Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Deeltijd studeren, gezin én werk. Is het te combineren?

 
Profiel   

Hoi!

Inmiddels heb ik alweer 8 jaar dezelfde baan en begin ik er een beetje op uitgekeken te raken. Doorgroeien in dit werkveld kan, maar dat wil ik niet. Daarom ga ik binnenkort beginnen met een loopbaantraject.

Om me goed voor te bereiden ben ik zelf al aan het rondkijken wat ik wil. En ergens is het ook aan het kriebelen om te gaan studeren.

Maar... ik heb een gezin met 2 jonge kinderen (2 en 4), een baan van 24 uur per week inclusief hypotheek die daarvan betaald moet worden. Dus een deeltijd studie daarnaast lijkt me behoorlijk pittig.

Zijn er mensen die het doen/gedaan hebben? Hoe bevalt het en wat zijn de pijnpunten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:47 



 
Profiel   

Ik doe dit. Maar ik ben daarvoor wel 2 dagen gaan werken ipv drie en dan is het goed te doen.
Ik heb bij m’n werk bedongen dat ze 75% van het schoolgeld betalen en 8u p/w studieuren betalen :j
Weet niet of dat bij jouw een optie is, of ga je iets totaal anders doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:52 



 
Profiel   

Ik doe dit. Ik heb op papier 28u, waarvan 4u studieverlof. Ik werk onregelmatige diensten (zorg), daarnaast een deeltijdstudie waarbij ik 1x per week school of zelfstudie heb, 2 kinderen van 5 en 9 die de helft van de tijd hier zijn en nog een stuk of 13 paarden aan huis.

Het is veel, maar het is wel goed te doen, ik vind dat mijn school goed rekening houdt met de privélevens van hun studenten. Ik krijg geen ellenlange lijsten aan huiswerk mee. Vaak wel een hoofdstuk waarvan gevraagd wordt of je het wil lezen. De opdrachten zijn groot, maar uitgespreid over diverse maanden. Zeker nu we weer naar de opleiding kunnen vind ik het makkelijker geworden, thuis via Teams had ik toch minder de aandacht en was het moeilijker om echt even apart te gaan zitten om te werken.

Mijn werk betaald de kosten voor mijn opleiding, ik hoef alleen te zorgen dat ik het haal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:02 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

Qua kosten zal mijn werkgever denk ik weinig meebetalen. Als ik een deeltijdopleiding ga doen zal dat een totaal andere richting zijn. We hebben wel wat regelingen waardoor het iets aantrekkelijker wordt maar dat scheelt maar een paar 100 euro op jaarbasis. Op zich is het financieel ook geen probleem, het zal wel even zoeken worden maar daar vinden we wel een oplossing voor.
Wel heel prettig dat jullie het beiden zo (grotendeels) via de werkgever krijgen. Dat zou voor mij de drempel ook wel verlagen maar helaas

Kunnen jullie dan ook stage lopen bij je huidige werkgever? Dat zou bij mij dus niet kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:24 



 
Profiel   

Eigenlijk kun je dat alleen zelf inschatten.
Het is ook nogal sterk afhankelijk van je leerniveau, moeheidsniveau en de zorgbehoefte thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:27 



 
Profiel   

Ik doe dit momenteel en vind het behoorlijk zwaar, maar komt waarschijnlijk ook omdat manlief ook al een opleiding volgt en daardoor extra weg is, waardoor de zorg thuis alleen maar meer is.
Dit hebben we gewoon niet zo handig gepland denk ik :+

Wanneer je iets wil zou ik er wel gewoon voor dan gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:40 



 
Profiel   

Hoi ts,

Zelf heb ik geen gezin maar wel met mijn 3de deeltijd opleiding bezig. En ik denk zeker dat het kan in combinatie met een gezin maar het zal niet altijd makkelijk zijn.

Bij mbo heb ik de ervaring dat het wat makkelijker aan te passen is in je prive situatie (een week er weinig aan toe komen is niet gelijk een groot probleem). Hbo is wel aan te passen in zwaarte maar dat verlengt je studie (en een week weinig doen durf ik niet eens te proberen :') )

Maar de ene opleiding is de andere niet. De studie belasting wil nog wel is verschillen per studie. Ook zijn er opleidingen waar je het eerste jaar nog geen aansluitende werkplek hoeft te hebben (of stage hoeft te lopen) maar andere mogelijkheden biedt.

Aan de ene kant kost een studie veel energie maar als je het leuk vind en je merkt dat je echt aan het ontwikkelen bent levert het ook zeker energie op!

Succes met je keuze :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:42 



 
Profiel   

Ik heb het gedaan. Inmiddels ben ik al weer 6 jaar afgestudeerd. Het was zwaar, maar het heeft me ook veel gebracht.
Ik werkte 36 uur per week en ging 2 avonden per week gedurende 3 jaar naar school.

Als je niet eerder gestudeerd hebt, dan is een reguliere HBO of universitaire opleiding veel goedkoper dan een commerciële partij als bijvoorbeeld NCOI. Je hoeft dan namelijk alleen collegegeld te betalen en dat is weer deels aftrekbaar.
Heb je in je werk certificaten gehaald of cursussen gevolgd die relevant zijn voor de studie, dan kunnen die vaak als vrijstelling ingezet worden, waardoor je een deel van de studie niet hoeft te volgen.

Het resultaat van mijn studie is dat ik een heel andere functie heb kunnen krijgen en daarin nu al weer 5 jaar aan de slag ben. Ik ben hier veel beter op mijn plaats. Mijn positie op de arbeidsmarkt is sterk verbeterd en daarmee ook de arbeidsvoorwaarden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:44 



 
Profiel   

Kirstenn schreef
Bedankt voor jullie reacties!

Qua kosten zal mijn werkgever denk ik weinig meebetalen. Als ik een deeltijdopleiding ga doen zal dat een totaal andere richting zijn. We hebben wel wat regelingen waardoor het iets aantrekkelijker wordt maar dat scheelt maar een paar 100 euro op jaarbasis. Op zich is het financieel ook geen probleem, het zal wel even zoeken worden maar daar vinden we wel een oplossing voor.
Wel heel prettig dat jullie het beiden zo (grotendeels) via de werkgever krijgen. Dat zou voor mij de drempel ook wel verlagen maar helaas

Kunnen jullie dan ook stage lopen bij je huidige werkgever? Dat zou bij mij dus niet kunnen.



Ik doe een masteropleiding die aansluit op mijn eigen werk. Ik moet wel stagelopen volgend jaar, maar dat mag ook niet op je eigen werk.

Wat mij heeft geholpen om het haalbaar te krijgen is een strakke planning en van tevoren goed te bedenken wat je nodig hebt om het te laten slagen.
In mijn geval was dat een volle studiedag doordeweeks zodat ik niet elk weekend ook nog bezig ben. En mijn man heeft 1dag per week ouderschapsverlof opgenomen. Dat geeft ook rust ipv opvang zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:15 



 
Profiel   

Is er een vader/partner in beeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 16:00 



 
Profiel   

@ Sizzle, natuurlijk is dat zo, maar het is altijd fijn om ervaringen van anderen te horen

@Marsu, 36 uur per week vind ik dus best wel heftig met een gezin ernaast. Ik werk nu 24, en daar kan best iets bij (vooral als ik het erg leuk vind), maar 36 uur en dan nog alles ernaast. Heel knap dat je het gedaan hebt!

@Doubtless, ja die is in beeld. En hij zal het ook zeker supporten. Zonder was het sowieso niet gelukt :) we zijn helaas wel allebei al door ons ouderschapsverlof heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:04 



 
Profiel   

Hoihoi,

Ik doe momenteel ook een studie naast mijn werk (alleen woon ik nog wel thuis). Ik doe HBO Rechten, en werk daarnaast 2 a 3 dagen in de week.
Zelf vind ik de combinatie van werken en studeren wel fijn. Ik kan bijvoorbeeld de deelexamens zelf plannen.
Wel is het buiten de lessen om veel zelfstudie en dus ook veel zelfdiscipline.
Nu aangekomen in mijn laatste jaar. Ben blij dat ik het heb gedaan, maar het is soms wel een hele kluif om alles rond te krijgen. Maargoed, daar heb je uiteindelijk ook wat voor!

Mocht je meer willen weten, kan je me altijd een berichtje sturen.

Wens je veel succes met je keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 18:28 



 
Profiel   

Ik heb een opleiding gedaan naast voltijd werken, maar dat was nog zonder kind.
Nu werk ik 29 uur en verbouwen we daarnaast een huis. Kwa intensiviteit zou me dan een opleiding makkelijker afgaan waarschijnlijk, maar daar moet ik bij zeggen dat leren mij niet heel veel moeite kost.
Het is echt moeilijk te zeggen voor een ander. Ik kan goed savonds nog werken waar een ander wellicht echt niet meer kan concentreren na 8 uur savonds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:05 



 
Profiel   

Ik heb als het goed is vandaag mijn laatste examen gemaakt.
Ik heb een mbo thuisstudie gedaan naast 29u werk per week (waarvan ik 20u als stageuren mocht tellen).
Ik vond het bij tijden heel veel en heel heftig en realiseer me nu pas hoeveel energie het heeft gekost maar ben blij dat ik het gedaan heb.

Voor mij was (is) het ook omscholen maar had het geluk dat ik al aan het werk kon in mijn nieuwe sector. Eerst als leerling en hoe verder ik in de opleiding kwam hoe meer ik qua salaris richting het salaris van mijn collega's ben gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:40 



 
Profiel   

Ik heb toevallig vandaag mijn diploma bedrijfseconomie opgehaald. Ik heb een deeltijd studie gedaan afgelopen jaren en ik kan je zeggen; het was zwaaaaaar. Ik werkte 32 uur, ging 1 dag naar school (middag en avond). Daarnaast had ik uiteraard nog een huishouden, verbouwing, dieren en een sociaal leven. Ik heb er uiteindelijk vanwege persoonlijke omstandigheden 8,5 jaar over gedaan ipv 4 jaar. Ben erg blij dat ik het heb afgerond maar heb eerlijk gezegd wel nu het gevoel dat ik nu pas weer kan leven.
Schijnt, zo hoorde ik laatst, dat BE ook wel één van de zwaardere opleidingen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:52 



 
Profiel   

Mijn vader deed (op zijn 50e) naast het gezin en zijn fulltime baan (zeg maar 60 uur per week) een master. Waarbij hij ook nog wel eens daar moest overnachten voor colleges. Natuurlijk kreeg hij dan "vrij" van zijn werk maar dat werk ging gewoon door en moest dus ingehaald worden in eigen tijd. Het resultaat was een vader die 7 dagen per week van 7 tot 22 bezig was... Maar hij heeft het wel gehaald. De kinderen waren toen ongeveer 8, 14 en 16. Maar echt veel zagen wij hem die jaren niet. Moet wel zeggen dat mijn vader enorm veel zelfdiscipline heeft en van zichzelf altijd heel hard werkt.

Ik denk dat het wel moet kunnen. Zeker als je bereid bent wat op te offeren van je vrije tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 19:55 



 
Profiel   

Ik ben in september begonnen met een deeltijd studie en ben daarnaast een dag meer gaan werken :+ en daarnaast gewoon een gezin thuis met twee meiden van 5,5 en bijna 3.

Ik ben wel bewust een eenjarig traject gestart omdat het voor mij puur een verdieping is voor mijzelf en ik al een HBO opleiding heb. Ik ben aan de opleiding gestart met het idee dat ik eventueel in de toekomst over zou kunnen stappen naar een andere baan. Toeval wilde alleen dat die baan voorbij kwam binnen de organisatie vlak voor de opleiding begon. Dus dit jaar wordt best druk. Maar met wat schuiven qua opvang en de mazzel dat mijn man het nodige thuis op kan vangen zie ik het wel positief tegemoet, het gaat wel lukken. En ik ben héél blij met de mogelijkheid om mezelf zo te ontwikkelen en verder te groeien in mijn carrière want onderaan de streep worden de kinderen nu wat groter en moet ik nog heeeeel lang werken :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:57 



 
Profiel   

Dat klinkt heel fijn xingridx!

Ik heb al wel een hbo opleiding maar de studie waar ik nu naar aan het kijken ben is 4 jaar. Dat lijkt me wel heftig, zo'n lange tijd.

Yfje86 en dat is dus dan ook meteen m'n 'angst', dat het iets is wat echt jaaaaaren gaat duren. Maar goed, als ik daar bang voor blijf dan gaat er nooit iets gebeuren ;)

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat er mensen zijn die het gewoon doen, en met succes. Ik ben heel benieuwd wat er uit m'n loopbaantraject gaat komen en wie weet wordt het dus wel een deeltijdopleiding :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 08:36 



 
Profiel   

Kirstenn schreef
Bedankt voor jullie reacties!

Qua kosten zal mijn werkgever denk ik weinig meebetalen. Als ik een deeltijdopleiding ga doen zal dat een totaal andere richting zijn. We hebben wel wat regelingen waardoor het iets aantrekkelijker wordt maar dat scheelt maar een paar 100 euro op jaarbasis. Op zich is het financieel ook geen probleem, het zal wel even zoeken worden maar daar vinden we wel een oplossing voor.
Wel heel prettig dat jullie het beiden zo (grotendeels) via de werkgever krijgen. Dat zou voor mij de drempel ook wel verlagen maar helaas

Kunnen jullie dan ook stage lopen bij je huidige werkgever? Dat zou bij mij dus niet kunnen.


Er is of komt een nieuwe subsidieregeling voor werkgerelateerd studeren. Volgens mij heet dat STAP. Misschien komt jouw studie in aanmerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 09:19 



 

Ik combineerde vroeger een voltijds universitaire studie met een baan, huurhuis, 2 honden, een paard, sporten en kunstonderwijs. Dat lukte, maar ik was single en hoefde met helemaal niemand rekening te houden.

Met kinderen vind ik het persoonlijk toch een ander verhaal :) ik ga dit jaar weer proberen, in het verleden is het me niet gelukt de combinatie te maken.

Probeer op een rijtje te zetten hoeveel uur per week je écht vrij bent (zonder werk, zonder zorg voor de kinderen, zonder gestoord te kunnen worden met om de haverklap "mamaaaa", zonder zorg voor dieren, zonder hobby's/sport,...) en kijk of dit een beetje overeenstemt met het aantal uur dat ze nodig achten voor je opleiding. De ene opleiding vergt veel meer studie en tijd dan de andere.

Er zijn veel mensen die het allemaal combineren maar elke situatie is anders.
Succes, ik zou er in elk geval zeker voor gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 11:07 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Kirstenn schreef
Bedankt voor jullie reacties!

Qua kosten zal mijn werkgever denk ik weinig meebetalen. Als ik een deeltijdopleiding ga doen zal dat een totaal andere richting zijn. We hebben wel wat regelingen waardoor het iets aantrekkelijker wordt maar dat scheelt maar een paar 100 euro op jaarbasis. Op zich is het financieel ook geen probleem, het zal wel even zoeken worden maar daar vinden we wel een oplossing voor.
Wel heel prettig dat jullie het beiden zo (grotendeels) via de werkgever krijgen. Dat zou voor mij de drempel ook wel verlagen maar helaas

Kunnen jullie dan ook stage lopen bij je huidige werkgever? Dat zou bij mij dus niet kunnen.


Er is of komt een nieuwe subsidieregeling voor werkgerelateerd studeren. Volgens mij heet dat STAP. Misschien komt jouw studie in aanmerking.


Om hier even op in te haken, want ik ben er zelf ook druk mee bezig. De studieaftrek bij de inkomstenbelasting vervalt idd vanaf 1 januari. De STAP-subsidie start vanaf 1 maart 2022 en geldt alleen voor opleidingen die na die datum starten. Er is nog geen regeling voor meerjarige opleidingen (op zn vroegst pas vanaf 2023), dus als je studie in aanmerking komt krijg je éénmalig een bedrag (€1000,- geloof ik) en de jaren erna niet meer, is mij door het UWV verteld. Er is ook geen overgangsregeling voor mensen die al gestart zijn. Financieel dus een stuk minder voordelig vanaf volgend jaar!

Het lijkt mij zwaar om naast een gezin een HBO opleiding te doen. Voor mij een reden om ondanks een kinderwens, binnenkort alvast te starten zodat ik iig een deel zonder kinderen kan doen. Vind het heel spannend en ben benieuwd hoe het gaat lopen! Ik kan waarschijnlijk wel bij mijn huidige werkgever stage lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 13:51 



 
Profiel   

Dat hangt echt van jezelf en je situatie

Werk meer dan 40 uur per week en heb kinderen en sport heel veel en studeer erbij.
Maar ....ik doe bijna niets aan huishouden bijvoorbeeld en zorgtaken zijn bij ons gelijk verdeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:11 



 
Profiel   

Ik doe dit ook, hbo verpleegkundige . Ik werk 36 uur, waarvan 8 uur voor school, dus nog 28 op het werk. Werk in de zorg dus onregelmatig.

Nu in de winter periode scheer ik er wekelijks 20 paarden ongeveer bij, het is soms wel pittig maar ik vind het nog prima te doen

Ik heb geen kinderen maar verder het huishouden dus ook voor mij alleen


Laatst bijgewerkt door Jester_ op 14-10-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:21 



 
Profiel   

Ik vond het niet te doen.

Toen ik begon met mijn thuisstudie werkte ik nog 5 dagen + 2 paarden + huishouden + vriend die 80% van de tijd in het buitenland zat voor werk. Ik wilde in mijn zwangerschapsverlof nog even flink knallen, maar dat ging niet door heftige lichamelijke klachten. Uiteindelijk werd het 3 dagen werk + 2 paarden + huishouden + baby en vriend + nog steeds veel lichamelijke klachten. Dat kreeg ik niet gecombineerd en mijn serviceduur bij de LOI verliep: ik ben dus gestopt. Misschien was de situatie anders geweest als ik lichamelijk niet meer dan een jaar zo in de kreukels had gelegen, maar dat zullen we nooit weten :') Op het moment ben ik heel blij dat het 'moeten' weg is, ik voelde me opgejaagd en gehaast omdat ik niet alles gecombineerd kreeg en daarnaast onthield ik ook echt geen fluit meer, dat is nu -9 maanden later- pas weer beter aan het worden (iets met zwangerschapsdementie? :+).

Maar goed, het is echt ongelofelijk persoonlijk en situatie afhankelijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 14:25 



 

Fortitude, dat van een vriend die veel in het buitenland werkt is erg herkenbaar, maakt het onzettend moeilijk om daarnaast te studeren want dan sta je er gewoon alleen voor met het hele huishouden, werk, kind(eren), dieren,... Dus dat het niet gelukt is ligt écht niet alleen aan jezelf :) het is soms loodzwaar een man in het buitenland, zo ervaar ik het toch :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 21:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen