Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraag over opzegtermijn/proeftijd/contract

 
Profiel   

Hallo,

Recentelijk heb ik een nieuwe baan (3 weken nu). Ik vind het leuk, maar ik ga om redenen verder zoeken naar iets anders.

Ik ben de tweede week van september begonnen maar mijn werkgever heeft het contract op de eerste van de maand laten ingaan wat betekent dat mijn proeftijd er nu al bijna op zit.

In mijn contract lees ik dat de opzegtermijn één maand is en er opgezegd dient te worden tegen het eind van de maand. Betekent dit dat ik pas eind oktober zou kunnen opzeggen en ik dan door moet werken tot eind november?

Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft! Bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:22 



 
Profiel   

Ik geloof dat je in je proeftijd op ieder moment kunt stoppen en er geen opzegtermijn geldt, maar deze uitspraak zou ik laten bevestigen door andere bokkers :D

Edit: toch maar even gegoogled en voila:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:31 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Ik geloof dat je in je proeftijd op ieder moment kunt stoppen en er geen opzegtermijn geldt, maar deze uitspraak zou ik laten bevestigen door andere bokkers :D

Klopt alleen zit deze er voor mij helaas al bijna op, 1 oktober.. Terwijl ik dan dus pas 3 weken in dienst ben en geen maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:33 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Gaabje schreef
Ik geloof dat je in je proeftijd op ieder moment kunt stoppen en er geen opzegtermijn geldt, maar deze uitspraak zou ik laten bevestigen door andere bokkers :D

Klopt alleen zit deze er voor mij helaas al bijna op, 1 oktober.. Terwijl ik dan dus pas 3 weken in dienst ben en geen maand.


Bedoel je daarmee dat je eigenlijk niet per direct wilt stoppen? Anders zou je nu nog kunnen opzeggen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:34 



 
Profiel   

Als je na 1 oktober opzegt dan werk je inderdaad tot eind november ben ik bang. Opzegtermijnen gaan meestal in de vorm van kalendermaanden, dan maakt het niet uit of je 1 oktober of 31 oktober opzegt bij wijze van.

In je proeftijd kan je per direct stoppen, bij wijze vandaag nog. Maar dan heb je morgen geen werk meer.


Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 28-09-21 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:36 



 
Profiel   

Ik zou nu nog kunnen opzeggen maar ik heb nog geen andere baan. Weet al wel dat ik wil stoppen, maar ik weet niet wanneer ik een andere baan vind (waarschijnlijk wel redelijk snel). Maar dit opzeggen zonder ander werk vind ik niet zo fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:36 



 
Profiel   

Als je per direct wil stoppen kan dat nu nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:36 



 
Profiel   

maakt niet uit, in je proeftijd kan je gewoon opzeggen.
En dan kom je er met je WG wel uit of je morgen nog komt of niet :)


als je niet zonder baan wil komen te zitten, dan zit je er nog wat langer aan vast. Nu opzeggen = direct weg

En anders dus pas eind oktober opzeggen en eind november/ per 1 december weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:37 



 
Profiel   

Goldwynn schreef
Als je na 1 oktober opzegt dan werk je inderdaad tot eind november ben ik bang. Opzegtermijnen gaan meestal in de vorm van kalendermaanden, dan maakt het niet uit of je 1 oktober of 31 oktober opzegt bij wijze van.

:oo dat vind ik wel lang zeg..!

Zouden jullie al wel opzeggen zonder nieuw werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:38 



 
Profiel   

Dan denk ik dat je inderdaad rekening moet gaan houden met een maand opzegtermijn vanaf oktober (indien het vooruitzicht ook is dat de werkgever dat ook wil). Ik weet niet wat voor type baan je aan het zoeken bent, maar in de meeste gevallen moet je nog een procedure door en zul je ook niet direct kunnen beginnen. Als je niet tussen banen in wilt zitten is dat de enige optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:39 



 
Profiel   

Je vind jouw nieuwe werk leuk, je hebt nog niets anders maar wil wel opzeggen?
Dat snap ik niet zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:40 



 
Profiel   

Je kan op het moment overal aan de slag dus als dit niet bevalt zou ik per direct stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:40 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Gaabje schreef
Ik geloof dat je in je proeftijd op ieder moment kunt stoppen en er geen opzegtermijn geldt, maar deze uitspraak zou ik laten bevestigen door andere bokkers :D

Klopt alleen zit deze er voor mij helaas al bijna op, 1 oktober.. Terwijl ik dan dus pas 3 weken in dienst ben en geen maand.

Bijna is niet helemaal. Dus je kunt gewoon opzeggen. Maar ik gok dat je dat pas wil doen wanneer je ander werk gevonden hebt, zodat je wel inkomen hebt. Dus dan zit je aan de maand opzegtermijn vast. Die maand gaat in de eerste dag van de nieuwe maand, dus als jij nu opzegt dan moet je oktober nog werken, zeg je in oktober op, dan moet je november nog werken.

Even buiten de proeftijf om, als voorbeeld.


Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-09-21 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:40 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Goldwynn schreef
Als je na 1 oktober opzegt dan werk je inderdaad tot eind november ben ik bang. Opzegtermijnen gaan meestal in de vorm van kalendermaanden, dan maakt het niet uit of je 1 oktober of 31 oktober opzegt bij wijze van.

:oo dat vind ik wel lang zeg..!

Zouden jullie al wel opzeggen zonder nieuw werk?


Hangt compleet van de sector en je financiële situatie af.
Ik weet ook niet hoe het zit met je vakantiedagen en of je die gedurende het jaar opbouwt. Anders kun je eventueel nog een paar dagen opnemen aan het eind van je termijn zodat je ietsje eerder kunt stoppen maar veel zal het niet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:41 



 
Profiel   

Je zou eventueel kunnen overleggen met je werkgever dat je wil stoppen per eind oktober. Maar ik ben bang dat hij dan zegt toedeloe (want ook de werkgever kan in de proeftijd per direct stoppen). Anders zal je eind oktober opzeggen en per eind november stoppen.

Of je zonder baan zou opzeggen ligt echt aan je situatie. Hoe zijn je vaste lasten en kan je die betalen als je 2 of 3 maanden zonder inkomen zit? Ik zelf zou het niet doen, met oog op mijn situatie. Kan het prima even volhouden, maar dat zou ten kosten gaan van mijn spaarpot en die wil ik behouden als mijn auto er spontaan mee ophoudt bijvoorbeeld.


Op basis van 3 maanden in dienst zal het niet heel veel vakantiedagen betreffen. Uitgaande van 25 per jaar komt je uit op een dag of 6 die je zou kunnen opnemen in overleg. Je kan er ook voor kiezen om het uit te laten betalen, maar daar betaal je bijzonder belastingtarief over.


Laatst bijgewerkt door Goldwynn op 28-09-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:42 



 
Profiel   

In je proeftijd kun je op elk gewenst moment stoppen zonder opgaaf van reden en zonder opzegtermijn. :)

Dus zorg ervoor dat je voor 1 oktober schriftelijk opzegt. Dan zit je niet vast aan een opzegtermijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:42 



 
Profiel   

Goede tip over de eventuele vakantiedagen.

Ik zou wel een paar maanden zonder inkomen kunnen zitten. Maar ik vind het belangrijk en leuk om te werken. Daarom wil ik niet zonder zitten.

Deze baan heb ik spontaan aangenomen omdat het me leuk leek, maar verschilt erg veel van mijn vorige baan. De werktijden vind ik niet fijn en het betaalt (veel) minder. Ik wil nu weer gaan zoeken in de richting van mijn vorige baan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:50 



 
Profiel   

Hou je er wel rekening mee dat je, als je zelf opzegt, geen recht hebt op een uitkering?

Ik zou gewoon blijven werken, doorzoeken naar een andere baan en pas opzeggen als ik die gevonden had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:51 



 
Profiel   

xPabloBokt schreef
In je proeftijd kun je op elk gewenst moment stoppen zonder opgaaf van reden en zonder opzegtermijn. :)

Dus zorg ervoor dat je voor 1 oktober schriftelijk opzegt. Dan zit je niet vast aan een opzegtermijn.


Dit klopt, maar als je zelf opzegt in je proeftijd dan vervalt daarmee ook je recht op ww.

Geen idee of je daar uberhaupt aanspaak op kan maken maar hou daar rekening mee.

Tja en nu opzeggen en gelijk stoppen of die maand opzegtermijn in acht nemen, dat is aan jezelf.
ik ben dit jaar na 15 jaar dezelfde werkgever ook geswitched, heb in de proeftijd opgezegt maar wel met behoud van uitkering (zij hebben mij schriftelijk opgezegd) en daarmee 7 weken 'thuis' gezeten op zoek naar wat nieuws.
Werk zat in mijn werkgebied, had gelukkig de tijd om een afgewogen keuze te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:55 



 
Profiel   

Je hebt sowieso geen recht op ww als je zelf opzegt, of dat nou binnen of buiten de proeftijd is. Alleen in uitzonderlijke situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:04 



 
Profiel   

Kijk ook even of je überhaupt tussentijds mag opzeggen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:06 



 
Profiel   

Liannetje86 schreef
Kijk ook even of je überhaupt tussentijds mag opzeggen ;)


Er staat een opzegtermijn in haar contract, dus dat betekent dat ze tussentijds mag opzeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:24 



 
Profiel   

Simpel gezegd, als je weg wilt.. neem nu ontslag, ga tijdelijk aan de slag bij een uitzendbureau... Gegarandeerd binnen een week nieuw werk (uiteraard niet zelf te moeilijk doen) en dan verder zoeken naar een nieuwe job die beter past.

Uitzendbureau kun je letterlijk elk moment opzeggen, dus dan heb je in ieder geval wel werk en inkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:29 



 
Profiel   

xPabloBokt schreef
Liannetje86 schreef
Kijk ook even of je überhaupt tussentijds mag opzeggen ;)


Er staat een opzegtermijn in haar contract, dus dat betekent dat ze tussentijds mag opzeggen.


Moet tussentijds opzeggen niet nadrukkelijk vermeld worden? Dat dacht ik namelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:30 



 
Profiel   

Ja, dat mag inderdaad alleen als er afspraken over zijn in het arbeidscontract of in de cao. Een vermelding van de opzegtermijn in het contract is hierbij als het goed is voldoende.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen