Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:30

Een tijdje terug(maanden) een verhaal geschreven. Behoorlijk vlug eigenlijk en ook vlug iets gehad van ‘ik stuur het door naar enkele uitgeverijen, als iemand interesse zou hebben, zeggen ze dit wel en werk ik het nog wat bij.

Helaas enkel negatieve mails teruggehad.
Sommige commentaren toonden aan dat ze enkel het hele begin gelezen hebben, anderen maakten enkel reclame voor hun academie,...
Een opmerking kwam wel telkens terug, het verhaal ging veel te snel, de lezer kreeg geen rust.
Kon ik volledig inkomen, ik ben een echte chaoot en alles moet vooruit gaan of het komt saai voor mij.

Dus dat was het dan voor mij.

Alleen was ik al een tijdje het verhaal hier aan het posten en daar mee doorgegaan tot het einde.
Nu kwamen( en komen) daar zoveel leuke en positieve reacties op, dat ik enorm aan het twijfelen ben of ik toch niet nog iets met het verhaal wil gaan doen.

Maar voor mij is dit nieuw, het is mijn eerste verhaal ooit en uitgeven in eigen beheer is nu niet iets waar ik kennis van heb.

Zijn hier mensen die ooit al een boek op die manier uitgegeven hebben?
Zo ja, dan hoor ik graag jullie ervaringen.

Daarnaast vraag ik me ook af wat er dan bij komt kijken en welk kostenplaatje eraan vast hangt. Want de cover moet bv gemaakt worden, de tekst nagelezen door een pro? Wie of wat mis ik nog?

Alle info, meningen en ervaringen zijn welkom!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:31

Ik ga hier even mee lezen. Ik vind het erg interessant. Ik weet dat er enkele bokkers zijn die dit hebben gedaan. Sowieso de bokker van haflinger Anton, maar ik weet haar naam even niet. :)

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:41

Check Brave New Books van bol.com, dat is heel laagdrempelig.

Zij bieden ook tekstcorrectie, ontwerp en redactie aan.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:42

Janouk heeft dit gedaan volgens mij. Hier heeft ze ook een topic over gemaakt toen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 23:25

Chiren schreef:
Check Brave New Books van bol.com, dat is heel laagdrempelig.

Zij bieden ook tekstcorrectie, ontwerp en redactie aan.


Ja, kwam ik ook tegen, maar hun prijzen blijken enorm hoog... er is zo veel aanbod en overal lees je en goeie en minder goeie ervaringen dat het enorm moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien...

Janouk weet ik idd ook, maar is volgens mij toch ook al een aantal jaartjes terug?

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:33

Heb je kleinere uitgeverijen geprobeerd? Ik meen dat jalapeno books kleinschalig is? Verder geen verstand van :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 23:40

Veel uitgeverijen doen enkel bepaalde stijlen. Velen zeggen bv expliciet geen fantasy, en dat is mijn verhaal 100%, dus dan valt er al eea af, maar heb er best veel gemaild.(en ook best veel tegengekomen die nu niets meer aanvaarden qua manuscripten omdat ze vol zaten tot ...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Boek uitgeven in eigen beheer? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:11

Lastig, ik hoor van een kennis met een 7-delige serie al jaren dat zijn boeken niet goedgekeurd worden en hij blijft ze maar aanpassen, zonder succes. Ik heb zelf een deel gelezen en vond het best vermakelijk. De enige feedback die ik had was dat de karakters iets natuurgetrouwer mochten reageren (en dan bedoel ik dat de aanloop naar een emotie, dus gedachten en/of fysieke reactie) wat prominenter aanwezig mocht zijn. Maar verder, echt een verhaal waar enorm goed over nagedacht was en erg goed in elkaar zat.

Nu is hij Amerikaans en weet ik niet bij welke publisher(s) hij probeert uit te geven, maar het duurt bij hem echt al jaren en jaren...

Ik heb niet specifiek tips voor self publishing, maar even vanuit een andere hoek: Is het niet mogelijk voor je om een soort fanbase op te bouwen? Misschien via Deviantart, maar beter nog, met een eigen website en mailing list?
Lijkt me alleen handig als je echt een passie hebt voor schrijven en meer uit wilt brengen, maar zo kan je mensen op de hoogte houden en kan je eventueel zelfs het boek via je eigen website aanbieden als digitaal boek. Dan is alle winst voor jezelf.
Het opbouwen van een publiek is natuurlijk wel lastig, maar wie weet is het wat voor je.
Mocht je daar interesse in hebben, dan heb ik eventueel wel wat tips voor je.