Niet slagen voor tentamen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:51

Hoi allemaal,

Ik moet het even van mij afschrijven. Hopelijk hebben jullie tips voor mij.

Begin dit jaar ben ik begonnen met de opleiding HBO bedrijfskunde. Een ontzettend leuke en brede opleiding.
Ik heb 2 opleidingen op het mbo gedaan en kon nu eindelijk de stap naar HBO maken.

Phoe wat valt dat tegen.
Elke dag meer dan 8 uur bezig om allemaal samenvattingen/ kaartjes( vraag en andere zijde antwoord). Echt slopend.

Nu zit ik momenteel in de tentamenweek en heb vanmiddag mijn herkansing van algemene economie gehad. Gezakt.
De 1ste poging van het tentamen had ik redelijk veel geleerd maar niet genoeg.
Voor de 2de herkansing (vandaag) heb ik bijles gehad. Heel het boek door geweest met een 4de jaars student. Ik had nu echt het idee dat ik echt alles wist. Nou niet dus. Conclusie 1 vraag meer goed dan de vorige keer.

De moed zakt mij echt in de schoenen. Ik zak overal voor en doe zo mijn best, zoek hulp (bijles) en leer ook veel. (misschien is het dan nog niet genoeg? Maar zo voelt het wel)

Iemand tips..
of zou het niveau echt toch te hoog zijn..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:54

Hoe leer je?
Stamp je alles in je hoofd? Of begrijp je de stof ook echt en weet je hoe je deze moet toepassen? Vaak gaat het daar fout namelijk, dan hebben mensen wel veel kennis maar kunnen ze deze niet begrijpen en toepassen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:57

Niet leuk, maar mijn ervaring is dat als je zo veel moeite moet doen voor het eerste jaar je het niet gaat redden tot jaar 4.
Is de stof te veel? Is het niet logisch? Waar ligt je valkuil?
8 uur stampen is voor de meeste mensen niet effectief. Weet je je leerstijl?

Hbo is de stof kunnen begrijpen en toepassen op verschillende situaties. Dat kan ook lastig zijn om door te krijgen.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:03

Je eigen leerstijl vinden is inderdaad belangerijk. Wat ik ook altijd een goede maatstaf vind is om te kijken of je de geleerde stof kan uitleggen aan iemand anders. Daarnaast helpt het voor sommige mensen om zelf oefentoetsen te maken, dan ben je bezig met eventuele vragen en antwoorden. Ook is het eerste jaar sowieso lastig, het is altijd zoeken wat er van je verwacht wordt. Bij mijn opleiding was bijvoorbeeld het leren van de powerpoints en lesmateriaal afdoende en kon ik literatuur praktisch links laten liggen.
Laatst bijgewerkt door Aslien op 26-01-21 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:07

Heb je de mogelijkheid om gemaakte tentamens in te zien?

Anoniem

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:17

Heeft het boek dat jullie gebruiken ook de mogelijkheid om met een code online toetsen te oefenen? Ik ben ook meerdere keren gezakt voor algemene economie en dat soort vakken. Ik ben toen (naast mijn eigen samenvattingen) de toetsen van de website gaan maken. De manier van vragen stellen kwam bij ons altijd wel vrij goed overeen met het tentamen. Het was inderdaad vaak niet genoeg om alleen de theorie te kennen, maar je moest hem ook kunnen toepassen.

@smurffie: dat klopt niet altijd. Mijn eerste jaar HBO heb ik volgens mij alles moeten herkansen wat er maar te herkansen viel. Zelfs 2 tentamens door moeten schuiven naar leerjaar 2. Leerjaar 2,3 en 4 met allemaal 7 en 8 gehaald. Puur door mijn manier van leren te veranderen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:45

Om je wat moed in te spreken, ik heb sommige tentamens wel 6x gemaakt (ook HBO economische studie) :+ Ik heb ook momenten gehad dat ik dacht het gaat me nooooit lukken. Pak je ook genoeg rust tussen het leren door? Het zoeken van een ritme en balans in het leren is misschien wel een van de moeilijkste dingen tijdens je studie.

Hierboven wordt inderdaad al een goede tip gegeven: oefententamens maken. Heb je de docenten ook weleens gevraagd om extra hulp? Zij zijn degene die weten welke stof er in het tentamen van toepassing is. Mijn ervaring is dat ze graag helpen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:50

Doe dan wel uni wat opzich wel anders is dan HBO maar mijn advies;
- niet 8u lang leren, zo lang kan je ook niet effectief leren. Het is veel belangrijker om juist weg te lopen van je boeken als het stroef gaat en weer even op te laden door totaal andere dingen te doen. Dat lijkt tegen natuurlijk maar is het niet. Het gaat er idd ook minder om dat je rijtjes uit je hoofd kan stampen, maar dat je ziet hoe die rijtjes werken en dat toe kan passen. "in de vingers krijgen". Daarvoor is perspectief handig. Als je te veel te lang bezig bent loop je het risico dat je je blind gaat staren en daardoor door de bomen het bos niet meer ziet.


soms heb je ook gewoon tentamens waar je heel veel aan hebt gedaan en dan toch nét aan maar een voldoende haalt. gebeurd. Is idd wel verstandig om na te gaan waar je precies moeite mee hebt.
Soms ligt het ook aan iets stoms zoals hoe je de vraag beantwoord. Bij rechten kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je de stof perfect uitlegt, en goede artikel noemt en dan toch punten mist door niet het lid nummer te noemen. Dat soort punten missen kan ook heel erg oplopen

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:51

Oh en belangrijkste is om actief met de stof bezig te zijn. Dus niet alleen luisteren/lezen maar verwerken/aantekeningen maken en gewoon veel oefenen

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:15

Oef, algemene economie.... Ik heb deel 1 en deel 2 beide met een 5,5 gehaald. Terwijl ik in de les hele discussies met de docent kon houden, dus de lesstof beheersde ik echt wel. Hoe ik naar due 5,5 ben gekomen? Geen idee... Waren in beide gevallen 2 pogingen voor nodig.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 15:24

Bedankt voor al jullie reacties :)
Vandaag het leuke nieuws gekregen dat ik met een 5,5 geslaagd ben voor Algemene Economie. Iedereen had het zo slecht gemaakt dat er 6 vragen waren geschrapt. Waardoor ik het met een 5,5 toch gehaald heb! Zo blij!

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn over die 8 uren. Hier zitten lessen in, maar ook leren voor tentamens, samenvattingen maken, kaartjes maken. En hier tussen neem ik heel vaak pauzes. Ik plan de dag ook zo in dat ik in de avond vrij ben om leuke dingen te doen.

Een aantal boeken hebben in de voorkant een code naar een website met oefen tentamens. Die ga ik zeker proberen de volgende periode.
Ik denk dat ik ook fouten maak doordat ik de stof niet goed genoeg kan toepassen. Echter weet ik ook niet zo goed hoe ik dit wel moet doen.
Met klasgenootjes zitten doe ik ook af en toe. Dan leggen we aan elkaar uit wat een begrip betekent.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:27

Ik denk dat het ook een stukje wennen is aan de nieuwe manier van leren en antwoorden geven op tentamens. Oefen tentamens zou ik sowieso doen! Dan word je wat handiger in de antwoorden geven waar ze naar op zoek zijn.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:29

Passadena schreef:
Bedankt voor al jullie reacties :)
Vandaag het leuke nieuws gekregen dat ik met een 5,5 geslaagd ben voor Algemene Economie. Iedereen had het zo slecht gemaakt dat er 6 vragen waren geschrapt. Waardoor ik het met een 5,5 toch gehaald heb! Zo blij!

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn over die 8 uren. Hier zitten lessen in, maar ook leren voor tentamens, samenvattingen maken, kaartjes maken. En hier tussen neem ik heel vaak pauzes. Ik plan de dag ook zo in dat ik in de avond vrij ben om leuke dingen te doen.

Een aantal boeken hebben in de voorkant een code naar een website met oefen tentamens. Die ga ik zeker proberen de volgende periode.
Ik denk dat ik ook fouten maak doordat ik de stof niet goed genoeg kan toepassen. Echter weet ik ook niet zo goed hoe ik dit wel moet doen.
Met klasgenootjes zitten doe ik ook af en toe. Dan leggen we aan elkaar uit wat een begrip betekent.

dat betekend dus dat het niet alleen aan jou maar ook gedeeltelijk aan de toets lag, mooi dat je het hebt gehaald, veel succes met de studie.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:31

Ik heb afgelopen jaar hbo Bedrijfskunde afgerond in 4 jaar (ook net het laatste jaar met de MER versie)! Algemene Economie was echt een klote vak haha. Waar doe je deze opleiding? Wellicht kan ik je voorzien van wat samenvattingen etc :)

Edit: Bedrijfskunde is ook best pittig, het maakt niet uit als je er wat langer over doet! Ik heb sommige vakken ook echt vier keer herkanst (Algemene Economie 3 keer) en ik was geslaagd met allemaal achten op de Havo. Gewoon blijven leren en op een gegeven moment klikt het :)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:39

Mijn ervaring is (hbo rechten afgestudeerd) dat het heel belangrijk is om de colleges te volgen en de stof te maken. Daar leer je echt het allermeeste van. Daarna is leren slechts het opfrissen van de stof en het stampen van wat regeltjes. Maar kijk ook eens goed naar de manier waarop je leert. Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik kan geen uren leren, dat lukt me gewoon niet. Mijn manier van leren was uiteindelijk de avond ervoor snel 2 uurtjes doornemen en dat was het dan... ik moest het van de colleges hebben. Het daadwerkelijk begrijpen van de stof.

Verder als je al meerdere manieren van leren hebt geprobeerd en niets lijkt te lukken? Kaart het dan aan en zoek hulp, het eerste jaar is het makkelijkst... daarna wordt het wel pittiger.

Vind je de studie wel echt leuk?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:40

hier ook een economische studie gehad op hbo niveau.
heel eerlijk? kaartjes werkte bij mij echt totaal niet.
samenvatting schrijven in de les, herschrijven voor het tentamen en vooral veeeeeeel oefententamens maken. het gaat vaak om begrip en toepassing bij dit soort vakken.

wel heel fijn dat je hem alsnog hebt gehaald, gefeliciteerd!

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1561
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:42

Vanillia schreef:
Ik denk dat het ook een stukje wennen is aan de nieuwe manier van leren en antwoorden geven op tentamens. Oefen tentamens zou ik sowieso doen! Dan word je wat handiger in de antwoorden geven waar ze naar op zoek zijn.


Dit inderdaad! Leren en de stof beheersen is een kunst op zich, maar tentamenvragen goed beantwoorden is dat ook! Zoveel mensen laten punten liggen omdat ze een vraag niet goed beantwoorden. Kijk goed naar je gemaakte tentamens en foute antwoorden. Vraag desnoods eens een docent om hulp.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:44

Erg herkenbaar! ik volg nu het eerste jaar facility management HBO. Komt ook bedrijfskundige - economie in voor. Toch echt wel een pittig vak wat je vanaf de eerste minuut van de les echt moet bijhouden!

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:12

Fijn dat je het toch hebt gehaald! Bedrijfskunde zit ook wel in het zwaardere spectrum van HBO studies :)
Ik leer altijd het beste door het boek te lezen, de belangrijke zaken geel te arceren en dan na ieder hoofdstuk na te gaan of ik het ook daadwerkelijk begrijp en eventueel toe zou kunnen passen.
Voor het HBO moet je vaak net iets meer kunnen met de stof dan oplepelen..

En zoals mijn voorgangers al zeiden, oefententamens maken! Die komen meestal wel overeen met het echte tentamen. Met een beetje geluk zie je zelf vragen uit het oefententamen terugkomen ;)

pateeke
Berichten: 2211
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Niet slagen voor tentamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:41

Het is altijd een beetje zoeken naar ho ene een bepaald vak het beste leert.
Als het gaat om een vak zoals algemene economie, lijkt het mij inderdaad heel belangrijk dat je niet alleen de theorie kent, maar de stof ook kan toepassen. Stap 1 daarbij is zorgen dat je echt alles begrijpt, alle begrippen, de formules,... En dan veel oefeningen maken. Maak je een fout in de oefeningen? Niet erg, ga op zoek naar wat er fout ging en probeer je fout te doorgronden. Want een fout biedt een leerkans!

Fijn dat je alsnog geslaagd bent!

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:15

Passadena schreef:
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn over die 8 uren. Hier zitten lessen in, maar ook leren voor tentamens, samenvattingen maken, kaartjes maken. En hier tussen neem ik heel vaak pauzes. Ik plan de dag ook zo in dat ik in de avond vrij ben om leuke dingen te doen.

Een aantal boeken hebben in de voorkant een code naar een website met oefen tentamens. Die ga ik zeker proberen de volgende periode.
Ik denk dat ik ook fouten maak doordat ik de stof niet goed genoeg kan toepassen. Echter weet ik ook niet zo goed hoe ik dit wel moet doen.
Met klasgenootjes zitten doe ik ook af en toe. Dan leggen we aan elkaar uit wat een begrip betekent.


Zitten er geen opdrachten in het boek waar je uit leert? Ik weet dat mij dat heel erg helpt. Ik ben ook gerust 20+h met de voorbereiding van een tentamen bezig, maar dat bestaat dan vooral uit het maken van oefeningen om de vaardigheden in te slijten. Een HBO is over het algemeen meer kunnen toepassen dan recht-toe-recht-aan leren, dus ik zou zeker kijken of je inderdaad kan oefenen met oude tentamens en vragen zoals je ze op het tentamen kan verwachten. Wellicht kan je de docent vragen of hij/zij extra oefenmateriaal voor je heeft (met uitwerkingen)?

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:32

Hoi TS,

Maak je alleen samenvattingen/flashcards en stamp je die in je hoofd? Zo ja, dit is 'passive recall'. Dit is een van de leer methoden die vaak het meeste tijd kosten maar de minste resultaten opleveren. Hier ben je op een passieve manier met de stof bezig (boek lezen en samenvatten wat er in het boek staat bijv). Wat veel belangrijker is is 'active recall'. Dit is bijvoorbeeld oefenopdrachten/oefen tentamens maken. Hierdoor ben je actief bezig met het toepassen van de stof, wat voor veel betere resultaten zorgt. Ik gok dat het niet ligt aan je inzet, maar aan de manier van leren. Probeer te focussen op de 'active recall' manieren van leren, dit zal je meer opleveren! Succes en mocht je hulp nodig hebben met manieren van leren kun je me altijd een pb sturen.