Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
SuperRocky schreef:Lieve Gianti,
Wat lastig zeg! Besef wel dat je jezelf iets vertelt wat niet waar is: je zegt, je kunt geen toetsen goed maken. Maar je zit in je coschappen geneeskunde, dat betekent dus dat je in je leven al heeeeeeel veel toetsen met succes hebt gemaakt! Anders was je niet gekomen waar je nu bent. Je hebt talloze toetsen op het VWO met succes gemaakt, en ook al tientallen tentamens op de universiteit gehaald. Dat moet een feit zijn, anders kon je nooit aan je coschappen beginnen namelijk
Wat nou als je eens zou stoppen met jezelf vertellen wat niet waar is. Je kunt namelijk wel toetsen goed maken, je vindt het alleen heel spannend, waardoor je stress ervaart tijdens toetsen. En dat zorgt er misschien voor dat je het minder goed doet dan je misschien zou willen. Maar je kunt het zeker wel! Vertel jezelf eens iets wat wel waar is, bijv 'ik vind het spannend om toetsen te maken' in plaats van 'ik kan niet goed toetsen maken'. Voorafgaand aan een toets zou je kunnen focussen op wat er voorbij de toets ligt; hoe voel je je als je de zaal uit loopt na een wel gelukte toets? Hoe voel je je als je een goed cijfer terugkrijgt? Dan kun je dat gevoel meenemen als je de toets gaat maken, dat is vele malen constructiever dan jezelf dingen vertellen die niet waar zijn . Als je jezelf blijft vertellen dat je het niet kunt, blijft het een self fulfilling prophecy (zie je nou wel dat ik dat niet kan), daar help je jezelf niet mee. Dus vertel jezelf vooral wat je wel kunt, want je hebt het al vele malen gedaan in het verleden. En laat die ervaringen je helpen om bij nieuwe toetsen het beste uit jezelf te halen
Gianti schreef:Wat een lief bericht
Helaas is mijn hele middelbare school en bachelor niet zonder slag en stoot. 2,5 jaar uitloop (waarvan 1 jaar op middelbare) veel herkansingen en uiteindelijk met moeite een 5,5 tot 6 halen dus ook dat gevoel van dat je goede toets wegloopt de zaal uit ken ik gewoon echt niet. Bij mij blijft namelijk altijd tot laatste moment om spannen of het net wel of net niet is
En frustreert gewoon zo erg dat je van de afdeling 9’ens krijgt en op de toets weer op je bek gaat en daardoor je gemiddelde naar beneden trekt. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik de kennis wel heb
Eline_S_S schreef:Wellicht niet wat je wilt horen, maar verdiep je eens in ADD. Ik heb het en herken ontzettend wat je zegt. Op de middelbare school heb ik altijd de havo gedaan. Met moeite. Ik moest 10x leren en haalde een 6. Mijn klasgenoten moesten 2x leren een haalde een 8 bij wijze van.
In het vierde jaar dan ook besloten om vmbo eindexamen te doen en mbo4 te gaan doen. Omdat mbo zo praktijkgericht is, heb ik het met twee vingers in de neus gehaald. Daarna doorgegaan naar hbo, maar kwam tot de conclusie dat ik daar met tentamens tegen precies hetzelfde aanliep. Ik kan gewoon geen toetsen maken.
Toch wel mijn propedeuse kunnen halen, en de overstap naar de deeltijd opleiding gemaakt. Hier worden toetsen in verslag vorm en conform een cgi afgenomen. De beste keus die ik ooit heb kunnen maken. Ik heb echt weer plezier in mijn opleiding
Met een universiteit studie zal dat natuurlijk wel heel anders zijn... Maar; je bent gelukkig niet de enige
SuperRocky schreef:Gianti schreef:Wat een lief bericht
Helaas is mijn hele middelbare school en bachelor niet zonder slag en stoot. 2,5 jaar uitloop (waarvan 1 jaar op middelbare) veel herkansingen en uiteindelijk met moeite een 5,5 tot 6 halen dus ook dat gevoel van dat je goede toets wegloopt de zaal uit ken ik gewoon echt niet. Bij mij blijft namelijk altijd tot laatste moment om spannen of het net wel of net niet is
En frustreert gewoon zo erg dat je van de afdeling 9’ens krijgt en op de toets weer op je bek gaat en daardoor je gemiddelde naar beneden trekt. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik de kennis wel heb
Vervelend dat het niet zonder slag of stoot is gegaan, maar toch heb je het gehaald, ondanks tegenslagen! Je hebt dus doorgezet, en toch succesvol toetsen gemaakt. Hoe voelde je je toen je hoorde dat je je eindexamen had gehaald?
Je weet dat je de kennis hebt, en je wordt ook goed beoordeeld voor de praktische uitvoering (ik ga er van uit dat je dat bedoelt met die negens van de afdeling). Maar omdat je jezelf blijft vertellen dat je geen toetsen kunt maken, kom je op je toets niet lekker uit de verf. Je zit een cirkeltje wat je moet zien te doorbreken. Immers: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Oftewel, zolang je blijft zeggen dat je het niet kunt, blijf je jezelf teleurstellen (zie je nou wel...).
Dus het is zaak om jezelf even streng toe te spreken en jezelf dingen te gaan vertellen waar je wel wat aan hebt, in plaats van dingen waar je niets aan hebt. Je hebt echt wel succes gekend in je leven, anders was je echt niet gekomen waar je nu bent. Bijvoorbeeld het halen van je eindexamen, het krijgen van die negens van de afdeling, en ongetwijfeld ook heel andere, niet studie-gerelateerde dingen.
Je hebt jezelf nu negatief geprogrammeerd; zodra het over een toets gaat, ga jij jezelf vertellen dat je het niet kunt, en dat bevestig je dan zelf tijdens de toets. Het goede nieuws is dat dit omgekeerd ook zo werkt: je kunt jezelf ook positief programmeren: vertel jezelf dingen over wat je wel kunt, wees dankbaar voor dingen die goed gaan (hoe klein ook!). Een manier om dit te doen, is jezelf elke dag, bijvoorbeeld voor je gaat slapen, te vertellen waar je dankbaar voor bent in het leven, en welke dingen er die dag goed zijn gegaan, en dat hoeven echt geen grootse dingen te zijn! Wel even een kwestie van volhouden, om jezelf goed positief te programmeren, moet je dit minimaal 10 dagen achterelkaar doen, en bij voorkeur volhouden tot zo'n 30 dagen. Maar het is geen rocket science, dit kun jij!! Onthou: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Dus als je wil dat het anders gaat, moet je ook echt iets anders gaan doen Heel veel succes!!
Diddykong schreef:Wat gebeurt er als je een oefentoets/oefenexamen maakt thuis? Gaat het dan beter of lukt het dan ook niet?
Goof schreef:Heb je ooit geleerd hoe je moet leren? En hoe je je toetsen moet lezen, hoe de vraagstelling is? Mag je toetsen inzien?
Heb je het aangekaart bij je studie?
Gianti schreef:Goof schreef:Heb je ooit geleerd hoe je moet leren? En hoe je je toetsen moet lezen, hoe de vraagstelling is? Mag je toetsen inzien?
Heb je het aangekaart bij je studie?
Opzich ben ik wel enorm verbeterd in het leren. Ik maak bijvoorbeeld flashcards en leer daarmee maar ik blijf wel enorm lastig vinden om hoofd en bijzaken te scheiden en ook wel details wel relevant zijn en welke niet.
Maar hoe ik een toets moet lezen en vraagstelling moet interpreteren is gewoon echt een nachtmerrie bij mij. Ik mag nu alleen net na maken van toets antwoorden inzien (digitale toetsen), en niet meer erna. Enorm frustrerend want ik kan dus ook moeilijker denkfouten terug herleiden.
Heb het inderdaad aangekaart bij de studie! Maar die kunnen mij hier niet mee helpen, behalve evt faalangst training. Maar ik heb niet gevoel dat dat de basis van het probleem is.
brokjes schreef:Ga mee in de reactie van goof.
Klinkt niet alsof je concentratie problemen hebt.
Verder doe je het natuurlijk sowieso al hartstikke goed, als je coschappen loopt. Complimenten voor je doorzettingsvermogen!
Diddykong schreef:Als je thuis (bijna) net zoveel problemen hebt met toetsen als tijdens de toets, dan lijkt je probleem eerder in het verwerken van teksten te liggen, dan aan bijv faalangst. Ik lees net dat je ook ADD/ADHD hebt. Ik denk dat je daar ook de oplossing moet zoeken. De Adhd'ers die ik ken, lopen vaker tegen dit probleem aan. Mijn ex kon ook mondeling veel beter vragen verwerken dan schriftelijke vragen. Hier liepen we ook bijv met het invullen van belastingvragen of verzekeringsdingen tegen aan toen. Misschien herken je dat ook wel?
De oplossing zal ook niet zo heel eenvoudig zijn. Ik zou via de huisarts toch terug naar iemand die gespecialiseerd is in ADHD. Ik weet niet of je bijv al medicatie gebruikt ook? Sommige mensen lukt het dan wel om beter te concentreren.
Yavanna schreef:ik weet hoe je je voelt.. Ik heb precies hetzelfde, ik leer me suf en met oefentoetsen, oefenexamens etc geen probleem.. En vandaag na echt uren leren ( ben 52, dus je denkt dan, denk je, ook wat anders over vragen na ) gezakt voor mijn examen WFT ( wet financieel toezicht )
En wat ADD betreft en het overleggen en je hersens op volle snelheid is heel herkenbaar.. Ik heb er na al die jaren nog geen oplossing voor gevonden.. Slaag ook altijd met hakken over de sloot.. maar de eerste keer donder ik er meestal midden in...
Goof schreef:Dit is heel interessant.
Ik heb gewerkt als onderwijscoach voor kinderen en jongeren die door hun autisme vastliepen in het onderwijs. Ik had op gegeven moment een cliënt in gymnasium 5 die exact dit probleem had. Reteslimme cliënt, wist alles, kende alles, maar haalde continue onvoldoendes. We zijn er helemaal ingedoken en cliënt bleek ook vast te lopen op de vraagstelling. Als we oefentoetsen of echte toetsen doorliepen en we lazen de vragen op, haalde mijn cliënt daar dingen uit die er helemaal niet in stonden. Cliënt had geen idee wat nou de kern van de vraag was en of het een 'hoe' of een 'waarom' of een 'oorzaak - gevolg' was etc etc. Toen we daar eenmaal in waren gedoken en mijn cliënt begreep hoe de vragen in elkaar staken en wat voor soort antwoord er werd verwacht ging het stukken beter.
Jammer dat je opleiding geen ondersteuning inzet. Heb je de mogelijkheden (wellicht op basis van je diagnose) om een coach in te schakelen en echt gericht is op dit soort dingen?
Catfish schreef:Ik heb dezelfde diagnose als jij (combinatie ADD/ADHD) en herken je probleem. Ik heb uiteindelijk pas op m'n 20ste m'n vwo-diploma gehaald. De intelligentie was er, het leren ging me een stuk minder af en toetsen voor vakken waar ik weinig zelfvertrouwen had waren verschrikkelijk. Black-outs, tijdnood.... Inmiddels ben ik alweer bijna 39 en zit ik voor mijn baan in een opleidingstraject. Wat ik merk is dat het scheelt als je je realiseert dat een 6 ook voldoende is. Uit je verhaal maak ik op dat je baalt dat je op schriftelijke toetsen een stuk lager scoort dan in de praktijk. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend, maar als het andersom was zou het pas echt problematisch worden. Je bent helemaal tot je co-schappen gekomen. Dat betekent dus dat je goed genoeg bent in het maken van toetsen. Dat het niet voldoet aan het niveau dat je van jezelf vraagt is een ander verhaal. Ook ik wil het liefst zo hoog mogelijk scoren, maar ik weet uit ervaring dat dit eerder gebeurt als je die drang naar het behalen van hoge cijfers loslaat en accepteert dat elke voldoende telt en niemand over een paar jaar naar je cijfers gaat vragen. Dan is de druk er een beetje af en dan zul je zien dat de toetsen makkelijker gaan. Succes met je studie! Ik vind het ontzettend knap dat je al zo ver bent gekomen. Veel verder dan de meeste mensen ooit zullen komen.