Sollicitatievraag

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:24

Ik heb gesolliciteerd op een functie die ik heel erg graag wil hebben, binnen het bedrijf waar ik al vijf jaar werk; laten we het voor het gemak even 'bakkaboutervanger' noemen.

Ik heb een goede brief geschreven, m'n cv gepimpt. Ik heb de recruiter (die drie maanden geleden nog mijn directe collega was en waar ik het altijd erg goed mee kon vinden) een persoonlijk mailtje gestuurd. Ik heb twee van acht mensen uit de huidige groep bakkaboutervangers die een goed woordje voor me gaan doe bij de manager. Die manager heb ik in maart, toen de vacature niet open stond) al gemaild om te vragen wat hij specifiek zoekt in een bakkaboutervanger, zodat ik me daarop door kan ontwikkelen; daar heb ik uitgebreid antwoord van hem op gehad.

Eigenlijk moet ik die manager nog even bellen, zodat ik geïnteresseerd en oprecht overkom, en zodat hij me weer even in the picture heeft. Maar: ik heb absoluut geen flauw idee wat ik die man zou moeten vragen. Ik wéét wat de functie inhoudt, en hij weet dat ik dat weet. Ik weet wat de functie in gaat houden na de reorganisatie, want daar heb ik zelf over mee vergaderd (in een werkgroep waar hij ook in zat) en dat heeft hij ook nog eens omschreven in zijn antwoord van maart.

Ik wil hem niet bellen voor niets, want dan ben ik alleen maar zijn tijd aan het verspillen en sta ik voor banketstaaf, en volgens mij verklein ik mijn kansen daar alleen maar mee.

Wat kan ik nou het beste doen om mijn kansen op deze functie te optimaliseren?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-07-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:29

Succes!

Vjestagirl schreef:
Ik heb twee van acht mensen uit de huidige groep bakkaboutervangers die een goed woordje voor me gaan doe bij de manager.


Icm dit zou ik persoonlijk niet nóg meer doen om in the picture te komen. De manager kent je en je sollicitatie komt daar terecht als je geschikt bent voor de functie. Het klinkt niet alsof je bang hoeft te zijn dat hij is vergeten wie je bent.

Britt

Berichten: 18897
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:30

Heb je net gesolliciteerd? Dan kun hem altijd een mailtje sturen of morgen even binnenlopen met ‘He! Ik heb het gedaan! Als het goed is krijg je m’n brief en cv zsm binnen. Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden :)

Zoiets. Gewoon laagdrempelig even jezelf laten zien zodat je top of mind blijft ;)

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:35

Britt schreef:
Heb je net gesolliciteerd? Dan kun hem altijd een mailtje sturen of morgen even binnenlopen met ‘He! Ik heb het gedaan! Als het goed is krijg je m’n brief en cv zsm binnen. Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden :)

Zoiets. Gewoon laagdrempelig even jezelf laten zien zodat je top of mind blijft ;)


Hij werkt aan de andere kant van Nederland (in een zwaar beveiligde bunker waar je zonder afspraak niet binnen komt :P ) maar ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee om hem gewoon te mailen "als je nog vragen hebt dan ben ik altijd bereikbaar". Dat voelt wel goed :)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:41

De recruiter is aangesteld om de sollicitatieprocedure te doen? Dan zou ik het gewoon afwachten, hoe moeilijk ook. De mensen die er toe doen binnen het bedrijf kennen je, je hebt een goede brief geschreven met een actueel cv en er zijn mensen die een goed woordje voor je doen. Meer kun je niet doen. Ik hoop dat je snel een positief bericht krijgt!
Laatst bijgewerkt door chevax op 12-07-21 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Emj_23
Berichten: 1213
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:42

Ik zag het al helemaal voor mij. In die zwaar beveiligde bunker, allemaal celletjes met gevangen bakkabouters die gerehabiliteerd worden.
Verder geen inhoudelijke tip, volgens mij heb je het al goed aangepakt. (Ik ben wel heel benieuwd wat voor werk er wordt gedaan in die bunker. Klinkt boeiend.)

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:46

chevax schreef:
De recruiter is aangesteld om de sollicitatieprocedure te doen? Dan zou ik het gewoon afwachten, hoe moeilijk ook. De mensen die er toe doen binnen het bedrijf kennen je, jet hebt een goede brief geschreven met een actuele cv en er zijn mensen die een goed woordje voor je doen. Meer kun je niet doen. Ik hoop dat je snel een positief bericht krijgt!


Ja, omdat we een mega groot bedrijf zijn, worden er binnen het bedrijf specifieke recruiters op specifieke functies gezet om het hele proces te doorlopen. Alle contact gaat dus ook via hem. Ik vind het super lastig om het af te wachten, want dit is (voor dit moment) echt mijn droomfunctie binnen het bedrijf, dus ik wil er echt alles aan doen om te zorgen dat mijn kansen zo gunstig mogelijk liggen.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:49

Vjestagirl schreef:
chevax schreef:
De recruiter is aangesteld om de sollicitatieprocedure te doen? Dan zou ik het gewoon afwachten, hoe moeilijk ook. De mensen die er toe doen binnen het bedrijf kennen je, jet hebt een goede brief geschreven met een actuele cv en er zijn mensen die een goed woordje voor je doen. Meer kun je niet doen. Ik hoop dat je snel een positief bericht krijgt!


Ja, omdat we een mega groot bedrijf zijn, worden er binnen het bedrijf specifieke recruiters op specifieke functies gezet om het hele proces te doorlopen. Alle contact gaat dus ook via hem. Ik vind het super lastig om het af te wachten, want dit is (voor dit moment) echt mijn droomfunctie binnen het bedrijf, dus ik wil er echt alles aan doen om te zorgen dat mijn kansen zo gunstig mogelijk liggen.


Maar als je ook nog gaat bellen bovenop wat je tot nu toe hebt gedaan, ben je je mijns inziens echt aan het opdringen.
Er is een procedure, je hebt een contactpersoon en je hebt een brief geschreven. Prima. De volgende stap is (zoals dat overal zo gaat) wachten en geduld hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:54

Ik denk dat je alles al gedaan hebt. Je hebt je voorwerk goed gedaan, je connecties gelegd en gesolliciteerd. Om nu te gaan bellen naar de manager is een beetje too much op dit moment denk ik. Heb vertrouwen in jezelf en verkoop jezelf goed tijdens het eerste gesprek. Laat zien dat jij de beste bakkaboutervanger bent.
En als je toch iets onderneemt, spreek dan altijd vanuit je hart en draai er niet met een smoes omheen. Als je hem spreekt, zeg dan dat het je droombaan is en heel graag deze kans zou willen krijgen.
Maar ik zou mijn kans even afwachten, komt vast goed. Wat zeggen ze dan ook alweer? Trust the process of zoiets?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 20:17

Niks doen meer. Ik vond als manager 'te' ook niet oke. Het is jammer dat je hem niet tegenkomt bij het koffie apparaat, dan zou het luchtig kunnen maar voor nu is het genoeg zo :)

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:32

Ik zou het hierbij laten. Je kan ook té opdringerig overkomen.

Hopelijk krijg je de functie!

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:36

Emj_23 schreef:
Ik zag het al helemaal voor mij. In die zwaar beveiligde bunker, allemaal celletjes met gevangen bakkabouters die gerehabiliteerd worden.
Verder geen inhoudelijke tip, volgens mij heb je het al goed aangepakt. (Ik ben wel heel benieuwd wat voor werk er wordt gedaan in die bunker. Klinkt boeiend.)



:') _O-

Succes Ts! We gaan voor je duimen. Ik denk inderdaad ook dat je al genoeg gedaan hebt!

Eleeke

Berichten: 2051
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:44

Hangt er volledig vanaf wat de functie is. Ben je zelf manager/ is het een functie waar heel veel pro actieve communicatie verwacht wordt... Dan zou ik het eerder doen dan als je een meer inhoudelijke functie hebt.

Maar.. Je kan de twee bakkaboutervangers die je kent het natuurlijk nog wel even laten weten en checken of ze een goed woordje hebben gedaan.

Linked in van de manager bekijken ( dat ziet hij) doe ik ook altijd even een paar dagen voor het gesprek ( als voorbereiding en als reminder aan betreffende persoon).

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:10

Bokt heeft met name vrouwen op het forum zitten. Deze reacties zijn ook veelal typisch de vrouwelijke reactie. Vertrouwen op het proces, etc. etc.

Het merendeel van de mannen zou de manager nu nog even bellen om te vertellen dat ze die baan willen hebben!
Heb je naar de manager zelf duidelijk uitgesproken dat je de baan wilt hebben? Dus niet via een brief of via een recruiter, maar naar de manager zelf?
Zo nee, bellen en vertellen!
Zo ja en langer dan 3 maanden geleden? Bellen en vertellen!

En niet mailen. Maar bellen ;-)

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:17

Wat is de periode tussen cv gestuurd en nu?

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:23

Arnyek schreef:
Bokt heeft met name vrouwen op het forum zitten. Deze reacties zijn ook veelal typisch de vrouwelijke reactie. Vertrouwen op het proces, etc. etc.

Het merendeel van de mannen zou de manager nu nog even bellen om te vertellen dat ze die baan willen hebben!
Heb je naar de manager zelf duidelijk uitgesproken dat je de baan wilt hebben? Dus niet via een brief of via een recruiter, maar naar de manager zelf?
Zo nee, bellen en vertellen!
Zo ja en langer dan 3 maanden geleden? Bellen en vertellen!

En niet mailen. Maar bellen ;-)


Grappig, alsof mijn kerel deze reactie heeft geschreven.

Die hoorde na drie weken niks, ging hij maar bellen. "Heb nog niks gehoord, betekent dit dat ik ben afgewezen?"

"Oh! Nee! Zeker niet! Goed dat u even belt want...."

Een week later, was hij aangenomen.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:29

maralyn schreef:
Arnyek schreef:
Bokt heeft met name vrouwen op het forum zitten. Deze reacties zijn ook veelal typisch de vrouwelijke reactie. Vertrouwen op het proces, etc. etc.

Het merendeel van de mannen zou de manager nu nog even bellen om te vertellen dat ze die baan willen hebben!
Heb je naar de manager zelf duidelijk uitgesproken dat je de baan wilt hebben? Dus niet via een brief of via een recruiter, maar naar de manager zelf?
Zo nee, bellen en vertellen!
Zo ja en langer dan 3 maanden geleden? Bellen en vertellen!

En niet mailen. Maar bellen ;-)


Grappig, alsof mijn kerel deze reactie heeft geschreven.

Die hoorde na drie weken niks, ging hij maar bellen. "Heb nog niks gehoord, betekent dit dat ik ben afgewezen?"

"Oh! Nee! Zeker niet! Goed dat u even belt want...."

Een week later, was hij aangenomen.


Na 3 weken bellen omdat je nog geen reactie hebt ontvangen is toch iets conpleet anders dan het bericht waarop je reageert en het bericht van TS zelf? :7

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:33

Misschien wel.
Toch vind ik bellen sowieso niet verkeerd!
Intresse is altijd goed!

LadyFiesta
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:39

Britt schreef:
Heb je net gesolliciteerd? Dan kun hem altijd een mailtje sturen of morgen even binnenlopen met ‘He! Ik heb het gedaan! Als het goed is krijg je m’n brief en cv zsm binnen. Mocht je nog vragen hebben dan weet je me te vinden :)

Zoiets. Gewoon laagdrempelig even jezelf laten zien zodat je top of mind blijft ;)


Dit.
Niet te bescheiden, en slim om hem zelf te laten weten dat je gesolliciteerd hebt, ipv het van recruitment te laten afhangen.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:33

Arnyek schreef:
Bokt heeft met name vrouwen op het forum zitten. Deze reacties zijn ook veelal typisch de vrouwelijke reactie. Vertrouwen op het proces, etc. etc.

Het merendeel van de mannen zou de manager nu nog even bellen om te vertellen dat ze die baan willen hebben!
Heb je naar de manager zelf duidelijk uitgesproken dat je de baan wilt hebben? Dus niet via een brief of via een recruiter, maar naar de manager zelf?
Zo nee, bellen en vertellen!
Zo ja en langer dan 3 maanden geleden? Bellen en vertellen!

En niet mailen. Maar bellen ;-)


Haha dit dus! Heel herkenbaar. Ik zou ook 100 redenen verzinnen om niet te bellen, maar aan de andere kant.. een informeel gesprekje over hoe de zaken lopen, dat je hoorde over de vacature, dat je enthousiast bent en hebt gesolliciteerd.. dat zou mijn kerel in ieder geval gelijk doen, ik zou hier tot het einde der dagen over twijfelen :Y)

En anders idd een mailtje zoals Britt voorstelt.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:50

Zoals je het hier vertelt, zou je imo zeker nog wel even dat gesprek met de manager (wat hij specifiek zoekt, toen er nog geen vacature open stond) weer op kunnen pakken.

Als je nogmaals reageert op de mail van toen (met een update / bedankt en ik heb gereageerd op de vacature / heb op deze manieren aan je genoemde punten gewerkt de afgelopen tijd, ik hoop dat ik op gesprek mag komen / als je meer wilt weten ben ik bereikbaar) dan komt het niet zo gekunseld over toch? :)

Of als je destijds niet alleen gemaild hebt maar telefonisch gesproken hebt, dan zou je kunnen bellen.
Maar dat kan je zelf waarschijnlijk beter inschatten wat prettiger overkomt. De ene persoon / organisatie heeft immers liever een "echt" gesprek maar de ander zit er helemaal niet op te wachten om telefonisch gestoord te worden.

Je hebt zelf het meeste inzicht of het "too much" zal zijn om te bellen, maar zo'n opvolgend mailtje kan altijd, lijkt me :)

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:20

pmarena schreef:
Als je nogmaals reageert op de mail van toen (met een update / bedankt en ik heb gereageerd op de vacature / heb op deze manieren aan je genoemde punten gewerkt de afgelopen tijd, ik hoop dat ik op gesprek mag komen / als je meer wilt weten ben ik bereikbaar) dan komt het niet zo gekunseld over toch? :)


Zo zou ik het ook doen :) Dan ben je wel weer even top-of-mind, maar is minder heftig dan uit het niks bellen terwijl je eigenlijk niet echt iets te bespreken hebt.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:50

als het om een commerciële functie gaat, dan moet je zeker even bellen. In een commerciële functie wordt verwacht dat je leads nabelt.

Voor andere functies zou je kunnen mailen, persoonlijk vind ik bellen beter. Komt gemotiveerder over.

Houd het gesprek kort. Je belt om te vertellen dat je na jullie gesprek in maart nog enthousiaster bent geworden over de baan en dat je je cv hebt ingeleverd bij de recruiter. En je zegt dat je graag je motivatie in een persoonlijk gesprek komt toelichten.
(Goedemiddag Manager, Ik bel je even om te vertellen dat ik na ons gesprek in maart nog enthousiaster ben over de functie van bakkaboutervanger. Je vertelde toen dat ik aan .... nog aandacht moest besteden. Dat heb ik gedaan. En vorige week heb ik mijn cv ingeleverd bij de naam recruiter. Ik hoop dat ik binnenkort mijn motivatie mag komen toelichten)

Als je belt, en de recruiter selecteert je om een of andere reden niet, dan is de kans dat de manager nog vraagt waar de cv van jou is, veel groter.

Zeker als er veel mannen op de functie reageren, moet je niet te bescheiden zijn. Mannen overschatten zichzelf veel vaker en zorgen er wel voor dat ze op de juiste stapel liggen. Vrouwen vertrouwen er veel te veel op dat het proces loopt zoals het zou moeten lopen. (beetje generaliseren)

Succes!

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sollicitatievraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:59

Niet te bescheiden en afwachtend zijn, niets mis mee om jezelf in the picture te zetten toch? Gewoon mailen dat je hem nogmaals bedankt voor het uitgebreide gesprek over de functie en erbij dat je nu zeker weet dat het perfect bij je past en je gesolliciteerd hebt.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:55

En, heb je de baan gekregen TS?