*VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

willen jullie een volgtopic

Ja, interessant!
23 (62%)
Nee, groetjes!
14 (37%)

Totaal aantal stemmen: 37


linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

*VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 14:33

Hallo lieve Bokkers,

De kop is er af, iets wat voor mij nog onrealistisch is maar ik het toch daadwerkelijk ga doen:
namelijk de opleiding volgen voor Instructeur Paard en Gedrag. Dit is eigenlijk per toeval tot stand gekomen doordat ik zelf een cursus had in trailer laden nadat mijn lease paard ons meerdere malen heeft laten staan voor wedstrijd. Hoe ironisch is het dat ik normaliter altijd degene ben die komt helpen wanneer de paarden niet willen of als er jongen paarden zijn, het ze kom leren. Echter toonde mijn paard dit keer heel ander gedrag, hij sloot zich af en dat was voor mij onbekend terrein maar ook direct een rede om hulp te zoeken. :\

Gezien het paard waar me werken, best een aparte vogel is en extreem gevoelig begon ik mijn uitgebreide zoektocht naar de juiste persoon om ons te komen helpen. De vrouw die bij mij kwam had een erkende opleiding, was naar het buiteland geweest voor stage en kwam ook nog eens vriendelijk maar vrij duidelijk over. Dit paste precies in mijn straatje heb ik haar benaderd om bij mij langs te komen. Naar een aantal sessies liep mijn paard weer keurig de trailer op en af maar mensen, geloof me, dit was zo leerzaam en interessant om te zien. Haast ongeloofwaardig.

Zo doende zijn we aan de praat geraakt en tussen de sessies door kwam ik meer te weten over de gehele opleiding. Bij een van de laatste sessies bood ze mij aan om eens te vragen aan Annemarie van der Toorn of ik eventueel niet het eerste leerjaar versneld zou mogen doen doormiddel van privé sessies met haar. En zo geschied, ik kreeg akkoord en voor ik het wist zit ik midden in een nieuw avontuur.

Ontzettend spannend maar heb er ook veel zin in en ben ik benieuwd wat de toekomst mij hier mee gaat brengen.

Graag zou ik jullie mee willen nemen in mijn nieuwe avontuur als daar natuurlijk behoefde aan is.
We hebben dit jaar, 6 les weekenden en diverse huiswerk opdrachten, mochten jullie het leuk vinden om mee te lezen in dit gehele proces, laat even een berichtje achter *\o/*


Liefs Linn1502 :):)

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 21:20

Misschien interessant om erbij te vermelden dat we bijvoorbeeld jonge paarden gaan begeleiden tijdens hun proces vanaf de grond tot aan het moment van opstappen, longeren enkele en dubbele lijnen maar ook bij serieuze problemen zoals paarden niet kunnen vangen, angsten en trailer laden. Maar ook zoals paarden die angst hebben voor water, smalle doorgangen en problemen bij de hoefsmid.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 12:03

Misschien zijn er nog volgers, misschien niet maar hierbij een update van mijn eerste lesweekend en eerste huiswerk opdracht.

Het eerste weekend stond in teken van de jonge paarden. We waren op een locatie in Noord-Brabant.
De paarden waar wij mee werkten varieerde tussen de 2,5 en 6. Voor we aankomen op locatie is het voor de leerlingen en voor de instructeurs niet bekent welke paarden we gaan krijgen. Iedereen is volledig blanco.

We hadden drie 'werkplekken'. De trailer, schrik/obstakel en loswerken.
Het was fijn dat er ook wat oudere paarden waren zodat we eerst even in konden komen en snappen wat de bedoeling is.

