Online assessment bij sollicitatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 17:21

Ik lees het steeds vaker, een online assessment maakt deel uit van de sollicitatie procedure. Wanneer ik dat lees solliciteer ik bij voorbaat al niet. Waarom? Omdat ik van mijzelf weet dat mijn cognitieve vaardigheden bij zo'n test gewoon ruk zijn.
Ik voel mijzelf met HBO werk en denk niveau niet dom, maar schijnbaar heb ik niet zo'n hoog iq :')

Nu heb ik het niet zo naar mijn zin op mijn werk en ben een beetje aan het rondkijken, zodoende begin van de week een sollicitatie verstuurd.
Ik kreeg een mail met het verzoek een online assessment te doen op gedrag en cognitieve vaardigheden (dus nog niet eens een gesprek gehad). Nu wil ik die assessment dus eigenlijk niet doen, en ik vraag mij af wat jullie zouden doen? De sollicitatie terug trekken of gewoon aangeven dat dit mijn zwakke punt? Of het assessment wel doen en er het beste van hopen?
Laatst bijgewerkt door Rodevlinder op 24-01-21 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:24

Die assessments kun je wel oefenen. Zijn online wel voorbeelden te vinden.

Ik zou het voorbereiden en het assessment doen. Je hebt niets te verliezen toch?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:24

Gewoon doen. Schaam je niet hoor. Je weet niet wat ze vragen bij zo’n assessment. Iedere is weer anders. En soms is er geen goed of fout maar willen ze gewoon weten hoe je reageert in bepaalde situaties. Ze zullen je heus geen wiskundige sommen gaan voorleggen. Tenzij je op een financiële functie solliciteert natuurlijk. Maar ik zou het gewoon doen. Wat maakt het uit als het niet goed gaat? Als je het niet doet heb je de baan zeker niet.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:26

Ik heb begrepen dat je er heel veel van leert en het steeds beter doet als je zo'n assessment vaker doet. Want dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. Als het bij een andere werkgever is heb je niets te verliezen. Ik zou het zeker proberen.

Edit: en je hebt kans dat het in eerste instantie alleen om een vragenlijst gaat. Dat kun je niet fout doen want je bent gewoon wie je bent.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 24-01-21 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:27

Oefenen en dan gewoon doen.
Waarom denk je dat je die niet kan?

Anoniem

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:32

Gewoon doen.. lijkt me een no brainer.

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:32

Gewoon veel oefenen! Zijn heel veel oefeningen op het internet te vinden. Als je veel oefent zijn de meeste onderwerpen gewoon hetzelfde en is het eenvoudig in te vullen. En hoe vaker je er eentje maakt hoe makkelijker het wordt, ze verschillen niet veel.

Daarnaast heb ik bij mijn huidige baan ook een assessment moeten maken waarop ik op 1 rekenonderdeel heel slecht had gescoord maar omdat ik goed wist te onderbouwen waarom dit zo was en hoe ik dit in het vervolg beter kan doen werd ik gewoon aangenomen hoor (en nog wel een financiële functie haha)!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:37

Ik snap wel dat je het niet wilt doen en vind het ook irritant dat het regelmatig een onderdeel is van een sollicitatieprocedure. Daarbij: als het te oefenen is, wat is de waarde dan nog?

Als de baan je leuk lijkt zou je het natuurlijk alsnog kunnen doen, goede kans dat je beter scoort dan je verwacht. Als je je terugtrekt, zou ik wel aangeven dat het is omdat je niet mee wil doen aan het assessment.
edit; 2 typo's
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 24-01-21 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:40

Serendipity1 schreef:
Ik snap wel dat je het niet wilt doen en vind het ook irritant dat het regelmatig een onderdeel is van een sollicitatieprocedure. Daarabij: als het te oefenen is, wat is de waarde dan nog?

Als de baan je leuk lijkt zou je het natuurlijk alsnog kunnen doen, goede kans dat je beter scoort dan je verwacht. Als je je terugtrekt, zou ik wel aangeven dat het is omdat je niet mee wilt doen aan het assessment.
Die is er niet. Het dient maar één doel, namelijk mensen faciliteren in het niet durven nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid op basis van hun eigen beoordelingsvermogen.

TS: ik zou proberen te achterhalen wat voor assessment het is en dat gewoon oefenen als je de baan echt graag wilt. :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:40

Ik had geen zin om het op te zoeken maar mag zo'n assesment eigenlijk? (En waarom zou je er als werkgever geld aan uitgeven terwijl het nauwelijks iets zegt over je sollicitant?)

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:45

Vaak is het toch zo dat ze willen zien hoe je denkt? Op al mijn sollicitaties kreeg ik wel een casus voorgeschoteld. Of andere werksituaties. Puur om te kijken hoe mijn gedachtegang is en hoe ik te werk ga.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:46

Mkango schreef:
Serendipity1 schreef:
Ik snap wel dat je het niet wilt doen en vind het ook irritant dat het regelmatig een onderdeel is van een sollicitatieprocedure. Daarabij: als het te oefenen is, wat is de waarde dan nog?

Als de baan je leuk lijkt zou je het natuurlijk alsnog kunnen doen, goede kans dat je beter scoort dan je verwacht. Als je je terugtrekt, zou ik wel aangeven dat het is omdat je niet mee wilt doen aan het assessment.
Die is er niet. Het dient maar één doel, namelijk mensen faciliteren in het niet durven nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid op basis van hun eigen beoordelingsvermogen.

TS: ik zou proberen te achterhalen wat voor assessment het is en dat gewoon oefenen als je de baan echt graag wilt. :)

Hoe bedoel je precies, faciliteren in het niet durven nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid?
Dat het geen doel dient geloof ik direct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:11

Serendipity1 schreef:
Hoe bedoel je precies, faciliteren in het niet durven nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid?
Dat het geen doel dient geloof ik direct.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om zelf beslissingen te nemen - dus ook of ze iemand aannemen ja of nee - dat ze zich vasthouden aan allerhande digitale non-oplossingen, want dan hebben zij in elk geval niet die keuze gemaakt, maar heeft het systeem dat voor ze gedaan. := Dat is het enige doel dat die tests dienen: zodat mensen zich erachter kunnen verschuilen en ze niet de "confrontatie" aan hoeven te gaan met een sollicitant. Daarom zie je tegenwoordig ook genoeg vacatures waar niet eens contactgegevens bij staan, en waar alle automatisch gegenereerde correspondentie van een "no-reply@myhrdepartmentfails.com" afkomstig is, in plaats van een persoon die je eventueel nog om feedback kunt vragen. :=

Zertab schreef:
Vaak is het toch zo dat ze willen zien hoe je denkt? Op al mijn sollicitaties kreeg ik wel een casus voorgeschoteld. Of andere werksituaties. Puur om te kijken hoe mijn gedachtegang is en hoe ik te werk ga.
Een casus of werksituatie is iets heel anders dan van die testjes die je in iedere gratis online "IQ-test" vindt en die 0 met de daadwerkelijke functie te maken hebben.

En Zonnebloem: die tests zeggen echt 0,0 over jouw kwaliteiten als mens en als werknemer, nauwelijks iets over jouw intelligentie en niets over jouw IQ. Er zijn inmiddels zelfs bedrijven die cursussen aanbieden om door die tests heen te komen, dus dat zegt wel genoeg over wat eruit te halen valt: niks.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:17

Het werkt wel degelijk. Het is alleen niet heilig makend.
De cognitieve capaciteiten test meet jouw oplossingsgericht vermogen, niet je iq. Het zegt veel over je denk vermogen.
Je kunt het wel oefenen, maar wie wil je voor de gek houden?

Zo’n persoonlijkheidstest geeft toch een basis inzicht in hoe iemand is. Dit in combinatie met een gesprek geeft een redelijk goed beeld.
Moet je wel eerlijk zijn over wie jij bent.
Maar wederom wie wil je voor de gek houden? Je kunt iets heel anders invullen en daarop worden aangenomen, maar als je vervolgens niet kunt leveren dan zul je niet lang in dienst zijn.
Hierbij kun je dus echt niets fout doen als je hem in alle eerlijkheid invult.

Die testen zijn niet perfect, maar het is al weer beter dan echt alleen een gesprek.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:24

Voor de gek houden als je oefent? Ik ken echt niemand die die testen doet zonder te oefenen. En maar goed ook, want oefenen helpt echt. Anders had ik noooit mijn huidige baan gehad denk ik ;)

Dus ja, ik haat ze ook. Weet van mezelf dat ik prima “slim” ben (in ieder geval hoog opgeleid), maar sommige testen haal ik maar met hakken over de sloot. Bij een andere test kwam ik helemaal niet uit de verf. Zelfs na oefenen! De baan daarna gaat me overigens prima af :j

Dus ik snap je, maar zou er niet meteen op afhaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:28

Er wordt je nota bene aangeraden om die tests eerst te oefenen voordat je eraan begint. :') En als jij het niet oefent, doen de overige 100 dat wel, dus je hebt alleen jezelf ermee als je het niet doet.

Als je niet wilt dat mensen ze oefenen, moet je inderdaad zorgen dat het een persoonlijkheidstest is die je niet kúnt oefenen. Maar "maak de cijferreeks af" en "welk vormpje hoort niet thuis in dit rijtje": gewoon oefenen tot je erbij neervalt. Heeft niks met je probleemoplossend vermogen te maken, want het is gewoon een trucje en een stappenplan dat je keer op keer moet toepassen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:30

Als de standaard van zo'n test is dat je het trucje moet leren om "erdoorheen" te komen, dan houdt iedereen zichzelf toch per definitie voor de gek.

De resultaten zullen dan varieren tussen wat ruis op de lijn omdat iemand hem wel eerlijk invult maar dan niet bij de beste test-deelnemers hoort en dat iemand keihard geoefend heeft op antwoorden wat het bedrijf graag wil horen.

@TS sorry voor het kapen van je topic over assessments in zijn algemeen. Nogmaals, als de baan je leuk lijkt is dit misschien niets om op af te knappen

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:32

Mkango schreef:
Serendipity1 schreef:
Hoe bedoel je precies, faciliteren in het niet durven nemen van beslissingen en verantwoordelijkheid?
Dat het geen doel dient geloof ik direct.
Mensen zijn tegenwoordig zo bang om zelf beslissingen te nemen - dus ook of ze iemand aannemen ja of nee - dat ze zich vasthouden aan allerhande digitale non-oplossingen, want dan hebben zij in elk geval niet die keuze gemaakt, maar heeft het systeem dat voor ze gedaan. := Dat is het enige doel dat die tests dienen: zodat mensen zich erachter kunnen verschuilen en ze niet de "confrontatie" aan hoeven te gaan met een sollicitant. Daarom zie je tegenwoordig ook genoeg vacatures waar niet eens contactgegevens bij staan, en waar alle automatisch gegenereerde correspondentie van een "no-reply@myhrdepartmentfails.com" afkomstig is, in plaats van een persoon die je eventueel nog om feedback kunt vragen. :=

En Zonnebloem: die tests zeggen echt 0,0 over jouw kwaliteiten als mens en als werknemer, nauwelijks iets over jouw intelligentie en niets over jouw IQ. Er zijn inmiddels zelfs bedrijven die cursussen aanbieden om door die tests heen te komen, dus dat zegt wel genoeg over wat eruit te halen valt: niks.


Ach zo, bedankt voor de opheldering. Verder: Ugh

Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:39

Ts, waarom zou je het niet doen? Als je het niet doet, heb je sowieso de baan niet. Als je het wel doet, heb je nog een kans.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:43

Gewoon doen hoor! Waarschijnlijk krijg je wel een link waar je kan oefenen. En assessments verschillen, dus wie weet scoor je best goed. Vaak nemen ze het resultaat ook mee in algemene indruk. Niet geschoten is altijd mis he.

Anoniem

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:47

Je hoeft het ook niet per se goed te doen. Voldoende kan ook genoeg zijn!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:50

Herkenbaar, ik ben er ook als de dood voor. Ben eens bij een sollicitatie daardoor afgewezen. Super leuk gesprek, beide kanten een klik, kende al enkele collega’s, rondleiding gekregen door het bedrijf, werd op LinkedIn door teamleden toegevoegd en toen kwam het assesment :D . Het viel ze blijkbaar tegen want ik werd note bene niet eens medegedeeld dat ik was afgewezen. Zelf gebeld en toen was het “ oh ja je karakter paste toch niet bij ons” en werd gelijk de Hoorn erop gegooid. Bizar. Sindsdien solliciteer ik ook al niet meer als ik dat lees. Moet wel zeggen dat het oefenen mij wel enorm heeft geholpen in bijvoorbeeld verbanden leggen en dat soort dingen

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:05

Soms testen ze ook dingen waarvan je niet weet dat ze ze testen. Ze kunnen je vragen voorleggen waarvan achteraf het antwoord niet van belang was maar de snelheid van reageren. Dus durf je beslissingen te nemen? Of ben je twijfelaar? Sta je direct voor je antwoord of doe je er een halve minuut over en wissel je een aantal keren van antwoord?

Veel vragen hebben geen goed of fout maar laten zien wat voor persoonlijkheid je bent.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:12

spoekie schreef:
Zo’n persoonlijkheidstest geeft toch een basis inzicht in hoe iemand is.

Nee. Zulke persoonlijkheidstesten zijn notoir onbetrouwbaar, en het is absurd dat ze gebruikt worden in sollicitatieprocedures.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Online assessment bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:30

Ik heb een hbo diploma met twee vingers in de neus gehaald maar de dingen die in een assessment gevraagd worden ben ik echt slecht in. Taal test kom ik ruim voldoende uit, alle reken en logica dingen Max mbo 4 niveau. Dat is nooit goed genoeg om te worden aangenomen. Het gevolg is dus dat ik inderdaad niet solliciteer op functies waar dat genoemd wordt met als gevolg dat ik orderpicker ben met een hbo diploma... beetje jammer..