Vraag loonstrook/verlof/minuren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Vraag loonstrook/verlof/minuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 19:20

Voorop gesteld: ik weet hier bijzonder weinig vanaf. Er is al het advies gegeven van het juridisch loket, maar wilde toch even van mensen hun mening hierover weten voor ik contact opneem. Ik had vandaag geen tijd om te bellen.

Ik werk sinds juni ongeveer bij een thuiszorgbedrijf. Hier heb ik de zomervakantie gewerkt (20 uur per week gemiddeld). Een van deze cliënten had geen vaste hulp meer en vroeg of ik dit na de zomervakantie wilde doen. Aangezien ik het goed kon vinden met deze cliënt en het goed uitkwam (Het ging om 1 uur en 20 minuten per week, hij kon op de momenten waarop ik zou kunnen), heb ik gezegd dat ik dit wel wilde. Hier ben ik over in gesprek gegaan en toen heb ik een tijdelijk contract (1 uur per week) gekregen. Na het tekenen van mijn contract bleek echter dat ze mij niet bij deze meneer in gingen plannen (ze hadden iemand anders). Mijn beschikbaarheid was alleen de donderdagen (daar waren zij van op de hoogte) buiten mijn lesuren.
Donderdag 8.30 - 11.00 (waarin ik dus makkelijk de 1.20 van de meneer had kunnen schoonmaken). Vanaf januari is dit veranderd in donderdag 8.30-12.00 en 15.00-17.30. Tijdens deze tijden ben ik nooit ingepland, behalve in de vakanties.


Hier ben ik erg weinig ingepland (ongeveer eens in de twee weken). Nu heb ik in de kerstvakantie wat meer gewerkt, maar daarna niet meer tot vorige week. Mijn contract eindigt 14 maart. Nu kreeg ik vandaag een loonstrook waarop stond dat ik 0 euro kreeg (ondanks mijn 2,5 uur werk vorige week). Nu zie ik dat ik steeds de onbetaald verlof kreeg (4 uur per maand) waardoor ik dit niet betaald heb gekregen. Daarnaast had ik nog 2 'inhaaluren' o.i.d.. Ik snap er geen fluit van, heb er weinig verstand van, maar het lijkt mij niet dat ik nu niet uitbetaald krijg omdat zij mij niet inroosteren? De meeste cliënten duren maximaal 3 uur, veel zelfs 1,5 tot 2 uur. Mocht je meer informatie of loonstrookjes willen zien om een goed oordeel te vellen (als je er wel verstand van hebt) kan ik meer informatie geven! Als er nog belangrijke info mist zal ik dit ook sturen.

Mijn precieze werkdagen + tijden (uur.minuten) sinds het ingaan van mijn contract 29 september.
23 oktober - 3.22 (herfstvakantie)
19 november - 2.50
3 december - 2.50
10 december - 2.00
24 december - 2.00 (kerstvakantie)
31 december - 2.00 (kerstvakantie)
22 februari - 2.08

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Vraag loonstrook/verlof/minuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:50

Oke, als ik het goed begrijp heb je dus vanaf 29 september een contract voor 1 uur per week. Je geeft aan dat je sinds die datum tot nu ongeveer 17 uur hebt gewerkt. Terwijl er ongeveer 23 weken (afhankelijk van hoe jullie loonperiodes lopen) sinds het ingaan van het contract zijn geweest. Dat houdt in dat je nu op ongeveer -5 a -6 uur zou staan. Je moet dus eigenlijk nog een paar uur werken voor het einde van je contract om uit die min te komen. Met die 17 gewerkte uren heb je ongeveer 1,5 vakantieuren opgebouwd, dus daar kan je het ook niet echt mee verrekenen.

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 19:53

zonnebloem18 schreef:
Oke, als ik het goed begrijp heb je dus vanaf 29 september een contract voor 1 uur per week. Je geeft aan dat je sinds die datum tot nu ongeveer 17 uur hebt gewerkt. Terwijl er ongeveer 23 weken (afhankelijk van hoe jullie loonperiodes lopen) sinds het ingaan van het contract zijn geweest. Dat houdt in dat je nu op ongeveer -5 a -6 uur zou staan. Je moet dus eigenlijk nog een paar uur werken voor het einde van je contract om uit die min te komen. Met die 17 gewerkte uren heb je ongeveer 1,5 vakantieuren opgebouwd, dus daar kan je het ook niet echt mee verrekenen.

Ik begrijp inderdaad waarom er minuren zouden zijn opgebouwd. Mijn vraag is denk ik vooral, is dat mijn schuld als zij mij niet inroosteren?

Fortitude

Berichten: 3087
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:05

Voor ik überhaupt wat zeg: ik zou afgaan op het juridisch loket. Die hebben, neem ik aan, alle info en deskundigheid in huis.

