Welk vakken paket voor veearts?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 11:25

Hoi hoi!

( ik weet niet als dit goed staat, weet niet hoe het moet... hihi!)

Ik wil graag veearts worden, alleen moet ik nu een vakken pakket gaan kiezen. Ik weet niet welke vakken... Ik zit nu in mavo 3 en ga als het goed is naar mavo 4. Daarna zou ik graag naar havo willen...

Dus mijn vraag, welk vakken pakket moet ik kiezen?

Afbeelding
Hier mijn cijfers, op de meesten ben ik best

Afbeelding
En hier kan ik uit kiezen

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:28

Weet niet of in NL natuur en gezondheid nog bestaat. Evt in vrije deel economie. Dan kun je altijd alle kanten op. Zorgen dat je i.i.g. scheikunde biologie erin hebt zitten. Je plaatje is trouwens niet leesbaar.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 16-02-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:28

WELKE DIPLOMA’S GEVEN TOEGANG?
Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Gezondheid’ met de verplichte vakken scheikunde, biologie, wiskunde A of B en als profielkeuzevak natuurkunde.
Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Techniek’ met de verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, wiskunde B en als profielkeuzevak biologie.
Een vwo-einddiploma oude regeling (2e fase) met het profiel 'Natuur en Gezondheid' (met de verplichte vakken scheikunde 1, biologie 1,2, wiskunde b1 en als profielkeuzevak natuurkunde 1) of 'Natuur en Techniek’ (met de verplichte vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, wiskunde b1 en als profielkeuzevak biologie1,2).

In ieder geval iets met bovenstaande vakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:30

Coentjuh schreef:
Weet niet of in NL natuur en gezondheid nog bestaat. Evt in vrije deel economie. Dan kun je altijd alle kanten op. Zorgen dat je i.i.g. scheikunde biologie erin hebt zitten.
Mavo heeft niet dezelfde profielen als havo en vwo. ;)

TS: zorg in ieder geval dat je scheikunde, wiskunde, natuurkunde en biologie in je pakket hebt zitten. :)
Zo te zien kun je op de mavo vrijwel ieder profiel kiezen, zolang je maar zorgt dat je bio, nask en wiskunde erin hebt zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

Je weet wel dat je voor veearts VWO en aansluitend universiteit nodig bent? Dat is een lange weg vanaf de mavo
Het valt mij op dat je erg goed bent in geschiedenis en economie, wellicht iets zoeken wat daar meer bij aan sluit?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

Oh ik dacht dat het om de havo profielen ging sorry!

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

Wat goed dat je gemotiveerd bent! :) Er gaan sowieso mensen zijn die gaan zeggen dat het niet mogelijk is, maar dat is het heus wel als jij bereid bent om de weg van mavo naar havo naar vwo te bewandelen.

Als ik jou was zou ik het vakkenpakket "Techniek" kiezen, daar Biologie en Aardrijkskunde of Economie bij nemen, en dan als extra vak nog een taal nemen, een taal is namelijk belangrijk op Havo.


Succes!
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 16-02-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

Om diergeneeskunde te studeren moet je:

- VWO diploma met het profiel N&G/N&T met verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde A/B
- HBO propedeuse + extra behaalde vakken op VWO niveau: scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde A/B

Uiteindelijk maakt het nu dus niet heel veel uit wat je kiest; je zult eerst naar het HBO moeten dus misschien is het handig om in die lijn een keuze te maken.

Wat zegt je decaan/mentor ervan?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:32

Om Diergeneeskunde te studeren heb je een VWO diploma met scheikunde, natuurkunde, biologie en Wiskunde A/B nodig.

Als je na je havo, dus ook nog vwo wil gaan doen, zou ik nu voor profiel 'Landbouw' of 'Techniek' gaan, met Wiskunde, NASK en Biologie. En dan in Havo en Vwo kiezen voor het profiel 'Natuur en gezondheid' of 'Natuur en techniek'.

Als je niet ook nog vwo wil gaan doen, kan je misschien ook kijken naar de MBO opleiding Paraveterinaire dierenartsassistente! :)

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:32

Volgens mij gaat het hier om een vakkenpakket voor mavo 4, toch? Dus nog niet om een vakkenpakket voor het havo (en daarna nog vwo).

Ik zou voor 'Landbouw' gaan. Biologie, natuurkunde, etc. zul je straks op het havo en vwo ook weer moeten gaan kiezen om (wat @Matheno zegt) toelaatbaar te worden tot de benodigde studie.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:33

Mooi doel TS! Ik zou zorg en welzijn kiezen met als keuzevak sowieso nask! Of landbouw want dat kan ook!

