Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen thuisstudie dierenartsassistent/paravet

 
Profiel   

Hi bokkers!

Ik ben op zoek naar mensen die een thuisstudie dierenartsassistent/paraveterinair gedaan hebben. Ik heb een hele fijne (en flexibele) baan, maar zou er vooral voor de toekomst iets naast willen doen en ik ben me nu aan het oriënteren. Het lijkt me al heel lang ontzettend leuk om als dierenartsassistente te werken en ik zoek dus ervaringen van mensen die de opleiding via thuisstudie gedaan hebben.

Hoe zijn de baankansen met een thuisstudie in deze industrie? Welke opleidingsinstituten raden jullie wel of juist niet aan? In wat voor praktijk zijn jullie terecht gekomen? Lopen jullie ergens tegenaan als het gaat om thuisstudie vs. klassikale opleidingen?

*Ik realiseer me dat veel dierenartsassistent/paravet functies part-time zijn, dit is voor mij juist ideaal. Mijn huidige werk is flexibel genoeg om overal omheen te plannen dus dat moet geen punt zijn. Ik realiseer me ook dat het salaris niet gigantisch is en ook dat is in mijn huidige situatie geen probleem. Ik zoek vooral specifieke ervaringen met een thuisstudie in dit vak.*

Bedankt iedereen, ik ben benieuwd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 14:30 



 
Profiel   

Je moet aardig wat stage uren lopen voordat je een erkende diploma krijgt.

Wat ik heb onthouden is dat de LOI de enige is met een thuisstudie die je afrond met een erkend diploma, maar dat je iets van 1200 uur stage moet hebben gelopen.
Je moet dus wel een stageadres zien te vinden en waar je ook nog eens parttime kan stage lopen.

Daarnaast is de banenkans klein, maar als je het leuk lijkt om zo'n studie te doen is dat mss inherent aan dat je een geschikte baan kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 14:39 



 
Profiel   

Brainless schreef
Je moet aardig wat stage uren lopen voordat je een erkende diploma krijgt.

Wat ik heb onthouden is dat de LOI de enige is met een thuisstudie die je afrond met een erkend diploma, maar dat je iets van 1200 uur stage moet hebben gelopen.
Je moet dus wel een stageadres zien te vinden en waar je ook nog eens parttime kan stage lopen.

Daarnaast is de banenkans klein, maar als je het leuk lijkt om zo'n studie te doen is dat mss inherent aan dat je een geschikte baan kan vinden.


Dankjewel! Bij LOI heb ik begrepen dat het om 640 uur stage gaat. Het inplannen van stagedagen zal inderdaad een uitdaging zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 14:53 



 
Profiel   

Kan je hem ook via de NTI doen? Of heb ik dan niet de goede?

https://m.nti.nl/mbo/mbo-basisopleiding ... eterinair/

Edit: zie dat er geen stage bij zit. Ik zou dan eentje zoeken waar wel stage zit en dan ervaring op doen. Zover ik weet krijg je bij LOI en NTI gewoon erkende diploma's. Het probleem is alleen dat je zonder stage /ervaring niet zomaar binnenkomt. Er zullen vast wel praktijken zijn die in de avonduren open zijn? En anders evt een optie om 1 dag in de week vrij te nemen daarvoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 14:56 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Kan je hem ook via de NTI doen? Of heb ik dan niet de goede?

https://m.nti.nl/mbo/mbo-basisopleiding ... eterinair/

Edit: zie dat er geen stage bij zit. Ik zou dan eentje zoeken waar wel stage zit en dan ervaring op doen. Zover ik weet krijg je bij LOI en NTI gewoon erkende diploma's. Het probleem is alleen dat je zonder stage /ervaring niet zomaar binnenkomt. Er zullen vast wel praktijken zijn die in de avonduren open zijn? En anders evt een optie om 1 dag in de week vrij te nemen daarvoor?


Dankje! Mijn werk is niet ma-vr en niet 9-5, het is ook niet 5 dagen in de week. Vandaar dat ik erbij vermeld dat mijn werk flexibel genoeg is om ergens omheen te plannen. Stage moet je inderdaad zelf regelen, ook bij LOI bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:12 



 
Profiel   

Er is nu wel aardig veel werk in te vinden, maar ik hoop dat je ook bewust bent van het magere loontje wat er bij hoort?
Dus de vraag die jezelf niet moet vergeten te stellen is of deze investering het waard is.
Paravet wordt je vooral in de praktijk maar je hebt wel je diploma nodig voor de bevoegdheden.
Is een BOL opleiding geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:12 



 
Profiel   

future_vet schreef
Er is nu wel aardig veel werk in te vinden, maar ik hoop dat je ook bewust bent van het magere loontje wat er bij hoort?
Dus de vraag die jezelf niet moet vergeten te stellen is of deze investering het waard is.
Paravet wordt je vooral in de praktijk maar je hebt wel je diploma nodig voor de bevoegdheden.
Is een BOL opleiding geen optie?


Dankjewel! Zoals ik in mijn OP aangeef is er financieel genoeg ruimte voor.

Ik hoor heel graag van mensen die ervaring hebben met de thuisstudie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:14 



 
Profiel   

Ze zijn er mee bezig om een HBO studie te maken als 'paravet'. Wat het verschil is met de MBO paraveterinair durf ik niet te zeggen maar hou er rekening mee dat je dan als Mbo'er slechter aan de bak komt.
Er komt steeds meer vraag naar een paravet dus het baan aanbod is echt al stukken beter dan een paar jaar terug. Een stageplek vinden zal dan ook makkelijker zijn.

Heb je al gekeken of Barneveld een thuisstudie heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:21 



 
Profiel   

Ik heb de LOI-opleiding gedaan, maar dat is al wel 25 jaar geleden….aantal uren stage is hetzelfde gebleven zie ik. Ik heb de opleiding destijds versneld gedaan, in 9 maanden en heb dus ook fulltime stage gelopen.
Destijds was de enige optie Barneveld en daar ben ik twee keer afgewezen, daarom ben ik LOI gaan doen.
Studie zelf vond ik niet moeilijk, aantal dagen op locatie was prima.
Ik heb na het behalen van mijn diploma nooit een baan kunnen vinden echter, ze waren en zijn hier in de omgeving dun gezaaid en ik heb ook ervaren dat een LOI-diploma ook geen pre is als sollicitant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:24 



 
Profiel   

Ik denk dat het slim is om praktijken in de buurt te benaderen of zij opties hebben voor een bbl traject en /of parttime stage/baan. En vanuit daar de opleiding gaan doen. Niet per se vanuit hun maar wel met de zekerheid dat je praktijk en theorie tegelijk opgaan en je straks ook daadwerkelijk wat met je diploma kan inclusief ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:27 



 
Profiel   

Je mag geen examen doen als je je stage niet hebt voltooid, dus praktijk en theorie moeten wel tegelijk op gaan in de 18 maanden die je er voor hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:31 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Kan je hem ook via de NTI doen? Of heb ik dan niet de goede?

https://m.nti.nl/mbo/mbo-basisopleiding ... eterinair/

Edit: zie dat er geen stage bij zit. Ik zou dan eentje zoeken waar wel stage zit en dan ervaring op doen. Zover ik weet krijg je bij LOI en NTI gewoon erkende diploma's. Het probleem is alleen dat je zonder stage /ervaring niet zomaar binnenkomt. Er zullen vast wel praktijken zijn die in de avonduren open zijn? En anders evt een optie om 1 dag in de week vrij te nemen daarvoor?

Klopt, is een basis van 6 maanden en je krijgt alleen een NTI diploma, geen erkende.
Het is ook geen volledige opleiding, alleen een verkorte cursus om te zien of de hele opleiding wat voor je is.
Citaat
WAAROM EEN MBO BASISOPLEIDING?
Met een mbo basisopleiding verdiep je je in korte tijd in een bepaald vakgebied. Zo kun je erachter komen of dit vakgebied bij je past. De voordelen van een mbo basisopleiding:

Je ontvangt een NTI-diploma
In 6 maanden af te ronden
Je hoeft geen stage te lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:01 



 
Profiel   

Het is voor de voltijd opleiding soms al moeilijk voor de studenten om een stageplek te vinden, ik ben benieuwd hoe dat voor jou gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:05 



 
Profiel   

Ik heb hem bij de LOI gedaan en werk nu 16 jaar als paraveterinair. Op het moment is er zoveel vraag en weinig aanbod van paraveterinair assistentes dat he waarschijnlijk wel een BBL plekje van vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:06 



 
Profiel   

Dat ligt er helemaal aan waar je woont. Hier is er nooit veel vraag geweest en nu ook nog niet. Als ik de vaturesites eens doorkijk, ook vetjob, zie ik welgeteld 1 vacature in de provincie waar ik woon.
Zowel onze paardenkliniek als onze dierenarts onderschrijven dat ook. En als er al eens iets is, is dat nooit fulltime. En met een uur of twintig per week haal je maar verrekte weinig binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:40 



 
Profiel   

Ik wilde zelf de BBL opleiding gaan doen maar kon geen stage plekken vinden helaas

Er zijn hier wel veel vacatures maar niemand neemt je aan zonder diploma

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 17:52 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor jullie bijdragen! De vraag naar paraveterinair assistentes in mijn directe regio is relatief hoog, van wat ik heb kunnen zien.

Amber_anne schreef
Ik wilde zelf de BBL opleiding gaan doen maar kon geen stage plekken vinden helaas

Er zijn hier wel veel vacatures maar niemand neemt je aan zonder diploma


Gelukkig ben ik voornemens om als eerste een erkende opleiding te doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:02 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik wilde zelf de BBL opleiding gaan doen maar kon geen stage plekken vinden helaas

Er zijn hier wel veel vacatures maar niemand neemt je aan zonder diploma

Welke regio?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:07 



 
Profiel   

Eapy schreef
Bedankt iedereen voor jullie bijdragen! De vraag naar paraveterinair assistentes in mijn directe regio is relatief hoog, van wat ik heb kunnen zien.

Amber_anne schreef
Ik wilde zelf de BBL opleiding gaan doen maar kon geen stage plekken vinden helaas

Er zijn hier wel veel vacatures maar niemand neemt je aan zonder diploma


Gelukkig ben ik voornemens om als eerste een erkende opleiding te doen :)


Ik wilde tegelijk een erkende opleiding doen bij Barneveld terwijl ik al aan het werk was. Dat is de insteek van een BBL

Ik hoop dat je een leuke stage kunt vinden.
Bij Barneveld moet je ook een dierverzorgings stage lopen, hou er rekening mee dat dit dus ook nodig kan zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:09 



 
Profiel   

Patricia_86 schreef
Amber_anne schreef
Ik wilde zelf de BBL opleiding gaan doen maar kon geen stage plekken vinden helaas

Er zijn hier wel veel vacatures maar niemand neemt je aan zonder diploma

Welke regio?


Zwolle

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:09 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik wilde tegelijk een erkende opleiding doen bij Barneveld terwijl ik al aan het werk was. Dat is de insteek van een BBL

Ik hoop dat je een leuke stage kunt vinden.
Bij Barneveld moet je ook een dierverzorgings stage lopen, hou er rekening mee dat dit dus ook nodig kan zijn


Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:12 



 
Profiel   

Ik zit mogelijk in een andere arbeidsmarkt regio dan jij maar voor dit soort beroepen is ervaring meestal echt een vereiste. Het is een hands on beroep (net als verpleging, kapper of monteur) en als je dan geen ervaring hebt opgedaan in de praktijk kom je of niet aan de bak, of je krijgt een leer-werk plek met dito 'salaris'. Als dit echt jouw wensberoep is zou ik dus kijken naar een werkend leren traject waarbij je 4 dagen (betaald) werkt en 1 dag les hebt. Ik weet alleen niet of dat bij deze opleiding bestaat, daar ben ik niet genoeg in thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:16 



 
Profiel   

Dankje! Ik denk dat ik het misschien niet correct geformuleerd heb. Het is absoluut mijn intentie om ook gewoon via een stage werkervaring op te doen, als onderdeel van de studie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 18:19 



 
Profiel   

Heb er ook weleens aan gedacht, maar meende ook dat de plekken dun bezaaid zijn.
Ben benieuwd of je wat kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 15:11 



 
Profiel   

Ik doe momenteel de opleiding bij de LOI. Kan het je zeker niet aanraden :n
De begeleiding van de LOI is erg slecht. Je mag 2x zolang doen over de opleiding en dankzij de LOI heb je geen keus en doe je er indd 2x zolang over. De praktijkdagen van bepaalde vakken zijn maar 1 tot 2x per jaar en vaak zit je er niet bij waardoor je dus niet wachten tot de volgende en dat kan dus zo weer een jaar duren. Zo ook met stage, het duurt veel te lang wanneer ze tijd voor je hebben om langs te komen voor je praktijkexamen en zo heb jij je stage allang afgerond en moet je maar wachten tot de LOI tijd heeft om langs te komen. Op emails met vragen over vakken word bijna nooit op gereageerd. Om die reden ben ik 4 jaar geleden gestopt met dezelfde opleiding maar toch weer opgepakt dit jaar omdat ik nog alle boeken had en veel te graag dit diploma wil hebben maar ik kan het je niet aanraden. Als het kon had ik liever een BOL opleiding ervan gedaan maar ik moet ook helaas ernaast werken voor de huur dus ik had alleen deze optie :o We zitten met nog zo'n 40 andere studenten op een Facebookpagina LOI Paraveterinair, je kan er advies vragen maar de meeste zullen je net zo'n verhaal vertellen als ik :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 01:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen