Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 23:16

Circa een half jaar geleden heb ik besloten om een overstap te maken naar een andere werkgever. Ik ging bij een bedrijf weg waar ik het super naar mijn zin had met mijn collega’s, maar de functie was niet waar mijn hart ligt.

Met behulp van collega’s, een loopbaancoach en zo nu en dan solliciteren ben ik uiteindelijk in een totaal andere werkomgeving terecht gekomen.

Dit was wel even wennen.. Compleet andere collega’s. Aardig, maar niet dezelfde openheid en interesse als bij mijn vorige werk. Ik moet er bij zeggen dat ik daar wel op handen werd gedragen. Bij mijn nieuwe werk ben ik twee weken ingewerkt en daarna ben ik op eigen houtje verder gegaan. Ik ben best wel in het diepe gegooid. Dat was wel even pittig want ik werk voornamelijk met mensen met multiproblematiek. Er wordt best wel op eilandjes gewerkt waardoor er niet zoveel binding is tussen collega’s. Vanwege corona ken ik mijn collega’s ook niet zo heel goed, want de meesten werken voornamelijk thuis. Er is hierdoor ook geen collega waar ik mijn ei bij kwijt kan, omdat ik die klik zelf niet voel. Hierdoor voel(de) ik me best wel alleen in het werk.

Na twee maanden merkte ik dat ik soms met tegenzin naar mijn werk ging. Na drie maanden ben ik met hoofdpijn naar huis gegaan en kreeg ik een paniekaanval. Ik heb dit gedeeld met vrienden. Die waren best wel geschrokken, want dit is niet echt iets voor mij. Dit laatste is ook wel een beetje het probleem. De mensen in mijn omgeving zien mij altijd als zelfstandig, zelfverzekerd, direct. Hierdoor vind ik het vaak lastig om de ernst van een situatie over te brengen omdat ik het bagatelliseer of er achteraf een grapje over maak. Terwijl ik mezelf steeds kwetsbaarder voel worden.

Na de paniekaanval ben ik het rustiger aan gaan doen en heb ik wat minder hooi op mijn genomen. Hierdoor gaat het beter.
Sporadisch heb ik nog last van een huilbui. Ook is mijn verzuim wel hoger geworden. Ik heb naast de paniekaanval 2 keer mijn laptop dicht geklapt om te stoppen. Dit komt omdat ik hoofdpijn heb of mezelf simpelweg niet bij elkaar kan rapen om het werk uit te voeren. De discipline mist dan. Dit zorgt ook dat ik teleurgesteld in mijzelf ben.

Enfin.. ik ben nu op het punt beland dat ik enorm twijfel wat ik moet doen. Dit komt omdat het met ups en downs gaat. Er zijn ook momenten dat ik het wel leuk vind. Ik heb er over nagedacht welke momenten dat dan zijn, maar dat is eigenlijk verschillend. Er zijn ook niet bepaalde werkzaamheden die ik per definitie heel vervelend vind om te doen, maar er zijn ook geen werkzaamheden waar ik veel energie van krijg. Het is allemaal nogal vlak. De ene week voel ik me volledig uitgeblust en lig ik hele dagen op de bank en de andere week probeer ik met zoveel mogelijk activiteiten in mijn vrije tijd te compenseren dat er minder leuke dagen zijn.

Gelukkig heb ik bijna vakantie waardoor ik er goed over na kan denken. Er is me een vast dienstverband aangeboden, dus de waardering is er wel. Ook liggen er nieuwe werkzaamheden in het verschiet die me leuk lijken om uit te voeren. Daarnaast is het natuurlijk de corona tijd, waardoor de focus (voor mij) de afgelopen tijd enorm op werk heeft gelegen. Ik probeer het daarmee ook wel te relativeren. En als je ergens nieuw begint moet je soms ook door een zure appel heen bijten.

Waar ik me vooral druk over maak, als ik een andere baan wil.. wat dan? Ik weet totaal niet wat ik wil. Plus financieel gezien wil/kan ik er ook niet op inleveren.

