Alleen wonen, studeren en paarden, wat is nu wijsheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Alleen wonen, studeren en paarden, wat is nu wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:51

En zou het nog een optie zijn om haar te verleasen voor een halfjaar of een jaar? Zodat je jezelf wat ruimte geeft om erover na te denken en niet direct een definitieve keuze maakt?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:52

ingvdh schreef:
Nikass schreef:
Ik hoor allemaal goede afwegingen en opmerkingen van iedereen. Een serieus en goed topic, geen klagen van mij.
Maar oprecht vraag ik me af ben ik de enige die een paard ziet als een individu? En die het ene paard niet zomaar weg doet omdat je er altijd later nog eens één kan kopen?
Kijk als je niet gehecht bent aan het specifieke paard dan zou mijn advies ook zijn verkoop het maar, en kijk maar wat de toekomst brengt. Maar ik kan me dat gewoon niet voorstellen. Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn paard ooit zou verkopen, ook al zal ik na haar geen nieuw paard meer nemen.



Je bekijkt het vanuit jouw situatie, maar Ts heeft een andere relatie met haar paard nu.
Ik heb ook een heel leuk en lief paard gehad, maar onder het zadel klikte het voor geen meter wat voor gevaarlijke situaties zorgde. Dan kan ik koste wat het kost het paard houden maar die klik zou nooit komen, ik werd alleen maar banger. Daar wordt het paard ook niet gelukkiger van.
Ik heb hem verkocht en hij heeft het superfijn bij zijn nieuwe baas. Dat had ik hem nooit kunnen geven en hij mij niet. Verkoop is niet altijd het zo maar even wegdoen van een paard, het kan ook zijn om een beter huisje te zoeken dan dat jij op dat moment kan bieden.

Iedereen hoop bij koop dat het een once in a lifetime combinatie is, maar dat is helaas niet zo. Dan durven toegeven dat het gewoon niet gaat is geen falen maar juist heel dapper.


Ik vind verkopen geen schande en ik heb helemaal niets met de prestatie maatschappij, maar (uiteraard) bekijk ik de situatie vanuit mijn eigen referentiekader en daarom is het ook slechts een oprecht geïnteresseerde vraag omdat dat bij mij wel een heel belangrijk punt zou zijn en ik ts hoor praten over haar droompaard, en ik in alle afwegingen dit punt mistte.

Ts: daarom eigenlijk nog steeds de vraag: is het haalbaar/wenselijk om het nog even te laten zoals het nu is, zodat je jezelf nog even de tijd kunt gunnen en niet direct een beslissing hoeft te nemen?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 12:07

Gaabje schreef:
En zou het nog een optie zijn om haar te verleasen voor een halfjaar of een jaar? Zodat je jezelf wat ruimte geeft om erover na te denken en niet direct een definitieve keuze maakt?

Ik heb hier ook aan gedacht, maar het probleem is dat ik waarschijnlijk niemand ga vinden die genoeg ervaring heeft om dit paard te leasen. De meeste ruiters op dit niveau hebben eigen paarden of vragen er geld voor, een meisje of jongen met enkel manege ervaring ga ik niet op een 4-jarige Toto jr merrie zetten. Ik wil dan ook niet het risico nemen dat ik na zes maanden een paard terug krijg dat slecht gereden is.

Nikass schreef:
Ts: daarom eigenlijk nog steeds de vraag: is het haalbaar/wenselijk om het nog even te laten zoals het nu is, zodat je jezelf nog even de tijd kunt gunnen en niet direct een beslissing hoeft te nemen?

Tijd is er sowieso, ik hoef die beslissing niet meteen te maken en ze staat op dit moment ook niet in de weg. Ik heb met mijn ouders afgesproken om het nog tot september/oktober te geven. Maar het houdt mij wel al enkele maanden bezig, daarom heb ik ook dit topic gemaakt, omdat ik er zelf gewoon niet uit kom.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 20:03

Juist slecht nieuws gehad dat de hele situatie ook kan gaan veranderen. De weide waar mijn ruin nu staat wordt verkocht. De pony waarbij hij staat is ook verkocht. Nu moet ik dus ook een andere plek gaan zoeken voor mijn ruin tegen september, een beetje paniek dus. We zijn de opties op dit moment aan het bekijken, maar eventueel gaan we zelf een bod doen op die weide of vragen of we het eventueel kunnen overhuren van hen en dan houden we beide paarden sowieso. Eventjes wel lichte paniek hier... Als we die weide verliezen en ik moet een nieuwe plek gaan zoeken voor mijn ruin wordt het ook niet makkelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Alleen wonen, studeren en paarden, wat is nu wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:16

Oh spannend zeg...
Maar waarom zou je ruin elders zijn moeilijk zijn?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Alleen wonen, studeren en paarden, wat is nu wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:00

De weide is al mondeling verkocht aan de boer erachter.

Het is moeilijk omdat hier in de buurt weinig groen is, de meeste stallen zijn bedrijven dus allemaal duurdere pensionstallen, wat ik uiteraard niet nodig heb voor een gepensioneerd paard. Het was al moeilijk om een stal te vinden voor mijn merrie waar ze zowel in de zomer en winter buiten kan, dus een weideplekje op volpension vinden is ook niet makkelijk...

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 10:57

Ik wil hier toch nog even updaten.

Ik heb intussen een plekje gevonden voor mijn ruin bij een vriendin thuis, helaas wel een eindje rijden en iets duurder dan voordien maar hij staat er goed. Dat is voor mij het voornaamste.
Ik woon nu sinds een dikke week in mijn nieuw appartementje, helemaal alleen dus er komt helaas wel een (klein) huishouden bij. Het is best nog spannend, maar het is een super leuke plek vlakbij het station. Ik heb dit redelijk goedkoop kunnen huren via familie waardoor het financieel ook makkelijker valt te combineren met twee paarden, dat was voor mij ook de doorslag want zo zat er een pak minder haast bij de verkoop van mijn merrie, die dus tot op heden nog steeds bij mij is.

Dat neemt natuurlijk de problemen niet weg. Ze wordt nog steeds gereden door iemand anders en ik rij er zelf nog steeds niet mee. Ik heb mijn eerste lesweek achter de rug, ondanks ik maar 3 dagen les heb is het toch best pittig. Je moet minstens 10 uur per week naast de lessen ook spenderen aan je oefeningen en lesvoorbereiding. Ik ben altijd een goede student geweest dus ik wil die tijd ook wel echt maken voor mijn studies. Nu komt een beetje een 'stress' momentje eraan, en terug de twijfels over wat nu te doen... Ik heb twee maanden terug thuis gewoond en toen vielen die twijfels allemaal wel wat weg, dan is de afstand natuurlijk minder groot en had ik veel meer tijd voor de paarden.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Alleen wonen, studeren en paarden, wat is nu wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:58

Denk dat het belangrijkste is om je hart te volgen, ongeacht wat iemand zegt. Mijn persoonlijke ervaring is wel dat wanneer iemand zich lange tijd niet vertrouwd voelt op 1 paard dat ook niet snel terug komt. Persoonlijk zou ik het paard dan ook verkopen zeker gezien de goede markt. Ik zou dan kijken naar een bijrijdpaard voor 2 of 3 dagen in de week, zodat ik mijn hobby kan uitvoeren, maar ook andere dingen kan ondernemen.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 00:00

scrabbel schreef:
Denk dat het belangrijkste is om je hart te volgen, ongeacht wat iemand zegt. Mijn persoonlijke ervaring is wel dat wanneer iemand zich lange tijd niet vertrouwd voelt op 1 paard dat ook niet snel terug komt. Persoonlijk zou ik het paard dan ook verkopen zeker gezien de goede markt. Ik zou dan kijken naar een bijrijdpaard voor 2 of 3 dagen in de week, zodat ik mijn hobby kan uitvoeren, maar ook andere dingen kan ondernemen.

Op zich is een bijrijpaard voor mij ook niet echt nodig. Ik heb nog steeds mijn ruin die geschikt is als wandelpaardje, heb momenteel ook niet echt wedstrijdambities dus dat hoeft voor mij ook niet.