We werkten in drie groepen, er werden paarden gepakt en dan ga je vervolgens aan de slag.
Bij mij was het loswerken met een vrij rille driejarige. Hij begon vrij vlug, het waaide en het was toch wel een beetje spannend wat er allemaal in de baan gebeurde. Het was super leuk om te zien wat er gebeurt en wat je voelt met verschillende manieren van energie. Waar dit paard mij erg goed lag, was dat voor een ander toch pittig of andersom. De volgende dag had ik namelijk een wat ouder paard, welke best een beetje lui was en ik het dus in het begin lastig vond om ipv grote energie echt een overheersende stap te maken. Uiteindelijk wel mijn weg gevonden maar dat was even wennen. :list:

Bij het trailer laden, mijn paard liep er met wat grondwerk vrij snel op. Echter wachten en wat schakelen.. daar hield hij niet zo van. het andere groepje had een jongere pony die nog nooit bij een trailer was geweest. Het was mooi om te zien dat hij de ene dag nog niet in de buurt kwam van de trailer maar die dag eindigde met één voet op de klep en de volgende met wat herhaling stond hij er het einde van de dag in. *\o/*

Mijn grondwerk paard, was de bedoeling om hem te laten kennis maken met verschillende obstakels. Echter bleek bij het pakken dat hij het halster en aanraken eigenlijk allemaal wel erg spannend vond. Besloten om eerst te werken met toenaderen en terug trekken om hem überhaupt aan te kunnen raken. De tweede dag ging dit veel beter en hebben we dit kunnen uitbreiden.
Bij het andere groep was het paard totaal niet onder de indruk en daar zijn ze gaan zoeken naar een uitdaging. De trampoline, de paraplu en het plastic zeil was niet spannend maar een wapperende vlag.. Aaaii :7 , daar hadden we een obstakel. Na de training, de tweede dag was het mooi om de groei te zien en was het weer prima!

we hebben ook nog even kort gekeken bij de veulens en geholpen op het terrein met wat andere paarden maar dit was in grote lijnen mijn eerste weekend.

Het huiswerk project is voor komende keer dan effectief trainen.. Je gaat je trainingen filmen en de verschillende fases tonen. uiteindelijk moet ik hier een film+ verslag van maken en dit word dan beoordeeld. Ik ben gevraagd om te werken met een pony die geschoren moet worden en het probleem zit het hem bij het geluid en de benen.

Het is inmiddels een heel verhaal geworden, respect voor wie dit gelezen heeft. _/-\o_
Zijn er nog volgers, of nieuwe volgers die interesse hebben in het verloop van mijn huiswerk opdracht? en het komende weekend>?

Laat het even weten in de reacties. Van het huiswerk kan ik wat filmpjes tonen en ik zal dan proberen om foto's te maken van en tijdens de lesweekenden.

:wave:

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:26

Leuk om te lezen, ik volg!

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:33

Interessant! Veel succes met je opleiding

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 14:17

bedankt voor jullie reacties.

Het is vooral een hele rustige en vriendelijke manier van met paarden werken/communiceren maar waarin je wel duidelijk kan zijn in wat je verwacht. Het opleiden van de jonge paarden maar ook wanneer er problemen/trauma's zijn. De hele opleiding is daardoor erg interessant.

Het is best nog veel theorie waar jezelf doorheen moet maar elk lesweekend heeft ook een theorie dag :list:

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:27

Super leuk om te volgen!
Ikzelf ga over 1 maand starten met niveau 1 dus ik lees lekker mee. Dan kan ik alvast een beetje spieken wat er te verwachten valt in niveau 2.
Theorie van niveau 1 is ook veel maar ik heb het nog nooit zo leuk gevonden om te studeren!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 14:36

Fientj schreef:
Super leuk om te volgen!
Ikzelf ga over 1 maand starten met niveau 1 dus ik lees lekker mee. Dan kan ik alvast een beetje spieken wat er te verwachten valt in niveau 2.
Theorie van niveau 1 is ook veel maar ik heb het nog nooit zo leuk gevonden om te studeren!


Haha ik snap wat je bedoelt. Dat heb ik zelf ook.al heb ik leerjaar 1 versneld gedaan Stalgenoot liep ergens tegen aan, en toen vroeg ze om hulp. Ik zei wacht maar even.. Ik ga even op onderzoek uit en onder tussen knal je door je stof heen.

Waar kom je vandaan als ik vragen mag?

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 12:19

Hoi Allemaal,

Bijna is het zo ver. Mijn tweede lesweekend. Hierbij heb ik twee praktijkdagen en een theoriedag. Het lesweekend is in Vierpolders. WE gaan hier aan de slag met effectieve training.
Dit keer is er wel wat in het bijzonder....

Mijn paard gaat mee!! *\o/*
Althans, als ik hem geladen krijg :') :')

Daar zit dan ook ons werkpunt. De trailer. Ben zelf zeer benieuwd hoe ik dit weekend ga ervaren.

Tevens ben ik op stal ook bezig met een jonge pony. Ze kent alleen mee lopen. Het is extra leuk omdat ik hier de vrije hand in krijg en ik dus alles wat ik moet leren, met haar kan oefenen. We zijn nu net gestart met de basis van het grondwerk en we werken toe naar het los werken. Het is pony die je vrij gemakkelijk leest en is erg werkwillig. Met het loswerken merk ik dat ik zelf hoog in mijn energie moet gaan om haar duidelijk te maken wat ik bedoel. Dit vind ik lastig omdat ik met de vorige jonge pony en bovenstaande trailerlaadpaard erg klein in houding moest blijven omdat die juist vrij heftig/ snel reageerde. Leuk trainingspunt voor mij!

Als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte van komend weekend!
We hebben er iig veel zin in *\o/* *\o/* *\o/*

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 23:01

Vandaag was het zo ver.. het tweede les weekend. Dit keer in vierpolders. Dr planning was om mijn eigen paard mee te nemen.

Wat denken jullie?
Ging hij mee?

Afbeelding
Afbeelding

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:09

Veel plezier nog met de rest van je trainings weekend!
En het is je vast gelukt om hem op de trailer te krijgen! Was het een leuke dag gister?

Wat leuk dat je met een jonge pony aan de slag kan, meteen in de praktijk toepassen wat je op de opleiding leert.

Hebben jullie een beetje een grote groep studenten? Wij zijn met 18, dat vind ik persoonlijk best veel. Maar volgens mij vallen veel mensen af na niveau 1.

Zelf kom ik uit omgeving utrecht dus vierpolder is nog best een stuk rijden. Gelukkig is niveau 1 grotendeels in Gouda. N

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 10:40

toch nog één volger *\o/*

Hij was erg braaf, we hebben eerst gewoon gedaan zoals we altijd met oefenen doen. Dat voelde wel een beetje als spelen met vuur, want hij stond al en wij vroegen hem er toch weer een paar keer weer eruit om het te herhalen. Het gaf hem gelukkig de meeste rust. Helaas voor hem was hij net voor het laden erg geschrokken, hij deed braaf wat we vroegen maar hij stond intens te trillen op de wagen.
Tijdens het rijden, wat bijna 2 uur enkele reis was heeft hij zich keurig gedragen en voelde wij ons zelf toch wel een beetje stoer dat ons dit zo gelukt was.

Bij aankomst kreeg hij gelijk een lekker weitje
Afbeelding

Niet veel later begon voor ons het praktijk gedeelte . We hebben besloten dat hij op dat moment met iets anders dan de trailer zou gaan beginnen omdat hij er natuurlijk net af kwam.
Dit werd voor hem schrik en obstakel. Zodat we wel konden oefenen met iets boven zijn hoofd, maar ook met verschillende ondergronden zoals een plastic zeil. Bertus vond het zeil iets spannend maar geen groot obstakel en dit vond hij van het slierten gordijn:
Afbeelding

In de middag heeft een ander groepje getraind met hem om weer richting de trailer te gaan.
Dit was in de ruime 4 paardstrailer. Zoals verwacht had hij even een terug val maar dit was zo opgelost toen hij weer goed op je schouder stond en wat herhaling. Het leek heel makkelijk voor hem, echter zodra er gewisseld werd had hij daar toch wat moeite mee. De wisseling en herhaling op zich was voor die dag genoeg. Ik had hier een leuk filmpje van maar helaas krijg ik het niet geüpload :(

Zelf heb ik het trailer laden getraind met een fries, die wilde al helemaal niet in de buurt komen. Ik had haar eerste reactie en dat was tof om te voelen. en leuk om te zien dat ze gedurende sessies steeds beter werd en we uiteindelijk ook de eigenaresse erbij konden gaan betrekken. :):)

Ook heb ik een pony gehad die opnieuw moest worden ingereden, problemen had met voetjes geven en de trailer. Ik heb gewerkt aan het voetjes geven. Het was zeer interessant hoe dit opgebouwd word, hoe dit veilig kan en wat als je nu eenmaal op t punt bent om die achter hoeven te gaan opbeuren. B-)

Tevens heb ik nog gewerkt met een jonge tinker, welke klaar werd gemaakt voor het inrijden. De opzadel procedure en wat hang werk hebben we hier mee gedaan. Deze ging in kleine stapjes omdat hij het nogal spannend vond zodra er iets boven hem kwam.

Zaterdag had hij vrij, heb hem even gelongeerd zodat hij wel zijn ei kwijt kon, daarna had ik zelf theorie van 09:30 tot 16:30. Dit ging voornamelijk over een trainingsplan en didactiek. Je krijgt eerst uitleg en later mag je gaan werken in groepjes over hoe je dan handelt in bepaalde situaties en gaat dit dan bespreken. Lange dag maar erg leerzaam. :list:

Zondag zijn we weer verder gegaan met grondwerk. We hadden 3 trailerladers en met de overige paarden zijn we gaan werken in de roundpen. Wij hebben eerst losgewerkt met de tinker en later gezadeld en gewerkt met dubbele lijnen. Ik vond het zelf dat we de dubbele lijnen mee konden pakken omdat ik dit al een poos niet had kunnen oefenen.

In de middag hadden wij een paard van de pensionstal daar. Deze wilde wel de trailer op, wat zeg ik , hij rende erop. :') maar zodra de stang kwam, vloog hij eruit. Dit was zeer interessant en leerzaam.

Einde van de middag hebben wij nog een spel gedaan. Dit waren kaarten van verschillende procedures die je dan in de juiste volgorde moest leggen en verklaren waarom je dit zo zou doen. Er was per procedure ook een 10tal kaarten waaruit je kon kiezen, en wat moest je nou doen in dat geval. Dit besprak je dan met je groepje om zo op verschillende uitwegen te komen. Ene keer had je de oplossing zo andere keer moesten we toch echt onze hersens laten kraken en werkte de instructrice ook met zeer duidelijke en beeldende oplossingen.

En toen was daar helaas al de na bespreking en zijn we Bertus gaan laden. Zodat wij aan onze terug reis van bijna 2 uur konden beginnen.

Heb weer een hoop geleerd en was ook helemaal gesloopt maar het was het waard! op Naar het volgende weekend.

Hopelijk Kan ik dan wat meer foto's en filmpjes maken voor degene die dat leuk vinden zal ik deze dan delen.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:07

Leuk!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:12

Ontzettend interessant. Maar pittig, zo'n weekend!

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:29

Heel interessant, ik ga je volgen.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 13:06

Shadow0 schreef:
Ontzettend interessant. Maar pittig, zo'n weekend!


Klopt dat was het ook.
Ik sliep tussen door bij mn ouders op 45 min daar vandaan. De eerste avond waren er drie ongelukken gebeurt dus ik deed er 1.5 uur over... En smorgens ook al 2 uur met trailer en een hele praktijk dag was best zwaar.

Gelukkig was ik maandag vrij. Even tijd voor mezelf haha

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 13:16

Leuk nieuwe volgers! Dan blijf ik toch maar updaten. *D

Het volgende lesweekend is 22 oktober. In de tussen tijd oefenen met een jonge pony die ik klaar ga maken om in te rijden. Is leuk om dit te combineren met oefeningen van de opleiding

Het is een tinkermerrie van 3.5 jaar.Afbeelding

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 07:36

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb.

Op dit moment is er een start maakt met de tinker merrie. Ik probeer hierbij veel van mijn opleiding toe te passen.

Zo kan ik bijvoorbeeld haar helemaal aanraken met de stok met plastic, is een paraplu niet meer eng. Maar ook voetjes geven en grondwerk gaat erg goed.

Er is een klein begin gemaakt met longeren. Ook hierbij betrek ik wat ik geleerd heb. Bijvoorbeeld met het weg sturen, ze bleef mee draaien. Dit kon ik nu met wat ik geleerd had aardig vlot oplossen en inmiddels kan ik haar keurig wegsturen. We zijn begonnen met alleen stap. Dit om haar te leren dat het geen vrij brief is om te rennen. Want wie beweegt bepaald...
Na een paar keer het halen, heeft ze nu inmiddels wel gedraaft..
Kortom dit kleintje is heel braaf!


Er is ook nog een leuke verrassing
..
vorige week kwam ik op stal en stond er een mega schimmel merrie. 4 jaar en onbeleerd. Deze gaan we ook mee nemen in het avontuur.

Afgelopen woensdag even met haar gewerkt samen met de dochter van de eigenaresse. We moeten natuurlijk wel weten wat voor vlees we in de kuip hebben. Maar zo groot als dat ze is, zo vriendelijk is ze ook.

Het grond werk pakte ze absurt snel op en stok met plastic... haha ze keek niet op of om. Kortom een topper.

Volgende week woensdag gaan we met beide paarden verder. Daisy de tinker merrie gaan we "lijnen testen " ter voor bereiding op een deken singeltje en dubbele lijn.
De schimmel merrie, ?(my first) Lady. Gaan we het grond werk uitbreiden en haar voor bereiden op wat longeren in stap.

Veel ontwikkelingen in een korte tijd maar weg benieuwd hoe dit zich gaat uitwerken en hoe ze deze technieken op pakken!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 02:35

Hoe gaat het met de jonkies?

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 16:34

Wat leuk dat je er naar vraagt! Ik had geen idee of er nog mensen waren die dit volgde.

Maar met de kleine tinker merrie gaat het uitstekend. We hebben het rustig opgebouwd. Eerst een deken singeltje. Daarna een deken singeltje met dekje en inmiddels kent ze het longeren met dubbele lijnen ook.

Om haar te leren dat er ook geluid boven en naast haar kan zijn heb ik wat trainingen daar aan gespendeerd. Plastic slierten, een bal en een paraplu het is allemaal geen probleem meer!
Gisteren was dan daar het moment. Het zadeltje erop.

Altijd een spannend moment want hoe koeltjes ze de rest deed.. bied natuurlijk geen garantie. Maar ze was zoooooooo ontzettend braaf en wat was ik trots. Ik had het zadeltje er op En mijn singel bleek aan de lange kant. Heb daar eigenlijk gelijk gebruik van gemaakt door een paar pasjes te stappen met alleen het zadel.. terwijl ik wachten op een nieuwe singel. Toen er eenmaal een nieuwe singel was. Stapte ze braaf verder op de volte. Zelfs met een drafje bleef mevrouw braaf! Kortom... een kleine topper.

Ik heb er een klein filmpje van maar ik weet niet hoe ik die hier geplaatst kan krijgen.


De grote schimmel merrie is met hoofdstel of Halster wat onrustig maar in het werk erg braaf.

In het begin vond lady dat longeren maar lastig. Ze ging wel bij je vandaan maar wat vroegen wij nu eigenlijk.
We hebben toen besloten haar te gaan helpen. Dit deden wij door een roundpen te maken in de kleinen binnen baan en deze langzaam aan steeds groter gezet. En gisteren is ze gewoon zonder afzetting gelongeerd en liep ze keurig op het rondje!

Lady kent inmiddels de longeersingel ,dekje en bijzet. Vanavond gaan we met haar aan de slag om haar voor te bereiden op de dubbele lijnen!

De eerste deken is ook een feit. Ze kende dit totaal niet en vond het maar spannend dat grote doek. Maar ze leert snel. Even wat extra aandacht en mevrouw had een nieuwe jas!

Betreft de opleiding ga ik ook lekker. Mijn eerste huiswerk opdracht is goed gekeurd.. Dit was een opdracht betreft effectief trainen. Wij hebben hiervoor een.pony gepakt die bang was voor het scheer apparaat maar deze handeling serieus noodzakelijk werd betreft mij,lange haren en beestjes.
Erg leuke casus waar ik veel van heb geleerd.

Mijn doel is om in de komende weken een tweede huiswerk opdracht te maken. Ik denk dat ik ga voor de dubbele lijnen. Dit mag met een pony/ paard zijn die volledig groen is of een die het een enkele keer heeft gedaan maar waarbij dit nog niet goed bevestigd is.

