Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:56

Misschien heb je het al ergens geschreven hoor TS..maar voor hoelang zou dit zijn?
Een half jaar misschien net haalbaar..maar langer dan dat lijkt mij niet te doen.

Laat ik het zo zeggen, wanneer ik een sollicitant krijg met die afstand, kan hij/zij super enthousiast zijn, aangeven te willen investeren in reistijd- zelfs verhuizen..maar uiteindelijk breekt het op. Ik wijs ze nu, na 3 keer tijd/geld geinvesteerd te hebben, waarna ze toch aangaven dat de reistijd ( de ze zelf wilden!) niet meer te doen is voor ze, ook standaard af. Kan op papier de beste kandidaat zijn, ik hoef ze niet meer. Mijn ervaring leert dat het voor langere termijn niet haalbaar is. ( ook al hadden ze zelf gekozen en super enthousiast).

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:02

Ik had een baan maar mijn liefde woonde 160 km verderop. Er was een overgangssituatie zeg maar dat ik in een nieuwe relatie niet alles op wilde zeggen om eerst eens te zien of er wel toekomstperspectief was. Ik ben op een gegeven moment bij mijn man gaan wonen en 3 a 4 keer per week naar mijn werk gaan rijden. Al moet ik erbij zeggen dat ik er nog een huis had en later toen mijn huis was verkocht ook nog kon overnachten. Had ik dit 5x per week heen en weer moeten rijden, had ik niet volgehouden. Toen had ik daar ook nog mijn paarden staan en ik had ook nog geen kinderen.
Er zit verschil in de periodes want ik rijd nog altijd (hetzij minder frequent) heen en weer. Rond 2015 was er minder verkeer, daarna werd het steeds drukker en was ik geregeld 3 uur bezig aan mijn enkele reis. In de lock-down was het heerlijk heen en weer reizen :Y) en nu wordt het weer lastig, veel file en gedoe. Als je werktijden flexibel zijn zodat je sowieso buiten de spits kunt rijden is het nog te overwegen.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:47

Het ligt heel erg aan je functie en soort werk: ik rijd ca. 60.000 km/jaar, waarvan denk ik 70% woon-werk is: da's ongeveer 1000km per week. Mijn auto is mijn kantoor: 's ochtends bij de koffie werk ik wat mail weg en bedenk ik wie ik zo meteen ga bellen vanuit de auto. De ander maakt (waar nodig) aantekeningen tijdens het gesprek, daar hoef ik me al rijdend geen zorgen over te maken. Het zijn ook heel vaak de check-up telefoontjes: "hoe gaat 'ie, goed weekend gehad, hoe ga ik je helpen en welke andere hulplijnen zijn er?".

Een (flink) aantal van die uren gaat voorbij zonder telefoontjes: gewoon met een muziekje of (zakelijke) podcast aan. Da's geen niet-nuttige tijd: toen ik in de lockdown thuis kwam te zitten miste ik als eerste de "downtime": onderweg alle indrukken laten bezinken en overdenken, plannen maken en juist even de waan-van-de-dag ontstijgen. Onderweg ben ik makkelijker bezig met middellange- en langetermijn, op kantoor is het toch meer hier-en-nu.

Ik doe dit nu ruim 15 jaar en behalve dat er nu een thuiswerkdag in de agenda's verschijnt ga ik dit nog prima een tijdje volhouden. Als je weet wat je wilt, plooi je de rest daar wel omheen: behalve werken heb ik drumles, ga ik elke dag (vaak 2x) bij de paarden langs, sport ik 3x per week en beman ik wat bestuursfuncties in verenigingen/stichtingen. In het weekend heb ik 't vaak rond middernacht wel gezien, maar ach... dat doorhalen is iets van jaaaren geleden ;).

Misschien is mijn voordeel dat ik er vanaf de 1e werkdag in ben gerold en het als vanzelfsprekend ervaar. Vanuit die vanzelfsprekendheid heb ik er handigheid omheen gebouwd en ben ik heer en meester in het reguleren van m'n energie. Zonder die handigheid zou ik het niet volhouden, maar het kost tijd om dat op te bouwen en het reizen onderdeel van je leven te maken. Gun je jezelf die tijd?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:52

Polly schreef:
Zijn er voor de mensen die zo ver rijden dan geen banen dichterbij huis?


Ik had deze baan al voor ik ging verhuizen, toen was het nog dichtbij huis. Het is een hele fijne werkgever die veel flexibiliteit en thuiswerken bied, dus voor mij een reden om die inmiddels 2 dagen kantoor dan voor lief te nemem.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:54

Om even puur en alleen op je vraag in de openingspost te reageren: ik heb twee maanden iets verder voor m'n werk moeten reizen, slechts circa 30km. 's Ochtends vroeg rustig op de weg en ging dat in een half uurtje. Prima te doen. Terug waren het eerder 45 minuten, waarbij vooral filerijden slopend was en dan komen nog de ergernissen over andere weggebruikers erbij. Mij kostte het veel energie, maar ik weet dan ook al langer dat ik niet gemaakt ben voor lange reistijden naar het werk (half uurtje bus was beter te doen).

Jij geeft aan geen problemen met autorijden te hebben, mijn man ook niet. Hij werkt sinds drie maanden zo'n 60km van huis, minimaal 45 minuten rijden, soms ook een uur afhankelijk van het verkeer. Wat ik aan hem merk, is dat z'n leven doordeweeks bestaat uit opstaan, naar het werk rijden, werken (kantoorbaan), naar huis rijden, eten, dieren verzorgen, misschien nog een uurtje over en dan weer naar bed toe. Heeft regelmatig last van hoofdpijn, is vaak moe en het ontbreekt hem definitief aan voldoende beweging. Gelukkig vindt hij zijn werk wel heel leuk, maar ik hoop toch dat hij binnenkort ook deels in home office kan gaan werken, anders zal het hem op gaan breken. En mij ook, want met een tweede kind op komst zal het leven thuis niet veel makkelijker worden.

Het is dus afhankelijk van meerdere factoren. Wat voor baan is je aangeboden (veel zitten of ook veel beweging?), hoe kun je je reistijd benutten en hoe kijkt het thuisfront ertegenaan, want dat is een beslissing waar je beide achter moet staan, denk ik zo.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:02

Ik rij 114 KM enkele reis naar mijn werk. Ik heb een lieve baas dus mag mijn eigen tijden bepalen. Dit betekend dat ik voor de file rij en voor de file weer naar huis rij. De flexibele tijden zijn wel echt factoren dat ik het volhou. In de file doe ik er snel +2 uur over en dat is wel heel lang. Daarnaast zet ik graag podcasten aan in de auto, plan ik bel afspraken met collega's waar ik geen computer bij de hand heb (dus echt brainstorm sessie etc.) of zing ik mee met muziek.

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:22

Ik rijd al 6 jaar, 5 dagen per week, 50km enkele reis. Leuke werkplek en fijne collega's laten mij blijven.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:31

zonnebloem18 schreef:
Thats_Me schreef:
Leef je voor je werk of werk je om te leven? Hoe mooi een baan ook kan zijn moet je echt goed afwegen wat voor jou en je gezin acceptabel gaat zijn. Persoonlijk zou ik zover echt niet willen reizen voor werk. Ooit een half jaar 2 uur reistijd enkele reis gehad en ook wel eens een uur reistijd enkele reis en dat hakt er toch aardig in.
Ik werk om te leven, maar ik hou wel van de uitdaging van mijn werk en haal er veel energie uit.

Iris82 schreef:
Mijn vriend heeft een jaar 2x 115 km gereden dagelijks (werkt als consultant) en hij was er zo klaar mee. Ondanks een auto met adaptive cruise control en regelmatig buiten de spits kunnen rijden.

Buiten de spits betekent namelijk niet 'geen file'. Enkel bij hoge uitzondering deed hij er inderdaad anderhalf uur over. Standaard 2.15u/2.30u.
Op dit traject staat eigenlijk nooit file voor zover ik weet, voordeel van wonen in het noorden.

ikke schreef:
Wat je ook even mee moet nemen: eerste klasse reizen.
Als je je kosten vergoedt krijgt; dus géén NS-bussinesscard, kijk dan wat een jaartrajectkaart kost. Als je dat in een keer betaald, krijg je een leuke korting en als het dan qua afstanden een beetje handig uitpakt, kun je voor een paar euro per maand eerste klasse reizen.
Ik kan hier niet te veel over uitweiden, maar ik vermoed dat eerste klas reizen geen probleem zou moeten zijn. Ik ga het wel meenemen in de vragen die ik nog heb.

Shae schreef:
TS: moet je echt elke dag heen of kan je ook af en toe thuiswerken?
De werkzaamheden zijn vooral op locatie, wel zou ik in de trein kunnen werken, maar er is niet voldoende "thuiswerk" om meerdere dagen thuis te werken.

Het is me al wel duidelijk dat het autorijden door de meesten als zwaarder wordt ervaren dan met de trein. Logisch ook eigenlijk omdat je dan toch je focus erbij moet houden.

Ook in het noorden is lang reizen niet leuk. Ik heb 5 jaar 2* per dag 80km afgelegd en wat was ik dat zat, ik wil het nooit meer. De files zijn in Groningen dan wel minder dan in het westen, er gebeuren best weleens ongelukken waardoor de a7 weer dicht lag en je er veel langer over deed.
Je auto zal in onderhoud ook veel duurder worden overigens.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:36

Heel eerlijk, ik was 45 minuten enkele reis gewend. En tijdens studie 1,5 uur met OV.
Maar momenteel rijd ik ruim 100km enkele reis. En het valt mij tegen, dit is voor mij niet vol te houden. De dagen worden erg lang.. Zeker als je ook nog een pony hebt. En nu is het nog te doen, denk aan sneeuw en ijzel.
Ik ga ermee stoppen en toch dichterbij werken.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:55

Afstand is niet perse leidend voor mij. Ik reed liever 80+km naar Apeldoorn dan 25 km naar Amsterdam. Ik heb de begin periode van 6 maanden, 5 dagen per week 120km enkele reis gereden en dat brak me echt op. Daarna en verhuisd en andere functie waarbij ik 70% thuis kon werken. Veel beter vol te houden!

Kan je niet afspreken toch wat vaker thuis te werken? Desnoods na de inwerkperiode?
Of een deel van de reistijd (betaald) onder werktijd te doen?

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:57

Ik zou het niet willen, zou dat niet volhouden. :+ Maar mijn vriend vind autorijden niet erg. Hij werkt door het hele land heen, heeft wel een goede leaseauto. In de auto belt die met collega’s om de dag te bespreken/volgende werkdag bespreken etc.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 19:55

Ik heb op korte termijn een sollicitatiegesprek op een school..95km enkele reis voor 11 lesuren per week, dus wordt waarschijnlijk zo 3 keer per week rijden voor ieder een halve dag. Plus 2 avonden een uur naar de universiteit voor mijn deeltijdstudie.
Ik wil het graag de 2 jaar tijdens mijn studie volhouden, omdat ik anders 24 uur op kantoor werk, 2 avonden op school zit en nog 1-2 dagen stage moet lopen (ze proberen een stageplek binnen 1.5 uur reistijd te vinden, maar kan ook verder weg). Dan vind ik de 3 halve dagen wel te doen :P

Ik wens je wel success met de beslissing. Je weet het toch pas of je het vol gaat houden als je het moet doen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:10

Veriye schreef:
Ik heb op korte termijn een sollicitatiegesprek op een school..95km enkele reis voor 11 lesuren per week, dus wordt waarschijnlijk zo 3 keer per week rijden voor ieder een halve dag. Plus 2 avonden een uur naar de universiteit voor mijn deeltijdstudie.
Ik wil het graag de 2 jaar tijdens mijn studie volhouden, omdat ik anders 24 uur op kantoor werk, 2 avonden op school zit en nog 1-2 dagen stage moet lopen (ze proberen een stageplek binnen 1.5 uur reistijd te vinden, maar kan ook verder weg). Dan vind ik de 3 halve dagen wel te doen :P

Ik wens je wel success met de beslissing. Je weet het toch pas of je het vol gaat houden als je het moet doen.


Dat kost je toch een vermogen aan brandstof? Naast de tijd die het kost.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:19

Ik zou de kosten van de auto of het ov naast de vergoedingen die je krijgt leggen.
En je moet er rekening mee houden dat je ook met files en vertragingen te maken kan krijgen en of je dat wilt

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:26

De reacties verbazen mij eigenlijk.
In mijn omgeving en op mijn werk reist meer dan de helft van alle collega's minstens een uur. Veel collega' wonen 100 km verderop.

Ik kan me wel voorstellen dat er verschil zit tussen reizen met de auto of het OV.

Ik reisde 5 dagen per week1,5 uur met het OV enkele reis. Dat vond ik prima. Heerlijk zelfs, lekker tijd voor jezelf. 'S ochtends rustig opstarten. Wat eten en beetje op je telefoon scrollen of naar buiten kijken.

De tijd is een dingetje. Je hebt inderdaad minder tijd. Dat is een afweging die je moet maken. Ga je die tijd missen of valt dat wel mee.

Ik ben zelfs verderweg verhuisd, maar mag nu ook veel blijven thuiswerken. En tuurlijk, dat is erg fijn. Ik merk nu inderdaad wat je allemaal met die tijd kan doen. Is heerlijk. Maar mijn droombaan zou ik er niet voor afzeggen.

Ik was het reizen al gewend vanaf mijn studententijd. Naar mijn opleiding was het ook 1,5 uur reizen. Dus ik was ook niet anders gewend.

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:40

Ik heb na verhuizing een paar maanden tussen Oostvoorne en Roosendaal heen en weer gereden voor werk, dagelijk.

Vond het vreselijk zonde van mijn vrije tijd. Dagelijks ruim 2u kwijt.

Werk nu op een kleine 20 minuten fietsen van huis. Veel fijner :)

Rox87
Berichten: 500
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:42

Ik heb iets meer dan een jaar 80 km enkele reis gereden. Woon ten zuiden van Rotterdam, werk was op Schiphol. Voor een jaar best leuk maar nooit meer.
Vooral de tijd die het kost. Buiten de spits rijden klinkt leuk maar die begint vroeg. Je bent dus erg vroeg onderweg of pas laat thuis als je na de spits gaat rijden.

Ik had n het gunstigste geval iets meer dan 2 uur reistijd op een dag. In het gunstigste geval..

Rox87
Berichten: 500
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:47

snuffie123 schreef:
De reacties verbazen mij eigenlijk.
In mijn omgeving en op mijn werk reist meer dan de helft van alle collega's minstens een uur. Veel collega' wonen 100 km verderop.

Ik kan me wel voorstellen dat er verschil zit tussen reizen met de auto of het OV.

Ik reisde 5 dagen per week1,5 uur met het OV enkele reis. Dat vond ik prima. Heerlijk zelfs, lekker tijd voor jezelf. 'S ochtends rustig opstarten. Wat eten en beetje op je telefoon scrollen of naar buiten kijken.

De tijd is een dingetje. Je hebt inderdaad minder tijd. Dat is een afweging die je moet maken. Ga je die tijd missen of valt dat wel mee.

Ik ben zelfs verderweg verhuisd, maar mag nu ook veel blijven thuiswerken. En tuurlijk, dat is erg fijn. Ik merk nu inderdaad wat je allemaal met die tijd kan doen. Is heerlijk. Maar mijn droombaan zou ik er niet voor afzeggen.

Ik was het reizen al gewend vanaf mijn studententijd. Naar mijn opleiding was het ook 1,5 uur reizen. Dus ik was ook niet anders gewend.


Tijdens mijn studie had ik dagelijks ook ruim 1,5 uur reistijd gehad enkele reis. Hele boekenkasten vol heb ik gelezen in die tijd. Voor mij is reizen met OV anders dan met de auto. Momenteel werk ik 40 OV-minuten van mijn werk en heb daar geen enkel probleem mee.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:51

Denk dat 100km ook nog wisselend is. Bij mij is het regelmatig 3 uur reizen per dag met de auto. Dat krijg ik allemaal niet vergoed en kost veel energie.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:53

Brainless schreef:
poes schreef:
Edit: ik zou het enkel met bedrijfswagen doen of met echt heel goede voorwaarden. Je rijdt ze zo op en je wil echt wel een dikke bak met deze afstanden.

Mijn man rijdt nu in een 208 (heeft net weer een nieuwe besteld), daarvoor 2x een Polo en dat rijdt gewoon prima voor die afstanden ondanks dat hij vroeger grotere auto's reed (laatste grote was een Mazda 5).
Qua bijtelling (leasewagen) is een kleintje het beste, nu rijd ik de trekauto wat ook praktischer is als hij hele dagen weg is.


Gelukkig woon ik wat dat betreft in België :) voor dit soort afstanden wil ik echt een bmw 3 of meer.
De peugeot rijdt super en zit ook super maar als ik zoveel moet rijden wil ik wel iets echt leuk.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:02

Ik denk dat het ook wel flink verschil maakt of je wel of geen mamma van (jonge) kinderen bent. Heb je alleen met jezelf te maken dan kan je in plaats van thuis, genieten van een boek ofzo in de trein, en is die tijd niet "verloren"

Maar als je een full-time werkweek maakt en daarnaast nog reistijd hebt....dan maak je nog maar verdraaid weinig van je kind(eren) mee en dan gaan er toch belangrijke tijden voorbij die niet meer terugkomen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:21

En wat ook een groot nadeel was: de reiskostenvergoeding die je krijgt is in de verste verte niet dekkend voor de kosten van je auto. alleen met een lease auto is dit te doen. Ik heb me hier zelf destijds erg in vergist. De afschrijving ging zoveel harder dan verwacht.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:27

Grappig wat iedereen zegt over dat het veel is. Ja, jouw afstand vind ik wel heel veel, maar alles is relatief.
Ik ben net 2 maanden van baan veranderd van 20 min rijden naar ruim 50 min (70km). Okee, wie weet gaat het ooit opbreken, maar mijn werk en het team waarin ik werk is nu zoveel leuker dat ik met meer energie thuis kom dan bij mijn vorige baan. En dan heb ik het niet alleen over de laatste maanden, maar ik denk echt over het hele afgelopen jaar.
Een leuke baan kan ook energie geven . De truc is om een optie te vinden waarbij alles in balans is.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 21:37

:= ik rij eerst naar mijn werk; 46 km, half uurtje en dan stap ik in een bus... en soms heb ik dan een dienst van bijna 9 uur (inclusief pauze) en dan rij ik weer 46 km terug. Snelweg, een goeie carkit en radio en uiteraard cruisecontrole zijn je beste vrienden. En een fijne auto...

Ik werk ook weleens vanuit een andere standplaats. 31 km maar ik doe er langer over om er te komen met al die rotondes, verkeerslichten en slome duikelaars voor me.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:26

Suzanne F. schreef:
Dat kost je toch een vermogen aan brandstof? Naast de tijd die het kost.


Op dit moment hebben wij nog een lease auto. Dus de brandstof neem ik niet mee in mijn overwegingen.
Tijd houd ik juist meer over. Ipv baan 24 uur op kantoor +studie+stage (1 a 2 dagen), heb ik dan 11 contacturen op school + studie.

Nu rijd ik trouwens ook al 35min naar het werk. En voor een tijd van twee jaar is het wel te doen. Maar eerst even het gesprek afwachten :)