Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 06:09

Ik heb het 4 jaar volgehouden op een zeer filegevoelig stuk. 'Helaas' werkte ik kantoortijden dus 2x in de spits. Vanwege de reistijd een andere baan gezocht en nu werk ik op 18 minuten van mijn woonplaats. Binnendoor, nergens file en wat een verademing is dat! Voor mij nooit meer een baan met lange reistijd. Het is zo fijn dat ik dagelijks 17:00u mijn huis binnen stap, voorheen was ik gerust een uur langer onderweg dan dat er aangeven werd.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:32

Het meeste is al gezegd, maar nog een overdenking :)

Ik heb 5 jaar werk gehad op 2u enkele reis (4u reistijd per dag). Ik mocht zelf mijn kantoortijden kiezen dus kon ook buiten de spits reizen. Maar dat klinkt mooier dan het is: 's ochtends voor de spits vertrekken, betekende op kantoor aankomen in de spits (en dus alsnog alle drukte etc.). Omdat je vroeg begint, kun je ook redelijk bijtijds weg: maar ook dan is de spits al begonnen. Na de spits reizen betekende 's avonds pas laat thuis zijn. Kortom: omdat je reistijd zo lang is, kom je vroeg of laat altijd ergens in de spits te staan. Tenzij je nog verder buiten reguliere kantoortijden zoekt, maar dat zal met gezin lastig zijn.

Mijn reistijd was met het OV, waarvan 1u in de trein (vrijwel altijd een zitplek). Reistijd kon ik gebruiken als werktijd, maar in de praktijk was ik daar vaak te moe voor. Wees daar realistisch in je verwachtingen :)

Overigens vond ik het prima te doen om zo lang naar werk te reizen. Tot ik werk vond vlakbij huis. Er ging een wereld aan vrije tijd en extra energie voor me open. Nu zou ik nooit meer terug willen naar zo'n lange reistijd.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:53

Mijn man werkt in Duitsland en we wonen bij Eindhoven. Iedere dag ruim 1 uur enkele reis. Hij doet dit nu 10 jaar en zegt dat het went. Nou heeft hij wel zelden file dus dat zal wel veel schelen. Hij vertrekt om 7.00 en is om 18.00 thuis.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:20

Zoals al gezegd, kijk ook naar de kosten
Als je het echt 5 dagen de week doet, dan heb je dus 1200 km per week.
Als je geen auto van de zaak hebt , zijn dus alle kosten voor jouw rekening.

De werkgever mag je 0,19ct per km onbelast betalen.
Klingt naar een leuke som maar die dekt echt niet alle kosten.
Heb even eens gekeken bij de loonwijzer... daar kommen ze uit op 0,32 ct per km aan kosten.


Dus ook belangrijk te rekenen , welke daadwerkelijke kosten je hebt bij 1200 km in de week.
Met brandstof alleen is het niet gedaan...

En anders : ga eens dat stuk rijden naar die andere plek... en wel dan in die tijd, die dan zou moeten rijden qua werktijd.

Dan heb je meteen een idee

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:27

Het lijkt me hel.
Ondanks dat ik autorijden echt leuk vind en ik een hele fijne auto heb voor langere afstanden, kan ik echt wel wat leukers bedenken om die tijd mee in te vullen.
Daarnaast vraag ik me af of je, naast de kosten voor brandstof, ook hebt nagedacht over je afschrijving. 54000 km per jaar (en daarnaast nog je privé km's) is veel, dat gaat je echt een hoop kosten.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:46

Goof schreef:
Het lijkt me hel.
Ondanks dat ik autorijden echt leuk vind en ik een hele fijne auto heb voor langere afstanden, kan ik echt wel wat leukers bedenken om die tijd mee in te vullen.
Daarnaast vraag ik me af of je, naast de kosten voor brandstof, ook hebt nagedacht over je afschrijving. 54000 km per jaar (en daarnaast nog je privé km's) is veel, dat gaat je echt een hoop kosten.


Precies. Kan je om de paar jaar een andere auto kopen, om over het onderhoud en vooral de brandstofkosten maar niet te spreken. Die 19 cent per km is echt een grapje hoor, de werkelijke kosten zijn enorm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:51

De mensen die zeggen dat ze het niet zo'n probleem vinden. Hebben jullie een partner? Een of meer kinderen? Een paard? Ben je mantelzorger? Als dat soort dingen allemaal niet spelen in je leven kan ik me voorstellen dat reistijd geen grote rol speelt. Als je ook nog quality time wilt hebben met je gezin, of niet altijd in het donker naar je paard wil in de wintermaanden, dan is dichter bij huis werken wel echt fijn.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:15

SusanH schreef:
De mensen die zeggen dat ze het niet zo'n probleem vinden. Hebben jullie een partner? Een of meer kinderen? Een paard? Ben je mantelzorger? Als dat soort dingen allemaal niet spelen in je leven kan ik me voorstellen dat reistijd geen grote rol speelt. Als je ook nog quality time wilt hebben met je gezin, of niet altijd in het donker naar je paard wil in de wintermaanden, dan is dichter bij huis werken wel echt fijn.


Misschien niet mijn plek om hier op in te gaan, maar ik doe het toch. Ik zeg dat het een bepaalde balans is, maar ik de afstand van ts ook wel echt te ver zou vinden.

Alles is een balans. Misschien heb je je paard wel staan op een stal met een heel goed verlichte bak, dan is het donker weer minder een probleem dan als je geen licht hebt. Misschien heb je niet zoveel sociale contacten, of heb je liever die contacten in het weekend.

Ik denk echt dat het van je complete leven afhangt of je het aan kunt of niet. En daarmee bedoel ik niet dat mensen die het niet kunnen een zware thuissituatie hebben of zwak zijn, maar gewoon welke keuzes je maakt.

Als je het liefst elke avond met je gezin met jonge kinderen eet, dan is dit misschien inderdaad niet zo'n goed idee. Vind je het niet erg om later te eten/dat gezamenlijke te missen, dan is weer weer een probleem minder.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:22

Ik merk dat je voorkeur naar de trein uitgaat.

Voor mij zou het echt van belang zijn als ik met de auto ga of het echt een uur rijden is of dat ik het grootste gedeelte in een file zou staan . Bv zoals rond amsterdam.

Maar heb zelf geen ervaring dus weet niet of het voor langere tijd ook leuk gaat zijn.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:51

zonnebloem18 schreef:
Vandaag ben ik gevraagd om na te denken over een andere functie op een andere locatie. Ergens zie ik het helemaal zitten, het is net iets voor mij, maar het is ongeveer 120km van huis. Ik heb geen problemen met auto rijden en de treinverbinding is ook prima. Ik kan me alleen geen goede voorstelling maken bij hoe het is om 4 a 5 dagen per week zo veel te moeten reizen voor het werk.

Wie reist er ver voor het werk of heeft dat gedaan en hoe bevalt/beviel dat?


Op een gegeven moment ben je ongeveer dood, hebt nergens zin meer in en je sociale leven gaat naar de kloten doordat je zo moe bent. In het weekend kom je beetje bij maar doe je weinig en maandag begint het weer overnieuw. Ervaring: 4 dagen in de week van bovenin Friesland naar Ommen in Overijssel, met de auto. Zelfde soort afstand.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:58

120 km (zonder enige vorm van file) is zo'n 2,5 uur per dag in de auto (die uren krijg je niet betaald denk ik?) Dat is meer dan 10 uur per week in een auto, nutteloos, milieuvervuilend.
Ik werk 30 km van mijn huis af, en dat vind ik om eerlijk te zijn al op het randje.
Dus voor mij zou het niet vol te houden zijn. Ik vind autorijden helemaal niet erg, maar wel heel erg zonde van mijn tijd, zeker als het onbetaald is om te gaan werken.
Wij krijgen zelfs de eerste 10 km niet betaald, dus maar voor 20 km 19 ct/km. Dat kan echt niet uit eigenlijk.
Het is dat ik het op mijn werk leuk vind, maar 120 km? No way!

Ik ken eigenlijk ook niemand die dat wel doet. Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar ik denk dat als je werk niet je sociale leven is, en je dus ook vrije tijd wil, het echt tegen gaat staan.

Dat zijn gewoon 10 uur per week die je niet bij je gezin kunt besteden, die uren koop je nooit meer terug ;-)

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:11

Ik wil gerust mijn ervaring met je delen, maar zoals je kunt lezen zijn de meningen heel erg verdeeld en afhankelijk van veel factoren.

Ik reis sinds 2009 180km. enkele reis. Dat betekent in de praktijk 20 minuten met de auto en 2 uur met de trein. Tot Corona was dit 3 keer per week mijn ritme. Sinds een paar jaar staan de paarden aan huis en hebben we een hond, geen kinderen. De wekker gaat op kantoordagen om 5 uur, ik verzorg de paarden, de katten en de hond en vertrek dan fris en fruitig in de auto naar het station. In de trein start mijn werkdag en werk ik mijn mail bij en bereid ik mijn afspraken voor.
Ik ben dan rond 19:00 of 20:00 weer thuis. Mijn man werkt 4 dagen en neemt 1 van mijn kantoordagen de dieren voor zijn rekening.

Ik vind mijn werk ontzettend leuk en krijg er veel energie van. Op dit moment werk ik nog bijna volledig thuis en de komende weken ga ik opbouwen naar 1 a 2 dagen naar kantoor en ik kan niet wachten!

We hebben er wel voor gekozen om zelf zo weinig mogelijk tijd te besteden aan zaken zoals het huishouden en eten koken, dat besteden we zoveel mogelijk uit. Ik laat ook al sinds jaar en dag alle boodschappen bezorgen en hebben we een relatief klein huis. Tijdens de verbouwing hebben we ervoor gezorgd dat er weinig onderhoud nodig is.

Het is een manier van leven, dat moet je willen, maar het voelt voor mij niet als verloren tijd. Ik besteed mijn terugreis ook heel vaak aan het lezen van een boek, het lezen van vakliteratuur of domweg lekker Netflixen. Thuis heb ik daar de rust niet voor, omdat ik de paarden wil verzorgen, wil paardrijden en hardlopen of met de hond wandelen.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit dichterbij huis ga werken, maar tot nu toe is er nog nooit iets voorbij gekomen wat leuker is. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik heel veel vrijheid heb in mijn werk, dus wanneer ik eerder weg moet of wil dan is dat geen probleem.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:12

Het is wel echt heel erg persoonlijk afhankelijk. Ik hou dus niet zo van autorijden. Kan lange afstanden rijden en het is allemaal niet erg, maar ik vind het niet leuk en moet wel een reden hebben.

Maar ik kon prima tegen de file en werd daar niet anders van.

Mijn man vindt autorijden niet per se een hobby, maar draait zijn hand echt niet om voor een stukje rijden en vindt alles dichtbij.

Maar vroeger stond hij nooit in de file en de laatste 8jr stond hij elke dag wel op de A28 in de file en werd daar wel chagerijnig van.
Nu in t Noorden komt hij ook vaak vast te staan bij de rotonde's en ondanks dat het in 20min te doen is, woon-werk verkeer, heeft hij ook dagen dat het 2x zo lang duurt. Dan is 40min nog niks, maar vanwege het stilstaan en optrekken, wordt hij er wel narrig van. Dat is niet aan hem besteed.
Die kan dan beter 100kn rijden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:46

Ninus schreef:
Ik reis sinds 2009 180km. enkele reis. Dat betekent in de praktijk 20 minuten met de auto en 2 uur met de trein.


Zo wat voor een auto heb jij? :D

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:50

Suzanne F. schreef:
Ninus schreef:
Ik reis sinds 2009 180km. enkele reis. Dat betekent in de praktijk 20 minuten met de auto en 2 uur met de trein.


Zo wat voor een auto heb jij? :D

Ik denk dat ze gewoon bedoeld 20 min met de auto naar het station en vervolgens 2 uur met de trein verder :o

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:51

Oooooooh. Jeetje, zo had ik hem niet gelezen inderdaad.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 16:33

SusanH schreef:
De mensen die zeggen dat ze het niet zo'n probleem vinden. Hebben jullie een partner? Een of meer kinderen? Een paard? Ben je mantelzorger? Als dat soort dingen allemaal niet spelen in je leven kan ik me voorstellen dat reistijd geen grote rol speelt. Als je ook nog quality time wilt hebben met je gezin, of niet altijd in het donker naar je paard wil in de wintermaanden, dan is dichter bij huis werken wel echt fijn.


Man, baby, hond en een sociaal leven. Maar ook een baan waar ik ontzettend veel plezier aan beleef en een huis buitenaf en de bossen dichtbij op een manier die in de randstad niet zou lukken. En ik heb dichtbij werken dus geprobeerd, maar ik ben een leuker mens wanneer ik doe waar ik energie van krijg. En dit wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor quality time, dat is juist belangrijk.

Maar goed ik zag hem eerder al eens aangehaald, je blijft jezelf als vrouw soms wel moeten verantwoorden… Waarom je zoveel/zo ver/wat dan ook doet terwijl je quality time met je familie had moeten doornemen of zoveel mist van je kind(eren) of noem iets anders waarvan mensen vinden dat ze er een waardeoordeel over mogen hebben.

Dus mijn belangrijkste tip is denk ik, doe waarvan je denkt dat je het gelukkigste wordt. Als dat deze baan is en het blijkt niet te bevallen kun je altijd of op zoek naar een ander huis of toch weer dichterbij je huidige woning aan de slag. Maar ga dingen niet wel of niet doen vanwege de mening van anderen.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:34

Suzanne F. schreef:
Oooooooh. Jeetje, zo had ik hem niet gelezen inderdaad.


:')

In barre tijden droom ik wel eens over een vliegtuig, maar inderdaad, 20 minuten auto gevolgd door 2 uur treinen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:26

Kijk of je baas er mee akkoord kan gaan dat een deel van je reistijd werktijd is: als 50% van de reistijd werktijd kan zijn ( tot het moment dat je bv een geschikte woning hebt gevonden meer in de buurt van je werk) dan is het misschien nog te doen.
Maar het moet gezegd: ik rijd vier keer per week zo'n 74 km enkele reis en doe daar minimaal een uur over. Bij drukte vijf kwartier, en eerlijk is eerlijk: dit kan ik prima volhouden, maar de reistijd moet ook echt niet langer zijn. En dan niet alleen qua moe zijn, maar je houdt gewoon reeel minder vrij besteedbare tijd over.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:44

Ik reed voor Corona al jaren 110 km enkele reis en ben intussen verhuisd en zou nu 140 km enkele reis rijden. Ontzettend filegevoelig stuk. ‘S morgens vroeg vertrekken kost mij geen enkele moeite. Pas als ik voor 04.00 uur mijn bed uit moet kost het mij moeite. De file in de ochtend vind ik vaak wel fijn, gewoon een beetje rustig aan radio luisteren en in mijn hoofd plannen voor de dag maken. Ik rijd voor de file naar huis en plan op de terugweg telefonische overleggen. De tijd vliegt dan echt voorbij, dus ook daar heb ik echt geen last van. In het weekend werk ik vaak nog een paar uurtjes vanuit huis.
Ik heb 1 kind, een man, een paar honden en een paard. Afgelopen jaren deed ik ook nog een deeltijd HBO studie, maar die heb ik inmiddels afgerond.
Voor mij is dit echt makkelijk vol te houden. Ik stop hier pas mee als ik niet meer voor de file naar huis terug kan rijden.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:52

Leuke titel heeft je topic, het gaat namelijk inderdaad om de tijd en veel minder om de kilometers.
Ik heb eigenlijk altijd wel reistijd gehad naar mijn werk. Op een gegeven moment had ik nog maar 10 minuten reistijd op de fiets, toen ging ik dus regelmatig lopen om mijn hoofd leeg te krijgen voordat ik thuis was :+
Daarna kreeg ik een andere baan... Reëele reistijd was een uur van deur tot deur. Superleuke baan, maar na een jaar of 4 begon het reizen toch tegen te staan.
Daarna werd het een half uurtje reistijd, dat was ideaal.
Nu weer 35 minuten naar mijn kantoorlocatie, maar langer als ik naar een van de andere locaties moet. Dit is goed te doen zo, al moet ik wel zeggen dat het thuiswerken me ook heel goed beviel, ik hield ineens tijd over. En nu kom ik weer tijd tekort omdat ik regelmatig weer op kantoor ben :')
Voor mij is ongeveer een half uur ideaal, zeker gecombineerd met een dag of twee thuiswerken.
De reistijd zoals jij hem omschrijft is voor mij echt geen optie :n
Tenzij ik in tijd van de baas mag reizen misschien, maar daar gaat in mijn sector (zorg) echt niemand mee akkoord.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:16

Ik heb net deze week met pijn in mijn hart bedankt voor een waanzinnige job, mede om de vrees voor de reistijd naar een locatie in Duitsland een aantal keer in de week. Met de paarden aan huis en in wintertijd laat licht, vroeg donker, gladde wegen en bij de 1e vlok sneeuw in Nederland een verkeersinfarct, zag ik daar op voorhand al tegenop. Ik kan en wil niet 12 uur van huis zijn voor een werkdag van 8 uur. -O-


Overigens heb ik ook voor een OV verbinding gekeken, was helaas geen optie. Had ik in de trein kunnen werken zoals Ninus hiervoor beschreef, had ik er zeker minder moeite mee gehad.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:26

Er is al veel gezegd wat ik niet hoef te herhalen. Maar wat je ook nog eens zou kunnen overwegen om te doen, is het traject woon-werk-woon eens rijden. Op een doordeweekse dag, op de tijden die ook gebruikelijk zouden zijn als het een daadwerkelijke werkdag zou zijn. Wat vind je dan van de afstand en reistijd in combinatie met de mgl. filedruk en dergelijke? Zie je het jezelf een X aantal dagen per week doen voor onbepaalde tijd?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:26

Inwonderland schreef:
Maar goed ik zag hem eerder al eens aangehaald, je blijft jezelf als vrouw soms wel moeten verantwoorden… Waarom je zoveel/zo ver/wat dan ook doet terwijl je quality time met je familie had moeten doornemen of zoveel mist van je kind(eren) of noem iets anders waarvan mensen vinden dat ze er een waardeoordeel over mogen hebben.


Dat slaat nergens op. Niemand heeft het over man of vrouw zijn.

TS vraagt advies. Als ze er zelf uit zou komen of niet met vragen zat, had ze dit topic niet geplaatst.

Mensen geven hun mening, zoals wordt gevraagd, vaak uit eigen ervaring. Ervaringen van anderen kunnen je wijzen op zaken waar je zelf niet aan denkt.

TS is enthousiast over de baan, maar kan dan goed relativeren of dat het allemaal waard is.

En feit is gewoon dat de moeders de kinderen krijgen. Zo werkt biologie nou eenmaal. Mijn moeder kon goed weg van haar kinderen na een pauze thuis en was een leukere moeder als ze werkte. Ik had er met name in het begin veel meer moeite mee en zo liep alles wel iets anders dan ik vooraf dacht.

Maar ook later wilde ik graag dingen doen voor mn zoon, de klas etc. Of een vader dat ook heeft, weet ik niet. Ik ben geen vader. En niet alle moeders hebben dat, maar vaak ook wel.

En hier op Bokt zitten nou eenmaal meer vrouwen dan mannen. Maar er zijn vast en zeker minstens zoveel mannen die graag vroeger thuis zouden komen, meer van hun kinderen zouden willen meekrijgen etc.
Dat weet je niet. Iedereen reageert puur uit eigen ervaring.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:22

superpony schreef:
Inwonderland schreef:
Maar goed ik zag hem eerder al eens aangehaald, je blijft jezelf als vrouw soms wel moeten verantwoorden… Waarom je zoveel/zo ver/wat dan ook doet terwijl je quality time met je familie had moeten doornemen of zoveel mist van je kind(eren) of noem iets anders waarvan mensen vinden dat ze er een waardeoordeel over mogen hebben.


Dat slaat nergens op. Niemand heeft het over man of vrouw zijn.

TS vraagt advies. Als ze er zelf uit zou komen of niet met vragen zat, had ze dit topic niet geplaatst.

Mensen geven hun mening, zoals wordt gevraagd, vaak uit eigen ervaring. Ervaringen van anderen kunnen je wijzen op zaken waar je zelf niet aan denkt.

TS is enthousiast over de baan, maar kan dan goed relativeren of dat het allemaal waard is.

En feit is gewoon dat de moeders de kinderen krijgen. Zo werkt biologie nou eenmaal. Mijn moeder kon goed weg van haar kinderen na een pauze thuis en was een leukere moeder als ze werkte. Ik had er met name in het begin veel meer moeite mee en zo liep alles wel iets anders dan ik vooraf dacht.

Maar ook later wilde ik graag dingen doen voor mn zoon, de klas etc. Of een vader dat ook heeft, weet ik niet. Ik ben geen vader. En niet alle moeders hebben dat, maar vaak ook wel.

En hier op Bokt zitten nou eenmaal meer vrouwen dan mannen. Maar er zijn vast en zeker minstens zoveel mannen die graag vroeger thuis zouden komen, meer van hun kinderen zouden willen meekrijgen etc.
Dat weet je niet. Iedereen reageert puur uit eigen ervaring.


Gezien jouw reactie zal ik me niet helemaal goed hebben uitgedrukt. Want ik kan hem niet helemaal plaatsen tegenover wat ik bedoelde te zeggen.

Er is al wel gerefereerd naar vrouw zijn, soms heel direct en soms wat indirecter. Er is niets mis met de verschillende ervaringen delen. Dus zeggen ik zou het wel/ niet kunnen want (vul hier reden/ervaring in).

Ik heb ook niet bedoeld dat TS de vraag niet zou mogen stellen, want ik heb ook al eens vanuit mijn ervaring gereageerd in dit topic en dat staat iedereen vrij, waarbij het juist waardevol is als verschillende meningen worden gedeeld, die kunnen helpen om een keuze te maken.

Ergens in dit topic is bijv. Gezegd: Je bent toch moeder…. Waarna TS heeft gevraagd of dit ook gevraagd zou zijn was ze een man geweest. Dat impliceerde voor mij dat TS mogelijk ook een bepaalde ervaring heeft, die ik herken. Vandaar mijn ervaring, zoals ik hem omschreven heb, waarbij het het allerbelangrijkste is, dat een ieder doet wat voor hem of haar werkt, dus thuisblijfmoeder of carrièrevrouw of alles wat daar tussenin zit. Maar ook thuisblijfvaders en carrièremannen. Het is namelijk allemaal oké. Dat was mijn punt, maak de keuze niet op basis van een bepaalde druk die je mogelijk voelt, maar op basis van wat je gelukkig maakt en werkt voor het gezin. Daarbij kunnen ervaringen van anderen uiteraard helpen en die worden gelukkig veelvuldig gegeven.