Eten en studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Eten en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 20:36

Hoe doen jullie dat?

En dan met name gezond, zonder thuisbezorgd, zonder al te veel kwijt te zijn aan boodschappen,niet te lang bezig met eten maken en met een kleine koelkast met vriesvakje?

Ik ben opzoek naar tips op momenten dat het je dag of week even niet is en welke dingen je dan in huis kan hebben zodat je avondeten niet brood met kruidenboter is of een magnetronpizza.

Ook ben ik benieuwd wat jullie mee naar school/uni nemen als eten, want dat vind ik vaak nog het moeilijkste. Je kan dan wel onderweg, in de schoolkantine of bij de supermarkt eten halen maar dan ben je nog bijna altijd duurder uit dan als je het de dag vantevoren had voorbereid.

Ik ben bekend met het uitplannen van een weekmenu maar ik ben op dit moment allang al blij als ik tijd en energie over heb om boodschappen te doen.

Ik loop er al zo lange tijd tegenaan dat ik altijd in "gevecht" ben met het regelen van mijn eten omdat ik het zo belangrijk vind om goed te eten en ook veel beweeg waardoor ik gewoon vaak honger heb. Maar om de zoveel tijd ben ik het spoor even bijster en ik ben benieuwd hoe jullie ermee omgaan/omgingen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:43

Ik maak vaak salades om mee te nemen naar kantoor. Hier heb je heel suffe handige bakjes voor waarbij je de dressing en bijvoorbeeld tomaatjes en komkommer apart kan houden :D

Verder ook vaak losse komkommer en tomaat om te snacken. Heerlijk met een beetje Aromat.

Thuis heb ik altijd ingrediënten voor een simpele couscousmaaltijd. Mijn lieveling is couscous met rode kool, geitenkaas en pijnboompitten. is in minder dan 15 minuten klaar en toch gezonder dan een pizza.

Mijn tip is vooral om een paar simpele gerechten te nemen en daarvan altijd de ingrediënten in huis te hebben. Zo heb ik ook altijd gele rijst, ui, tomaat, tuinerwten en chorizo in huis. Kun je heel simpel een eenpansgerecht van maken met niet verse producten

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:54

Standaard in huis: (olijf)olie, knoflook, uien, pasta, rijst, passata (gezeefde tomaten)/tomatenpuree, rekje met kruiden, (kook)room, kippenbouillon
Standaard in de vriezer: spinazie en doperwten

Maaltijden als ik geen zin/tijd heb om te koken:
pasta met tomatensaus (liefst met verse tomaten als ik mezelf nog naar de winkel kan slepen, maar gezeefde tomaten werken ook prima), of pasta met spinazieroomsaus (en voldoende uien erdoorheen om toch nog aan je portie groente te komen). Beide gerechten kosten krap 10 minuten om te maken.

Verder ben ik een groot fan van "mealprepping". Zo doe ik vaak op maandag boodschappen, en maak ik aan de hand van de aanbiedingen een lijstje met wat ik die week eet. Voorbeeld als er tomaten in de aanbieding zijn: 2 a 3kilo (+/- 5 euro) tomaten mee waarvan ik 1 saus maak.
1 deel van de saus verdun met water en room --> tomatensoep, lekker voor bij de lunch
1 deel van de saus maak ik pittig voor tomatensaus bij de pasta (of gnocci voor de afwisseling). Of vul ik aan met groente en gehakt voor bijvoorbeeld lasagnesaus
1 deel van de saus gebruik ik als broodbeleg (pizza-tosti), of gebruik ik als pizzasaus (als ik zin heb om pizzadeeg te draaien).

Ik probeer altijd om groenten die in de aanbieding zijn op verschillende manieren te verwerken, bijvoorbeeld dus in de soep, en in mijn hoofdgerechten.

Voor lunch ben ik een groot fan van het bento-lunchbox principe (al zien mijn lunches er nooit zo fancy uit). Maar in ieder geval een combinatie van wat groente/sla, iets warms (meestal soep), wat crackers, en wat zoets (yoghurt/fruit). En dan afhankelijk van wat ik in huis heb brood/wraps/leftover rijst of pasta oid.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:55

ik ben gek op curry's, en laten die nu goed in te vriezen zijn !
mealpreppen helpt, dan heb je een 'gezonde' magnetronmaaltijd altijd in de vriezer/koelkast liggen en hoe je niet na te denken door de week heen, en kan je in het weekend koken. ik doe dat vaak met verspakketten, en dan maak ik er 2 voor de week en eet dat om de dag

voor naar de uni meestal een salade, groentes en fruit in stukjes gesneden, en ik kocht vaak soep in de kantine

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:00

Op het moment geen student meer, maar wel 4 jaar lang geweest met ook een mini koelkastje met klein vriesvakje, op budget. :') Ik had inderdaad ook altijd standaard ingrediënten in huis die ik lekker vond en niet te duur waren. Ik had ook maar anderhalve kookpit (de achterste stond namelijk net te dicht aan de muur, waardoor je eigenlijk altijd maar 1 pan tegelijk kon gebruiken) dus eenpansgerechten waren echt dé oliebol. Voornamelijk curry en andere simpele rijstgerechten had ik altijd wel iets voor in de kast. Als je dat vaak genoeg doet duurt het ook niet zo lang.

Ik had altijd een aantal standaard groente in het vriesvakje voor als ik een keer geen zin had om te koken of niets in huis had en geen tijd/energie, bijvoorbeeld voor een simpele fried rice gerecht met ei ofzoiets. En ik had ook altijd wat dingen in huis die je makkelijk maanden kunt laten staan, zoals bonen in blik (of gedroogd!), instant noodles (daar kun je ook makkelijk een snelle maaltijd mee maken met wat tweaks), soepbasis etc.

Voor lunch had ik vaak een afgebakken broodje met salade ofzoiets. Snel en ook niet duur.

Oh, soms hielp het mij ook om wanneer ik een keer tijd had alles al te snijden en goed verpakt in de koelkast te leggen. Scheelde ook weer tijd met koken!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:05

Standaard gezonde maaltijden die je binnen 15 min kan maken rouleren. Ik aanbid mijn airfryer. ;)

Ook samen met een vriendin of vriend eten helpt. Ook is het een kwestie van het gewoon doen en jezelf gezond eten gunnen. Muziekje op en dansend koken! Voor jezelf zorgen is belangrijk want daar krijg je energie van. Boodschappen kan je ook via picnic oid laten bezorgen, of wekelijks doen.

Je kan ook in het weekend of op een rustige dag vooruit koken. Zo doet mijn vriend het.

Mee naar de uni neem ik gewoon brood met pindakaas en op het moment 2 mandarijnen.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:38

s'avonds eet ik gewoon aardappels, groente en vlees. De leftovers gebruik ik als lunch, dat is koud alsnog hartstikke lekker.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:52

Ik maakte op mijn studentenkamer met kleine vieze gemeenschappelijke keuken vaak een pan stamppot boerenkool :+ alles kan makkelijk in een pan, weinig afwas, goedkoop, gezond, at er 3 dagen van _O-

Ir111

Berichten: 11951
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Eten en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:59

Makkelijk en gezond: zorgen dat je altijd wat courgette/pompoen/whateversoep in de vriezer hebt staan. Gezond alternatief voor als je geen zin hebt om te koken.

Eten onderweg, als je geen puf hebt om een salade oid te maken; gewoon brood en wat kerstomaatjes/komkommer. Niet spannend, wel goedkoop en afhankelijk van je beleg ook gezond.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:12

Meenemen naar werk of studie: wraps, pastasalade of couscous.

Verder inderdaad wat hier al gezegd is, standaard ingrediënten in huis hebben als pasta/rijst/ui/tomaten(puree)/couscous/aardappel/zoete aardappel.
Verder vind ik gedroogde kikkererwten, bonen en linzen echt een must voor budget-koken. Het is spotgoedkoop, loeigezond en kan in veel dingen.

Ik doe altijd zondagavond een menu samenstellen, daar ook lunch in meenemen. Eén keer boodschappen voor de week doen, dat scheelt bergen tijd en energie.

Dingen in de oven is makkelijk omdat je tijdens het 'koken' iets anders kan gaan doen. Curry's maak je makkelijk voor meerdere keren en is (zonder rijst) zelfs nog lekkerder de volgende dag. Kan je ook invriezen. Dan hoef je op de andere dagen alleen even rijst bij te koken en de curry op te warmen, evt. naan erbij en klaar.

En wat Ir111 ook zegt, zelf een lekkere soep maken en die een paar porties invriezen. Als je dan echt af bent kan je zo'n portie ontdooien, stokbroodje o.i.d. erbij.


En gun het jezelf ook :D Lekker en gezond eten is zo belangrijk, en het maakt je leven echt een beetje leuker als je het niet als vervelende must ziet. Het is belangrijk, dus maak er tijd voor vrij, hoe je week er ook uit ziet.


Edit: en misschien is je boodschappen laten bezorgen een optie voor jou? Als je ze dan gewoon in één keer bestelt, volgens mij hoeft dat niet per se duur te zijn.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Eten en studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 18:15

Dankjewel iedereen voor de antwoorden :D ik heb weer wat inspiratie voor wat ik met het eten kan doen.
Omdat ik het tijdens de lessen vaak fijn vind om iets te eten neem ik vaak gesneden groente of fruit mee met wat hummus of pindakaasdip. Dit is dan wortel, appel, komkommer of paprika.
Ook ben ik echt voor altijd keukenroom in huis te hebben omdat je daar heel veel dingen mee kan maken -> Pasta en soepen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:10

Zelf heb ik als student wel het geluk van een relatief grote vriezer voor in mijn eentje.
Zonder vriezer zou ik iets meer moeten plannen vaak kook ik namelijk wel minimaal twee maaltijden.
Natuurlijk is het belangrijkste plannen, maar dat is nou ook net zo lastig. Ik vind het zelf ook te vermoeiend om elke dag naar de supermarkt te gaan en ik doe vaak week(of voor 2 weken) boodschappen. Ik plan hier bij niet elke maaltijd maar ongeveer 1 of 2 verschillende "grote" (2-4 porties) maaltijden en nog wat ingredienten waar van ik weet dat ik er altijd wat mee kan maken. (zoals een aubergine en wat tomatensaus waar ik altijd nog een pasta mee kan maken, maar de aubergine kan ook in een couscous of curry)

Wat ik overigens ook wel kan aanraden is picnic. Het is wel wat duurder dan gewoon zelf naar de supermarkt gaan (ze hebben vooral weinig aanbiedingen). Doordat ik savonds rustig wat kan bestellen neem ik minder snel onzin en snacks mee en ook is het wat makkelijker met plannen, want ik kan gewoon dingen per recept toevoegen terwijl als je in een supermarkt loopt je dan heel rondje winkel moet doen per recept.

mijn het gaat m vandaag niet worden en ik moet snel wat hebben recept is trouwens: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -naanbrood

of couscous met wat tomaatjes,komkommer en witte kaas (en goede olijfolie). Of als ik wat warmers wil met courgette/aubergine/papirka (net wat ik heb) en fallafel

Lunch en snacks mee voor naar de uni vind ik zelf ook lastig!
Kwa snacks koop ik wel vaak gewoon zelf muesli repen en neem die mee, niet heel gezond maar toch fijn om 4 uur vind ik. Of ik neem een appel of banaan mee, niet heel grote inspiratie haha.
Voor lunch neem ik t liefste restjes mee van de vorige dag, maar merk dat ik die minder heb nu ik alleen woon omdat ik dat vaak toch bewaar voor avond eten.