Mij is een pony aangeboden welke ooit wel eens dubbele lijnen heeft gedaan maar deze pony schopt naar de lijn sinds hij met oud en nieuw erg geschrokken is.

Hij heeft dit gelinkt met longeren en het zadel. Aangezien ze dit toen aan het doen waren. Zodra ze nu hem gaan longeren wilt hij graag gaan rennen.. of met de dubbele lijn gaan schoppen. Voor mij een leuke uitdaging en ik ben benieuwd naar welk resultaat ik kan gaan behalen.

Tevens is het eind deze maand weer les weekend. Iets waar ik erg veel zin in heb. Het is in kerkwerve dus een aardig eindje rijden voor mij. Ik ga dus denk ik kijken voor een b&b in de buurt of een hotel.

Heel verhaal weer maar ik hoop dat er nog mensen zijn die het leuk vinden om te lezen!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:00

Wat knap van de kleine tinker, zo dapper al. Tof dat de training vruchten afwerpt.
En de schimmel ook vooruitgang, handige oplossing om de cirkel zo stap voor stap uit te breiden.
Heel benieuwd naar de nieuwe uitdaging met de lange lijnen. Succes!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:28

Ja de tinkermerrie, wat een droppie is dat. Afgelopen zaterdag had ik voor de tweede keer het zadel opgelegd. Wederom geen reactie. ik besloot het haar wat moeilijker te maken, er zou toch een keer reactie moeten komen. We hebben wat geoefend met het krukje, er naast staan en op het krukje springen. Wat druk op het zadeltje. Dit tevens ook herhaalt aan de andere kant.. Maar wederom vond deze dame alles prima. Maar een grapje van mijn kant werd ineens een spontane actie en zaten we er ineens op. Omdat dit wel echt genoeg was het hierbij gelaten. Zondag dit even herhaalt. Vanavond gaan we de eerste stapjes maken erg benieuwd.

De grote schimmel merrie hebben we inmiddels aan de dubbele lijnen gehad en zaterdag gelongeerd met passoa. Dit hele moment vond ze wat spannend dus maandag hebben we haar '' gewoon' gelongeerd en vanavond ga ik weer terug in de opbouw met dubbele lijnen. Dat ze het zaterdag wat spannend vond is ook niet heel gek. Er kwam een buitenrit terug van de rit, er werden wat kinderen op gehaald en of er niet genoeg prikkels waren ging het hele korps van de fanfare uit het niets van start haha :=

Ik heb van de week mijn officeele trainingslijnen binnen gekregen en kan ik mezelf voor gaan bereiden op mijn volgende huiswerk opdracht >> Dubbele lijnen bij een pony/paard wat dit nog niet kent of er een probleem mee heeft. Wij hebben hiervoor een leuke tinker ruin, is vanaf februari onder het zadel. Hij kende de lijnen al, maar begin dit jaar is hij enorm geschrokken en sindsdien rent hij aan de longeerlijn en schopt hij naar de dubbele lijn. Erg leuke uitdaging voor mij.

Mocht er iemand weten hoe ik hier filmpjes kan laten zien, graag! :list:
al mijn opdrachten worden gefilmd en misschien leuk om te laten zien. :o

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:20

Dus je hebt een jong paard wat nog gevoelig is in de mond. En dat wil je graag zo houden, en een positieve ervaring geven zodat hij blij wordt in het werk straks. En die ga je dus alvast maar longeren met een pessoa? Met een beetje pech ook de lijn aan het bit? Misschien moet je nog eens met je opleiding praten over de voor- en nadelen van dat soort methodes.

Ik zeg het niet om dwars te zijn of bitloos te promoten. Ik rijd paarden ook (in) met bit. Dat begon 35 jaar geleden als puber bij een (toen al) oude hengstenhouder/opfokker. Een een van de eerste dingen die ik meekreeg was dat als je de paarden fijn en positief in de mond wilde houden je daar zuinig mee om moest gaan. Dus geen gedoe/getrek in die mond. En al helemaal niet met iets waarmee je niet subtiel kan werken.

Ik heb me daar al die jaren aan gehouden. Hij had gelijk. Al die paarden zijn inderdaad fijn en werkwillig geworden. Ik heb altijd medelijden met die in elkaar geknoopte jonkies ‘omdat ze alvast moeten leren ...’ want de eigenaar denk dat het tijdwinst oplevert. In plaats daarvan leren ze dat ongemak bij werken hoort en vergeven. Wat handig lijkt maar een paard met een open en blije werkhouding levert je op het eind meer op. Lijkt me een mooi onderwerp voor paard & gedrag. O:)

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 16:02

Sybelle schreef:
Dus je hebt een jong paard wat nog gevoelig is in de mond. En dat wil je graag zo houden, en een positieve ervaring geven zodat hij blij wordt in het werk straks. En die ga je dus alvast maar longeren met een pessoa? Met een beetje pech ook de lijn aan het bit? Misschien moet je nog eens met je opleiding praten over de voor- en nadelen van dat soort methodes.

Ik zeg het niet om dwars te zijn of bitloos te promoten. Ik rijd paarden ook (in) met bit. Dat begon 35 jaar geleden als puber bij een (toen al) oude hengstenhouder/opfokker. Een een van de eerste dingen die ik meekreeg was dat als je de paarden fijn en positief in de mond wilde houden je daar zuinig mee om moest gaan. Dus geen gedoe/getrek in die mond. En al helemaal niet met iets waarmee je niet subtiel kan werken.

Ik heb me daar al die jaren aan gehouden. Hij had gelijk. Al die paarden zijn inderdaad fijn en werkwillig geworden. Ik heb altijd medelijden met die in elkaar geknoopte jonkies ‘omdat ze alvast moeten leren ...’ want de eigenaar denk dat het tijdwinst oplevert. In plaats daarvan leren ze dat ongemak bij werken hoort en vergeven. Wat handig lijkt maar een paard met een open en blije werkhouding levert je op het eind meer op. Lijkt me een mooi onderwerp voor paard & gedrag. O:)



Ik snap wat je zegt en waardeer je reactie!

Misschien schreef ik het ook niet helemaal handig maar er zijn ook een hoop aannames.

Het klopt dat ze gelongeerd is met de passoa. Echter zat deze zo los,dat hij niet inwerkte op haar en het bit. Maar kon ze wel rustig wennen aan dit soort dingen. Ze heef hier ook Maar kort mee gelopen omdat het dan ook niet het hoofddoel was.

Wij hebben haar met elke training mij trainings Halster gebruikt en zit de lijn zeker niet aan het bit geklikt.

De passoa is een overweging van de eigenaar. Aangezien wij niet alle dagen kunnen en we niet willen dat iemand anders met dubbele lijnen longeert is de passoa in beeld gekomen. Als ze dit namelijk straks goed kent is dit voor het personeel van stal en de merrie makkelijker/ fijner. Met dubbele lijnen kan namelijk ook veel verkeerd gaan en die druk staat dan direct op het bit en dat willen we niet.

Het was dan ook niet onze intentie haar hier gelijk elke week mee te laten lopen. Maar aan laten wennen kan naar mijn beleving niet veel kwaad.

Tevens is niet alles via de opleiding maar proberen we wel zoveel mogelijk toe te passen en hopen we zo veel te leren van en met elkaar.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 08:27

Gisteren de de schimmel merrie even gelongeerd. Ze snapt de overgangen inmiddels en reageert daarbij goed op lichaamstaal. We hebben daarna even kort het testen van de lijnen herhaald en nog 5 minuten met de dubbele lijn rond gestapt. Dit ging erg braaf en was genoeg voor dat moment.

De tinker merrie is echt een topper. Maar eerste pasje onder het zadel zijn een fei. Het was in totaal Max 10 minuten maar wat is deze pony braaf!komende week zal het nog herhaald worden maar daarna krijf ze ze eventjes vakantie.


Ondertussen ben ik de voorbereidingen aan het treffen voor mijn komende Les weekend. Mijn onderkomen is geboekt en wacht nog even op de aanvullende informatie betreft het weekend zodat ik mezelf kan voorbereiden. Ik heb er erg veel zin in!