Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag over opzegtermijn/proeftijd/contract

 
Profiel   

Info over de proeftijd in jouw geval:

Proeftijd voor de werknemer die later start (.. dan de ingangsdatum van het contract).

Indien je in de arbeidsovereenkomst een einddatum voor de proeftijd hebt opgenomen loopt de proeftijd tot op dat moment. Hij schuift dus niet automatisch op. Dat wil zeggen dat een werknemer die later start in veel gevallen een kortere proeftijd heeft. Let op dat de proeftijd niet ongebruikt verstrijkt!

Indien er in de arbeidsovereenkomst géén einddatum voor de proeftijd is opgenomen zal moeten worden gekeken naar de bedoeling van partijen. Vaak zal dan alsnog geconcludeerd worden dat de proeftijd begint te lopen op de startdatum van de overeenkomst, ondanks dat de werknemer pas later begint.



Bron: https://blog.wetrecht.nl/proeftijd-wat- ... ter-start/

Ik zou zsm contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, een jurist of het juridisch loket als je niet per direct wilt opzeggen.

Je kunt je wekgever ook vragen om een nieuw contract met de correcte feitelijke ingangsdatum.

Waarom eigenlijk het contract te vroeg in laten gaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:31 



 
Profiel   

Ik zelf zou nooit zonder andere baan in het vooruitzicht mijn contract opzeggen. Een kalendermaand opzegtermijn is heel gebruikelijk. In Sommige contracten is een langere termijn vastgelegd zelfs.
Wat is nu een maand? Toekomstige werkgevers houden daar echt wel rekening mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:39 



 
Profiel   

Boras schreef
Info over de proeftijd in jouw geval:

Proeftijd voor de werknemer die later start (.. dan de ingangsdatum van het contract).

Indien je in de arbeidsovereenkomst een einddatum voor de proeftijd hebt opgenomen loopt de proeftijd tot op dat moment. Hij schuift dus niet automatisch op. Dat wil zeggen dat een werknemer die later start in veel gevallen een kortere proeftijd heeft. Let op dat de proeftijd niet ongebruikt verstrijkt!

Indien er in de arbeidsovereenkomst géén einddatum voor de proeftijd is opgenomen zal moeten worden gekeken naar de bedoeling van partijen. Vaak zal dan alsnog geconcludeerd worden dat de proeftijd begint te lopen op de startdatum van de overeenkomst, ondanks dat de werknemer pas later begint.



Bron: https://blog.wetrecht.nl/proeftijd-wat- ... ter-start/

Ik zou zsm contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, een jurist of het juridisch loket als je niet per direct wilt opzeggen.

Je kunt je wekgever ook vragen om een nieuw contract met de correcte feitelijke ingangsdatum.

Waarom eigenlijk het contract te vroeg in laten gaan?

Ik heb geen idee waarom het contract een week eerder ingaat dan de daadwerkelijke eerste start datum.
Vermoedelijk gewoon handig in de administratie (1 september in plaats van 8 september). Dit maakt mijn proeftijd wel korter dus voor mij minder fijn.

Ik had om een correct contract kunnen vragen maar de enige reden zou dan zijn een langere proeftijd, dat laat wel doorschemeren dat ik verder aan het zoeken ben/weg wil dus heb ik niet gedaan..
Vandaag getekend.
:=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 13:00 



 
Profiel   

Ben ik niet met je eens, het is helemaal niet vreemd dat je wilt dat je contract en de administratie rondom je dienstverband de werkelijkheid weergeven. We leven anno 2021, je mag je mond opendoen om iets redelijks te vragen.

Gewoon duidelijk zijn, voor jezelf opkomen en je niet laten afschrikken, daar ga je in welke situatie ook op latere momenten voordeel van hebben. Geen zaken op voorhand voor anderen invullen, is ook zo'n handige ben ik door ervaring achter gekomen :)

Maar als je contract eerder is ingegaan, heb je dan ook salaris ontvangen zonder ervoor te hebben gewerkt?


Laatst bijgewerkt door Boras op 28-09-21 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:05 



 
Profiel   

Wat gebeurd er met de dagen die je niet gewerkt hebt tussen begin contract en feitelijke startdatum? Krijg je die niet uitbetaald of worden die meteen in mindering gebracht op je vakantieuren? Wat dat betreft is het niet echt handiger voor een werkgever om een contract eerder in te laten gaan dan de feitelijke startdatum.

Maar, vandaag getekend? Dus je hebt (bijna) drie weken zonder ondertekend contract gewerkt? Overigens had je dan gewoon kunnen zeggen dat het niet klopt zonder verwachtingen te wekken, misschien hebben ze gewoon niet opgelet dat het dik keer anders is dan normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:08 



 
Profiel   

oliebol.. jullie hebben gelijk. Zo stom van me dat ik daar niks over heb gezegd.
Inderdaad 3 weken gewerkt zonder contract. De week dat het contract in ging op papier (1 september tot 8 september) heb ik niet gewerkt dus geen salaris.

Waarom zou een werkgever dat dan doen? Ze zijn zich er wel van bewust dus geen fout.

Voel me er nu al helemaal niet goed meer over.. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:59 



 
Profiel   

Het is geen drama hoor, ik snap niet zo goed waar je je momenteel zo druk om maakt. Je hebt getekend en een week proeftijd kado gekregen. Menigeen is daar juist heel blij mee.

Ga gewoon op zoek naar een andere baan als je het hier niet naar je zin hebt. Wanneer je wat anders gevonden hebt neem je de opzegtermijn van een kalendermaand ( dus voor de laatste dag van de lopende maand opzeggen) in acht en begin je een maand later bij de nieuwe werkgever.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:30 



 
Profiel   

wat voor soort contract heb je? Dat je niet een jaar contract hebt en er zometeen een jaar aanvast zit... (ja daar staat ook vaak wel bij over een opzegtermijn, maar lees het dus even echt goed na)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:55 



 
Profiel   

pjer schreef
wat voor soort contract heb je? Dat je niet een jaar contract hebt en er zometeen een jaar aanvast zit... (ja daar staat ook vaak wel bij over een opzegtermijn, maar lees het dus even echt goed na)

Een tijdelijk contract. Mag ik anders via privé bericht dat hoofdstuk sturen vh contract?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 16:00 



 
Profiel   

Hoewel ik heel erg begrijp dat je je oude schoenen niet wilt weggooien voor je nieuwe hebt, zou ik wel ook in het achterhoofd houden dat jouw werkgever ook in jou als nieuwe werknemer investeert. Ik heb geen idee om wat voor soort baan het gaat dus of dit van toepassing is, maar stel dat er allerlei cursussen voor jou aangevraagd gaan worden, zou ik wel zorgen dat dit nog even afgehouden wordt om je werkgever niet op allerlei extra kosten te jagen. Het is al vervelend voor de werkgever dat die opnieuw het hele traject in moet gaan om deze functie te gaan vervullen (nogmaals, afhankelijk van de functie), dus maak het niet erger dan dat het moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 16:26 



 
Profiel   

mylittlejoy schreef
Hoewel ik heel erg begrijp dat je je oude schoenen niet wilt weggooien voor je nieuwe hebt, zou ik wel ook in het achterhoofd houden dat jouw werkgever ook in jou als nieuwe werknemer investeert. Ik heb geen idee om wat voor soort baan het gaat dus of dit van toepassing is, maar stel dat er allerlei cursussen voor jou aangevraagd gaan worden, zou ik wel zorgen dat dit nog even afgehouden wordt om je werkgever niet op allerlei extra kosten te jagen. Het is al vervelend voor de werkgever dat die opnieuw het hele traject in moet gaan om deze functie te gaan vervullen (nogmaals, afhankelijk van de functie), dus maak het niet erger dan dat het moet zijn.

Het is redelijk eenvoudig werk waar dit allemaal niet van toepassing is. Anders had ik het ook niet zo impulsief aangenomen.
Maar goed punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 19:04 



 
Profiel   

Ik vind werk zoeken zonder te werken wel "gemakkelijker" in die zin dat je van solliciteren je fulltime job kan maken. Je kan volledige dagen vacatures zoeken, je kan superveel tijd steken in het opstellen van de perfecte brief en je hebt tijd om je cv helemaal op maat van de vacature te maken. Als er examens/proeven georganiseerd worden kan je daar praktisch altijd wel aan deelnemen en voor sollicitatiegesprekken in te plannen ben je ook eigenlijk altijd wel vrij. Ik vond dat toen wel fijn dat ik me volledig kon focussen op het solliciteren.
Als je nog werkt, moet je nog wel de fut vinden om dat allemaal na je uren te doen, vaak ook nog snel snel en ook met gesprekken inplannen ben je niet altijd meteen beschikbaar.

Ik weet dat het credo is dat het fijner is om vanuit een job een andere job te zoeken, maar mijn eigen ervaring is daarin toch wel anders ja. Maar uiteraard moet je financiële situatie dat toelaten. Als dat niet het geval is, is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 18:15 



 
Profiel   

Ja dat is wel fijn, om volledig daarop te kunnen focussen. Al werk ik geen 40 uur dus kan het er prima naast organiseren.

Vandaag een sollicitatie gesprek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 08:14 



 
Profiel   

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 08:35 



 
Profiel   

Boras schreef
Succes!

Dank je wel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 08:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen