Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:13

Kun je ook een vorm van financiering krijgen via de OU/DUO?

Lieser
Berichten: 1519
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:20

Gitana schreef:
Wat fijn dat er zoveel reacties zijn! heeft iemand ook ervaring met de master environmental sciences in het specifiek? :)

Ik. Al ben ik nooit verder gekomen dan een aantal inhoudelijke vakken.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:48

Varekaj schreef:
Hoe zit het met de diploma's, zijn die gewoon erkend en even waardevol als via een klassieke hogeschool of universiteit, of zit daar toch verschil in? Ik wil graag een bijkomende opleiding of master doen, maar wil dan wel zekerheid dat ik er in het werkveld baat bij ga hebben. Dus niet dat ik een papiertje haal waar ze dan later enkel eens hartelijk om lachen.


Een OU diploma wordt hoog gewaardeerd in het bedrijfsleven. Het heeft absoluut niet dezelfde reputatie als thuisstudies van bijvoorbeeld de LOI.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:50

Tazzey schreef:
Varekaj schreef:
Hoe zit het met de diploma's, zijn die gewoon erkend en even waardevol als via een klassieke hogeschool of universiteit, of zit daar toch verschil in? Ik wil graag een bijkomende opleiding of master doen, maar wil dan wel zekerheid dat ik er in het werkveld baat bij ga hebben. Dus niet dat ik een papiertje haal waar ze dan later enkel eens hartelijk om lachen.


Een OU diploma wordt hoog gewaardeerd in het bedrijfsleven. Het heeft absoluut niet dezelfde reputatie als thuisstudies van bijvoorbeeld de LOI.

Varekaj is van België waar dit mogelijk nog iets anders ligt. :) Ik weet dat ik met een aantal hogeschool vakken vrijstelligen verkregen heb bij de OU.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:53

Dat kan in België inderdaad wellicht anders liggen. In Nederland is dat in ieder geval niet aan de orde. Het wordt gezien als een volwaardig academisch diploma en je wordt er zeker niet mee weggelachen.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:24

WenK schreef:
Wel een tip... schrijf in per (aantal) vakken wat je zeker binnen een jaar kunt afronden. Ik sprak laatst een meisje die in de problemen kwam omdat ze bijna alles in 1 keer had ingeschreven en er geen rekening mee had gehouden dat je alles waar je voor inschrijft ook binnen een jaar moet afronden.


En meteen een extra tip: er zijn vakken met een vast startmoment en variabele vakken. Als je voor 12 augustus variabele vakken bestelt heb je nog corona-korting en dat scheelt echt veel geld!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:28

Biks2 schreef:
Kun je ook een vorm van financiering krijgen via de OU/DUO?


Ik leen via het levenlanglerenkrediet, heb mijn studiefinanciering jaren geleden al opgebruikt.

Ik sprak vorige week een studiegenote die vertelde dat ze wel studiefinanciering krijgt via DUO. Hoe dat precies zit weet ik niet, zitten wel wat voorwaarden aan.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:36

Het is echt onmogelijk om voor een OU studie studiefinanciering via DUO te krijgen.


Afbeelding

Deze informatie komt rechtstreeks van de website van DUO.

Er waren in het verleden wel mogelijkheden om korting te krijgen bij de OU. Ik weet niet of die er nog zijn en hoe dat werkt. Ik heb altijd alles zelf betaald, omdat ik al twee masters had was dat wel wat duurder maar alsnog goed te doen.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:03

In dat opzicht vind ik het echt ontzettend balen dat je niets meer kunt aftrekken bij de belastingaangifte. Voor het STAP budget komen we niet in aanmerking |o

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:49

Ja, dat STAP budget is echt niet fijn. Ik vond het ook fijn om jaarlijks gewoon mijn studiekosten te kunnen aftrekken. Die €1000 zet niet bepaald zoden aan de dijk.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 10:36

Tazzey schreef:
Het is echt onmogelijk om voor een OU studie studiefinanciering via DUO te krijgen.


[ [url=m/32nQCh.png]Afbeelding[/url] ]

Deze informatie komt rechtstreeks van de website van DUO.

Er waren in het verleden wel mogelijkheden om korting te krijgen bij de OU. Ik weet niet of die er nog zijn en hoe dat werkt. Ik heb altijd alles zelf betaald, omdat ik al twee masters had was dat wel wat duurder maar alsnog goed te doen.


Deze informatie klopt niet helemaal. In principe heb je gelijk, maar het levenlanglerenkrediet is er WEL voor mensen die een deeltijd opleiding volgen. Je zou dan het bedrag dat je betaald aan collegegeld kunnen lenen van DUO. voorwaarde is dat je onder de 56 jaar oud bent.

https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet/

Afbeelding

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:54

Dat klopt maar het LLL krediet is geen studiefinanciering.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 11:04

Nee precies dat is gewoon een lening (maar dat is mijn gehele stufi dus persoonlijk was ik dat al gewend :+ )

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:22

Citaat:
Bijeenkomsten van bepaalde vakken kunnen ook overdag door de week zijn, maar hier kun je op selecteren. Dit geldt ook voor de tentamens, als je op een weekenddag tentamen wil doen moet je er wel op tijd bij zijn soms. Overigens zijn er ook thuistentamens mogelijk, beiden hebben voor en nadelen.


Ik studeer ook aan de OU, of tenminste, ik volg zo nu en dan cursussen, ze zijn namelijk niet goedkoop.
Maar over het algemeen ben ik wel tevreden over de lesstof.

Betreft bovenstaande quote, dat is helemaal studie en vak afhankelijk. Ik volg voornamelijk cursussen van milieuwetenschappen, en deze hebben tot nu toe allemaal vaste momenten, lessen of tentamens zijn dus niet zelf in te plannen, maar hebben 3x per jaar een vaste dag en tijd, als je daar geen gebruik van maakt verloopt je kans (ofwel word je tentamen gezien als onvoldoende). Deze momenten zijn bij mij altijd door de weeks, soms overdag, soms 's avonds.
Ik volg momenteel ook een cursus sociale psychologie en hiervoor kan ik het tentamen dan wel weer zelf inplannen. Kans dat je hier en daar wat vrij moet regelen van werk is dus wel reeel.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:49

Het is stil hier :O
Hoe gaat het met iedereen?

Ik heb een half jaar studievertraging (of ja vertraging is het natuurlijk niet met losse cursussen, maar mijn planning ligt flink overhoop) opgelopen door een ongeluk, maar inmiddels ben ik op de helft van m'n verkorte bachelor :):) Ben met een studiegenoot al aan het spreken over afstuderen, komt ineens dichtbij!

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:16

Oh ja dit topic bestaat ook nog!
Welke studie doe jij Renee1991? Ook psychologie? Kon het uit je vorige posts niet helemaal halen. Maar wat goed dat je op de helft bent! Dat klinkt heel fijn :)) . Een ongeluk is wel minder fijn trouwens, hoop dat het meevalt voor je..

Ik had dit topic initieel geopend om te lezen over ervaringen met de OU, omdat ik een master environmental sciences wilde doen. Echter heeft mijn hart voor mij gekozen en heb ik mij begin november ingeschreven voor de bachelor psychologie :o een vriend van me is daar op hetzelfde moment begonnen met rechtsgeleerdheid, super leuk dus.

Ik had al een kleine achtergrond in psychologie en ik heb me op een ongelukkig moment aangemeld, dus ik ben eerst begonnen met de module sociale psychologie. Het is wel echt plannen naast een fulltime baan haha :')

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:45

Hier nog altijd druk aan de studie... Inmiddels een mooi hoopje cursussen afgerond, we zijn goed op weg zeg maar. Het ene vak vind ik wel leuker dan het andere, maar dat hoort erbij.

Wat leuk dat je toch ook voor Psychologie gaat Gitana, genoeg keuzes voor vakken met variabel startmoment hoor, ik volg ook niet alles precies op volgorde.

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:06

Ha ja, ik doe nu inderdaad de verkorte bachelor psychologie :j Als ik die af heb ga ik nog een tweejarige master klinische psychologie volgen. En dan staat vanuit mijn werkgever de GZ-opleiding op me te wachten :') Dus ik heb nog even te gaan :+

Ongeluk was poedersuiker en heb ik veel klachten van gehad, maar inmiddels gaat het steeds beter.

Heel tof dat jij het ook gaat doen :j Veel succes Gitana!

Bij jou gaat het ook lekker dus WenK?

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:43

Ik gooi dit topic even omhoog omdat hier daadwerkelijk mensen in zaten die de psychologie opleiding deden.

Hoe lang doe je er gemiddeld over naast een fulltime baan? Is dat kwa studie-uren goed haalbaar?

Zijn jullie inmiddels afgestudeerd of nog bezig? :)

Bedankt!

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:01

Hoi!

Ik ben nog bezig met de bachelor :D

Je gaat in overleg met je studie adviseur om te kijken hoeveel uur het haalbaar is om te studeren per week. Aan de hand daar van kan je een grove schatting doen hoelang je over de studie gaat doen. Je past de studie zwaarte dus aan aan je eigen omstandigheden.

Het ene vak kost minder tijd dan het andere vak. En er zijn vakken waar je wel een beetje mee moet komen op het studie tempo ivm verplichte bijeenkomsten maar dat zijn heel weinig vakken.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:14

Als mijn thesis af is dan heb ik de bachelor binnen.

Het standaardrooster (deeltijd) van de OU gaat uit van 30 studiepunten per jaar. Afhankelijk van evt vrijstellingen kun je dan berekenen hoe lang je er op dat tempo ongeveer over doet. Maar sneller of langzamer kan zeker ook!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen met studeren aan de open universiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:04

Ook ik doe nu de bachelor. Voor mij is ongeveer 2 vakken per kwartiel haalbaar bij zo'n 10 uur per week studeren. De onderzoekspractica kosten mij iets meer tijd dan de "leervakken".

Je kunt gewoon eens beginnen met 1 vak en dan als je deze (bijna) klaar hebt een volgende aanvragen. Dan heb je een beeld voor jezelf.