Dat terzijde: over het algemeen is het zo dat een werkgever minuren niet zomaar mag verrekenen met jouw loon of vakantiedagen, zeker als minuren niet door jouw toedoen zijn, tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven in je arbeidsovereenkomst/addendum of dat dit in de CAO staat. Dat kunnen nare kleine lettertjes zijn, maar als je handtekening eronder staat...

Misschien lees ik er overheen (iets met chronisch slaapgebrek) of heb je het al wel gedaan, maar waarom bel je de loonadministratie of pz niet even op (afhankelijk van hoe de loonadministratie bij jullie is ingericht). Je kunt altijd vragen wat er is gebeurd en waarom, misschien is er wel een goede verklaring of kunnen jullie er samen uitkomen. Dat hoeft niet meteen een naar gesprek te zijn, je kunt gewoon verduidelijking vragen. Als het antwoord je niet aan staat, kun je altijd nog verder kijken.

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 20:11

Fortitude schreef:
Voor ik überhaupt wat zeg: ik zou afgaan op het juridisch loket. Die hebben, neem ik aan, alle info en deskundigheid in huis.

Dat terzijde: over het algemeen is het zo dat een werkgever minuren niet zomaar mag verrekenen met jouw loon of vakantiedagen, zeker als minuren niet door jouw toedoen zijn, tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven in je arbeidsovereenkomst/addendum of dat dit in de CAO staat. Dat kunnen nare kleine lettertjes zijn, maar als je handtekening eronder staat...

Misschien lees ik er overheen (iets met chronisch slaapgebrek) of heb je het al wel gedaan, maar waarom bel je de loonadministratie of pz niet even op (afhankelijk van hoe de loonadministratie bij jullie is ingericht). Je kunt altijd vragen wat er is gebeurd en waarom, misschien is er wel een goede verklaring of kunnen jullie er samen uitkomen. Dat hoeft niet meteen een naar gesprek te zijn, je kunt gewoon verduidelijking vragen. Als het antwoord je niet aan staat, kun je altijd nog verder kijken.

Ik ga inderdaad af op het juridisch loket en zat ook al te twijfelen de administratie te bellen maar communicatie is niet hun sterkste punt :') ik heb overal echt 0,0 verstand van, dus wilde niet volledig leeg erin gaan. Dat was de voornaamste reden om het hier te zetten. Als iedereen zou aangeven, nee dit is normaal, zou ik er anders mee omgaan dan wanneer iedereen zegt ‘hier klopt niets van’.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Vraag loonstrook/verlof/minuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:24

Ik ben wel benieuwd naar het advies van het juridisch loket dan.
Ik vraag me ten eerste al af of een contract van 1 uur per week wel rechtsgeldig is. Bij een oproepcontract heb je recht op minimaal 3 uur betaling per keer maar wellicht heb jij dus een ander soort contract.
Ik neem aan dat je gewoon doorbetaald moet worden voor de uren dat je wel beschikbaar was maar niet was ingeroosterd. Ben je wel betaald al die weken dat je niet hebt gewerkt? Helaas is mijn HR kennis ook niet helemaal up to date maar het klinkt alsof er van alles niet klopt.

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 20:39

janna schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het advies van het juridisch loket dan.
Ik vraag me ten eerste al af of een contract van 1 uur per week wel rechtsgeldig is. Bij een oproepcontract heb je recht op minimaal 3 uur betaling per keer maar wellicht heb jij dus een ander soort contract.
Ik neem aan dat je gewoon doorbetaald moet worden voor de uren dat je wel beschikbaar was maar niet was ingeroosterd. Ben je wel betaald al die weken dat je niet hebt gewerkt? Helaas is mijn HR kennis ook niet helemaal up to date maar het klinkt alsof er van alles niet klopt.

Wat ik zo terug kan zien: over januari ben ik niet betaald, maar heb ik (uit mijn hoofd) -3,13 uur als negatief saldo. Dat is deze maand dus afgetrokken van mijn gewerkte 2.08, waardoor mijn uiteindelijke netto-loon op 0 kwam.

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Vraag loonstrook/verlof/minuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:46

Update als mensen het interessant vinden: zojuist teruggebeld door het juridisch loket. Op basis van de CAO en mijn informatie heb ik recht op kwijtschelding van de minuren. Wel raadde ze aan er geen rechtszaak oid van te maken (het gaat dus om bruto 44 euro per maand :')) maar dat was ik ook niet van plan. Ik moet in elk geval contact opnemen, aangeven dat de CAO bindend is een aanvragen of zij mijn eindafrekening alsnog mijn salaris over de maanden die ik heb gemist willen betalen. Dus ik ben benieuwd!