Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:30

Ik vind het eigenlijk wel apart dat mensen het maar oke vinden dat die man tijdens werktijd drinkt. Ja, het is maar een biertje en nee, de man is daarmee niet meteen alcoholist, maar zie je al voor je dat een rechter een bavaria op z'n bureau neerzet terwijl hij een zitting begeleidt over een omgangsregeling? Een politieagente die een wijntje wegtikt terwijl ze jouw aangifte invoert? Ik vind het niet professioneel om tijdens je werkzaamheden te drinken. Het voorbeeld van samen op een terras zitten vind ik dan weer anders, dan is er overeenstemming om dat daar te doen. Dit is een docent/student verhouding, tijdens een formeel begeleidingsgesprek en daar hoort in mijn optiek geen alcohol bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:40

Doubtless schreef:
Relaxed schreef:
Je schetst een beeld dat ze met een biertje in de hand de ladder weer opgaan, daar doelde ik op. En verzekeringstechnisch, jij biedt ze toch geen bier aan dan lijkt me? Daar ben je altijd nog zelf bij ;)


Nee even inhakend op de situatie die jij schetst: Ze drinken een biertje in de pauze. Daarna klimmen ze weer de ladder op, donderen eraf en er is sprake van letsel. Hoe zit dat dan?

En dan een tweede vraag... Als het allemaal heel sociaal geaccepteerd is en geen problemen voor het werk oplevert (noch de veiligheid), dan kan ik als opdrachtgever toch ook prima dat biertje aanbieden? Of is dat dan niet oke?



Ik weet niet hoe dat zit, eigen verantwoordelijkheid? Geen idee.. Ik heb het er vooral over dat JIJ het niet accepteert dat ze een biertje drinken, dus dat JIJ ze geen biertje aan zult bieden, dus dat JIJ dan ook niet aansprakelijk gesteld kan worden (denk ik..)

Staat er op zich vrij duidelijk toch? Dat ik het over jou heb?

Ibbel

Berichten: 49221
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:49

mylittlejoy schreef:
Ik vind het eigenlijk wel apart dat mensen het maar oke vinden dat die man tijdens werktijd drinkt. Ja, het is maar een biertje en nee, de man is daarmee niet meteen alcoholist, <knip> Dit is een docent/student verhouding, tijdens een formeel begeleidingsgesprek en daar hoort in mijn optiek geen alcohol bij.


Ik denk niet dat iedereen het OK of normaal vindt, maar wel dat een groot deel vindt dat het niet de taak van TS is om de man 'aan te geven'.
En bij dat aangeven zitten sowieso enige haken en ogen:

Zijn woord tegen het hare (er is geen bewijs tenzij TS een screenshot gemaakt heeft - kan dat met zoom/teams eigenlijk uberhaupt?)
Plus die 'machtsverhouding'.

Doubtless

Berichten: 8510
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 11:58

Relaxed schreef:
Ik weet niet hoe dat zit, eigen verantwoordelijkheid? Geen idee.. Ik heb het er vooral over dat JIJ het niet accepteert dat ze een biertje drinken, dus dat JIJ ze geen biertje aan zult bieden, dus dat JIJ dan ook niet aansprakelijk gesteld kan worden (denk ik..)

Staat er op zich vrij duidelijk toch? Dat ik het over jou heb?


Ja dat staat er zeker duidelijk! Ik had daarna gewoon wat aanvullende vragen, ik wilde je niet beledigen...

Anoniem

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:00

Beledigd? Waar ben ik beledigd :')

Jij lijkt hier nogal verontwaardigd over het feit dat bouwvakkers wel eens drinken tijdens het werk, waar je je al druk om kan maken :')

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:02

Ik zou het niet melden wij noemen dat hier maten naaien.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:02

Maar jij Doubtless gaat er vooral vanuit dat het zo is. Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat het gewoon geaccepteerd moet worden.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:05

marleen_usar schreef:
Ik zou het niet melden wij noemen dat hier maten naaien.


Het is je docent, niet je beste vriend :=

Doubtless

Berichten: 8510
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:07

Ik zag een boel hoofdletters, vandaar mijn interpretatie dat ik op iemands tenen sta. Maar die heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

Ik ben niet echt verontwaardigd, ik geef gewoon aan dat ik het (persoonlijk) onprofessioneel vind om tijdens je werk (dus niet tijdens een zakenlunch, aan het einde van de werkdag of met een werkfeestje) alcohol te drinken. En dat ik dat in de praktijk dus ook niet zie gebeuren (niet op school, niet als er bouwvakkers hier over de vloer komen en niet op kantoor). Daaruit volgde wat vragen waar ik benieuwd naar ben, omdat ik dus geen ervaring heb met dergelijke acties. Dat betekent niet direct dat ik me over dit onderwerp, los van dit topic, erg druk maak. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat zien en of misschien iemand meer weet of het wettelijk dus ook oké zou zijn.

lenaa_tje schreef:
Maar jij Doubtless gaat er vooral vanuit dat het zo is. Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat het gewoon geaccepteerd moet worden.


Ik denk ook niet dat er iets mis is met de vraag "weet je zeker dat het een blikje Amstel was?". Ik zou dan alleen het vervolg over slechte beeldkwaliteit en roddels verspreiden nog even on hold zetten, omdat dat niet van toepassing zou zijn als TS echt heel duidelijk een blikje Amstel (met alcohol, dus geen 0.0) heeft gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:11

Nee het is niet professioneel.

Vraag aan TS is: Deed hij dit vaker tijdens de gesprekken, ik vermoed van niet, anders had je dat wel gemeld.
Dus het is dan 1 maal gebeurd?
Wacht gewoon even af of dit vaker gebeurd wanneer hij met jou een gesprek heeft. Doet hij het weer, dan kan je noemen dat je het niet fijn vindt en dan is het aan hem er iets mee te doen. Gaat hij er mee door, dan kun je het altijd nog aanhangig maken.

Maar bij een eerste misstap zo verontwaardigd en in je wiek geschoten zijn en het gevoel hebben er iets mee te moeten, vind ik persoonlijk een beetje overdreven.

Soepblik
Berichten: 1156
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:14

Je zal maar wakker liggen van iemand die een biertje erbij pakt. Zolang de man geïnteresseerd is en zijn werk goed doet is er toch niets aan de hand? Als hij lallend in beeld zou verschijnen is het een ander verhaal.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 12:18

Judass schreef:
marleen_usar schreef:
Ik zou het niet melden wij noemen dat hier maten naaien.


Het is je docent, niet je beste vriend :=


Ik vind dit wel grappig ook vanwege jouw naam vanuit de bijbel :P :')

Het blijft interessant om de discussie erover te lezen. Ik weet nog niet of ik wat ga doen en wat ik dan ga doen. Het ging trouwens niet over mijn beoordelingsgesprek, het was een overleg over mijn afstuderen. Dat hebben we om de 10 dagen ongeveer. Deze was het meest belangrijke omdat ik maandag mijn deadline heb. En ik zat redelijk in de paniek, misschien dat ik me daarom ook niet serieus genomen voelde ofzo, omdat ik me erg druk maak over de deadline die ik mogelijk niet ga halen, en hij zit dan aan een pilsje. Dat voelt alsof hij het niet serieus neemt ofzo. Ik vind dat verwarrend.

Mindim dit was de eerste keer, voorheen dronk hij gewoon koffie/thee.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:21

Doubtless schreef:
Ik zag een boel hoofdletters, vandaar mijn interpretatie dat ik op iemands tenen sta. Maar die heb ik verkeerd geïnterpreteerd?

Ik ben niet echt verontwaardigd, ik geef gewoon aan dat ik het (persoonlijk) onprofessioneel vind om tijdens je werk (dus niet tijdens een zakenlunch, aan het einde van de werkdag of met een werkfeestje) alcohol te drinken. En dat ik dat in de praktijk dus ook niet zie gebeuren (niet op school, niet als er bouwvakkers hier over de vloer komen en niet op kantoor). Daaruit volgde wat vragen waar ik benieuwd naar ben, omdat ik dus geen ervaring heb met dergelijke acties. Dat betekent niet direct dat ik me over dit onderwerp, los van dit topic, erg druk maak. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat zien en of misschien iemand meer weet of het wettelijk dus ook oké zou zijn.

lenaa_tje schreef:
Maar jij Doubtless gaat er vooral vanuit dat het zo is. Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat het gewoon geaccepteerd moet worden.


Ik denk ook niet dat er iets mis is met de vraag "weet je zeker dat het een blikje Amstel was?". Ik zou dan alleen het vervolg over slechte beeldkwaliteit en roddels verspreiden nog even on hold zetten, omdat dat niet van toepassing zou zijn als TS echt heel duidelijk een blikje Amstel (met alcohol, dus geen 0.0) heeft gezien.

Maar het blijft zo dat er een twijfel in zit. Iets kan er heel makkelijk zo uit zijn.

Mijn roddel opmerking ging over dit bespreken met anderen dat voelt voor mij als roddelen.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:23

Zelf zou ik er niet over vallen. Zeker als het gesprek gewoon goed was. En als ik mij er aan zou storen dan ben ik meer van de directe aanpak. Ik zou dan zoiets hebben gezegd van; 'zit je tijdens ons gesprek nou serieus aan t bier'. Maar het ergens melden zou ik nooit doen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:25

De paniek over je deadline heeft met hem niets te maken, dat moet je toch apart zien. Die man ziet jaarlijks tientallen (of meer) leerlingen en wie er dan op tijd inlevert en wie niet is niet zijn verantwoordelijkheid. Hij dient alleen te begeleiden zoals hij volgens je berichten prima deed. De keuze van drank heeft daarbij niets te maken met hoe serieus je iemand neemt. Misschien dat sommige vrouwen daar een link in proberen te zoeken, maar zo denkt de doorsnee man zeker niet.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:25

Lastig, zou er zelf alleen aan hem een mail over sturen waarin je aangeeft dat het niet professioneel overkomt. Want gek is het wel zo doordeweeks midden op de dag tijdens een gesprek met iemand die goede feedback verwacht.

Doubtless

Berichten: 8510
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:28

Poekkie schreef:
Misschien dat sommige vrouwen daar een link in proberen te zoeken, maar zo denkt de doorsnee man zeker niet.


Heb je daar een bron van? Of is dit een aanname gebaseerd op jouw ervaringen en jouw omgeving?

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:31

Zucht

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:32

Of ik er een melding van zou maken als die man niet dronken is en een fatsoenlijk gesprek voert, nee, dat niet.

Maar ik vind drinken onder werktijd, ook al is het 'maar een biertje' niet kunnen.

"Maar vroeger rookten ze zelfs voor de klas"
Ja, vroeger kreeg je ook een tik als je in de klas niet luisterde. En vroeger was het normaal dat vrouwen niet gingen studeren.

Dat heeft toch niks te maken met wat er nu gebeurt?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:36

BigBen schreef:
Deze man zit thuis, op zijn stoel, voor een computer. Dat hij een biertje drinkt brengt niemand in gevaar, en hij is oud en wijs genoeg om zijn eigen keuzes te maken. En nog een keer, een biertje. Straks moet hij naar de cel omdat er gaten in zijn sokken zitten.

Op het moment dat deze man in een videomeeting zit mag je van hem hetzelfde professionele gedrag verwachten dan wanneer hij op kantoor zou zitten. Dus je mag verwachten dat hij geen alcohol drinkt, niet in bad zit en dat de achtergrond niet bestaat uit een vuile vaat.

roxiie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:37

MarliesV schreef:
oji schreef:
Misschien een goede les voor TS die ze gratis heeft gekregen. Er zijn mensen die dingen in het leven anders doen als dat je ze zelf zou doen. Daar hoef je niet meteen van in de war te raken. Daar hoef je niet meteen een zaak van te maken. Als die persoon prima functioneert op de manier waarop hij het doet, is er niets aan de hand en hoef je die persoon niet jouw regels op te leggen. Adem in...adem uit en let go....

Ik heb in de tijd dat ik bij de universiteit werkte ook studenten hun afstudeer stages en scripties begeleid en ja hoor, ook bij mooi weer voorgesteld, zullen we lekker op een terrasje gaan zitten om te bespreken en daar werd gewoon een wijntje bij gedronken tijdens de bespreking. Was erg gezellig, ik had altijd een leuk contact met mijn studenten. Maar echt, ik vind de wereld er niet leuker op worden als er maar meer en meer op iedereen gelet wordt. Iemand functioneert gewoon goed. Punt.


Ho ho, jij vind dit een goede les voor de TS dat het normaal is.
Dat is een mening he, breng dat dan niet als een feit.

Ik vind dit niet normaal, ik zou dit dus zeker melden op school. Niet bij de betreffende man zelf achteraf (machtsverhouding).
Vertrouwenspersoon op school inschakelen. Je hoeft niet gelijk namen te noemen, maar dat je in een online gesprek met een leraar dit hebt gezien en dat je hier tegenaan loopt.

Beleid van de opleiding zal vast niet zijn dat alcohol onder werktijd normaal is.

Ik vind de grens van een terrasje pakken, voor een werk/zakelijk/schoolgesprek wel een dunne hoor.
Nadien een borrel met zijn allen, prima. Maar dit soort gesprekken zou ik liever gescheiden houden van gezelligheid en amicale acties.


Volgens mij zegt ze nergens dat ze het normaal vindt of dat TS het maar normaal moet vinden?

Maar dat het een goede les is, dat mensen dingen anders doen dan dat jij het zelf zou doen en dat je daar niet meteen van in de wat hoeft te raken.

Als je iets niet vindt kunnen of iets niet leuk vindt, dan moet je er wat van zeggen en niet achteraf ergens om gaan miepen en naar een eventuele schoolleiding rennen.

Spreek die beste man er op aan, ga het gesprek aan en beslis op basis daarvan of je verder nog een melding doet.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:41

Alcohol onder het werk hoort gewoon niet, ook geen biertje. Als ik jou was zou ik het aankaarten, gewoon netjes, dat het je opviel. Ik zie menig mens al aankomen met een biertje op het werk...
Nee, okal is de man 70 en okal werkt hij omdat hij het nog leuk vind, het hoort niet.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:42

Doubtless schreef:
Poekkie schreef:
Misschien dat sommige vrouwen daar een link in proberen te zoeken, maar zo denkt de doorsnee man zeker niet.


Heb je daar een bron van? Of is dit een aanname gebaseerd op jouw ervaringen en jouw omgeving?


Jij vraagt aan mij een bron over het gedachtenpatroon van de gemiddelde man? Mag hopen dat je in het leven enige ervaring hebt in omgang met mensen zodat je dit soort zaken niet in een wetenschappelijk tijdschrift hoeft te gaan zoeken. als jij denkt dat je serieus genomen wordt omdat de ander koffie drinkt en niet serieus als diezelfde een pilsje neemt, dan heb jij een heel rare ongeschreven regel uitgevonden waar ik werkelijk nog nooit van heb gehoord…
Laat ik zeggen dat ik amper alcohol drink en zeker niet overdag, maar amper 30% van de mensen die mij opbellen overdag ook effectief serieus neem.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:48

Boras schreef:
Pantykous schreef:
Ook als je er mee zit zou ik het niet melden. Het kan jouw kansen negatief beïnvloeden.


Precies. Triest, maar die afhankelijkheidspositie beïnvloedt en beperkt je dus wel.

Nog een reden waarom het onprofessioneel en ongewenst gedrag is tijdens een professioneel contact tussen een begeleider en een student.


Dit. Alcohol en drugs gebruik onder werktijd vind ik echt absoluut niet kunnen. Maar zou het inderdaad niet melden. Te vaak heeft zoiets negatieve gevolgen in zo’n afhankelijkheidsrelatie. Ik zou me er zeer over verbazen, het eens met vriendinnen delen bijvoorbeeld (zonder gegevens/ naam!) en het er bij laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:49

Anastasia24 schreef:
Alcohol onder het werk hoort gewoon niet, ook geen biertje. Als ik jou was zou ik het aankaarten, gewoon netjes, dat het je opviel. Ik zie menig mens al aankomen met een biertje op het werk...
Nee, okal is de man 70 en okal werkt hij omdat hij het nog leuk vind, het hoort niet.


Nou ik hoop dat jij nooit een inschattingsfout maakt zeg, iemand gelijk verlinken bij een eerste fout :n