ze dus tijdens/na het werk doen en het huilen staat haar vaak nader dan het lachen. Ze heeft uitstel gevraagd voor meerdere modules en doet er dus langer over. Ze denkt er vaak over om te stoppen maar tot nu toe gaat ze toch door. Ze is nu 2 jaar bezig dacht ik.

Ik zou het nooit doen. Ik zou echt gek worden en ziek worden van de stress en de druk. Maar als je dit trekt dan is het super als je het kan doen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:39 



 

Toegepaste Psychologie is niet een geweldige opleiding qua banenkansen. In principe word je opgeleid voor iets wat je helemaal niet mag doen met een HBO-papiertje. Ik heb 3 jaar gestudeerd en ben nu overgestapt, het is een hele interessante studie maar met het papiertje kun je helaas niet zo veel. Persoonlijk zou ik het niet aanraden, ook omdat er enorm veel studenten zijn die de opleiding volgen en er is maar een minimaal aantal banen wat je er echt mee kunt doen. TP is eigenlijk een "net-niet" studie, je krijgt vakken op allerlei gebieden maar niet echt iets specifieks. Dan zou je beter kunnen kijken naar een specifiekere opleiding binnen dit vakgebied (bijv. Social Work, Pedagogiek etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:41 



 
Profiel   

Ik werk zelf in de GGZ en een toegepast psycholoog is niet declareerbaar volgend de DBC beroepentabel. Hierdoor kies ik dan altijd liever voor een SPH of Social worker met bv ggz agoog uitstroomprofiel. Deze zijn wel sxhrijfbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 19:48 



 
Profiel   

Ik heb een aantal jaren geleden TP gedaan. En ben toevallig in de begeleiding/ gehandicaptenzorg terecht gekomen, maar niet omdat ze daar nou zaten te springen om iemand met een TP diploma. Het schijnt nu wel een mogelijkheid te zijn om voor de richting begeleiding te kiezen.
En doe nu een master psychologie. Die op de rug vanaf het hbo overigens weer alleen toegankelijk is met TP. Als vooropleiding dus wel een goede. Alleen TP is misschien niet super nuttig, maar voor jouw situatie klinkt het best oké.
Ik ben trouwens wel minder gaan werken naar de fulltime master. Weet niet in hoeverre deeltijd en voltijd vergelijkbaar zijn.

Wat is je vooropleiding? Of heb ik daar overheen gelezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:07 



 
Profiel   

Geen ervaring met toegepaste psychologie, wel met studeren in deeltijd naast een baan.
Aankomende zomer rond ik een 4 jarige bachelor in deeltijd af, toen ik startte ben ik 32 uur gaan werken. Daarnaast heb ik een paard en een partner (niet samenwonend, geen kinderen).
Mijn ervaring is dat de studiebelasting in pieken en dalen gaat; de start van een periode is relatief rustig, richting de tentamens stijgt de stress :+ Het is key om bij te blijven want achterstand is nauwelijks in te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:19 



 
Profiel   

Ik heb de opleiding in deeltijd gedaan, geen aanrader naast een fulltime baan. Naast een deeltijd baan is het prima te doen. Maar ik heb enorme studie vertraging gehad omdat discipline niet mijn sterkste punt is gebleken. Denk dat ik weinig studenten heb ontmoet die geen studie achterstand hadden in de deeltijd variant. Heb de minor arbeid- en organisatie psychologie gekozen. Tijdens de stages in aanraking gekomen met het re-integratieweek. Ontzettend leuk en daarna ook blijven werken als re-integratiebegeleider en jobcoach. Inmiddels werk ik studenten begeleider op een MBO. Nooit problemen gehad met het vinden van werk maar het is inderdaad een veel gekozen studie en er zitten veel beperkingen aan maar doordat de studie steeds langer bestaat is er ook steeds meer bekendheid en wordt er ook steeds vaker naar TP'ers gevraagd. Kijk ook eens op de Facebook pagina's die er zijn van de opleiding. Daar zie je ook meerdere mensen die de zelfde vraag als jou hebben gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 20:29 



 
Profiel   

boeflover schreef
Snorlex schreef
Ik begin in september met een (tweede) HBO naast mijn fulltime baan, maar kan de stage lopen bij mijn huidige werkgever. Dat maakt het makkelijker.

Maar veiligheidskunde; zijn daar niet specifieke opleidingen voor? Ook op HBO niveau?

Leuk een (mogelijk, ik ben er nog niet helemaal uit) lotgenoot :) heb jij al ideeen hoe je het gaat plannen samen? Je hebt er al ervaring mee?

En klopt, ik zou ook hbo integrale veiligheid kunnen kiezen, is ook zeker een optie omdat ik dat wrs wel wat vrijstellingen kan krijgen. maar mijn indruk hiervan is dat je hiermee vrij breed wordt opgeleid met daarbij de nadruk op overheidsdiensten, en dus uiteindelijk qua vakkennis niet zo heel veel ermee extra leer.
Het hoe en waarom van menselijk gedrag vind ik het leukste aan mijn werk, leuker als opzoeken wat er in de wet staat (Al hoort dat er ook wel bij), en daarom spreekt toegepaste psychologie mij wat dat betreft meer aan.


Ik bedoelde meer dat het mijn tweede bachelor is. In principe zou ik het niveau dus aan moeten kunnen haha. Maar voltijd is wel anders dan deeltijd. Ik heb al eerder een opleiding gevolgd (1 jaar) bij mijn vorige werkgever. Toen werkte ik 40 uren en ging ik 1 dag naar ‘school’. Beetje jammer alleen dat ik vijf dagen werk in vier moest proppen. :+
Zwaar maar wel te doen. De opleiding was ook een verdieping op mijn werkzaamheden toen dus de kennis ging heen en weer als het ware. Maaaaar; dit keer moet ik het 3 jaar vol gaan houden :'). Ik ben dus wel in overleg met de werkgever hoe we hier een win-win van kunnen maken. Ik wil mijn huidige uren namelijk behouden (of in ieder geval garantie op, zodat ik na het behalen van de opleiding mijn fulltime uren weer terug kan krijgen).

Ik begrijp je overwegingen! TP wordt langzamerhand ook meer ‘erkend’. Dat is wel prettig.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-01-21 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 23:02 



 
Profiel   

Ik werk 24 uur (in 2 verschillende banen) naast een deeltijd HBO studie waarvan ik 1 dag in de week school heb van 8 uur en ca. 16 uur thuisstudie. In totaal ben ik dus zeker 48 uur per week kwijt aan studie en werk. Ik kan/mag mijn praktijkopdrachten (en dat zijn er veel) uitvoeren binnen mijn werk gelukkig. Niemand in mijn klas werkt momenteel fulltime; Sommige hebben het geprobeerd maar zijn uiteindelijk of afgehaakt of minder gaan werken. Tevens is mijn studie geen toegepaste psychologie, maar wellicht geeft dit beeld van hoe een deeltijd hbo studie naast een baan eruit ziet. Succes met je keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 23:31 



 
Profiel   

Ik doe een master en ben uit voorzorg minder gaan werken. Werk nu twee dagen, heb een dag school en 20u zelfstudie staat ervoor. Al kom ik daar nooit aan eigenlijk.
Dit is prima te doen, heb alle tijd om me op de opleiding te richten :)
Ik heb wel een gezin ook nog erbij. As ik die niet had zou drie dagen werken ook prima lukken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen