Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 15:00

Hello :)
Zijn er bokkers die studeren of gestudeerd hebben aan de open universiteit, die hun ervaring willen delen?
Was het wat je ervan verwachtte? Welke knelpunten ben je tegen gekomen? Wat vind je van de universiteit? Komen zij hun beloften na? Hoe is het je bevallen?

Hoor het graag :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:03

Ik studeer aan de open universiteit. Voor mij is het wat ik verwachtte en ben geen knelpunten tegen gekomen behalve de prijzen. :+ Welke beloften doen ze? Ze voorzien je netjes van het nodige materiaal en organiseren tentamens. Veel meer beloven ze niet geloof ik?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 08:07

Oke dankje dat klinkt positief! :) Ik had al gelezen dat bijeenkomsten op zaterdag gepland worden, maar is het je wel eens gebeurd dat je doordeweeks tijdens kantoortijden iets moest gaan doen voor je studie?



Zijn er ook andere ervaringen? :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:14

Ik ben bijna klaar aan de Open Universiteit. Ik ben wel tevreden over de manier waarop ze de studie aanbieden. Wel regelmatig bijeenkomsten onder werktijd maar door Corona zijn die allemaal digitaal geweest.

Ik was alleen niet te spreken over het niveau van een docent. Ook is het jammer dat je op sommige opdrachten nagenoeg geen feedback krijgt omdat men niet wil dat de 'antwoorden' op internet belanden. Begrijpelijk, maar zo leer je er ook minder van. Tenslotte vond ik het niveau hier en daar een beetje aan de lage kant en voelde het af en toe alsof dat papiertje wel heel makkelijk gehaald kan worden.

Let wel, dit zijn mijn ervaringen met een enkele studie en dat kan voor een andere studie natuurlijk helemaal anders zijn.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 08:50

Ow bijeenkomsten onder werktijd? := dat lijkt me toch juist niet de bedoeling?

Lieser
Berichten: 1520
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:56

Gitana schreef:
Oke dankje dat klinkt positief! :) Ik had al gelezen dat bijeenkomsten op zaterdag gepland worden, maar is het je wel eens gebeurd dat je doordeweeks tijdens kantoortijden iets moest gaan doen voor je studie?



Zijn er ook andere ervaringen? :)

Ik heb bij 1 module inderdaad 4 keer op vrijdag werkcolleges gehad. Dat werd vantevoren duidelijk aangegeven, zodat ik op tijd verlof kon opnemen.
Verder waren de bijeenkomsten online 's avonds en/of live op zaterdag.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:11

Gitana schreef:
Ow bijeenkomsten onder werktijd? := dat lijkt me toch juist niet de bedoeling?


Bijeenkomsten stonden van tevoren al vast dus je had wel de tijd om iets te regelen met werk. Ook werden ze standaard opgenomen dus kon je ook op een later moment nog terugkijken en luisteren. Ik heb een vak gehad wat een maandelijkse bijeenkomst had van 14:00 - 21:00 en een vak waarbij we eens in de twee weken een bijeenkomst hadden van 15:00 - 20:00.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:21

Ik studeer aan de Open Universiteit, mij bevalt het goed.

Er zijn voor mijn studie weinig bijeenkomsten, en als ze er zijn is het meestal doordeweeks 's avonds. Af en toe is er ook overdag wel wat, maar meestal niet verplicht.

Je moet veel zelf doen, en dat kan een nadeel zijn. In de tentamens worden veel detailvragen gesteld, met alleen de grote lijnen kom je er vaak niet.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:12

Ook ik studeer aan de open universiteit. Voor mij werkt het heel fijn, het is goed te combineren met gezin en werk, de communicatie verloopt prima en het lesmateriaal is duidelijk en ontvang je tijdig.

Bijeenkomsten van bepaalde vakken kunnen ook overdag door de week zijn, maar hier kun je op selecteren. Dit geldt ook voor de tentamens, als je op een weekenddag tentamen wil doen moet je er wel op tijd bij zijn soms. Overigens zijn er ook thuistentamens mogelijk, beiden hebben voor en nadelen.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:34

Volgt een van jullie toevallig de (open)bachelor psychologie?
Ik heb daar wat vragen over, als iemand deze zou kunnen/willen beantwoorden dan graag! :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:38

Welke studie doen jullie? Ik wil daar een master doen volgend jaar. Ik wil cultuurwetenschappen gaan doen. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:57

Sjofel schreef:
Volgt een van jullie toevallig de (open)bachelor psychologie?
Ik heb daar wat vragen over, als iemand deze zou kunnen/willen beantwoorden dan graag! :)

Ik, maar heb nog geen bijeenkomsten gedaan.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:15

Ayasha schreef:
Sjofel schreef:
Volgt een van jullie toevallig de (open)bachelor psychologie?
Ik heb daar wat vragen over, als iemand deze zou kunnen/willen beantwoorden dan graag! :)

Ik, maar heb nog geen bijeenkomsten gedaan.


Weet je toevallig wel op welk moment deze plaats gaan vinden?

En word er veel stof aangeboden in het Engels?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:28

Sjofel schreef:
Ayasha schreef:

Ik, maar heb nog geen bijeenkomsten gedaan.


Weet je toevallig wel op welk moment deze plaats gaan vinden?

En word er veel stof aangeboden in het Engels?

Dat staat per vak met bijeenkomsten per kwartaal vermeld bij het vak. Dat wisselt nl per vak.
https://www.ou.nl/-/pb1112_psychologisc ... eksvoering
hier is een voorbeeld van een vak met bijeenkomsten. Even op "begeleiding" klikken en naar beneden scrollen. :)

Er zit wel engelse stof bij ja. Sociale psychologie was een engels tekstboek, inleiding in de gezondheidspsychologie volgens mij ook. Biologische grondslagen van cognitie was een engels tekstboek.

Engels vlot kunnen is niet overbodig in elk geval want volgens mij gebruiken ze voor nog vakken engelse boeken. Eventueel zijn er altijd nederlandse samenvattingen te kopen overigens.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:33

Super dankjewel!
(Had de ou een bericht gestuurd en die gaven aan dat je dat te weten komt als je je had ingeschreven :+ )

Engels opfrissen is dus niet overbodig.

Heb jij het idee dat die 28 uur studie per studiepunt reëel is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:37

Oef, daar heb ik echt geen ide van. Ik ben een hele slechte student. ( :=) dus ik kan dat echt niet in schatten. Als je facebook hebt zou je het wel eens kunnen vragen in de groep. Veel hangt ook af van het vak IMO. :) Cognitie bv heb ik veel meer uren in moeten steken dan gezondheidspsychologie. Terwijl ze in principe even veel studiepunten hebben.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:53

Ik ga is zoeken op Facebook!

Zal inderdaad ook wel schelen per vak ja. De hbo opleiding ging echt ver over de uren heen die ze voorspelt hadden (is nu ook aangepast obv student ervaringen). Ben nu bij voorbaat al bang het niet te kunnen halen omdat er gewoon niet meer uren in een dag zitten :')

Maar bedankt voor de antwoorden, we eer een stukje duidelijker! *\o/*

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:02

Sjofel schreef:
Volgt een van jullie toevallig de (open)bachelor psychologie?
Ik heb daar wat vragen over, als iemand deze zou kunnen/willen beantwoorden dan graag! :)


Ik doe ook psychologie, ben nu bijna 2 jaar bezig.

Hoeveel uur je voor een vak kwijt bent hangt oa af van je vooropleiding/voorkennis, hoe makkelijk je studeert, en of je gaat voor een voldoende of voor een hoog cijfer. Bij de meeste vakken zit ik ruim onder het aantal uren dat ervoor staat; bij vakken als gespreksvoering / psychologische gespreksvoering klopt het aantal uur wel ongeveer (daar zitten bijeenkomsten in, gesprekken opnemen, verslagen schrijven; en dat kost nou eenmaal tijd); bij de onderzoekspractica zie je hele grote verschillen in hoe snel mensen er doorheen gaan. (Ik ben nu met cross-sectioneel bezig en heb daar echt héél veel meer uren in zitten dan er voor het vak staat, en ben daarin niet de enige).

(Wetenschappelijk) Engels heb je zeker nodig. Een deel van de leerboeken is in het Engels, en hoe verder je in je studie komt hoe meer je ook moet doen met wetenschappelijke artikelen en die zijn vrijwel altijd Engelstalig. Alle opdrachten en presentaties gaan wel allemaal in het Nederlands.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 12:05

Wat fijn dat er zoveel reacties zijn! heeft iemand ook ervaring met de master environmental sciences in het specifiek? :)

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:50

Sjofel schreef:
Super dankjewel!
(Had de ou een bericht gestuurd en die gaven aan dat je dat te weten komt als je je had ingeschreven :+ )

Engels opfrissen is dus niet overbodig.

Heb jij het idee dat die 28 uur studie per studiepunt reëel is?


Daar is echt niets zinnigs over te zeggen. Dat verschilt per persoon. Ik zat gemiddeld op 13,5 uur per studiepunt, een vriendin van mij kon soms de 8 uur halen terwijl een andere studiegenoot er wel 40 uur over kon doen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:54

Ook ik doe psychologie. Een aantal vakken zijn idd in het engels. Qua uren blijf ik altijd ruim binnen de norm en haal over het algemeen een 7 of hoger (laagste cijfer 6.5, hoogste een 10).
Voor mijn gevoel is het zo dat als je Inleiding van de Psychologie goed leert je een hele fijne basis voor de rest hebt. Ik kan iig nu veel ophangen aan de kennis van dat vak.

Wel een tip... schrijf in per (aantal) vakken wat je zeker binnen een jaar kunt afronden. Ik sprak laatst een meisje die in de problemen kwam omdat ze bijna alles in 1 keer had ingeschreven en er geen rekening mee had gehouden dat je alles waar je voor inschrijft ook binnen een jaar moet afronden.

Het aantal vakken met bijeenkomsten is trouwens beperkt hoor. Heel veel gaat ook met (online) colleges die je kunt terugkijken.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:20

Ja ik! Eerste jaar er nu op zitten. Ik vind het heel goed bevallen, heel transparant allemaal, ik weet goed waar ik aan toe ben en wat ik moet halen om op schema te blijven.
Bij mij waren alle bijeenkomsten in de avonduren overigens.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:31

Hoe zit het met de diploma's, zijn die gewoon erkend en even waardevol als via een klassieke hogeschool of universiteit, of zit daar toch verschil in? Ik wil graag een bijkomende opleiding of master doen, maar wil dan wel zekerheid dat ik er in het werkveld baat bij ga hebben. Dus niet dat ik een papiertje haal waar ze dan later enkel eens hartelijk om lachen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:40

Volgens mij moet je het in belgie laten homologeren. Maar ben daar niet 100% zeker van.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:57

Varekaj schreef:
Hoe zit het met de diploma's, zijn die gewoon erkend en even waardevol als via een klassieke hogeschool of universiteit, of zit daar toch verschil in? Ik wil graag een bijkomende opleiding of master doen, maar wil dan wel zekerheid dat ik er in het werkveld baat bij ga hebben. Dus niet dat ik een papiertje haal waar ze dan later enkel eens hartelijk om lachen.

Dat zal afhangen van de visie van de werkgever en wat je verder voor ervaring en diploma's hebt.
Een thuisstudie wordt in de regel wel lager gewaardeerd dan een reguliere studie, omdat je minder leert van in je eentje studeren. Je mist de interactie met en feedback van anderen. Dat is van wezenlijk belang voor je ontwikkeling als professional. Het vinden van een stageplaats valt ook niet mee.
Wel toon je daarmee aan dat je veel zelfdiscipline hebt.