Op de havo zou ik dan natuur en gezondheid en/of natuur en techniek!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:38

en als het kan TS, een extra vak. En dan het liefst een taal (Duits bvb).
In de HAVO doe je namelijk eindexamen in meer vakken. En is een moderne vreemde taal (naast Engels en Nederlands dus) verplicht.
Een vriend van mij heeft trouwens van MAVO naar VWO gedaan, die kreeg er in de HAVO dan dus Duits bij en op het VWO NLT. En die is met mooie cijfers geslaagd, hij was een laatbloeier.
Zorg dus dat je in de basis de vakken hebt die je nodig hebt voor diergeneeskunde (biologie, natuurkunde, scheikunde) en als tip zou ik dan dus ook Duits als extra er bij doen.
Maar de belangrijkste tip: overleg dit met je decaan, die heeft dit vast vaker gedaan :). En die kan je ook wel de toelatingseisen voor de havo vertellen.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:46

Ik heb het ook via havo gedaan. Zelfs een jaar blijven zitten (of moest naar vmbo), dus laat je niet zo maar van je doel afpraten, maar wees realistisch!

Ik heb dus 6 jaar havo gedaan met natuur&gezondheid, wiskunde A en Duits.
Daarna vwo gedaan in 1 jaar via de vavo (volwassen onderwijs) met zelfde pakket + maatschappijwetenschappen.

Ik was ook slecht in Engels, dat is beter geworden in de jaren. Het is wel veel Engels lezen in de studie, dus als je daar nu al in kan bijspekeren zou ik dat echt aanraden. (bijvoorbeeld een zomercursus in Malta volgen.)

Nu inmiddels in mijn laatste jaar diergeneeskunde ;)

Onthou mijn onderschrift :)

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:53

Ik zou in jouw geval kiezen voor:
Techniek met biologie en Frans/Duits en dan als extra vak economie, geschiedenis of aardrijkskunde kan natuurlijk ook als je dat leuker vindt, maar met economie is je profiel het breedst. Een doorstroom naar de HAVO is op die manier mogelijk als ik het goed begrijp.
Voor de doorstroom van HAVO naar VWO moet je een extra vreemde taal in je pakket hebben, dus daarom de keuze voor Duits of Frans.

Maar overleg het eens met je decaan, die kan je het beste helpen, ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring, maar het is al 12 jaar geleden dat ik een profiel heb moeten kiezen (destijds op de HAVO met een doorstroom naar het VWO), dus het kan goed zijn dat er het één en ander is veranderd.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:56

Ik zou eerst eens naar je decaan gaan. Om naar de HAVO te kunnen moet je examen doen in een aantal verplichte vakken.
Daarna verder kijken als je naar de HAVO gaat welk profiel je daar nodig gaat hebben voor veearts.

Houd er wel rekening mee dat je dan ook een VWO diploma nodig hebt of een aansluitende HBO opleiding.

Daarnaast is dierengeneeskunde een nummerus fixus opleiding. Dat betekend dat er geloot word wie aangenomen word. Het kan dus zijn dat je niet ingeloot word. Sommige proberen het meerdere jaren achter elkaar en dan lukt het nog niet.
Dit is niet om je te demotiveren. Maar helaas toch een beetje jammere realiteit.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:00

Lous schreef:
Ik zou eerst eens naar je decaan gaan. Om naar de HAVO te kunnen moet je examen doen in een aantal verplichte vakken.
Daarna verder kijken als je naar de HAVO gaat welk profiel je daar nodig gaat hebben voor veearts.

Houd er wel rekening mee dat je dan ook een VWO diploma nodig hebt of een aansluitende HBO opleiding.

Daarnaast is dierengeneeskunde een numerous fixus opleiding. Dat betekend dat er geloot word wie aangenomen word. Het kan dus zijn dat je niet ingeloot word. Sommige proberen het meerdere jaren achter elkaar en dan lukt het nog niet.
Dit is niet om je te demotiveren. Maar helaas toch een beetje jammere realiteit.



Diergeneeskunde is decentraal op dit moment geloof ik.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8299
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:03

Het is inderdaad verstandig om met je decaan te overleggen. Sommige scholen hebben ook net wat andere examen eissen en je decaan kan je dat helemaal uitleggen. Als ik naar je cijferlijst kijk is het misschien wel lastiger. Je lijkt beter in economie/geschiedenis en die kant. Engels moet op de havo ook minimaal een 5,5 zijn en ik geloof dat ze bij ons heel streng waren op de kernvakken en of je dan wel of niet een extra vak mocht om een niveau hoger te kunnen. Maar ook dan weet je decaan daar alles van.

Je topic staat wel verkeerd, ik verhuis het naar [STW]SchoolStudieWerk.

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:36

Het meeste wbt de profielen is al gezegd, maar ik wil je wel aanraden om Engels alvast op te pakken, want je gaat het waarschijnlijk wel zwaar krijgen als je wanneer je op de HAVO zit nog moet beginnen met Engels bijspijkeren. Duolingo, bijlessen, series kijken zonder ondertiteling, her en der als je de optie hebt een site in het Engels te laten staan :)

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:41

Mooi doel!

Wat al een aantal zeggen is dat je op NASK (natuur+scheikunde), wiskunde en biologie goede punten moet hebben. Daar zit een stuk 'kern' in. Ook het engels mag nog een tandje beter voor de havo. (Tipje: kijk engelstalige (brits! geen amerikaans-engels) films. Eerst met ondertiteling, daarna zonder.

En een bezoekje bij de decaan is nooit weg. Je lijkt goed in geschiedenis en duits. Streep dus ook een opleiding in die richting niet weg als daar wel interesse ligt.

Misschien ook leuk voor engels: https://www.bol.com/nl/l/engelstalige-k ... rating=all

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:17

Toen ik afstroomde van 4 vwo naar 5 havo, werd er gekeken of ik bevordingsgerechtigd was door 1 punt bij mijn cijfers op te tellen.

Als ik dat zou vertalen van jouw cijfers naar de havo, zou je er een punt vanaf kunnen trekken. En voor het vwo misschien nog wel meer.

Wat je jezelf dan moet afvragen: zijn deze cijfers behaald met veel moeite of heb je hier eigenlijk niet zoveel inspanning voor verricht?

Ik wil niet zeggen dat het niet mogelijk is als je hier al erg je best voor hebt gedaan, maar ik vind het wel belangrijk dat je je niet blind staart op een doel wat misschien niet realistisch is. En het is heus niet erg als vwo te lastig is, helemaal niet zelfs. Maar bedenk je wel of je alles op alles wíl zetten om het halen of dat je misschien beter nu al je doelen kan bijstellen waar je je misschien wel veel prettiger bij gaat voelen de komende jaren.

Ik wilde namelijk ook perse op het vwo/gymnasium blijven omdat ik diergeneeskunde wilde studeren. Werd ik er gelukkig van altijd maar op mijn tenen te lopen? Nee. De havo met 2 vingers in mijn neus gehaald, voelde ik me veel prettiger bij. Diergeneeskunde laten varen en een last viel van mijn schouders.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:37

Liselot schreef:
Je weet wel dat je voor veearts VWO en aansluitend universiteit nodig bent? Dat is een lange weg vanaf de mavo
Het valt mij op dat je erg goed bent in geschiedenis en economie, wellicht iets zoeken wat daar meer bij aan sluit?


TS, maar niet onmogelijk hoor!

Ik heb na m'n middelbare (havo) -> mbo afgerond -> hbo afgerond -> (pre-)master afgerond

liespower94 schreef:
Om diergeneeskunde te studeren moet je:

- VWO diploma met het profiel N&G/N&T met verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde A/B
- HBO propedeuse + extra behaalde vakken op VWO niveau: scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde A/B

Uiteindelijk maakt het nu dus niet heel veel uit wat je kiest; je zult eerst naar het HBO moeten dus misschien is het handig om in die lijn een keuze te maken.

Wat zegt je decaan/mentor ervan?



Goed om inderdaad met je mentor/decaan te bespreken.
Voor mij zou het bv makkelijker zijn om via HBO propedeuse + extra VWO vakken toegelaten te worden, omdat voor het VWO diploma ook vreemde talen vakken verplicht zijn. Daar ben ik niet goed in.
Belangrijk dus om te kijken waar jij goed in bent en die weg te kiezen!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:40

Het is zeker niet onmogelijk, maar je cijfers op dit moment zijn wel echt te laag om hier aan te denken.
Kun je nog veel meer inzetten dan je nu doet?
Voor VWO heb je naast Engels een tweede vreemde taal nodig bijvoorbeeld.

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Re: Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 13:51

Bedankt voor alle reacties <3 !

Ik weet dat het een lange weg gaat worden....

Ik kreeg het advies mavo/havo, we zijn voor mavo gegaan ivm dat dat jaar mijn ouders gingen scheiden, en daardoor nu bij mijn oom op de boerderij wonden. In klas 2 kon ik overgaan naar de havo al een kwam toen corona en mocht je niet opstropen

Mijn Engels moet wel vooruit, dat wil ik doen met boekjes lezen en zo.

Ik doe mavo zonder moeite, ik heb doe meer met mijn pony dan met de leerboeken. Ik heb namelijk al mijn hw al af in de les en hoef thuis alleen te leren.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:54

Het is dit jaar ook wel een bijzonder jaar voor iedereen. Laat je niet van de wijs brengen door wat cijfers.
Overleg met je decaan lijkt mij wel verstandig. Zij/hij zal wat meer zicht hebben op je kwaliteiten.
Mogelijk kom je er later achter dat een ander vak/opleiding toch leuker is en beter bij je past, maar voor nu is het prima om een doel te hebben.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Welk vakken paket voor veearts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:06

Tip voor je Engels opkrikken: ga zo veel mogelijk dingen in het Engels kijken, en zet daarbij de Engelstalige ondertiteling aan. Dus op Netflix en Disneyplus de Engelse ondertiteling aan ipv de Nederlandse, en op de BBC zet je teletext 888 aan. Daarnaast inderdaad leuke leesboeken zoeken in het Engels. Zorg zo dat je "blootstelling" zo hoog mogelijk is, dan leer je automatisch. Succes!