Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:24

Het is een wat ouder topic maar wellicht kan ik hier goede tips vinden zonder een nieuw topic te hoeven openen.

Mijn nieuwe vriend is Duits en ik heb alleen wat onderbouw - middelbare Duits gehad, wat intussen toch wel even terug is (15 jr).

Uiteraard heb ik Duolingo aan staan.
Maar wat zijn nou leuke, makkelijke films op bijv Netflix om te kijken. De enige die ik kon bedenken was Die Kaiserin, maar aangezien die historisch is is dat niet altijd even makkelijk haha

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:50

Even denken hoor…

Op Netflix:

Kitz is een serie over een meisje die wraak wil nemen voor de dood van haar broer. Een beetje een Oostenrijkse versie van Gossip Girl, kijkt heel makkelijk weg.

Verder is Kleo ook een serie met een grote schare fans. Het gaat over een Stasi spion die allerlei avonturen meemaakt.

Je hebt ook nog Dark, maar die serie heb ik niet gezien. Het heeft iets van 3 seizoenen en is best populair geloof ik.


Duitsers zijn over het algemeen enorm fan van het nasynchroniseren van films dus er zijn ook heel veel Engelstalige films en series die je in het Duits kunt kijken, je hoeft enkel de taal te wisselen in de instellingen. :D

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:01

Ik wilde net zeggen; waarschijnlijk kun je alles wel in het Duits kijken? Mijn tip zou zijn om een film te nemen die je al (goed) kent. Misschien een animatiefilm? Als het dan toch iets Duits moet zijn, kijk of je Fack ju Göthe kunt vinden. Die vond ik wel leuk (komedie).

Kleo kwam ik niet volgens mij niet zo goed in, iig niet verder gekeken, maar ligt voor mij vermoedelijk aan het genre - niet aan de taal.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 23:35

Love_Rosie schreef:
Het is een wat ouder topic maar wellicht kan ik hier goede tips vinden zonder een nieuw topic te hoeven openen.

Mijn nieuwe vriend is Duits en ik heb alleen wat onderbouw - middelbare Duits gehad, wat intussen toch wel even terug is (15 jr).

Uiteraard heb ik Duolingo aan staan.
Maar wat zijn nou leuke, makkelijke films op bijv Netflix om te kijken. De enige die ik kon bedenken was Die Kaiserin, maar aangezien die historisch is is dat niet altijd even makkelijk haha

Ik kijk heel veel Duitse docu's op Youtube. Stern TV, NDR Ratgeber, Leeroy will's wissen (iemand die telkens mensen interviewt, de ene keer iemand die gewond geraakt is, de andere keer een moordenaar, enz), Quarks Dimensionen Ralph (populair wetenschappelijk), TRU Doku, BR24, Hessischer Rundfunk, SWR Doku, ATV die Reportage, MDR Mitteldeutsche Rundfunk, SRF Wissen (Zwitsers Duits, is Zwitserse zender), ZDF Infodokus, Achtung Abzocke, NDR Doku, MDR Investigativ.
Dan heb ik de meeste wel gehad denk ik waar ik op geabonneerd ben. Uiteraard kijk ik alleen wat me interesseert, maar dit zijn wel toegankelijke dingen om mee te beginnen.

Quarks en Quarks Dimensionen en Leeroy will's wissen zijn heel toegankelijk.
Misschien heb je er wat aan.

Love_Rosie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:18

En dan taal + ondertiteling op Duits of ondertiteling weg laten

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:40

Een kleine update van mijn Duolinge ervaring: de app heeft zich bij mij terugverdiend (en ik heb nooit een euro uitgegeven aan de app, gebruik de gratis versie). Net terug uit Mexico en de paar woorden die ik spreek hebben me toegang gegeven tot een paar grotten, en het is gelukt om een poging van de politie om ons op te lichten met een fake snelheidsovertreding af te wimpelen.
En je komt er ook achter dat je simpele woorden bij duolingo niet leert die wel belangrijk zijn. Hoe ga je vragen waar een garage is om een lekke band te laten repareren? Dat zit er niet in. Maar met problemo con carro, pneumatico is het wel gelukt. En nu weet ik dat ik een llanteria moet zoeken. Ook houden we het woord 'retroexcavadora' er maar in, dit is een laad-kiepcombinatie die je in Nederland niet ziet. Totaal nutteloos woord, maar wel leuk om te onthouden.
Een paar andere figuren die niet helemaal lekker lekken te zijn druipten af toen ze doorhadden dat ik wat Spaans sprak. En de weg vragen om af te leggen met een kayak is me ook gelukt.
Qua leuke gesprekken heb ik met iemand gesproken in het zwembad die voor de Tren Maya werkt, 14 dagen achter elkaar werkt en dan 5 dagen naar huis mag in Mexico stad.
We zijn in gebieden geweest waar de mensen echt geen Engels spreken en dus was het wel handig dat ik wat Spaans spreek. Maar we zijn ook mensen tegengekomen die alleen maar Maya spreken en dat spreek ik ook weer niet. :+

Ik merk wel dat een vloeiend gesprek voeren echt niet zomaar gaat. Dat is wel jammer. En dat ik het begrijpen van bedragen wel lastig vind, maar na een herhaling weet ik het dan gelukkig vaak wel. Het gaat dus nog wel hakkelend, maar vertellen dat ik een duikgids ben gaat inmiddels vloeiend en bepaalde andere dingen ook. Maar een gemiddeld gesprek is echt nog wel zoeken naar woorden helaas. Het lukt wel om dingen gedaan te krijgen of om antwoorden te begrijpen. En veel mensen vinden het dan ook wel leuk dat ik het wel probeer.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:00

Tof is dat he, via een app een taal leren.
Het is ook gewoon echt een kwestie van doorzetten. Elke dag oefenen.
Wat leuk dat je er dan nu in Mexico ook nog baat van had, in de praktijk brengen is toch wel de ultieme test.

Ikzelf heb via een app, niet duolingo maar Nemo app, genoeg Pools geleerd om gister een vervelende onder invloed lijkende Pool die een sjaaltje stal en die aan mij en mn dochter wilde meegeven gezegd ons met rust te laten.
Dat maakte meer indruk dan ik had verwacht. Hij droop gelijk af en wij konden het sjaaltje terughangen.
Was de eerste keer dat ik de taal eens in de praktijk kon testen lol.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:16

Ik ben echt super blij met duolingo.
De manier van leren past mij super. Het hoeft niet veel tijd te kosten en juist daardoor doe ik het iedere dag. En ik laat me dan vaak heerlijk verleiden om nog een lesje te doen, en nog een oefening op te pakken. Wat ik moet met de punten en diamanten? Het is me een volslagen raadsel maar als het mij motiveert om nog 5 minuten door te leren vind ik het helemaal prima.

Ik ben 3 weken voor onze vakantie naar ecuador begonnen en dat was natuurlijk veeeel te weinig. Maar toch kon ik al handen en voeten gesprekken voeren met onze taxichauffeur ik week 6 na de start. Dat was heel gaaf.
Nu ben ik al 188 dagen achter elkaar heel braaf elke dag een paar lessen aan het doen.

Een (kinder)luisterboek (storytel) gaat me nog iets te snel (tip: zet de snelheid omlaag, dat helpt) maar ik merk dat ik er steeds meer van begrijp.
Liedjes kan ik nog geen chocolada van maken op een paar woorden na.
Latijns Americaanse films kan ik al best veel van meekrijgen met de ondertiteling aan.
Spaans spaanse films gaan mij nog te rap.

Maar ik merk echt zo veel vooruitgang. Heel leuk. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik zo een heel eind ga komen. Zeker met de mix van boeken en films erbij.

Athelas

Berichten: 1971
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:56

Ik ben momenteel aan het proberen om een beetje Noors te leren, waarschijnlijk moet ik op den duur (als ik er woon) wel echt lessen gaan doen (dat werkt denk ik toch beter dan zelf leren), maar momenteel heb ik nog geen les.

Wat ik wel doe is online, gratis taalcursussen die via Universiteiten aangeboden worden. Ik vind dit fijner dan bijvoorbeeld Duolingo (heb ik ook gedaan). Duolingo geeft geen uiteg over gramatica, het is goed om woordjes te leren maar deze online cursussen helpen mij echt zo veel beter dan Duolingo.

Ik doe nu een MOOC, via: https://www.futurelearn.com/
Hierop staan heel veel cursussen (niet alleen talen) en als je de gratis versie gebruikt kun je elke week een paar lessen doen (als je betaald krijg je meteen toegang tot de hele cursus en kan je alles op je eigen tempo doen). Werkt heel goed vind ik :)

En als er nog iemand is die Noors leert of heeft geleerd, en tips voor mij heeft (bijvoorbeeld boeken/series in makkelijk Noors) hoor ik het graag :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:35

Ja hier 1300+ dagen streak Noors!

Het boek: Short stories in Norwegian van Olly Richards vind ik echt top. Niet duur en voor een paar euro extra kun je het luistergedeelte erbij kopen. Na elk verhaaltje zitten vragen (in het Noors) om te checken of je het echt goed begrepen hebt

Athelas

Berichten: 1971
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:35

Ghostattack schreef:
Ja hier 1300+ dagen streak Noors!

Het boek: Short stories in Norwegian van Olly Richards vind ik echt top. Niet duur en voor een paar euro extra kun je het luistergedeelte erbij kopen. Na elk verhaaltje zitten vragen (in het Noors) om te checken of je het echt goed begrepen hebt


Oh top, dankje! Dat ziet er wel goed uit, ook fijn dat er vragen bij zitten :D
Ze zullen die hier in Noorwegen vast wel in de boekhandel verkopen.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:42

Vast wel haha, ik vind m in ieder geval ideaal! Verhaaltjes gaan van simpel naar steeds lastiger. Voor mij precies het goede niveau, simpel genoeg om te begrijpen maar niet het "maan, roos, vis" gevoel :') Als je snapt wat ik bedoel

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:26

Er zijn tegenwoordig trouwens ook goede taal leer podcasts te vinden, dat kan een hele goede aanvulling zijn op online lessen!