Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Bedrijfseconomie of beeldende kunst kiezen?

 
Profiel   

Heb ik ook gedaan.
Zit nu wel te kijken om nog een studie te doen (ja, ik ben bijna 28 en heb nog geen gericht diploma :') ).

De studie die me iets lijkt is mbo4, daar kom ik met zowel mn havo als mbo3 paardenhouderij diploma wel binnen, ookal is het echt een compleet andere richting als wat ik tot nu toe aan vakken gehad heb.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 08:45 



 
Profiel   

Update: Het is een paar maanden later, ik heb uiteindelijk voor bedrijfseconomie gekozen. We zijn nog niet zo lang bezig natuurlijk maar helaas vind ik het vrij tegenvallen.. Ik snap veel niet, en daar valt natuurlijk nog wat aan te doen maar de stof interesseert me ook gewoon echt niet. Nu zit ik er aan te denken om het in te ruilen voor frans. Frans vond ik eerst geen optie omdat ik het echt niet leuk vind maar na veel nadenken over mijn interesses en zo is het misschien toch wel beter. Ik vind talen namelijk erg interessant, vooral taalgeschiedenis. Hoe talen aan elkaar verwant zijn etc. Misschien zou ik daar later wel iets mee willen studeren. Ook ben ik vrij goed in nederlands en engels op school, niet echt qua regeltjes enzo maar gewoon op gevoel. Dus de talen zijn denk ik toch mijn ding. (ik heb trouwens ook al duits)

In de onderbouw vond ik frans echt niet leuk, maar eerlijk gezegd heb ik er ook nooit echt moeite voor gedaan. Waardoor ik het ook niet snapte en ik het nog minder leuk ging vinden en dan kom je in zo'n spiraal weet je wel ...

Ik weet dat ik aan bedrijfseconomie waarschijnlijk meer heb, maar ik zie er nu al tegen op?

Als het goed is kan ik voor de herfstvakantie nog een vak wisselen als ik dat wil. Dan moet ik natuurlijk wel stof inhalen maar dat moet te doen zijn.

Wat denken jullie hiervan? Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 19:28 



 
Profiel   

Ik zou voor Frans gaan. Ik kan amper meer Frans maar ik vond het altijd een superleuk taaltje en heb spijt dat ik in de bovenbouw geen Frans heb gekozen omdat ik nu echt geen woord Frans meer kan. En een vriendin van mij studeert Frans en daardoor denk ik elke keer: mmm leuk taaltje wel!

En ik weet ook nog dat mensen die wel Frans kozen in de bovenbouw het ook prima te doen vonden altijd. Ze vonden Duits een stuk moeilijker ondanks dat wij Duits vanaf klas 1 hadden en Frans vanaf 2 en 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 20:35 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Ik zou voor Frans gaan. Ik kan amper meer Frans maar ik vond het altijd een superleuk taaltje en heb spijt dat ik in de bovenbouw geen Frans heb gekozen omdat ik nu echt geen woord Frans meer kan. En een vriendin van mij studeert Frans en daardoor denk ik elke keer: mmm leuk taaltje wel!

En ik weet ook nog dat mensen die wel Frans kozen in de bovenbouw het ook prima te doen vonden altijd. Ze vonden Duits een stuk moeilijker ondanks dat wij Duits vanaf klas 1 hadden en Frans vanaf 2 en 3.

Bij mij is het juist andersom, ik heb frans vanaf de 1e en duits vanaf de 2e. het klinkt gek maar qua woordjes leren vind ik frans soms makkelijker omdat het echt compleet andere woorden zijn en bij duits zijn er bijvoorbeeld sommige dezelfde woorden die een verschillende betekenis hebben. maar als ik bijvoorbeeld naar de duits en frans examens kijk (leestoets) kan ik van de duitse teksten en vragen aardig wat maken en van de franse begrijp ik nauwelijks wat. is natuurlijk ook logisch omdat duits veel dichter bij nederlands ligt. ik heb duits dus nu al en houd het sowieso ook, maar even ter vergelijking zegmaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 20:45 



 
Profiel   

Ik zou doorzetten en bedrijfseconomie doen. Dat vergroot je mogelijkheden voor een vervolgstudie aanzienlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 18:43 



 
Profiel   

Heb je dit al eens met jouw mentor of een decaan besproken?
Dat je geen idee hebt wat je wil worden snap ik, je bent nog hartstikke jong! Maar welke richting vind je zelf het meest interessant? Tussen Frans, bedrijfseconomie en kunst zit een wereld van verschil. Het voelt voor mij nu alsof je vrij makkelijk wil opgeven omdat je ook niet goed weet wat je er nu mee wil of mee kan. Overigens zijn er voldoende bijspijkerprogramma's om toegelaten te worden op een bepaalde opleiding als jouw pakket niet volledig voldoet, dus maak je daar niet te druk om.

Je geeft aan op gevoel goed te zijn in Nederlands en Engels, dat zijn beide talen waar je veel mee in aanraking komt (bijvoorbeeld via social media, Netflix/series, muziek etc). Met Frans zul je dat waarschijnlijk minder hebben en als de basis niet lekker gelegd is in de onderbouw omdat je er weinig moeite voor hebt gedaan, zal dat nu niet ineens makkelijker gaan, zeker als je nog allerlei stof moet inhalen. Wil je dit nu kiezen omdat het je makkelijk(er) lijkt dat bedrijfseconomie of omdat het je ook daadwerkelijk leuk lijkt?

Wat staat je tegen bij bedrijfseconomie? Interesseert het je niet, snap je de termen niet, begrijp je niet wat er staat of wat je moet doen? Heb je dit al aangegeven bij de docent of je mentor? Mijn advies zou zijn om eens een gesprek met jouw mentor aan te vragen en dit op tafel te leggen. Dan kan hij/zij je helpen met een goede en bewuste keuze te maken, passend bij jou en eventueel met het oog op jouw vervolgopleiding.

Misschien helpt het je ook nog wel meer om juist eens te kijken hoe je dit soort vakken het best aan kan pakken. Elk vak dat je nu hebt benoemd moet je op een andere manier tot je nemen. Economie is een zaakvak, dat leer en bestudeer je heel anders dan een taal of kunstvak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 19:08 



 
Profiel   

x_Rebecca schreef
Heb je dit al eens met jouw mentor of een decaan besproken?
Dat je geen idee hebt wat je wil worden snap ik, je bent nog hartstikke jong! Maar welke richting vind je zelf het meest interessant? Tussen Frans, bedrijfseconomie en kunst zit een wereld van verschil. Het voelt voor mij nu alsof je vrij makkelijk wil opgeven omdat je ook niet goed weet wat je er nu mee wil of mee kan. Overigens zijn er voldoende bijspijkerprogramma's om toegelaten te worden op een bepaalde opleiding als jouw pakket niet volledig voldoet, dus maak je daar niet te druk om.

Je geeft aan op gevoel goed te zijn in Nederlands en Engels, dat zijn beide talen waar je veel mee in aanraking komt (bijvoorbeeld via social media, Netflix/series, muziek etc). Met Frans zul je dat waarschijnlijk minder hebben en als de basis niet lekker gelegd is in de onderbouw omdat je er weinig moeite voor hebt gedaan, zal dat nu niet ineens makkelijker gaan, zeker als je nog allerlei stof moet inhalen. Wil je dit nu kiezen omdat het je makkelijk(er) lijkt dat bedrijfseconomie of omdat het je ook daadwerkelijk leuk lijkt?

Wat staat je tegen bij bedrijfseconomie? Interesseert het je niet, snap je de termen niet, begrijp je niet wat er staat of wat je moet doen? Heb je dit al aangegeven bij de docent of je mentor? Mijn advies zou zijn om eens een gesprek met jouw mentor aan te vragen en dit op tafel te leggen. Dan kan hij/zij je helpen met een goede en bewuste keuze te maken, passend bij jou en eventueel met het oog op jouw vervolgopleiding.

Misschien helpt het je ook nog wel meer om juist eens te kijken hoe je dit soort vakken het best aan kan pakken. Elk vak dat je nu hebt benoemd moet je op een andere manier tot je nemen. Economie is een zaakvak, dat leer en bestudeer je heel anders dan een taal of kunstvak.

Het gaat me niet perse om de studiemogelijkheden, ik denk niet dat ik een economische studie ga doen en al helemaal geen studie waar bedrijfseconomie verplicht voor is omdat dat vak me dus echt niet ligt.
Richtingen die ik misschien wel zou willen doen zijn talen, media, fotografie/film, sociologie, die richting op. Kunst wil ik sowieso niet kiezen, kunstgeschiedenis vind ik oersaai en ik hou wel van tekenen maar niet als het moet :+ Dan zijn de opties dus erg beperkt omdat ik op een kleine school zit kunnen ze niet alle vakken zoals biologie en scheikunde bij een maatschappijprofiel aanbieden vanwege roosters etc (niet dat ik heel graag een van die vakken zou willen kiezen).

Het lijkt misschien alsof ik het vak heb gekozen en nu opeens toch niet leuk vind dus dan maar wil laten vallen, maar vorig halfjaar heb ik hier zo zo zo veel over zitten nadenken en struggelen. Uiteindelijk leek het mij de minst erge optie en voor economie haalde ik een paar heel hoge cijfers dus ik overtuigde mezelf ervan dat ik bedrijfseconomie dan ook wel kan. Echter interesseert het vak me gewoon echt niet, en ik vind het saai en moeilijk. Terwijl ik bijvoorbeeld het vak economie wel interessant vind. Daarbij legt mijn beco docent het ook niet bepaald leuk uit ofzo, en voor velen zal dat misschien geen geldig argumet zijn maar voor mij wel aangezien hij de enige docent in dit vak is op mijn school dus ik zal voor altijd les van hem blijven krijgen. En natuurlijk moet je je profielkeuze niet op docenten etc baseren maar aangezien dit vak in het vrije deel niet echt uit maakt voor mijn profielkeuze geeft dat niet. Voor frans krijg ik dan een erg leuke docent, helaas moet ik roostertechnisch dan wel naar een ander cluster voor duits en krijg ik daarvoor echt een veel minder leuke docent :(

Ik heb wel een soort aanleg voor talen zegmaar, woordjes leren gaat mij altijd stukken makkelijker af dan bij anderen en ik kan veel meer op gevoel goed hebben. Natuurlijk komt dit bij engels ook door bijvoorbeeld series, maar de talen steken bij mij sinds de basisschool al boven de andere vakken uit. En de afgelopen tijd heb ik uitgevonden dat ik er niet alleen redelijk goed in ben maar dat ik taal ook echt interessant vind. En iedereen vond frans altijd een 'poedersuiker', dus dan neem je die mening zonder dat je het door hebt een beetje over. Maar ik denk dat als ik even goed mijn best ga doen om weer bij te komen dat het prima moet lukken.

Ik heb het toevallig vandaag aan mijn decaan gevraagd, en het is mogelijk om nog voor de herfstvakantie een vak te wisselen. Binnenkort heb ik daar een gesprek over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 17:54 



 

Ik zou switchen. Ik blijf erbij: er wordt vaak een heel groot ding gemaakt van het kiezen van profielen en schoolvakken, maar in de praktijk is het allemaal echt niet zo uit steen gehouwen. Ik heb N&T gedaan met eco, Geschiedenis gestudeerd, vervolgens African Studies en werk, nadat ik even als finance trainee gewerkt heb, nu als marketinganalist. Doe ik iets met de kennis die ik heb opgedaan op school? Nee, echt helemaal niks. :+

Het is ook niet alsof Frans een compleet nutteloos vak is. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 18:09 



 
Profiel   

Wat waren je cijfers voor Frans in de andere jaren?

Ik studeer zelf communicatiewetenschappen nu en heb twee jaar hbo fotografie gestudeerd hiervoor en de enige vakken van de middelbare school (op Nederlands, Engels en wiskunde na) die ik tot nu toe gebruikt heb zijn kunst(geschiedenis vooral) en economie. Deze vakken waren erg nuttig bij beide studies.
Ik heb zelf N&G als pakket gehad (wiskunde a, biologie, scheikunde, aardrijkskunde en kunst) en heb niet echt het idee gehad dat ik doordat ik bv geen economie had echt een hele grote achterstand had hier bij het vak economie.

Mijn advies is om het vak te kiezen wat je het meest interesseert. Als je een vak echt heel saai vindt, dan wordt het ook lastig om het te halen en dat zou zonde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 18:19 



 
Profiel   

Mkango schreef
Het is ook niet alsof Frans een compleet nutteloos vak is. :=


Precies! Ik zou willen dat ik Frans gekozen had nu ik in Brussel studeer hahah. Je weet niet waar je terechtkomt uiteindelijk. Frans wordt nog in veel landen gesproken, dus kan altijd van pas komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 18:22 



 
Profiel   

Ik heb het gewisseld! Ben heel blij met de keuze. Ik ben met duolingo nu wat extra aan het oefenen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 16:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen