Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:30

Ik ben ook meegeweest naar de oven. Die is echt heet en ik vond het wel iets hebben…echt tot het eind.

Mijn vriendin lag op een plank met een laker er overheen. Dan heb je wel echt het gevoel dat ze daar ligt. Kan voor sommige misschien te heftig zijn.

Ik wist niet dat al die rommel in je keel en neus werd gestopt. Dat vind ik pas een naar idee dar ze in je keel wat proppen.

En 8000 euro als zijnde goedkoop. Omg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:37

idinn schreef:
Maar serieus.. €8000 om in de grond gestopt te worden. Wat absurd. Hoe is die kostenverdeling dan eigenlijk opgebouwd?

Schandalig trouwens dat dit qua salaris zo slecht verdiend. Is toch best zwaar werk, zeker ook mentaal gezien. Dat mag van mij best gewaardeerd worden. Geld verdienen ze zo te lezen zat aan een uitvaart.

Ik heb echt respect voor jou TS, dat je dit kan :j Het lijkt mij machtig mooi om te kunnen, maar zou het mentaal denk niet trekken.


In de grond is vaak nog duurder hoor.

Ophalen, lijkauto, afleggen, kist, kaarten, huur aula, kosten dat je ergens verblijft die 5 a 6 dagen, cremeren, kist, urn, dienst, koffie en cake eventueel.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:57

Ik heb mijn moeder ook tot aan de oven begeleid. Vanwege de drukte mochten we haar niet mee inbrengen, maar ik wilde er echt tot op het laatste moment bij zijn. Dat heeft mij veel rust gegeven.

Noisy

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 19:01

Zonnetje81 schreef:
...
Ik wist niet dat al die rommel in je keel en neus werd gestopt. Dat vind ik pas een naar idee dar ze in je keel wat proppen.

Dat wordt ook zeker niet standaard gedaan, alleen als er vloeistof gaat "lekken". Dat is vaker niet dan wel.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:19

Mijn moeder is pas overleden, zij wilde geen poppenkast dus een keer aulabezoek van haar naasten en dan de kist dicht.
Ze wilde perse voor de kerst gecremeerd worden, euthanasie was de 17e, maar het kon pas de 27e.
Kosten waren 5800 euro.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:29

xPabloBokt schreef:
Ik heb mijn moeder ook tot aan de oven begeleid. Vanwege de drukte mochten we haar niet mee inbrengen, maar ik wilde er echt tot op het laatste moment bij zijn. Dat heeft mij veel rust gegeven.

Ik heb zo toen wat meegelezen met jouw topic, maar heel goed hoe je afscheid hebt genomen, en heel moedig van je. Ik geloof ook echt dat het rust geeft om het zo intens te beleven. Dikke knuf voor jou meisje :(:)

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:39

Wat een leerzaam topic! Gisteren alles gelezen.

Wat ik mij afvroeg. Als je overlijd laat je alles los. Zo ook uitwerpselen en urine. Is dit wat gemakkelijk te verschonen? Hoe doen jullie zo iets? Of is het nooit veel? Lijkt mij ook een vies klusje

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:53

Noisy schreef:
Zonnetje81 schreef:
...
Ik wist niet dat al die rommel in je keel en neus werd gestopt. Dat vind ik pas een naar idee dar ze in je keel wat proppen.

Dat wordt ook zeker niet standaard gedaan, alleen als er vloeistof gaat "lekken". Dat is vaker niet dan wel.


Wat is een aanleiding om te verwachten dat een overledene gaat "lekken"?

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:30

Avalanche schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik heb mijn moeder ook tot aan de oven begeleid. Vanwege de drukte mochten we haar niet mee inbrengen, maar ik wilde er echt tot op het laatste moment bij zijn. Dat heeft mij veel rust gegeven.

Ik heb zo toen wat meegelezen met jouw topic, maar heel goed hoe je afscheid hebt genomen, en heel moedig van je. Ik geloof ook echt dat het rust geeft om het zo intens te beleven. Dikke knuf voor jou meisje :(:)


Wat lief <3 dank je wel. Ik heb het gewoon echt heel duidelijk gemaakt aan iedereen dat ik, voor zo ver mogelijk in deze tijd, overal bij wilde zijn. Echt overal. Het zijn de laatste tastbare momenten die je met je moeder hebt, daarna moet je (hopelijk als je gezegend bent met een lang leven) nog 60 jaar zonder haar als je haar op deze leeftijd afgeeft. Ik wist gewoon dat ik er spijt van ging krijgen als ik het niet deed en ik weet ook van mezelf dat ik geen probleem heb met het aangezicht van een overleden persoon. Zeker bij mijn moeder heeft het me veel goed gedaan omdat zij er echt heel rustig bij lag. Zo rustig dat het voor mij ook enorm rustgevend was. Ik heb al met al 3 à 4 uur bij haar gespendeerd in de rouwkamer. Haren geaaid, handen vast gehouden, gepraat. Daar heb ik op een bijzondere manier enorm fijne herinneringen aan, en het gaf mij rust dat ze op die momenten niet alleen was :knuffel:

Noisy

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 22:53

Kabayo schreef:
Wat een leerzaam topic! Gisteren alles gelezen.

Wat ik mij afvroeg. Als je overlijd laat je alles los. Zo ook uitwerpselen en urine. Is dit wat gemakkelijk te verschonen? Hoe doen jullie zo iets? Of is het nooit veel? Lijkt mij ook een vies klusje

Ja dat klopt. Meestal is het alleen urine wat nog komt want de meeste mensen eten en drinken aan het einde van hun leven niet meer echt. Versterving heet dat. Duurt meestal een week of 2, soms sneller, soms langzamer.
Het is gemakkelijk te verschonen, eigenlijk net als bij een baby, met billen doekjes en vervolgens doe je een incontinentieluier, afgekort inco, om.

@Janine1990
Het lekken verwachten we niet, dat is dan al aan de gang. Als we het niet weg kunnen krijgen met watten of doekjes en het blijft komen, dan zuigen we eerst de mond en keel uit, met zo'n zuigslangetje als bij de tandarts zeg maar en dan kan er voor de zekerheid opgestopt worden als de verwachting is dat er nog meer omhoog kan komen nadat wij weg zijn.

Anoniem

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:13

Ik heb nog een vraag, misschien beetje een gekke vraag maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Er overlijden natuurlijk ook vaak gewoon bn'ers. Zou jij daar bijvoorbeeld ook voor opgeroepen kunnen worden om die te verzorgen? Of is daar een "speciaal" team voor ofzo? Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen dus kan me niet voorstellen daar dan specifiek een ander team voor heen moet ofzo maar ik vroeg me dat ineens af :o

Noisy

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 22:19

Ja, die komen ook voorbij. Ik heb het zelf nog niet gehad want volgens mij wonen er niet zoveel in onze regio (Zuid oost Nederland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:24

Noisy schreef:
Ja, die komen ook voorbij. Ik heb het zelf nog niet gehad want volgens mij wonen er niet zoveel in onze regio (Zuid oost Nederland)


Okee! Heb je dan ook dingen waar je je strenger aan moet houden ofzo? Of is het eigenlijk allemaal één pot nat? Staat me nog iets van bij, gekke vergelijking misschien maar toen Maradona overleed dat er ineens een hele boel te doen was omdat er foto's gemaakt waren toen hij opgebaard lag door iemand die dus hem verzorgd had of van de uitvaartverzorging waren ofzoiets. Dat lijkt me vanzelfsprekend dat je dat niet mag doen bij niemand maar is er dan nog iets anders bij een bn'er?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:26

Mijn moeder deed ook dit werk en zij heeft diverse BN'ers gehad, die moeten ook verzorgd.
Meest hilarisch was dat ze een BN'er had waarvan de partner ook op tv kwam en die zei bij binnenkomst van mijn moeder dat ze hoopte dat ze hen geen speciale behandeling zou geven, dat ze zo gewoon mogelijk behandeld wilde worden, was allemaal erg onverwacht gegaan, overledene was ook nog jong.
Mijn moeder had geen idee wie ze waren, dus die heeft gewoon haar ding gedaan. Toen ze thuiskwam vertelde ze het, ze had die mensen echt oprecht nog nooit gezien (nou was mijn moeder ook niet echt een tv kijker.) Dus ze hadden een goeie aan haar.

Noisy

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 23:14

Foto's maken waar een overledene herkenbaar op straat is uit den boze natuurlijk en hier wordt dat ook goed nageleefd maar in die landen nemen ze het niet zo nauw met zulk soort etiquette :roll:
Volgens mij is het niet anders dan anders voor ons

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:27

Wauw wat mooi!
Ik werk in een hospice voor jongeren, 16 t/m 40 jaar.
Dus ik begrijp je een klein beetje ♡

Ik heb zelf mijn man verzorgd voor en na zijn overlijden, net zoals mijn vader.
Dus ( helaas ) weet ik zelf al teveel.
Maar wil je wel een dikke knuffel geven omdat ik wel echt respect heb voor je baan!
Ik doe net het stukje ervoor, maar het hele stuk erna vind ik altijd zo knap.

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:38

Angeliquee18 schreef:
Wauw wat mooi!
Ik werk in een hospice voor jongeren, 16 t/m 40 jaar.
Dus ik begrijp je een klein beetje ♡

Ik heb zelf mijn man verzorgd voor en na zijn overlijden, net zoals mijn vader.
Dus ( helaas ) weet ik zelf al teveel.
Maar wil je wel een dikke knuffel geven omdat ik wel echt respect heb voor je baan!
Ik doe net het stukje ervoor, maar het hele stuk erna vind ik altijd zo knap.


Jouw baan vind ik ook topic waardig, daar ben ik ook nieuwsgierig naar maar heb er ook veel respect voor

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:58

moonsparkle schreef:
Angeliquee18 schreef:
Wauw wat mooi!
Ik werk in een hospice voor jongeren, 16 t/m 40 jaar.
Dus ik begrijp je een klein beetje ♡

Ik heb zelf mijn man verzorgd voor en na zijn overlijden, net zoals mijn vader.
Dus ( helaas ) weet ik zelf al teveel.
Maar wil je wel een dikke knuffel geven omdat ik wel echt respect heb voor je baan!
Ik doe net het stukje ervoor, maar het hele stuk erna vind ik altijd zo knap.


Jouw baan vind ik ook topic waardig, daar ben ik ook nieuwsgierig naar maar heb er ook veel respect voor

Ik zal er morgen even een topic overmaken, voor wie er vragen hebben.
Hoor inderdaad zo vaak, wat vreselijk, wat heftig, dat je dat kunt ect.
Ik zeg dan altijd maar.. de mensen daar zijn vrolijker dan in de albertheijn.
Tuurlijk is er ook veel verdriet.
Maar de sfeer, de positieve mindset wat de mensen daar hebben. Is zo gigantisch mooi ❤

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 01:37

Noisy schreef:
Foto's maken waar een overledene herkenbaar op straat is uit den boze natuurlijk en hier wordt dat ook goed nageleefd maar in die landen nemen ze het niet zo nauw met zulk soort etiquette :roll:
Volgens mij is het niet anders dan anders voor ons


Uiteraard! Ja dat denk ik ook inderdaad het gaat daar wel even iets anders dan hier.. Al is het überhaupt van der zotte waar je ook bent je maakt geen foto's van een overledene (behalve familie/nabestaanden ofzo dan als die dat zouden willen).


Polly schreef:
Mijn moeder deed ook dit werk en zij heeft diverse BN'ers gehad, die moeten ook verzorgd.
Meest hilarisch was dat ze een BN'er had waarvan de partner ook op tv kwam en die zei bij binnenkomst van mijn moeder dat ze hoopte dat ze hen geen speciale behandeling zou geven, dat ze zo gewoon mogelijk behandeld wilde worden, was allemaal erg onverwacht gegaan, overledene was ook nog jong.
Mijn moeder had geen idee wie ze waren, dus die heeft gewoon haar ding gedaan. Toen ze thuiskwam vertelde ze het, ze had die mensen echt oprecht nog nooit gezien (nou was mijn moeder ook niet echt een tv kijker.) Dus ze hadden een goeie aan haar.


Haha meen je niet, typisch hè dat daar zo veel om te doen is dan dat ze graag normaal behandeld willen worden maar dat je moeder überhaupt geen idee had wie het waren!

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 06:08

Hele topic gelezen en zoveel respect voor jullie!

Ik ben zelf politieagent en heb dus genoeg overledenen gezien. ( zelfdodingen, ongevallen, (on)natuurlijke lijkvindingen, kinderen etc etc ) . Zodra ik zie dat ik geen eerste hulp meer kan verlenen en dus echt weet dat mensen overleden zijn dan raak ik ze ook liever niet meer aan. Bij kinderen vind ik dit wel anders.

Wij noemen jullie altijd de zwarte kraaien ( niet oneerbieding bedoeld uiteraard ). De laatste lijkvinding die ik had was een jongere man met een maagbloeding. Complete huis zat onder het bloed. Betrof alleen een bovenwoning met een ontzettend steile trap. Jouw collega;s kwamen, man en een klein vrouwtje, en ik was al bang dat ik moest helpen tillen die trap af :') Maar wauw, ze gingen gewoon verticaal met die jongen naar beneden die trap af. Echt heel knap.

Kan ook altijd ontzettend met ze lachen, droge humor maar heel respectvol naar de overledenen.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:28

In hospice werken, politieagent vind ik ook knap, net als het werk van TS. Jullie zijn allemaal toppers.
Je hebt een mooi topic gemaakt TS. Ik ben stille meelezer. Het onderwerp is niet mijn favoriete onderwerp, daar ben ik eerlijk in, dus ik lees mee.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:54

Noisy schreef:
Foto's maken waar een overledene herkenbaar op straat is uit den boze natuurlijk en hier wordt dat ook goed nageleefd maar in die landen nemen ze het niet zo nauw met zulk soort etiquette :roll:
Volgens mij is het niet anders dan anders voor ons


Vlak de onbehoorlijkheid van Nederlanders en ook de Nederlandse professionals niet uit.
Ik herinner me nog hoeveel privacy ene Barbie had toen ze in een ziekenhuis in NL werd opgenomen.... die had ze niet. Haar medisch dossier werd nog net niet naar de Telegraaf gelekt ;)

De veronderstelling dat het in NL meer keurig zal verlopen als in andere landen, "die landen", is misschien wel meer gebaseerd op hoop dan op feiten.


Verder mooi topic. Ik leer er best veel van. Al vind ik sommige dingen nog steeds wel wat macaber hoor. Ben echt zo blij dat ik niet iemand die 14 dagen geleden is overleden, uit zijn bed oid hoeft te peuteren.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:38

Toen ik in het ziekenhuis werkte heb ik ook enkele BN-ers bij de SEH binnen zien komen. Die mijn collega overigens herkende en ik niet. :+

Maar heb daar in de krant dan weer niets over gelezen.
Ook geen roddelpers aan de deur gehad.

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:28

Wellicht een hele rare vraag die ik al een tijdje wilde stellen maar ik zag laatst een aflevering van ,Nachtdieren, met Raven van der Horst en daar werden 2 uitvaart medewerkers geinterviewd 1 daarvan vertelde al meerdere malen bij mannen die ze moesten verzorgen gezien te hebben dat deze nog een zaadlozing gehad hadden tijdens of na het sterven. Ik vond dat zo bizar en ook best genant om hier aan de TS te vragen...maar heb jij dat dan ook wel eens gezien?

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:55

DuoPenotti schreef:
Toen ik in het ziekenhuis werkte heb ik ook enkele BN-ers bij de SEH binnen zien komen. Die mijn collega overigens herkende en ik niet. :+

Maar heb daar in de krant dan weer niets over gelezen.
Ook geen roddelpers aan de deur gehad.



Ik heb ooit een bekende Hollandse boyband aan mijn kassa gehad toen ik nog bij de Mac werkte.
Ik dacht nog wel goh bekende kop, maar verder dan dat kwam ik niet.
Totdat collega's uit de keuken helemaal uit hun stekker gingen.

Naderhand gevraagd wie het waren, bleek het Romeo te zijn.


Ik heb met mijn werk ook een BN-er verzorgd plus vrouw. Hem kende ik niet, zijn vrouw wel.
Maar als mijn teamleidster niet vantevoren had gezegd om wie het ging had ik het er nooit uitgehaald.
Geen opgemaakt en blij tv hoofd uiteraard, maar een vrouw in diepe rouw om haar stervende echtgenoot.

Waarschijnlijk was bij mij het kwartje nooit gevallen als ik het niet geweten had. Zij waren ook ver voor mijn tijd op en van tv :+