Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:19

Bellatrix schreef:
Ik zou bericht krijgen van het KVK met mijn KVK nummer maar ik kreeg maar niets. Dus ingelogd en daar stond mijn nummer. :+ Alleen geen BTW nummer. Die krijg ik met een brief in de komende 2 weken? Eerder kan ik dus geen facturen sturen...dat is best vervelend eigenlijk.

En op welke plek op je website zet je je kvk nummer neer?


je kvk zet je bij je contact gegevens.

bij mijn webshop komen die daardoor standaard op mijn facturen, dat hebben de @shopbuilders zo geprogrammeerd in de opmaak.

naam
adres
postcode woonplaats
(telefoon) bij mij optioneel dus niet op erbij gezet)
emailadres
Kvk nummer
Btw ID nummer

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:58

manonutjuh schreef:
Kun je het btw nummer niet zien in op de site van de belastingdienst? Inloggen voor ondernemers met je digid.



Even ingelogd en er is nog geen BTW nummer bekend. Hoeft ook niet vandaag, heb morgen wel een shoot maar die krijgt dan gewoon later pas de factuur. Zelfde geld voor dit showweekend, factuur komt dan volgende week gewoon.

Aangemeld bij KNAB maar die moeten mij eerst goedkeuren en pasje komt ook pas over een dag of 5.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:23

[/quote]


Ik krijg donderdag mijn KVK nummer, dan kan ik een zakelijke rekening openen. En ik ga ook facturen sturen vanaf nu. Dat deed ik eerder nooit nee.[/quote]

Tip: je hoeft niet perse een zakelijk bankrekening te openen! Die kosten veel geld. Je kunt ook gewoon een 2e privé rekening openen, omdat je een eenmanszaak bent staat de rekening sowieso op je eigen naam.
Het gaat er om dat je een aparte rekening hebt voor je zakelijke inkomsten en kosten, maar bij een bank kun je dus een gewone tweede rekening openen. Scheelt veel geld. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:24

Te laat. En rekeningnummer is al binnen. En ik heb al 2 betaal rekeningen. Wil het echt ff apart. Is €6 per maand, eerste tijd 50% korting.

Kan hem altijd opzeggen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:25

Puera schreef:
De KOR is inderdaad veranderd. Voorheen werd gekeken naar de af te dragen BTW op jaarbasis.
Sinds 1 januari 2020 wordt er naar de omzet gekeken. Blijf je onder de € 20.000,= omzet per jaar, kom je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor de KOR.

Op de site van de Belastingdienst staat ook veel nuttige informatie, hetzij niet altijd even begrijpelijk beschreven.

(sorry, ik lees met belangstelling mee en ik breek even in)

Bovendien ga je de KOR aan voor 3 jaar!! Dus je moet heel erg vooruit denken, anders moet je naderhand alsnog gaan betalen namelijk.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:29

Bellatrix schreef:
manonutjuh schreef:
Kun je het btw nummer niet zien in op de site van de belastingdienst? Inloggen voor ondernemers met je digid.



Even ingelogd en er is nog geen BTW nummer bekend. Hoeft ook niet vandaag, heb morgen wel een shoot maar die krijgt dan gewoon later pas de factuur. Zelfde geld voor dit showweekend, factuur komt dan volgende week gewoon.

Aangemeld bij KNAB maar die moeten mij eerst goedkeuren en pasje komt ook pas over een dag of 5.

Je krijgt een brief van de Belastindienst, met daarbij inlogggevens voor je BTW nummer. Gaat even een paar dagen overheen na je KVK inschrijving.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:30

Bellatrix schreef:
Te laat. En rekeningnummer is al binnen. En ik heb al 2 betaal rekeningen. Wil het echt ff apart. Is €6 per maand, eerste tijd 50% korting.

Kan hem altijd opzeggen.

Ok .... ik vond het zonde van dat maandelijkse bedrag en en de kosten die je voor zakelijke overboekingen moet betalen. ;)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:34

simodi schreef:
Puera schreef:
De KOR is inderdaad veranderd. Voorheen werd gekeken naar de af te dragen BTW op jaarbasis.
Sinds 1 januari 2020 wordt er naar de omzet gekeken. Blijf je onder de € 20.000,= omzet per jaar, kom je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor de KOR.

Op de site van de Belastingdienst staat ook veel nuttige informatie, hetzij niet altijd even begrijpelijk beschreven.

(sorry, ik lees met belangstelling mee en ik breek even in)

Bovendien ga je de KOR aan voor 3 jaar!! Dus je moet heel erg vooruit denken, anders moet je naderhand alsnog gaan betalen namelijk.


Dan heb je tot de 20k wel je voordeel gehad in ieder geval, anders ga je meteen betalen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:42

20k ga ik niet redden dus daar maak ik mij niet druk om.

En de eerste zoveel transacties zijn gratis. Weet het ff niet meer uit mijn hoofd.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:07

simodi schreef:




Ik krijg donderdag mijn KVK nummer, dan kan ik een zakelijke rekening openen. En ik ga ook facturen sturen vanaf nu. Dat deed ik eerder nooit nee.[/quote]

Tip: je hoeft niet perse een zakelijk bankrekening te openen! Die kosten veel geld. Je kunt ook gewoon een 2e privé rekening openen, omdat je een eenmanszaak bent staat de rekening sowieso op je eigen naam.
Het gaat er om dat je een aparte rekening hebt voor je zakelijke inkomsten en kosten, maar bij een bank kun je dus een gewone tweede rekening openen. Scheelt veel geld. ;)[/quote]

Ja dat moet wel, want alle bank staat in hun aanmeldingsvoorwaardes dat een prive rekening niet zakelijk gebruikt mag worden. Heb het net zelf aan de hand gehad, maanden goed gegaan en bij een steekproef betrapt. KNAB is wel snel met een rekening openen, op int. inloggen kun je miss al zien wat je nw. bankrekening is voordat je je pas binnen hebt.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:10

ps. een paar rekeningen innen met je prive bank rekening is geen ramp, wanneer je je zaken rekening hebt kan je dat rechttrekken. Maar bij veel en lang gebruikmaken van je prive rekening zou ik niet doen, maakt ook een zooitje van je boekhouding later.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 23:28

Ik heb mijn bankrekeningnummer idd al!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:00

Ik heb een factuur in excel, heeft een kennisje gemaakt voor mij maar ik zit te klooien met die BTW. Moet ik dat ook vragen over de branstof? Mijn bedragen zijn inclusief BTW maar ik krijg het op mijn factuur niet goed, hij telt steeds op (snap ik want dat is er ingezet maar ik krijg het nu niet zoals ik het wil)

Is er iemand die mij er even mee kan helpen?

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:02

Dan vul je toch het bedrag exclusief btw in. Als hij de btw erbij op telt zit je goed

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:04

Ohja...en ook bij de benzine?

Edit: dat lukt ook niet :?

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:16

Ik heb je even een PBtje gestuurd!

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:40

Je fotoshoots worden gezien als belaste prestaties, dus daar moet je BTW over berekenen. Als je daarnaast nog onkostenvergoedingen, zoals brandstof doorberekent, moet je daar ook BTW over berekenen.

Let er wel op dat je de factuur in bv. PDF naar je klant stuurt, en niet als Excel.

Is het inmiddels gelukt met Excel?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:43

Nee dat ik het als PDF moet versturen weet ik. :j

En nee. :+
Kan jij helpen?

manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:06

Je mag mij ook wel even pb'en hoor!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 08:55

Bedankt voor alle hulp tot dusver! :*

Ben ik trouwens verplicht om de adressen van mijn klanten op de facturen te zetten? Of is alleen naam voldoende?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:59

Op de site van de Belastingdienst kun je de factuureisen vinden.

Als je straks onder de KOR valt, hoef je geen facturen meer uit te reiken. Maar zorg wel dat je je omzet ergens noteert zodat je dat inzichtelijk hebt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:02

Hoef ik dan geen facturen meer te sturen? Oh, ik dacht van wel. Maar dat ik alleen de BTW eraf moest halen.

Ik ga ff op de belastingdienst kijken dan...

Ik lees dat ik bij een bedrag tot €100 een vereenvoudigde factuur mag sturen. Die heb ik zeker met nabestellingen, dat zijn bedragen tussen de €7,50 en €100.

Ik heb ook wat buitenlandse klanten...werkt dat ook gewoon met een betaalverzoek sturen vanuit KNAB?


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 29-06-21 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:08

De adressen hoeven er niet op voor zover ik weet. Doe ik ook nooit. Vaak alleen de voornaam zodat ik zelf weet dat ik de factuur naar de juiste persoon stuur.

Ik stuur wel nog facturen nu dat ik in de KOR zit, dacht ook dat dat verplicht was maar dat weet ik niet zeker.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101852
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:08

Zie mijn edit. :+

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:11

Ik stuur ook facturen in de KOR. Maar dan met een zinnetje dat ik vrijgesteld ben van BTW door de KOR. Er staat dus geen BTW meer op de factuur.