*VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

willen jullie een volgtopic

Ja, interessant!
23 (62%)
Nee, groetjes!
14 (37%)

Totaal aantal stemmen: 37


linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 15:56

Hallo Bokkers,

het is alweer even geleden maar voor de gene die nog volgen heb ik een update *D

De kleine tinkermerrie word momenteel door twee meisjes verder opgepakt ( gezien wij toch wat lang zijn, en deze kindjes toch wat lichter) Ze doet dit erg braaf en loopt zo 2x per week kort onder het zadel. Ze vind het erg leuk en heeft inmiddels al vele kinderhartjes gestolen. Erg leuk om te zien, en stiekem ook wel trots als ik haar zo zie rond hobbelen :o

Lady, de grote KWPN merrie heeft inmiddels haar eerste stappen onder het zadel gemaakt. Ook zij heeft geen pas verkeerd gezet. Voor we hier aan toe waren hebben we in nog wat stapjes er naar toe gewerkt waardoor het totaal niet spannend was toen wij gingen zitten. Ze heeft nu een korte vakantie. Waarschijnlijk pakken we haar over 1 a 2 weken weer op tot aan de kerst.

Vorige week heb ik een jonge pony voor mijn huiswerk aan de dubbele lijnen gezet. Hij durfde nog wel eens te slaan naar de lijn/ of het op het rennen te zetten nadat hij vorig jaar enorm is geschrokken. Echter was hij vorige week top braaf. Rustig opgebouwd en liep weg weg alsof hij nooit anders doet, stond ik dan met heel mijn plan haha :+


Overigens ben ik per toeval tegen een trailerlader opgelopen. Ik wilde hier nog even mee wachten tot ik meer lesweekenden had gehad voor ik aan deze huiswerk opdracht zou gaan beginnen. Echter werd deze me bijna in mijn schoot geworpen en besloten het te gaan proberen. Het gaat om een mini paardje van 92CM. Ze is 6 jaar met een uitgesproken karakter. Ze heeft een nare ervaring gehad bij het dekken en wilt sinds dien niet meer de trailer op. Loopt achteruit en laat zich rustig vallen. Afgelopen zondag kennis gaan maken, echter was de auto met trekhaak stuk. Nadat ik het hele verhaal heb gehoord besloten voor de eigenaresse en de merrie toch gebruik te maken van dit moment en te beginnen bij het hele begin. Grondwerk; dit hield in het zeil en het sliertengordijn. Ik weet nu wat ik in handen heb maar ik heb tegelijkertijd ook kunnen zien hoe ze reageert op verandering van ondergrond en iets boven haar hoofd. Ben heel benieuwd naar volgende week, we gaan dan we wel naar de trailer. Ik ben heel benieuwd maar heb er vooral veel zin in *\o/*


het is een heel verhaal geworden, respect voor wie het allemaal gelezen heeft.
:') :')

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 10:38

Hallo Bokkers,

Het is weer een tijd geleden en er zijn mooie stappen gemaakt.

De tinkermerrie loopt lekker lesjes en buitenritjes. Ze doet het heel goed *\o/*

De vier jarige schimmel merrie, word inmiddels bijna vijf. Ze bleek wat onzeker te zijn op het moment dat de grondman de baan uit ging. Ze kon hier lastig mee omgaan maar met een tussenstap loopt zij inmiddels keurig 3x per week onder de man haar rondje en doen we alles spelende wijs met haar.

In december had ik meerde dingen op de kalender waaronder een pittige trailerlader welke met succes is afgerond. Een paard wat hapte met poetsen en heb ik een dag georganiseerd met betrekking tot schrik en obstakel training en het werken in een roundpen (loswerken, lijnen testen en dubbele lijnen) Kortom allemaal leuke dingen

We zijn 5 maanden verder sinds mijn laatste bericht en ik kan jullie (stiekem een beetje trots) vertellen dat ik geslaagd ben voor het tweede jaar van de opleiding **\O/**
Eind mei begin ik met de laatste anderhalf jaar, waarna ik als het goed is echt gediplomeerd instructeur paard en gedrag ben (orun gekwalificeerd)

Afgelopen zaterdag heb ik dan ook een begin gemaakt aan mijn portfolio. Dit was een jonge ruin, onbeleerd welke ter voorbereiding van het inrijden aan de dubbele lijnen moest. Erg leuke middag geweest en ga nog een keer terug voor de bevestiging en om de eigenaresse mee te nemen in het proces zodat ze het zelf kan oppakken.

Voor mijn portfolio moet ik in totaal dertig casussen behandelen, wat dingen organiseren en gaan wij met de opleiding enkele dagen op pad en gaan we bij mensen thuis aan de slag. :list:

Mocht er nog interesse zijn in het verloop hiervan, verneem ik het graag. Anders ga ik helaas niet meer updaten Y;(

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:15

Gefeliciteerd nog met het behalen van je niveau 2!
En leuk dat je verder gaat, en meteen begonnen bent aan je portfolio, fanatiek. Wil het al een beetje lukken met paarden vinden?
In niveau 3 loop je trouwens ook een dag stage bij niveau 1.

Ik vind je updates super leuk om te lezen maar ben zelf heel slecht in reageren...

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 14:13

Een wat late reactie vanuit mijn kant maar ik vind het erg leuk dat er toch nog iemand reageert!

De jonge ruin is inmiddels twee keer aan de dubbele lijn geweest en wat deed hij het goed.
De werk ruimte was niet optimaal maar hij liet zich keurig sturen waardoor het zelfs mogelijk was zijn eigenaresse erbij te betrekken zodat ze dit voortaan zelf op kan pakken. Super leuk om te zien hoe het paard gevorderd was met de keer daarvoor!

Per toeval ga ik vanavond praten over een paard wat niet mee wilt op buitenrit. Maar dan gewoon ook echt niet.. Eerst was het geval dat als erg plassen lagen, hij omdraaide en in een rechte lijn naar huis liep. Maar de laatste keer was hij met een ervaren paard mee. Aan het einde van het eerste pad besloot hij toch niet meer te gaan, achteruit en omdraaien.. en je raad het al Met of zonder maatje, hij ging nog maar 1 kant op => terug naar stal.

Ik weet dat als hij de andere uitgang van stal gebruikt, hij wel een ander rondje mee wilt ( echter zijn dit stap ritjes geweest en vaak met iemand ernaast)

Nu lijkt het mij een leuk idee als jullie met me mee denken.. en mocht deze casus doorgaan, ik jullie uiteraard op de hoogte hou van de stappen die we gaan nemen en de vorderingen.

Dus ik zou zeggen, brand los. waar denken jullie aan, bij het lezen van dit probleem?

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: *VOLG* Opleiding Instructeur Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:17

Ik lees nu je topic pas. Tof om je hele proces te lezen met al je verslagjes.

Geef je eigenlijk ook les in dressuur?

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 06:58

Amado7 schreef:
Ik lees nu je topic pas. Tof om je hele proces te lezen met al je verslagjes.

Geef je eigenlijk ook les in dressuur?


Ik geef af en toe les en help mensen wel een op een, maar heb daar verder (nog) geen officieel diploma in.
Ben nog wel aan het onderzoeken of ik hierna, daar ook nog mijn diploma in wil behalen of dat ik toch een andere richting op ga. Heb namelijk nog een opleiding gezien, wat erg mijn aandacht trekt. Dit gaat namelijk nog dieper in op het paard en welzijn. Je kijkt dan voornamelijk naar de spanning in spieren en bindweefsel. Door dit te verminderen ontstaat er meer bewegingsvrijheid/ ontspanning bij het paard. waardoor je een hoop ruiters onder het zadel weer kan helpen. ( denk aan problemen zoals moeite met nageven, moeite met buigen, zwaar op de hand, wisselende onregelmatigheden, scheefheden, etc.)

Eerst deze ander half jaar 'even' volbrengen :=


Over twee weken begint mijn eerste les weekend van het laatste jaar dus ben erg benieuwd.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:37

zojuist terug gekomen van de eerste training met Sam. De kwpner die het liefst niet het eraf af gaat. Een enorm leuke training geweest en met een positief gevoel de training kunnen eindigen. Ik denk dat we zeker stappen kunnen maken maar och och wat vond hij het spannend.

Hadden jullie nog na gedacht over hoe jullie een dergelijk probleem zou op lossen????


Afbeelding

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 11:12

Goedemorgen Bokkers,

Het is inmiddels een hele tijd geleden dat ik in dit topic heb gereageerd of bokkers hebben gereageerd.
Toch lijkt het me leuk om weer eens te updaten aangezien ik inmiddels 4 maanden verder ben en ondertussen enorm leuke casussen zoals een opstapproblemen, een pony die dubbele lijnen enorm spannend vond, trailerladers en nog een casus waar ik nog lang niet aan uit ben en samen met een instructeur bezig ben om deze merrie toch te laden zonder dat ze met 110km per uur de wagen uitschiet.

Tevens hebben wij tijdens de lesweekenden ook een heel weekend les gehad van Christiane Müller en Grant Bazin wat enorm leerzaam was.

Mocht er nog interesse zijn, lijkt het mij leuk dit topic nieuw leven in te blazen.
Dit omdat het leerzaam is voor iedereen maar ook omdat het naast mijn fulltime baan een groot deel van mijn dagelijkse bezigheden is en het mij leuk lijkt dit te delen

liefs! *\o/*