Nou ja, aangezien ik het moeilijk kwijt kan om me heen. Ik schaam me er ook gewoon een beetje voor eigenlijk en ik weet niet of waarom. Misschien hebben jullie wel gedachten die mij helpen. Daar hoop ik op.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:28

Heb je dit al op je werk besproken?
Heel kenmerkend voor een nieuwe baan in de coronatijd. Maak het bespreekbaar dan kunnen ze meedenken in een oplossing.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:31

Wat vervelend! Paniekaanvallen, huilbuien, dat klinkt echt niet goed hoor :knuffel: Is het niet wat om met je loopbaancoach weer eens te gaan praten?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:40

he wat vervelend. Heb je, ondanks corona, wel wat collega's informeel gesproken?
zo zijn wij, toen een maand terug de meeste maatregelen verdwenen, meteen met het hele team op uitje gegaan, gewoon wat eten met z'n allen en wat spelletjes doen. ik ben in corona tijd bij dit bedrijf begonnen en had mijn collega's nog nooit in het echt gezien. Daarbij hebben wij in ieder geval om de week een koffie half uurtje waarin we proberen er allemaal via teams te zijn zodat we elkaar ook even informeel spreken.
we werken allemaal thuis. Het is niet hetzelfde als op kantoor zijn natuurlijk maar misschien moet het ijs gewoon even breken tussen jou en een aantal collega's en gaat het erna beter?

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen. Wat je beslissing uiteindelijk ook zal zijn.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:40

Pittig maar je geeft aan geen klik te voelen met je collega’s en daarom niet met hun praat over zaken van het werk. Even heel kort door de bocht, het zijn collega’s en niet je beste vrienden.
Misschien eens proberen om werk technisch over die geen klik heen te stappen, contact zoeken over zaken waar je niet helemaal uitkomt en je proffesioneler opstellen. Dat maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker.
Daarnaast is Corona tijd een heel vervelende tijd om van baan te veranderen omdat je, zoals in jouw geval ze na een lange periode nog niet kent.
Het werk vind je wel leuk en met een andere benadering word het misschien ook met je collega’s leuker. En niet zoveel hooi op je vork nemen, je voldoet, kunt een vast contract krijgen dus ben je goed maar je hoeft niet excellent te zijn. Succes, hopelijk kom je uit de dip.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:58

Op een half jaar tijd nog steeds geen binding met collega's en het werk zelf is niet zo een goed teken vind ik.
Bedrijfssfeer is een heel belangrijk aspect van het werk. Via uitzendwerk al tamelijk veel bedrijven afgegaan en overal is er wel iets, maar op sommige plaatsen wist ik na 2 weken al dat dit het niet ging worden.

Zijn de taken die je erbij krijgt voor jou de moeite om op te wachten ?
Je schrijft dat je heel zelfstandig bent, in hoeverre is dat contact met collega's voor jou belangrijk ? Het kan door corona best wat tijd in beslag nemen eer alle collega's op kantoor zitten, als dat ooit terug het geval gaat zijn, want velen willen thuis blijven werken. In hoeverre voel je je welkom als je iets wil vragen of bespreken ? Als het je zo hoog zit dat je er ziek van wordt is er volgens mij wel meer aan de hand. Op welke momenten voel je je ziek worden ? Je lichaam wilt je iets duidelijk maken volgens mij. Ander werk is een ingrijpende gebeurtenis en brengt enorm veel stress met zich mee, maar na 6 maand zou het nieuwe er eigenlijk af moeten zijn. Ik antwoord je met heel veel vragen, maar die antwoorden ben je mij niet schuldig hoor. Ik probeer vooral met je mee te denken. Stress is het kleine zusje van angst waaronder faalangst. Zijn er op je werk mensen die je het gevoel geven dat je faalt of gaat falen of heb je het over het algemeen moeilijk met nieuwe situaties ? Bij iedere job heb ik wel iets over mezelf geleerd. Die stress van mij steeds te moeten bewijzen, heeft mij volledig gesloopt. Ik wil dat niet meer en ben dan ook gestopt. Nu probeer ik aan een opleiding te geraken om een zelfstandige activiteit te gaan uitvoeren. Omhoog gevallen managers, afgunstige collega's en steeds de k*t opdrachten doorgeschoven krijgen hebben mij geleerd dat ik niet assertief genoeg ben. Ik heb besloten om geen assertiviteitstraining te doen, maar om dit soort situaties en mensen gewoon te mijden. Is misschien ook niet het beste advies, maar zo voel ik mij nu goed. Bij jou zal er vast ook iets goed passen en misschien weet je diep vanbinnen wel al wat dat is...

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:00

Ik herken heel veel in jouw verhaal in wat ik zelf meegemaakt heb.

Eindresultaat bij mij, na maanden twijfel en eigenlijk depressief teruggezet naar mijn oude functie (ik was gelukkig gedetacheerd).

Oke, werk is niet zo uitdagend maar ik ben blij dat ik weer terug ben.
Liever een iets minder leuke functie maar mezelf goed voelen op mijn werkplek dan andersom.

Het stuk wat Betadine schrijft over stress en faalangst herken ik heel erg.

micatje
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-05-07

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:59

Hoi TS,
Wat ontzettend vervelend voor je! En heel herkenbaar voor mij helaas. Na ruim 14 jaar op de zelfde plek te hebben gewerkt, maakte ik nét voor Corona de overstap naar een ander bedrijf. Zelfde werkzaamheden, maar wat een andere sfeer.
Continu had ik het gevoel dat ik me moest bewijzen, Ik voelde me buitengesloten en helemáál niet welkom. Terwijl je in mijn werk het écht van je collega s moet hebben, en ik altijd het idee had gehad met vrijwel iedereen fijn te kunnen samenwerken. Ik ging énorm op zien tegen mijn werkdagen, en werd langzamerhand doodongelukkig daar. Ik herkende mezelf niet meer terug en er kwam een hoop oud zeer van vroeger naar boven omdat ik me echt weer een klein ongelukkig meisje begint te voelen, wat me alleen maar nóg kwetsbaarder liet voelen op het werk en ik daardoor ook stomme fouten ging maken. Daar weggaan was de beste beslissing ooit! Het was echt een wisselwerking en zeker niet de schuld van collega's, maar het was echt een vreselijke tijd voor mij en heeft me enorm met mn neus op de feiten gedrukt. Godzijdank kon ik weer terecht op mn oude werk, werd ik met open armen weer ontvangen en lachen we om mijn "uitstapje". Je fijn voelen op je werk is enorm belangrijk heb ik geleerd. Eigenlijk het allerbelangrijkste!
Ik wens je veel wijsheid toe en sterkte met je beslissing!

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:13

Bigone, waar lees jij dat ze niet over werk kan praten met haar collega's?
Ik haal het er niet uit, wel dat ze de connectie mist en de 'informele' praatjes die vaak het contact met je collega's kleur geven. De ene heeft hier meer behoefte aan, als de ander natuurlijk. Maar juist harder/professioneler opstellen werkt zo te lezen voor de TS averechts.

TS, ik herken dit maar bij mij was het wisselen van baan ook om het werk deel en niet om de collega's, 3 weken werken en toen al de stekker er uit getrokken in de proeftijd. Het was bij mij gelijk duidelijk, hier ga ik niet gelukkig worden.

Andere baan gezocht (niet terug gegaan naar mijn vorige werk) en nu een fijn bedrijf getroffen, natuurlijk moet je overal wennen, de corona maakt het niet makkelijker daarin, maar het is zeker niet onmogelijk.

Als jij paniek aanvallen of huilbuien krijgt van je werk moet je wat anders gaan doen. Dat wat kan werktechnisch/bedrijfstechnisch of een mindset zijn.
Of dat binnen je huidige baan is, dat is aan jou om uit te zoeken. Ga in gesprek met een vertrouwenspersoon/hr/manager waar je het gevoel van hebt dat die naar je wil en kan luisteren. Probeer op die manier de angel er uit te trekken en te kijken of je verder kan in je huidige functie.

Connecten met je collega's buiten het werk kan helpen, is het geen optie om op kantoor te werken op vaste dagen en dan een rondje bijvoorbeeld te wandelen tussen de middag? Zo leer je je collega's anders kennen en praat het wat informeler.

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:36

Helaas herken ik me in jouw verhaal. Alleen... een half jaar lijkt lang, om connecties te moeten hebben met je team. Aan de andere kant, wat is een half jaar in corona tijd ? Ik werk nu een half jaar, heb nog geen personeelsuitje of wat dan ook gehad. Dus het contact tussen collega's en mij gaat prima, maar ik heb zeker nog niemand waar ik heel mijn verhaal kwijt kan, en dat verwacht ik ook nog niet. Bij mijn vorige baan waar ik helemaal op mijn plek zat, duurde het ook wel een jaar voor iedereen een beetje gesetteld was (daar werkte je ook niet samen met collega's).

Niet teveel hooi op je vork. En hou jezelf ik de gaten met de paniekaanvallen, daarmee moet je wel echt naar je lichaam luisteren.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:52

Wat denk ik interessant is, om eens na te gaan waar het precies in zit.

Je geeft aan je prettig te voelen bij de situatie dat je op handen werd gedragen. Waarom is dat zo? En wat maakt nu dat je dit niet ervaart én welk effect heeft dat op jou? Is het een intern "probleem" (onzekerheid, gebrek aan bevestiging) of ligt het aan externe factoren (vervelende collega's of saaie werkzaamheden)?

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:04

bigone schreef:
Pittig maar je geeft aan geen klik te voelen met je collega’s en daarom niet met hun praat over zaken van het werk. Even heel kort door de bocht, het zijn collega’s en niet je beste vrienden.
Misschien eens proberen om werk technisch over die geen klik heen te stappen, contact zoeken over zaken waar je niet helemaal uitkomt en je proffesioneler opstellen. Dat maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker.
Daarnaast is Corona tijd een heel vervelende tijd om van baan te veranderen omdat je, zoals in jouw geval ze na een lange periode nog niet kent.
Het werk vind je wel leuk en met een andere benadering word het misschien ook met je collega’s leuker. En niet zoveel hooi op je vork nemen, je voldoet, kunt een vast contract krijgen dus ben je goed maar je hoeft niet excellent te zijn. Succes, hopelijk kom je uit de dip.


Hier sluit ik mij eigenlijk wel aan. Werk is gewoon werk, het is een zakelijke omgeving met collega's die in eerste instantie geen vrienden zijn. Mocht dat wel zo worden, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen maar wellicht is dat vergeleken met je vorige werk een grote overgang. Wellicht dat je ook bent gaan wennen aan het 'op handen gedragen worden'? Maakte dit je zelfverzekerder in de omgang en je werk an sich?

En dan de paniekaanvallen, krijg je dat echt van het werk zelf, of is het gebrek aan bepaalde relaties met collega's?

Denk dat het goed is om na te gaan waar nu de kern van het probleem zit, om meer inzicht te krijgen in de situatie.

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:58

Ik kan niet zo goed de relatie vinden tussen wat je beschrijft over je werksituatie (die klinkt wat vlak en minder leuk dan je vorige werk, maar niet negatief of te zwaar belastend oid) en de gevolgen die je ervan ondervindt (best wel heftig). Speelt er meer dan je beschrijft, dat je er zulke ernstige klachten van krijgt?

Wat heeft je leidinggevende gezegd toen je dit besprak?

Ik denk dat je soms geluk hebt (met een werkgever waar je op handen gedragen wordt) en meestal in een wat nuchterdere werkomgeving belandt (waar je wellicht wat minder vriendschappen opbouwt en vooral je werk doet). Corona helpt natuurlijk ook niet mee.

Ik betwijfel alleen of overstappen je probleem oplost. Ik denk dat je op dit moment deze problematiek bij veel nieuwe werkgevers gaat ervaren.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:58

bigone schreef:
Pittig maar je geeft aan geen klik te voelen met je collega’s en daarom niet met hun praat over zaken van het werk. Even heel kort door de bocht, het zijn collega’s en niet je beste vrienden.
Misschien eens proberen om werk technisch over die geen klik heen te stappen, contact zoeken over zaken waar je niet helemaal uitkomt en je proffesioneler opstellen. Dat maakt het voor jezelf ook wat gemakkelijker.
Daarnaast is Corona tijd een heel vervelende tijd om van baan te veranderen omdat je, zoals in jouw geval ze na een lange periode nog niet kent.
Het werk vind je wel leuk en met een andere benadering word het misschien ook met je collega’s leuker. En niet zoveel hooi op je vork nemen, je voldoet, kunt een vast contract krijgen dus ben je goed maar je hoeft niet excellent te zijn. Succes, hopelijk kom je uit de dip.


Ik denk dat iedereen hier anders in staat, maar ik zie mijn collega's vaker dan mijn eigen vriend. Dus ik vind het wel prettig om bijv. een beetje dezelfde normen en waarden te hebben en het wel gewoon naar mijn zin te hebben.

Zeker als je (bijna) fulltime werkt, en je collega's dus zo maar 40 uur per week ziet, is het toch wel prettig als er geen rare sfeer of iets hangt. Als daar dan bij komt dat het werk ook maar zo/zo is, zou ik het wel weten :o

Iedereen zit daar natuurlijk anders in, maar voor mij zou het ook niet werken als ik bij collega's zou zitten waar ik me niet prettig bij zou voelen.

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:02

Sky_As schreef:
Ik denk dat iedereen hier anders in staat, maar ik zie mijn collega's vaker dan mijn eigen vriend. Dus ik vind het wel prettig om bijv. een beetje dezelfde normen en waarden te hebben en het wel gewoon naar mijn zin te hebben.

Zeker als je (bijna) fulltime werkt, en je collega's dus zo maar 40 uur per week ziet, is het toch wel prettig als er geen rare sfeer of iets hangt. Als daar dan bij komt dat het werk ook maar zo/zo is, zou ik het wel weten :o

Iedereen zit daar natuurlijk anders in, maar voor mij zou het ook niet werken als ik bij collega's zou zitten waar ik me niet prettig bij zou voelen.


Je noemt wel een paar verschillende dingen door elkaar:
- Dezelfde normen en waarden
- Geen rare sfeer
- Je niet prettig voelen bij collega's

Je kan ook een professionele relatie hebben met collega's zonder dat er een rare sfeer hangt en/of je je niet prettig voelt bij collega's...

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:04

Sky_As schreef:
Ik denk dat iedereen hier anders in staat, maar ik zie mijn collega's vaker dan mijn eigen vriend. Dus ik vind het wel prettig om bijv. een beetje dezelfde normen en waarden te hebben en het wel gewoon naar mijn zin te hebben.

Zeker als je (bijna) fulltime werkt, en je collega's dus zo maar 40 uur per week ziet, is het toch wel prettig als er geen rare sfeer of iets hangt. Als daar dan bij komt dat het werk ook maar zo/zo is, zou ik het wel weten :o

Iedereen zit daar natuurlijk anders in, maar voor mij zou het ook niet werken als ik bij collega's zou zitten waar ik me niet prettig bij zou voelen.


Je noemt wel een paar verschillende dingen door elkaar:
- Dezelfde normen en waarden
- Geen rare sfeer
- Je niet prettig voelen bij collega's

Je kan ook een professionele relatie hebben met collega's zonder dat je 1 op 1 dezelfde normen en waarden hebt en/of je je niet prettig voelt bij collega's. En die professionele relatie maakt ook niet meteen dat er een rare sfeer hangt toch? Bedoel je misschien dat je voorkeur uitgaat naar een informele sfeer en een werkvloer waar wat meer lief en leed gedeeld wordt dan alleen business talk?

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:19

Ik noem een paar voorbeelden, die ik zelf belangrijk vind, juist om aan te geven dat iedereen er anders in staat.
Soms kun je een gevoel niet uitleggen ;-)

soms zijn mensen wel gewoon aardig, maar heb je er geen klik mee, lig je toch op 1 of andere manier niet op 1 lijn. (en dat kan 101 redenen hebben, en sommige zijn daar gevoeliger voor dan andere. Je hebt ook mensen die het niks uit maakt en denkt: met jou hoef ik niet samen te wonen)

En dat geeft niet, alleen de vraag is dan wel, moet je daar zo'n 40 uur per week mee door brengen?

Hierboven geef ik aan wat ik zelf prettig vind.... en dat dat voor iedereen anders kan zijn. Ik vind een informele sfeer inderdaad belangrijk. Nu werk ik al tig jaar bij hetzelfde bedrijf hoor. Maar ik roep dan ook altijd dat collega's voor mij heel belangrijk zijn. En dat zal voor iedereen anders zijn.

Maar ik denk dat als je EN de klik met je collega's niet voelt EN het werk niet leuk vindt, dan blijft er in mijn ogen nog weinig over om voor te blijven? (tenzij je daar echt de hoofdprijs voor krijgt, maar dan nog steeds is het de vraag of je dat voor langere tijd vol gaat houden).

Maar goed, dat is echt hoe ik het voel en zou doen, en iedereen staat daar anders in

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:30

@sky_As zegt precies hoe ik het ook zie. Omdat een baan veel van je tijd in beslag neemt, is het het niet waard om er met buikpijn naar toe te gaan (bij wijze van spreken) Als je het idee hebt, dat je hier niet kunt aarden (en de reden doet er dan niet toe) is er vast een fijnere uitdaging voor je ergens anders, lieve TS!

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:31

Uiteindelijk werkt toch iedereen voor zijn eigen portemonnee. Niet elk werk is leuk, niet elke collega is leuk. Wanneer je werk hebt wat je gewoon erg leuk vind en graag doet dan is de rest ( mits je geen pestkoppen van collega’s of leidinggevenden hebt) toch minder belangrijk imo. Soms krijg ik het gevoel dat alles geweldig moet zijn, je werk, je collega’s, je inkomen enzenz. En zo werkt het gewoon in 90 % van de gevallen niet, heb je werk wat je graag doet en je jezelf kunt onderhouden dan vind ik dat je al blij mag zijn. De rest is bijzaak ook al kan het voor sommigen best zwaar wegen, ook al vind je je collega’s ook heel belangrijk, om vijf uur gaat de deur dicht en doet iedereen zijn eigen ding. Die vrijdagmiddag borrel , gezamenlijk uit eten, informeel contact , leuk wanneer het er is maar dat zou niet het belangrijkste moeten zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:36

Citaat:
Bij mijn nieuwe werk ben ik twee weken ingewerkt en daarna ben ik op eigen houtje verder gegaan. Ik ben best wel in het diepe gegooid. Dat was wel even pittig want ik werk voornamelijk met mensen met multiproblematiek. Er wordt best wel op eilandjes gewerkt waardoor er niet zoveel binding is tussen collega’s. Vanwege corona ken ik mijn collega’s ook niet zo heel goed, want de meesten werken voornamelijk thuis. Er is hierdoor ook geen collega waar ik mijn ei bij kwijt kan, omdat ik die klik zelf niet voel. Hierdoor voel(de) ik me best wel alleen in het werk.


Als ik dit lees, denk ik dat je extra ondersteuning nodig heb van een ervaren collega/ coach / buddy. Iemand die je feedback geeft en je helpt in de nieuwe organisatie je weg te vinden. Zeker in deze corona tijd is het lastig om collega's goed te leren kennen, ook bijvoorbeeld bij het koffie zet apparaat etc.

Mijn tip is om dit te overleggen met je leidinggevende en te vragen om een buddy. En samen een goed werkplan op te zetten waarin in jij je prettig voelt en je kan ontplooien. Dat is in het belang van jou, maar ook van de organisatie en van je "clienten".

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:37

bigone schreef:
Uiteindelijk werkt toch iedereen voor zijn eigen portemonnee. Niet elk werk is leuk, niet elke collega is leuk. Wanneer je werk hebt wat je gewoon erg leuk vind en graag doet dan is de rest ( mits je geen pestkoppen van collega’s of leidinggevenden hebt) toch minder belangrijk imo. Soms krijg ik het gevoel dat alles geweldig moet zijn, je werk, je collega’s, je inkomen enzenz. En zo werkt het gewoon in 90 % van de gevallen niet, heb je werk wat je graag doet en je jezelf kunt onderhouden dan vind ik dat je al blij mag zijn. De rest is bijzaak ook al kan het voor sommigen best zwaar wegen, ook al vind je je collega’s ook heel belangrijk, om vijf uur gaat de deur dicht en doet iedereen zijn eigen ding. Die vrijdagmiddag borrel , gezamenlijk uit eten, informeel contact , leuk wanneer het er is maar dat zou niet het belangrijkste moeten zijn.


En hierin verschillen we dus (heel erg) van mening/gevoel. En dat is ook niet erg. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Maar ik zou dat dus niet kunnen. Alleen voor het geld werken. Ik wil ook graag werk waar ik me gewaardeerd voel, waar ik me prettig voel en waar het ook gewoon gezellig is (en dat houdt echt niet in dat ik niet van hard werken hou) Ik breng er te veel uur door om me niet fijn te voelen.

Er zijn in mijn ogen te veel banen om ergens te gaan zitten waar je dus met buikpijn naar toe gaat (wat de reden daar ook van is, Omdat dat is omdat het kantoor aan een rotonde zit, je de baas niet lief vind, je te weinig salaris hebt, je de kaas niet lekker vindt of wat dan ook.)

Ik wil me ergens prettig voelen, en dat kan van meerdere factoren afhangen. En het is natuurlijk ook maar goed ook dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt :)

Alleen als ik de TS zo hoor, staat haar gevoel dichter bij het mijne, dan bij het jouwe :)

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Twijfels over nieuwe baan: stoppen of volhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:02

Ts word gewaardeerd, vind haar werk blijkbaar erg leuk dus is het het contact met collega’s en waarom? Zij voelt de klik niet. Daar ben je zelf voor bij, het contact moet wel van twee kanten komen en waar ze bij haar vorige baan blijkbaar door iedereen op handen werd gedragen zal ze hier meer moeite moeten doen.

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:08

Koekie73 schreef:
@sky_As zegt precies hoe ik het ook zie. Omdat een baan veel van je tijd in beslag neemt, is het het niet waard om er met buikpijn naar toe te gaan (bij wijze van spreken) Als je het idee hebt, dat je hier niet kunt aarden (en de reden doet er dan niet toe) is er vast een fijnere uitdaging voor je ergens anders, lieve TS!


Helemaal mee eens hoor. Je gezondheid en gesteldheid mag niet lijden onder je werk, daar ben je zelf veel te belangrijk voor. Maar ik denk wel dat het goed is om je er bewust van te zijn dat dit echt een hele lastige periode is om bij een nieuwe werkgever te starten. Het is zo anders als je je collega's face to face leert kennen en koffiepraat deelt. Dat zou ik als TS zijnde wel echt mee in overweging nemen, want ik denk dat er een grote kans is dat zij hetzelfde ervaart bij een andere werkgever (op dit moment).

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:14

Citaat:
Er zijn ook momenten dat ik het wel leuk vind. Ik heb er over nagedacht welke momenten dat dan zijn, maar dat is eigenlijk verschillend. Er zijn ook niet bepaalde werkzaamheden die ik per definitie heel vervelend vind om te doen, maar er zijn ook geen werkzaamheden waar ik veel energie van krijg.


klinkt niet als het werk leuk vinden.... En de klik niet voelen, soms heb je een gevoel wat je niet uit kan leggen. wat ik alleen nog voor mezelf kan zeggen, is dat ik nooit meer tegen dat gevoel in ga.

Als ik me niet fijn voel, voel ik me niet fijn, en als ik denk dat dat door bepaalde externe factoren komt, ga ik eerst eens uitsluiten of dat ook echt zo is. Je "gevoel" kun je niet veranderen.
Je voelt iets, of je voelt het niet.

Soms kun je met nadenken wel bepaalde gevoelens ombuigen, maar soms is het ook de vraag of je die moeite moet willen doen.
Als je nergens aan een baan kan komen, of het op iedere baan hebt, oke, dan moet je je bedenken of je misschien iets anders moet veranderen. Maar als je dit gevoel bij je oude baan niet had, dan zou het natuurlijk ook zomaar aan de situatie kunnen liggen.

En er is toch werk genoeg? Dus je kunt toch altijd verder kijken? Ik zou niet in zien wat daar zo'n ramp aan is...Er veranderen zo veel mensen van baan, daar is toch niks ergs aan?

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:29

bigone schreef:
Ts word gewaardeerd, vind haar werk blijkbaar erg leuk dus is het het contact met collega’s en waarom? Zij voelt de klik niet. Daar ben je zelf voor bij, het contact moet wel van twee kanten komen en waar ze bij haar vorige baan blijkbaar door iedereen op handen werd gedragen zal ze hier meer moeite moeten doen.


Ik denk dat jouw visie op dit en jou post mooi weergeeft waar de verschillen in mensen zitten en naar boven komen.

TS schrijft dat ze op het punt is dat ze het soms wel leuk vind.
Jij maakt er van: ze vind haar werk erg leuk.

TS schrijft dat ze de interesse mist en connectie, zij hecht hier blijkbaar waarde aan.
Jij niet, professioneel is genoeg, emotioneel hoeft je niet te connecten.

Prima dat je dingen zo ziet maar compassie, medeleven, inlevingsvermogen of wat dan ook voor iemand die anders denkt en voelt is misschien wel handig.
Dit is waarschijnlijk precies waar de TS tegenaan loopt en dat lijk jij van tafel te schuiven. Of ik interpreteer dit veel harder dan het geschreven is.

TS is uitgeblust, moe, paniek soms, gaat compensatie zoeken voor lastige dagen enz. Dat is niet gezond. Of dit alleen komt door haar collega's, door het gebrek aan werk waar ze energie van krijgt of wat dan ook, zo kan het niet.
Dus uithuilen en doorrrrrr is ff een brug te ver.

TS ik blijf bij mijn advies om dit op de werkvloer met iemand op te pakken (vertrouwenspersoon/manager/hr) en te kijken hoe je fijner in je werk en in je werkrelaties kan gaan zitten.