Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kosseh

Berichten: 2618
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:51

Haha die -7 had mij ook kunnen overkomen. Zeker in de brugklas op de havo.

Ik stond voor Engels gemiddeld een 1,2.
1 keer dat jaar een 5 gehaald de rest van het jaar niet hoger dan een 1,5.

Korte samenvatting. Zat niet op m'n plek op die school en dyslectie deden ze niks mee.
Maakte je in een woord 4 spelfouten werd dat gerekend als 4 fouten, dan gaat het hard. Mondeling kon ik alles goed vertalen, maar op schrift werd ik hard afgestraft.
Zelf bij Engels naar Nederlands vertaling werden spelfouten in het Nederlands ook mee gerekend.

Soweiso was het een rare school. Spelfouten bij wiskunde en natuurkunde enzo werden ook gerekend. 0,1 punt van je cijfer af per fout, met een max van 1 punt. Echt heel motiverend...

Engels is helemaal goed gekomen. Spreek het liever niet in het bijzijn van personen waar het de moedertaal van is, maar verder vind ik spreken, schrijven en luisteren meestal geen probleem.

Blij dat Duenlingo geen cijfers geeft :P

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:55

Leuke verhalen hier! _O-

Mijn franse taalpartner en ik zijn het er alvast over eens dat sommige mensen gewoon echt helemaal geen gevoel voor talen hebben en daardoor niet eens hun eigen moedertaal fatsoenlijk beheersen. En die kunnen soms jaren en jaren les hebben, maar je ziet nauwelijks verbetering.

Ik heb dat met fysica. :+ Ieder zijn struikelblok, zeg maar...

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:59

Geen duoling maar Nemo, de app aangekocht om Pools te leren.
Ik vind het een fijne app, ken nu onderhand rond de 450 woorden en zinnen en heb er nog zo’n 950 te gaan. Elke dag een aantal nieuwe woorden of zinnen erbij.
Fijne cleane app met buttons die draaien van NLs naar Pools, en dan hoor en zie je het woord.
Je kan ook je uitspraak opnemen.
En dan kijk ik op internet naar zins opbouw en zo combineer ik de woordjes tot zinnen.
Geen idee of 450 woorden al wat voorstelt maar kan op zich al best veel basis dingen zeggen en verstaan nu.
Waarom Pools: ben er een keer op vakantie geweest en dacht ik wil die taal leren. Niet echt gedaan tot ik me verveelde met Covid infectie, en toen doorgezet. Ik oefen elke dag meerdere keren.

Ghostattack

Berichten: 11267
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:01

Ik had op de middelbare school ook verschrikkelijke cijfers voor Nederlands en Engels. Terwijl ik daar juist hartstikke goed in ben. Ik ging gewoon mank op de lees- en luistertoetsen, want dat was begrijpend lezen met gare vragen. Ik begreep heel prima waar het allemaal over ging, maar niet als je van die kromme vragen gaat stellen :+

Edit: Over wiskunde zal ik maar niet beginnen :D

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:34

In het T/havo jaar van mijn school hadden we Frans, Duits, Engels en Nederlands. Prima te doen. Maar ik kon alles niet zo goed bijhouden door mijn toen nog niet ontdekte ADHD waardoor ik compleet gestrest werd en uiteindelijk van alles door elkaar ging halen bij alle talen. Het gebeurde echt regelmatig dat ik, vooral bij Frans en Duits en soms bij Nederlands en Engels, echt gewoon de talen door elkaar haalde met toetsen en al. Mijn punten waren niet bepaald hoog :')

Ik heb wel echt een talenknobbel. Daar ligt het niet aan. Het was gewoon een kind met een hoop stres :')
Zelfs mijn Engels punten zakten terwijl het een van mijn beste vakken was. Dus, dat zegt wat :=

Mijn vriend heeft inderdaad 0 gevoel voor talen. Hij heefr echt flink dyslexie. Ze hebben hem op school jaren praktisch gezien geforceerd fatsoenlijk Nederlands te schrijven, maar hij kan het gewoon niet :')
Engels kan hij vrij vloeiend. Hij redt zich goed. Maar vraag je hem te schrijven dan is het weer hartstikke bagger. Maar ga niet aan hem vragen om andere talen te gaan leren :')

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:22

Ja, cijfers op school zeggen vaak niet veel over iemands aanleg, helaas.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:24

soesita schreef:
Misschien nog een tip: ik combineer het leren van een taal met duolingo met taalpartners die een taal willen leren die ik zelf goed kan. Ik heb momenteel vier taaltandems: duits - frans, nederlands - frans en nederlands - engels met wekelijkse videocalls via zoom. En sinds vandaag een aanvraag van een italiaanse voor een duits - italiaanse correspondentie.

Schrijven (mails) is goed te doen als je de taal nog niet zo goed beheerst, omdat je woorden en uitdrukkingen kan opzoeken en tijd hebt om te overdenken en te corrigeren. Dat is dus redelijk laagdrempelig.

Voor de videocalls moet je echt al een aardig woordje kunnen spreken. En je kan het dan zo uitdagend maken als je zelf wil. Met mijn franse partner, die al redelijk goed duits spreekt, heb ik wekelijks interessante filosofische en politieke discussies en maken we taalgrapjes op een hoog niveau. Met mijn andere franstalige partner bereiden we telkens een thema voor en houden een soort spreekbeurtjes over hobbies, land, streek, cultuur, reisverslagen,... inclusief fotomateriaal. Er zijn veel mogelijkheden.


Wat een leuk idee! Al zit ik nog lang niet op niveau dat ik een gesprek kan voeren, maar ik ga het wel onthouden.

noordje

Berichten: 2249
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:56

Naar aanleiding van dit topic ben ik gisteren begonnen met frans.
Ik heb frans op school gehad,maar als je het niet gebruikt, dan vergeet je het ook zomaar.
Ik las dat iemand noors wilde oefenen, ik bied me aan :D

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:08

Leuk dat iedereen zichzelf aanbiedt of vraagt voor iets!

Even een handig schemaatje gemaakt :D Mocht er iets niet kloppen of mocht je erbij willen, pas het zeker aan! Of laat het mij even weten ;)


Gevraagd en Aangeboden schreef:
Vragende | Taal | Aanbiedende

Vragende | (Schriftelijk) Duits | soesita
Vragende | Frans | Pien_2010
Vragende | Latijn | Appeltje_1

Appeltje_1 | Portugees | Aanbiedende
Soesita | Oekraiens | Aanbiedende
Soesita | Hebreeuws | Aanbiedende
Soesita | Italiaans | Aanbiedende
Ghostattack | Noors | Aanbiedende

Ik hoop dat het overzichtelijk en handig is! :)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:40

Grappig dat jullie ook echt gesprekken gaan vieren. Ik zou dat niet kunnen.
Als ik een beetje beter ben en meer kan, dan ga ik proberen Frans erbij te doen. Ik vind dat een hele mooie taal, maar verder dan 'ik ben 13 jaar oud' en 'ik heet Anne' kom ik niet. :')

Zijn alle talen hetzelfde qua lesopbouw? Ik vind het namelijk wel bijzonder dat ik nu kan zeggen: Dat is een vrouw en geen man :P of, Ik eet alles en De jongen eet onze appel. Ik zie mezelf die zinnen niet gebruiken op een vakantie ofzo.

Femke_Tweety

Berichten: 12030
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 18:56

Ik denk dat dat soort zinnen vooral zijn om hij, jij, ik, zij te leren, en de allereerste werkwoordsvervoegingen. En dan dus met simpele werkwoorden en woorden.

Ik vind dat eigenlijk wel logisch.
Logischer dan meteen hele (bruikbare) volzinnen zonder dat je de vervoegingen goed snapt.

Hij eet een appel
Of
Hij eet appels

Is een handig héél basic zinnetje.


Het wordt in ieder geval bij Spaans snel zat ingewikkelder :')

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:29

Appeltje_1 schreef:
Leuk dat iedereen zichzelf aanbiedt of vraagt voor iets!

Even een handig schemaatje gemaakt :D Mocht er iets niet kloppen of mocht je erbij willen, pas het zeker aan! Of laat het mij even weten ;)


Gevraagd en Aangeboden schreef:
Vragende | Taal | Aanbiedende

Vragende | (Schriftelijk) Duits | soesita
Vragende | Frans | Pien_2010
Vragende | Latijn | Appeltje_1

Appeltje_1 | Portugees | Aanbiedende
Soesita | Oekraiens | Aanbiedende
Soesita | Hebreeuws | Aanbiedende
Soesita | Italiaans | Aanbiedende
Ghostattack | Noors | Aanbiedende

Ik hoop dat het overzichtelijk en handig is! :)


Ik snap het niet helemaal, maar ik denk dat het voor mij niet klopt. Ik bied aan om Duits met jullie te oefenen (omdat ik dat vloeiend spreek). Eventueel ook Frans, maar daar ben ik maar "halfgevorderd" zeg maar.

Maar Hebreeuws, Oekraiens en Italiaans ben ik zelf nog een beginner.

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:38

Annetje schreef:
Zijn alle talen hetzelfde qua lesopbouw? Ik vind het namelijk wel bijzonder dat ik nu kan zeggen: Dat is een vrouw en geen man :P of, Ik eet alles en De jongen eet onze appel. Ik zie mezelf die zinnen niet gebruiken op een vakantie ofzo.


Het principe is naar mijn ervaring in alle talen wel ongeveer hetzelfde. De zinnetjes waar je mee begint, niet. Dit komt omdat de eerste zinnetjes eenvoudig worden gehouden en dat verschilt per taal. Als je een nieuw schrift (andere letters) moet leren, zoals bijvoorbeeld in het Hebreeuws en het Oekraiens in mijn geval, leer je eerst woorden die je met een paar letters kan vormen en klinken de eerste zinnetjes als eerste leeslesjes. "Ka aait (de) kat," of "Eet je vlees, Els?" zou daar een voorbeeld in het Nederlands kunnen zijn. Niet erg nuttig om te zeggen, maar eenvoudig om te lezen.
Als pedagoge is me in elk geval duidelijk dat over de opbouw goed nagedacht is. En soms zijn die eerste zinnetjes inderdaad ook wel grappig. Een van de eerste zinnetjes in het Hebreeuws is bijvoorbeeld (vertaald): "Ik ben een duif". Ga ik gegarandeerd nooit tegen iemand zeggen. :+

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:03

soesita schreef:
Ik snap het niet helemaal, maar ik denk dat het voor mij niet klopt. Ik bied aan om Duits met jullie te oefenen (omdat ik dat vloeiend spreek). Eventueel ook Frans, maar daar ben ik maar "halfgevorderd" zeg maar.

Maar Hebreeuws, Oekraiens en Italiaans ben ik zelf nog een beginner.


Ik heb voor duits aangegeven dat jij je aan biedt om te oefenen!

Met de andere talen om te leren.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen uit je post, maar ik dacht dat je Duits aanbiedt en de rest nog wil leren. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:49

Hier ook bezig, een paar jaar gelede begonnen met duits vanuit het engels. Volgensmij kon het toen nog niet vanuit het nederlands. Toen maar een korte tijd gedaan, wel 137 kroontjes gehaald en ben nu sinds 3 weken weer begonnen. Weer met duits maar dan vanuit het nederlands maar mis wel wat dingen die er in vanuit het engels wel zijn zoals de verhaaltjes. En erg jammer dat je het niet kan overzetten.

germie

Berichten: 26103
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:00

HIer bezig met Spaans en soms overweeg ik te kijken waar ik met Duits sta (ik spreek voor zover ik weet vrijwel vloeiend Duits, versta alles, heb alleen heeeeel sporadisch dat ik een woord niet weet. Ik heb al cursussen in het Duits gegeven en geschreven voor een Duits tijdschrift.

En soms denk ik dat ik eens wil kijken waar ik sta met mijn Frans. Dat spreek ik absoluut niet vloeiend, maar genoeg om me verstaanbaar te maken indien nodig, al gaat het hakkelend. Lezen gaat veel beter.

Wat me nog tegenhoudt is of je makkelijk kunt switchen. Want dat moet wel het geval zijn. En dat ik mijn streak hou als ik een dag geen Duits of Frans doe en alleen maar Spaans ofzo.

Een 272 dagen streak hier nu.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:29

germie schreef:
Wat me nog tegenhoudt is of je makkelijk kunt switchen. Want dat moet wel het geval zijn. En dat ik mijn streak hou als ik een dag geen Duits of Frans doe en alleen maar Spaans ofzo.

Een 272 dagen streak hier nu.


Switchen tussen talen is makkelijk en je behoudt je streak als je meerdere talen doet, welke taal je oefent maakt niet uit voor je streak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:34

Heb je voordeel aan die aaneengesloten dagen?

Goner
Berichten: 298
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:48

Nee, maar je kan elke week voor 50 lingots een wager starten. Als je die dan 7 dagen volhoudt krijg je er 100 lingots voor terug. Ik vind die lingots persoonlijk wel handig om een streak freeze mee te kopen. Maar als je streak je niet zo veel boeit heb je er volgens mij vrij weinig aan.

Femke_Tweety

Berichten: 12030
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 23:55

Lingots zijn Gems denk ik? Of xp?

De gems zijn ook nodig om bijvoorbeeld je 'legendary level' examen mee te betalen.
Of de bonus levels.

Ik heb inmiddels wel een keer losse gems gekocht om vlot verder te kunnen.

(Abonnement of plus wil ik niet, maar een keer een losse uitgave vind ik niet zo'n probleem)

pluisje88

Berichten: 8118
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 00:11

Damn ik heb het vanaf zaterdag maar het is wel verslavend zeg! Ik moet steeds stoppen omdat m’n hartjes op zijn maar anders zou ik echt veel spelen denk ik

Femke_Tweety

Berichten: 12030
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 00:13

Dito :')

Wordt vanzelf minder, en dan gewoon een dagelijkse korte gewoonte

Ik ga nu ook idioot snel, besteed er nu veel tijd aan.

Overigens, hartjes kun je onbeperkt bijkrijgen door oefenen....

pluisje88

Berichten: 8118
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 00:15

Femke_Tweety schreef:
Dito :')

Wordt vanzelf minder, en dan gewoon een dagelijkse korte gewoonte

Ik ga nu ook idioot snel, besteed er nu veel tijd aan.

Overigens, hartjes kun je onbeperkt bijkrijgen door oefenen....


Ja weet ik maar met een fulltime baan en een paard heb ik niet oneindig tijd ;(

Goner
Berichten: 298
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 01:23

Femke_Tweety schreef:
Lingots zijn Gems denk ik? Of xp?


Gems (blauwe steentjes) zijn de mobiele munteenheid op duolingo, op je desktop zijn dit lingots (rode steentjes). Er zit overigens wel verschil tussen; ik heb veel meer gems dan lingots, maar wat dat verschil precies is.. :?

Fitzroy

Berichten: 25193
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:15

Femke, bedankt hè, voor dit topic :+
Ik ben ook weer helemaal verslaafd. En omdat ik nog zoveel gems heb, hoef ik ook niet te stoppen, ik koop gewoon hartjes bij.