Ik kan geen toetsen maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 12:58

Pfoe ik weet het even niet meer....

Al mijn hele leven struggle ik ermee dat ik gewoon geen toetsen goed kan maken. Op een of andere reden snap ik de vragen niet, over denk het of raak in paniek.

Ik leer zo enorm goed, als jij mij dingen van te voren vraagt dan weet ik het... maar op de toets zelf .... totaal niet :(

(Op dit moment zit ik in mijn coschappen van geneeskunde)


Wie weet er raad/heeft er tips

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:08

Heb je geen last van faalangst?
Dat je blokkeert wanneer je echt moet presteren voor bijv een toets?

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:08

Lieve Gianti,
Wat lastig zeg! Besef wel dat je jezelf iets vertelt wat niet waar is: je zegt, je kunt geen toetsen goed maken. Maar je zit in je coschappen geneeskunde, dat betekent dus dat je in je leven al heeeeeeel veel toetsen met succes hebt gemaakt! Anders was je niet gekomen waar je nu bent. Je hebt talloze toetsen op het VWO met succes gemaakt, en ook al tientallen tentamens op de universiteit gehaald. Dat moet een feit zijn, anders kon je nooit aan je coschappen beginnen namelijk :-)

Wat nou als je eens zou stoppen met jezelf vertellen wat niet waar is. Je kunt namelijk wel toetsen goed maken, je vindt het alleen heel spannend, waardoor je stress ervaart tijdens toetsen. En dat zorgt er misschien voor dat je het minder goed doet dan je misschien zou willen. Maar je kunt het zeker wel! Vertel jezelf eens iets wat wel waar is, bijv 'ik vind het spannend om toetsen te maken' in plaats van 'ik kan niet goed toetsen maken'. Voorafgaand aan een toets zou je kunnen focussen op wat er voorbij de toets ligt; hoe voel je je als je de zaal uit loopt na een wel gelukte toets? Hoe voel je je als je een goed cijfer terugkrijgt? Dan kun je dat gevoel meenemen als je de toets gaat maken, dat is vele malen constructiever dan jezelf dingen vertellen die niet waar zijn <3. Als je jezelf blijft vertellen dat je het niet kunt, blijft het een self fulfilling prophecy (zie je nou wel dat ik dat niet kan), daar help je jezelf niet mee. Dus vertel jezelf vooral wat je wel kunt, want je hebt het al vele malen gedaan in het verleden. En laat die ervaringen je helpen om bij nieuwe toetsen het beste uit jezelf te halen <3

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 13:37

SuperRocky schreef:
Lieve Gianti,
Wat lastig zeg! Besef wel dat je jezelf iets vertelt wat niet waar is: je zegt, je kunt geen toetsen goed maken. Maar je zit in je coschappen geneeskunde, dat betekent dus dat je in je leven al heeeeeeel veel toetsen met succes hebt gemaakt! Anders was je niet gekomen waar je nu bent. Je hebt talloze toetsen op het VWO met succes gemaakt, en ook al tientallen tentamens op de universiteit gehaald. Dat moet een feit zijn, anders kon je nooit aan je coschappen beginnen namelijk :-)

Wat nou als je eens zou stoppen met jezelf vertellen wat niet waar is. Je kunt namelijk wel toetsen goed maken, je vindt het alleen heel spannend, waardoor je stress ervaart tijdens toetsen. En dat zorgt er misschien voor dat je het minder goed doet dan je misschien zou willen. Maar je kunt het zeker wel! Vertel jezelf eens iets wat wel waar is, bijv 'ik vind het spannend om toetsen te maken' in plaats van 'ik kan niet goed toetsen maken'. Voorafgaand aan een toets zou je kunnen focussen op wat er voorbij de toets ligt; hoe voel je je als je de zaal uit loopt na een wel gelukte toets? Hoe voel je je als je een goed cijfer terugkrijgt? Dan kun je dat gevoel meenemen als je de toets gaat maken, dat is vele malen constructiever dan jezelf dingen vertellen die niet waar zijn <3. Als je jezelf blijft vertellen dat je het niet kunt, blijft het een self fulfilling prophecy (zie je nou wel dat ik dat niet kan), daar help je jezelf niet mee. Dus vertel jezelf vooral wat je wel kunt, want je hebt het al vele malen gedaan in het verleden. En laat die ervaringen je helpen om bij nieuwe toetsen het beste uit jezelf te halen <3


Wat een lief bericht <3
Helaas is mijn hele middelbare school en bachelor niet zonder slag en stoot. 2,5 jaar uitloop (waarvan 1 jaar op middelbare) veel herkansingen en uiteindelijk met moeite een 5,5 tot 6 halen :( dus ook dat gevoel van dat je goede toets wegloopt de zaal uit ken ik gewoon echt niet. Bij mij blijft namelijk altijd tot laatste moment om spannen of het net wel of net niet is :(
En frustreert gewoon zo erg dat je van de afdeling 9’ens krijgt en op de toets weer op je bek gaat en daardoor je gemiddelde naar beneden trekt. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik de kennis wel heb :(

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:49

Heb je ooit geleerd hoe je moet leren? En hoe je je toetsen moet lezen, hoe de vraagstelling is? Mag je toetsen inzien?
Heb je het aangekaart bij je studie?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:54

Wat gebeurt er als je een oefentoets/oefenexamen maakt thuis? Gaat het dan beter of lukt het dan ook niet?

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:58

Gianti schreef:
Wat een lief bericht <3
Helaas is mijn hele middelbare school en bachelor niet zonder slag en stoot. 2,5 jaar uitloop (waarvan 1 jaar op middelbare) veel herkansingen en uiteindelijk met moeite een 5,5 tot 6 halen :( dus ook dat gevoel van dat je goede toets wegloopt de zaal uit ken ik gewoon echt niet. Bij mij blijft namelijk altijd tot laatste moment om spannen of het net wel of net niet is :(
En frustreert gewoon zo erg dat je van de afdeling 9’ens krijgt en op de toets weer op je bek gaat en daardoor je gemiddelde naar beneden trekt. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik de kennis wel heb :(


Vervelend dat het niet zonder slag of stoot is gegaan, maar toch heb je het gehaald, ondanks tegenslagen! Je hebt dus doorgezet, en toch succesvol toetsen gemaakt. Hoe voelde je je toen je hoorde dat je je eindexamen had gehaald?

Je weet dat je de kennis hebt, en je wordt ook goed beoordeeld voor de praktische uitvoering (ik ga er van uit dat je dat bedoelt met die negens van de afdeling). Maar omdat je jezelf blijft vertellen dat je geen toetsen kunt maken, kom je op je toets niet lekker uit de verf. Je zit een cirkeltje wat je moet zien te doorbreken. Immers: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Oftewel, zolang je blijft zeggen dat je het niet kunt, blijf je jezelf teleurstellen (zie je nou wel...).

Dus het is zaak om jezelf even streng toe te spreken ;-) en jezelf dingen te gaan vertellen waar je wel wat aan hebt, in plaats van dingen waar je niets aan hebt. Je hebt echt wel succes gekend in je leven, anders was je echt niet gekomen waar je nu bent. Bijvoorbeeld het halen van je eindexamen, het krijgen van die negens van de afdeling, en ongetwijfeld ook heel andere, niet studie-gerelateerde dingen.

Je hebt jezelf nu negatief geprogrammeerd; zodra het over een toets gaat, ga jij jezelf vertellen dat je het niet kunt, en dat bevestig je dan zelf tijdens de toets. Het goede nieuws is dat dit omgekeerd ook zo werkt: je kunt jezelf ook positief programmeren: vertel jezelf dingen over wat je wel kunt, wees dankbaar voor dingen die goed gaan (hoe klein ook!). Een manier om dit te doen, is jezelf elke dag, bijvoorbeeld voor je gaat slapen, te vertellen waar je dankbaar voor bent in het leven, en welke dingen er die dag goed zijn gegaan, en dat hoeven echt geen grootse dingen te zijn! Wel even een kwestie van volhouden, om jezelf goed positief te programmeren, moet je dit minimaal 10 dagen achterelkaar doen, en bij voorkeur volhouden tot zo'n 30 dagen. Maar het is geen rocket science, dit kun jij!! Onthou: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Dus als je wil dat het anders gaat, moet je ook echt iets anders gaan doen :-) Heel veel succes!!

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:02

Wellicht niet wat je wilt horen, maar verdiep je eens in ADD. Ik heb het en herken ontzettend wat je zegt. Op de middelbare school heb ik altijd de havo gedaan. Met moeite. Ik moest 10x leren en haalde een 6. Mijn klasgenoten moesten 2x leren een haalde een 8 bij wijze van.
In het vierde jaar dan ook besloten om vmbo eindexamen te doen en mbo4 te gaan doen. Omdat mbo zo praktijkgericht is, heb ik het met twee vingers in de neus gehaald. Daarna doorgegaan naar hbo, maar kwam tot de conclusie dat ik daar met tentamens tegen precies hetzelfde aanliep. Ik kan gewoon geen toetsen maken.
Toch wel mijn propedeuse kunnen halen, en de overstap naar de deeltijd opleiding gemaakt. Hier worden toetsen in verslag vorm en conform een cgi afgenomen. De beste keus die ik ooit heb kunnen maken. Ik heb echt weer plezier in mijn opleiding :)

Met een universiteit studie zal dat natuurlijk wel heel anders zijn... Maar; je bent gelukkig niet de enige :o

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 14:54

Eline_S_S schreef:
Wellicht niet wat je wilt horen, maar verdiep je eens in ADD. Ik heb het en herken ontzettend wat je zegt. Op de middelbare school heb ik altijd de havo gedaan. Met moeite. Ik moest 10x leren en haalde een 6. Mijn klasgenoten moesten 2x leren een haalde een 8 bij wijze van.
In het vierde jaar dan ook besloten om vmbo eindexamen te doen en mbo4 te gaan doen. Omdat mbo zo praktijkgericht is, heb ik het met twee vingers in de neus gehaald. Daarna doorgegaan naar hbo, maar kwam tot de conclusie dat ik daar met tentamens tegen precies hetzelfde aanliep. Ik kan gewoon geen toetsen maken.
Toch wel mijn propedeuse kunnen halen, en de overstap naar de deeltijd opleiding gemaakt. Hier worden toetsen in verslag vorm en conform een cgi afgenomen. De beste keus die ik ooit heb kunnen maken. Ik heb echt weer plezier in mijn opleiding :)

Met een universiteit studie zal dat natuurlijk wel heel anders zijn... Maar; je bent gelukkig niet de enige :o


Wat grappig dat je dit zegt! Toevallig sinds januari diagnose ADD/ADHD . Heb wel gevoel dat dit enorm mee speelt, mijn hoofd staat standaard in versnelling 100 en dat zorgt ook voor enorm overdenken. Helaas bied mijn opleiding geen ruimte voor alternatieve in toetsing.

SuperRocky schreef:
Gianti schreef:
Wat een lief bericht <3
Helaas is mijn hele middelbare school en bachelor niet zonder slag en stoot. 2,5 jaar uitloop (waarvan 1 jaar op middelbare) veel herkansingen en uiteindelijk met moeite een 5,5 tot 6 halen :( dus ook dat gevoel van dat je goede toets wegloopt de zaal uit ken ik gewoon echt niet. Bij mij blijft namelijk altijd tot laatste moment om spannen of het net wel of net niet is :(
En frustreert gewoon zo erg dat je van de afdeling 9’ens krijgt en op de toets weer op je bek gaat en daardoor je gemiddelde naar beneden trekt. Terwijl ik dondersgoed weet dat ik de kennis wel heb :(


Vervelend dat het niet zonder slag of stoot is gegaan, maar toch heb je het gehaald, ondanks tegenslagen! Je hebt dus doorgezet, en toch succesvol toetsen gemaakt. Hoe voelde je je toen je hoorde dat je je eindexamen had gehaald?

Je weet dat je de kennis hebt, en je wordt ook goed beoordeeld voor de praktische uitvoering (ik ga er van uit dat je dat bedoelt met die negens van de afdeling). Maar omdat je jezelf blijft vertellen dat je geen toetsen kunt maken, kom je op je toets niet lekker uit de verf. Je zit een cirkeltje wat je moet zien te doorbreken. Immers: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Oftewel, zolang je blijft zeggen dat je het niet kunt, blijf je jezelf teleurstellen (zie je nou wel...).

Dus het is zaak om jezelf even streng toe te spreken ;-) en jezelf dingen te gaan vertellen waar je wel wat aan hebt, in plaats van dingen waar je niets aan hebt. Je hebt echt wel succes gekend in je leven, anders was je echt niet gekomen waar je nu bent. Bijvoorbeeld het halen van je eindexamen, het krijgen van die negens van de afdeling, en ongetwijfeld ook heel andere, niet studie-gerelateerde dingen.

Je hebt jezelf nu negatief geprogrammeerd; zodra het over een toets gaat, ga jij jezelf vertellen dat je het niet kunt, en dat bevestig je dan zelf tijdens de toets. Het goede nieuws is dat dit omgekeerd ook zo werkt: je kunt jezelf ook positief programmeren: vertel jezelf dingen over wat je wel kunt, wees dankbaar voor dingen die goed gaan (hoe klein ook!). Een manier om dit te doen, is jezelf elke dag, bijvoorbeeld voor je gaat slapen, te vertellen waar je dankbaar voor bent in het leven, en welke dingen er die dag goed zijn gegaan, en dat hoeven echt geen grootse dingen te zijn! Wel even een kwestie van volhouden, om jezelf goed positief te programmeren, moet je dit minimaal 10 dagen achterelkaar doen, en bij voorkeur volhouden tot zo'n 30 dagen. Maar het is geen rocket science, dit kun jij!! Onthou: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. Dus als je wil dat het anders gaat, moet je ook echt iets anders gaan doen :-) Heel veel succes!!


Vaak toch wel enige frustratie omdat ik er zoveel tijd ingestopt heb en nooit even beloond wordt met een ruime voldoende. Het blijft heel erg als een kansspel voelen ipv dat ik het zelf beter heb gedaan. Maar ik ga je tips zeker toepassen <3 toevallig laatst nog een heel interessant filmpje gekeken die ook exact dat aankaarten (wel meer voor dingen als depressie, maar waarom zou niet voor dit helpen idd)

Diddykong schreef:
Wat gebeurt er als je een oefentoets/oefenexamen maakt thuis? Gaat het dan beter of lukt het dan ook niet?


Verschilt een beetje per tentamen hoeveel het er is. Afgelopen bachelor jaren waren er helaas amper oefentoetsen, en laatste tentamen ook weer erg weinig. Maar ook dan kan ik mij vast denken, dat doe ik minder als ik het ‘even snel’ wil doen, maar dan maak ik weer erg veel lees fouten
Goof schreef:
Heb je ooit geleerd hoe je moet leren? En hoe je je toetsen moet lezen, hoe de vraagstelling is? Mag je toetsen inzien?
Heb je het aangekaart bij je studie?


Opzich ben ik wel enorm verbeterd in het leren. Ik maak bijvoorbeeld flashcards en leer daarmee :) maar ik blijf wel enorm lastig vinden om hoofd en bijzaken te scheiden en ook wel details wel relevant zijn en welke niet.
Maar hoe ik een toets moet lezen en vraagstelling moet interpreteren is gewoon echt een nachtmerrie bij mij. Ik mag nu alleen net na maken van toets antwoorden inzien (digitale toetsen), en niet meer erna. Enorm frustrerend want ik kan dus ook moeilijker denkfouten terug herleiden.

Heb het inderdaad aangekaart bij de studie! Maar die kunnen mij hier niet mee helpen, behalve evt faalangst training. Maar ik heb niet gevoel dat dat de basis van het probleem is.

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:04

Ik heb dezelfde diagnose als jij (combinatie ADD/ADHD) en herken je probleem. Ik heb uiteindelijk pas op m'n 20ste m'n vwo-diploma gehaald. De intelligentie was er, het leren ging me een stuk minder af en toetsen voor vakken waar ik weinig zelfvertrouwen had waren verschrikkelijk. Black-outs, tijdnood.... Inmiddels ben ik alweer bijna 39 en zit ik voor mijn baan in een opleidingstraject. Wat ik merk is dat het scheelt als je je realiseert dat een 6 ook voldoende is. Uit je verhaal maak ik op dat je baalt dat je op schriftelijke toetsen een stuk lager scoort dan in de praktijk. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend, maar als het andersom was zou het pas echt problematisch worden. Je bent helemaal tot je co-schappen gekomen. Dat betekent dus dat je goed genoeg bent in het maken van toetsen. Dat het niet voldoet aan het niveau dat je van jezelf vraagt is een ander verhaal. Ook ik wil het liefst zo hoog mogelijk scoren, maar ik weet uit ervaring dat dit eerder gebeurt als je die drang naar het behalen van hoge cijfers loslaat en accepteert dat elke voldoende telt en niemand over een paar jaar naar je cijfers gaat vragen. Dan is de druk er een beetje af en dan zul je zien dat de toetsen makkelijker gaan. Succes met je studie! Ik vind het ontzettend knap dat je al zo ver bent gekomen. Veel verder dan de meeste mensen ooit zullen komen.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:36

Gianti schreef:
Goof schreef:
Heb je ooit geleerd hoe je moet leren? En hoe je je toetsen moet lezen, hoe de vraagstelling is? Mag je toetsen inzien?
Heb je het aangekaart bij je studie?


Opzich ben ik wel enorm verbeterd in het leren. Ik maak bijvoorbeeld flashcards en leer daarmee :) maar ik blijf wel enorm lastig vinden om hoofd en bijzaken te scheiden en ook wel details wel relevant zijn en welke niet.
Maar hoe ik een toets moet lezen en vraagstelling moet interpreteren is gewoon echt een nachtmerrie bij mij. Ik mag nu alleen net na maken van toets antwoorden inzien (digitale toetsen), en niet meer erna. Enorm frustrerend want ik kan dus ook moeilijker denkfouten terug herleiden.

Heb het inderdaad aangekaart bij de studie! Maar die kunnen mij hier niet mee helpen, behalve evt faalangst training. Maar ik heb niet gevoel dat dat de basis van het probleem is.


Dit is heel interessant.
Ik heb gewerkt als onderwijscoach voor kinderen en jongeren die door hun autisme vastliepen in het onderwijs. Ik had op gegeven moment een cliënt in gymnasium 5 die exact dit probleem had. Reteslimme cliënt, wist alles, kende alles, maar haalde continue onvoldoendes. We zijn er helemaal ingedoken en cliënt bleek ook vast te lopen op de vraagstelling. Als we oefentoetsen of echte toetsen doorliepen en we lazen de vragen op, haalde mijn cliënt daar dingen uit die er helemaal niet in stonden. Cliënt had geen idee wat nou de kern van de vraag was en of het een 'hoe' of een 'waarom' of een 'oorzaak - gevolg' was etc etc. Toen we daar eenmaal in waren gedoken en mijn cliënt begreep hoe de vragen in elkaar staken en wat voor soort antwoord er werd verwacht ging het stukken beter.
Jammer dat je opleiding geen ondersteuning inzet. Heb je de mogelijkheden (wellicht op basis van je diagnose) om een coach in te schakelen en echt gericht is op dit soort dingen?

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:32

ik weet hoe je je voelt.. Ik heb precies hetzelfde, ik leer me suf en met oefentoetsen, oefenexamens etc geen probleem.. En vandaag na echt uren leren ( ben 52, dus je denkt dan, denk je, ook wat anders over vragen na ) gezakt voor mijn examen WFT ( wet financieel toezicht )
En wat ADD betreft en het overleggen en je hersens op volle snelheid is heel herkenbaar.. Ik heb er na al die jaren nog geen oplossing voor gevonden.. Slaag ook altijd met hakken over de sloot.. maar de eerste keer donder ik er meestal midden in...

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:17

Als je thuis (bijna) net zoveel problemen hebt met toetsen als tijdens de toets, dan lijkt je probleem eerder in het verwerken van teksten te liggen, dan aan bijv faalangst. Ik lees net dat je ook ADD/ADHD hebt. Ik denk dat je daar ook de oplossing moet zoeken. De Adhd'ers die ik ken, lopen vaker tegen dit probleem aan. Mijn ex kon ook mondeling veel beter vragen verwerken dan schriftelijke vragen. Hier liepen we ook bijv met het invullen van belastingvragen of verzekeringsdingen tegen aan toen. Misschien herken je dat ook wel?
De oplossing zal ook niet zo heel eenvoudig zijn. Ik zou via de huisarts toch terug naar iemand die gespecialiseerd is in ADHD. Ik weet niet of je bijv al medicatie gebruikt ook? Sommige mensen lukt het dan wel om beter te concentreren.

Anoniem

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:04

Ga mee in de reactie van goof.

Klinkt niet alsof je concentratie problemen hebt.

Verder doe je het natuurlijk sowieso al hartstikke goed, als je coschappen loopt. Complimenten voor je doorzettingsvermogen!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 23:21

brokjes schreef:
Ga mee in de reactie van goof.

Klinkt niet alsof je concentratie problemen hebt.

Verder doe je het natuurlijk sowieso al hartstikke goed, als je coschappen loopt. Complimenten voor je doorzettingsvermogen!



Dank je wel!! Dat gevoel heb ik zelf ook. Maar daardoor wisten de studieadvieseurs ook niet echt raad ermee. Die weten vooral dingen voor als je het 'niet snapt', 'moeite hebt met plannen' (oke niet mijn sterkste punt maar gaat steeds beter haha) en faalangst

Diddykong schreef:
Als je thuis (bijna) net zoveel problemen hebt met toetsen als tijdens de toets, dan lijkt je probleem eerder in het verwerken van teksten te liggen, dan aan bijv faalangst. Ik lees net dat je ook ADD/ADHD hebt. Ik denk dat je daar ook de oplossing moet zoeken. De Adhd'ers die ik ken, lopen vaker tegen dit probleem aan. Mijn ex kon ook mondeling veel beter vragen verwerken dan schriftelijke vragen. Hier liepen we ook bijv met het invullen van belastingvragen of verzekeringsdingen tegen aan toen. Misschien herken je dat ook wel?
De oplossing zal ook niet zo heel eenvoudig zijn. Ik zou via de huisarts toch terug naar iemand die gespecialiseerd is in ADHD. Ik weet niet of je bijv al medicatie gebruikt ook? Sommige mensen lukt het dan wel om beter te concentreren.


Uberhaupt vind ik 'taal' echt wel een lastig fenomeen. Ik denk dat mondeling ook veel beter voor mij is, ik kan je bijvoorbeeld alles vertellen over de ziekte, maar het samenpakken tot het antwoord die ze op die vraag willen dat kan ik op een of andere reden totaal niet.
Dus ja dat van mijn belastingsvragen invullen herken ik ook enorm haha! Ik gebruik sinds januari inderdaad ook medicatie, dat heeft in ieder geval het leren een stuk beter gemaakt. Maar dan blijft nog probleem van onzekerheid en het 'begrijpen' van toetsvragen.

Yavanna schreef:
ik weet hoe je je voelt.. Ik heb precies hetzelfde, ik leer me suf en met oefentoetsen, oefenexamens etc geen probleem.. En vandaag na echt uren leren ( ben 52, dus je denkt dan, denk je, ook wat anders over vragen na ) gezakt voor mijn examen WFT ( wet financieel toezicht )
En wat ADD betreft en het overleggen en je hersens op volle snelheid is heel herkenbaar.. Ik heb er na al die jaren nog geen oplossing voor gevonden.. Slaag ook altijd met hakken over de sloot.. maar de eerste keer donder ik er meestal midden in...


Jeetje wist niet dat er zoveel mensen waren in hetzelfde schuitje en vooral dan het linkje naar ADD/ADHD!

Goof schreef:
Dit is heel interessant.
Ik heb gewerkt als onderwijscoach voor kinderen en jongeren die door hun autisme vastliepen in het onderwijs. Ik had op gegeven moment een cliënt in gymnasium 5 die exact dit probleem had. Reteslimme cliënt, wist alles, kende alles, maar haalde continue onvoldoendes. We zijn er helemaal ingedoken en cliënt bleek ook vast te lopen op de vraagstelling. Als we oefentoetsen of echte toetsen doorliepen en we lazen de vragen op, haalde mijn cliënt daar dingen uit die er helemaal niet in stonden. Cliënt had geen idee wat nou de kern van de vraag was en of het een 'hoe' of een 'waarom' of een 'oorzaak - gevolg' was etc etc. Toen we daar eenmaal in waren gedoken en mijn cliënt begreep hoe de vragen in elkaar staken en wat voor soort antwoord er werd verwacht ging het stukken beter.
Jammer dat je opleiding geen ondersteuning inzet. Heb je de mogelijkheden (wellicht op basis van je diagnose) om een coach in te schakelen en echt gericht is op dit soort dingen?


Dit klinkt voor mij echt heeeel bekend!! Het zou fijn zijn om daar inderdaad gerichte coaching in te kunnen krijgen. Maar vind best lastig om dingen te vinden op dit niveau die zich hierop focussen. Trainingen voor geneeskunde zijn meer gericht op het 'snappen', maar daar gaat het niet mis. Maar ga zeker even verder kijken of hier dingen in zijn.

Catfish schreef:
Ik heb dezelfde diagnose als jij (combinatie ADD/ADHD) en herken je probleem. Ik heb uiteindelijk pas op m'n 20ste m'n vwo-diploma gehaald. De intelligentie was er, het leren ging me een stuk minder af en toetsen voor vakken waar ik weinig zelfvertrouwen had waren verschrikkelijk. Black-outs, tijdnood.... Inmiddels ben ik alweer bijna 39 en zit ik voor mijn baan in een opleidingstraject. Wat ik merk is dat het scheelt als je je realiseert dat een 6 ook voldoende is. Uit je verhaal maak ik op dat je baalt dat je op schriftelijke toetsen een stuk lager scoort dan in de praktijk. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend, maar als het andersom was zou het pas echt problematisch worden. Je bent helemaal tot je co-schappen gekomen. Dat betekent dus dat je goed genoeg bent in het maken van toetsen. Dat het niet voldoet aan het niveau dat je van jezelf vraagt is een ander verhaal. Ook ik wil het liefst zo hoog mogelijk scoren, maar ik weet uit ervaring dat dit eerder gebeurt als je die drang naar het behalen van hoge cijfers loslaat en accepteert dat elke voldoende telt en niemand over een paar jaar naar je cijfers gaat vragen. Dan is de druk er een beetje af en dan zul je zien dat de toetsen makkelijker gaan. Succes met je studie! Ik vind het ontzettend knap dat je al zo ver bent gekomen. Veel verder dan de meeste mensen ooit zullen komen.


Wat knap dat je zo lang doorgeknockt heb voor je vwo diploma!! Ik merk gewoon heel erg dat ik de angst heb dat ik gewoon minder mogelijkheden heb later (voor specialisatie) met mijn huidige cijfers en daarom dus niet genoegen neem met een 6. En dat frustreert enorm, omdat ik wel weet dat er meer in zit.
en dank je wel!!

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:34

Dat moet inderdaad frustrerend voelen, hard werken en geen resultaat zien, maar ook niet zien hoe je het resultaat kan verbeteren. Mijn vriend heeft ook een hele negatieve ervaring met studeren opgebouwd, doordat hij nooit heeft geleerd hoe hij moest leren. Nu hebben wij beide geen geneeskunde gestudeerd, maar bedrijfskunde. Toch denk ik dat je er misschien iets aan kan hebben.

Ik ben eens gaan zitten met mijn vriend (toen hij echt heeel ver ging uitlopen met zijn studie en hij eindelijk hulp durfde te vragen) en toen bleek dat hij de stof ontzettend zat te stampen. Hij zat voor van alles ezelsbruggetjes te bedenken en wilde vooral alles perfect leren, dus woordelijk. Dit kost zoveel tijd en energie dat dat onhaalbaar is (in ieder geval voor de meeste mensen). Doordat ik dezelfde studie deed had ik achtergrondkennis waardoor ik hem ook inhoudelijk kon helpen. Ik ben 1 van de irritante mensen ben die 1 keer een boek doorbladert en een ruime voldoende haalt. Waar het verschil zat in het leren is dat ik uit ging van mijn eigen kracht en kennis. Je bent nu al zover in je studie, je weet al zoveel. Misschien niet letterlijk, maar je hebt al wel een gevoel in welke richting je moet 'gokken'. Mijn vriend vergat de basiskennis omdat hij teveel focuste op de details en het gevoel dat hij kreeg het niet te kennen omdat hij het niet letterlijk op kon lepelen. Je kan beter vaststellen wat je al wel weet en de rest gaan leren.

Helaas accepteerde mijn vriend pas bij zijn laatste toets hulp en viel toen ook pas, na 6 jaar, het kwartje dat er een rode lijn zit in een studie. Zo is het bij bedrijfskunde zo dat je eerst dingen leert op operationeel niveau, dan tactisch management en uiteindelijk strategisch management. Wanneer je dit pas na 6 jaar ziet heb je gewoon echt iets fout gedaan denk ik..

Jammer dat scholen niet meer tijd investeren in het aanleren van leertechnieken, ik denk dat mensen veel meer kunnen dan dat nu soms blijkt door een verkeerd school- en toetsingsbeleid.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:47

Eigenlijk moet je dus -gek genoeg- inzetten op leren denken als een toetsontwikkelaar.


Als je snapt wat ze willen met een vraag, heb je kennis zat om die te beantwoorden.

En dat kost energie, maar is wél te leren.


Ik moet ook altijd nadenken.
Ik zie op vrijwel iedere vraag namelijk 3 of 4 antwoorden. Die technisch gezien vaak ook allemaal wel goed zijn, afhankelijk van de gebruikte logica (ik kan ieder van mijn antwoorden uitleggen...)
Als je hebt leren denken als een toetsontwikkelaar/toetsenschrijver wordt het makkelijker om dát antwoord te kiezen dat ze meest waarschijnlijk willen horen.
Dat werkte voor mij.


Een toetsvraag leren lezen is een tweede handig hulpmiddel.
Hóe lees je de vraag. Welke info in de tekst kun je skippen, welke info heb je echt nodig.
Wat is nu eigenlijk de vraag, wordt er een feit gevraagd? Een definitie? Een verband? Een methode? Een conclusie?



Dan ook helpend in sommige gevallen:
Staan er als bron grafieken of tabellen bij de opgave?
Heb je ooit correct aangeleerd gekregen hoe je die snel en accuraat kunt lezen?
Dat is opvallend vaak níet zo namelijk.
Docenten gaan er heel vaak vanuit dat dat een vaardigheid is die iedereen heeft na ongeveer de 2e klas voortgezet.
Maar daar is vaak lang niet alles van blijven hangen, en bovendien zijn die simpele enkelvoudige grafieken vaak niet helemaal te vergelijken met grafieken in academische teksten.



Hoop dat je wat met deze lap tekst kunt.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:52

Vervelend TS!
Ik zou eens kijken naar coaching inderdaad. Ik heb ook ADHD en hoewel toetsen bij mij best oké gaan (ik herken wel de frustratie van nooit het beste uit jezelf kunnen halen), is schrijven voor mij dramatisch. Ik kan heel goed schrijven, maar het lukt me niet goed om de boel te structureren en ik weet niet waar ik moet beginnen. Daarom liep ik bij m'n bachelorscriptie en later ook weer bij m'n masterscriptie compleet vast. Ik heb toen hulp gehad van een bureau dat gericht is op studenten met ADD/ADHD of ASS. Daar begrepen ze er inhoudelijk ook de ballen van, maar inhoudelijk is niet het probleem, dat geef jij ook aan. Maar iemand die je helpt met je gedachten structureren kan onwijs helpen, ik vermoed ook bij jouw probleem. Zelfs als ze geen vakinhoudelijke kennis hebben.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:56

Ik lees graag even mee. Hier ook ADD en een enorm probleem met het maken van tentamens... Voor verslagen en bijvoorbeeld oefenrechtbanken heb ik altijd een 8 of een 9, maar met tentamens kom ik zelden boven de 6 uit... Terwijl de kennis er echt wel zit.

Dikke knuffel voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit! Ik hou me nu maar vast aan het feit dat ik na mijn master nooit meer een tentamen hoef te maken. :)

Anoniem

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:59

Heel herkenbaar! VWO heb ik met 6jes gehaald uiteindelijk.
Nu op het HBO kan ik me beter focussen op het doel van de kennis die ik moet hebben en daarmee wordt het voor mij makkelijker om er minder op te focussen dat het een toets is.
Wat mij wel heel erg helpt is dat ik mijn tentamens in een prikkelvrije ruimte mag maken. Als ze niet mee willen gaan in aanpassingen moet je je niet te snel laten afschepen, adhd/add valt onder functiebeperkingen en daarbij hebben scholen de verplichting om mee te denken en aanpassingen mogelijk te maken.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:24

Elke universiteit en elke faculteit heeft studentpsychologen, ga daar eens heen. Zij kunnen je vast verder helpen!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:20

Hoe is het inmiddels TS?

Ik ben 46, en heb met een bovengemiddeld IQ 7 jaar over de havo gedaan, 7 jaar over MBO 4 , heel wat mislukte cursussen en studies achter de rug. Zo frustrerend, omdat ik weet dat ik meer in mijn mars heb dan er uit komt. Niet alleen wat leren betreft, ook op de werkvloer.
Sinds 2 jaar weet ik dat ik ADHD heb en gebruik ik medicatie. Afgelopen september ben ik begonnen aan een flexibele deeltijdopleiding Social Work en ja hoor, het gaat super. Ik denk nog steeds te moeilijk, of andere keren niet flexibel genoeg. Ik sla op tilt tijdens het schrijven van verslagen en kan dan de helft schrappen. Maar tot nu toe heb ik alles in 1 keer gehaald en met prachtige cijfers.
Voor kennistoetsen zet ik een extra stoel naast me, speciaal voor mijn zenuwen. Ze zijn er, ze mogen bij me zijn, maar ze zijn niet MIJ. Klinkt zweverig, maar het helpt. Ik HEB zenuwen, ik BEN ze niet.

Nou ja, dit is natuurlijk mijn ervaring en die hoeft niet op jou van toepassing te zijn. En ik las het in eerdere reacties al: je bent wel al tot je co schappen gekomen! Met alle hobbels en toestanden! Het is je maar mooi gelukt. Maak daarmee het glas half vol!

Oh, en een practische tip: na de eerste toets heb ik tijdverlenging aangevraagd. Als ik dan dichtklap of mijn concentratie kwijt raak, heb ik voldoende tijd om mezelf te herpakken zonder last te hebben van tijdsdruk. En sinds ik die extra tijd heb gekregen, natuurlijk nooit meer tijd te kort gehad ;-)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ik kan geen toetsen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:37

Als je ADHD/ADD hebt, heb je recht op toetstijdverlenging, alleen sommige scholen vereisen wel dat je van een behandelaar een diagnose op papier hebt (of dat je behandelaar een bepaald formulier invult.) Ik zou gewoon contact opnemen met de studentendecaan en het bespreken!

Er bestaat ook cognitieve gedragstherapie voor ADD/ADHD, heb je dat weleens overwogen?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:41

Heel herkenbaar. Voor mij helpen essentiele olien om het toch makkelijker te kunnen doen.