Opleiding paarden gedragstherapeut

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:56

Altijd heb ik paarden met een “gedragsprobleem” super interessant gevonden, en nu na jaren besloten eindelijk de carriereswitch te maken :)

Nu zijn er 3 opleidingen die mij aanspreken, de tinley academie, equine en 2moons.
En ben ik benieuwd of er Bokkers zijn met ervaring van 1 (of meer) van deze opleidingen en wat mij meer kunnen vertellen of ze deze opleiding gecombineerd hebben met werk, puur alleen de opleiding hebben gedaan etc.

Alle info is welkom, eventuele andere opleidingen ook, ik kon geen recent topic vinden over dit onderwerp.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:30

Wat gaaf! Ik heb ze zelf niet gevolgd. Ik heb wel met een trainer opgeleid door equine gewerkt. Ik persoonlijk vind het geen aanrader. De opleiding leert een trainer om een paard braaf te maken door desensibiliseren. Ze leren hem om braaf te blijven en niet meer te reageren op prikkels. In principe heel handig alleen het houdt dus geen enkel rekening mee met wat een paard er zelf van vindt: resultaat bij “opvoedproblemen” is goed. Resultaat bij angst is niet goed.

Puntje bij paaltje: mijn paard heeft een trailer probleem. Ik dacht dat het een laadprobleem was. Trainer erbij (een jaar lang wekelijks of om de week). Paard loopt braaf de trailer op. 1x rijden: paard wil de trailer niet meer in. Weer trainen enz. Het is een cirkel waar je niet meer uitkomt zolang je je blijft focussen op het gedrag ipv wat het paard ervan vindt (angst) wordt het niet opgelost.

Uiteindelijke resultaat: 5 jaar verder, hoop geld verder, probleem niet opgelost paard heeft nog steeds een trailer probleem: wat heeft het opgeleverd: paard is braaf en fijn in de hand, goed opgevoed, kan goed met nieuwe en spannende dingen overweg gemiddeld genomen. Ik heb zelf heel veel geleerd in wat ik wel of niet goed vind. Dus ja het was waardevol en leerzaam, maar ik zou deze opleiding nooit gaan volgen. Zijn lichting was toen het nog van Annemarie was. De resultaten van de huidige leerlingen vind ik beduidend slechter helaas. De opleiding is na zijn diplomering veranderd en niet ten goede. Hij communiceert inmiddels ook niet meer dat hij een equine trainer is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70630
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:37

Ik verplaats dit topic naar School, studie en werk.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:38

Equine raad ik af om dezelfde redenen als Pluisje zegt.
Mijn vorige paard had na een vervelende situatie ook een laadprobleem. Het is nooit echt opgelost door ( mensen van ) Equine.

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:31

Hier geen fan van Equine
We hadden zo'n lesdag van Equine met 3 paarden 2 trailerlaad problemen 1 trekker probleem.
Na de les dag kwamen de 2 trailer paarden niet meer in de buurt
En was de 3de nog banger voor de trekker dan toen we begonnen.
Ook zouden we lesplan krijgen hoe we zouden kunnen oefen. Na 3 keer mailen hebben we het opgegeven, voor mij dus nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:37

@pluisje88, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Hier heb ik zeker wat aan!

Wat ik belangrijk vind met deze opleiding is werken vanuit angst/gevoel/emoties van een paard en om dat zeker niet te negeren, denk dat equine dan inderdaad niet bij mij zou passen als ik jou ervaring lees.

Wel jammer dat het probleem nog steeds niet opgelost is, heb je wel eens bij een ander geprobeerd?
Ik heb zelf een aantal lessen van iemand gehad die de opleiding bij 2moons heeft gedaan en was daar heel erg tevreden mee.
Zij kwam toen voor een probleem met buitenrijden, begonnen met grondwerk, en daardoor uiteindelijk ook zelf mijn trailerprobleem kunnen oplossen, zonder dat ik daar training van haar heb gehad.

@ineke2, dank voor je reactie! Wel balen dat ook jou probleem nooit is opgelost :(
Kan mij voorstellen dat het heel frustrerend is.

@maj0, ow wow, dat klinkt niet goed!
En gefeliciteerd met je verjaardag :D Y)(^)

Wel fijn voor mij deze reacties, ik ben een behoorlijk gevoelsmens en mijn gevoel ging het minst uit naar equine opleiding, al weet ik niet waarom, maar word nu dus wel bevestigd dus waarom.

Ik ben wel benieuwd of er ook nog ervaringen met 2moons en tinley zijn.
Tinley hoor ik dat het vrij veel theorie is maar weinig praktijk (geen idee of dat ook echt zo is), 2moons hoor ik veel positieve dingen over, is wel een stuk duurder, maar kan wel weer gebruik gemaakt worden van het stap budget, wat ook zeer interessant is.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:16

Bij Tinley heb je het eerste jaar inderdaad theorie, maar ga je in het tweede deel/jaar meer in de praktijk aan de slag geloof ik. Ik vind het echt een van de betere opleidingen juist door de (wetenschappelijk onderbouwde) theorie en het echt dieper ingaan op het waarom een paard iets doet, hoe dat werkt, etc. Dat maakt het probleem oplossender verder dan alleen symptomen bestrijden.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:17

Hier geen fan van 2moons. Paard had longeer problemen en ze had echt geen flauw idee wat ze ermee aan moest. Nu met een klassieke dressuur instructrice binnen een paar lessen opgelost.

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:25

Heb je ook aan de Emiel Voest Freestyle Academy gedacht?

De combinatie welzijnsadviseur en niveau 1 instructeur leren je al veel over waarom een paard doet zoals hij doet en daarna kun je doorstromen naar probleempaarden, trailerladen etc.

Ik vind het een opleiding met een sterke basis, veel uitleg over het hoe en waarom.

Ik heb best wat ervaring met ' probleempaarden' ( bestaan die :') ) ? En heb er echt heel veel geleerd. Ik vind de combinatie praktijk en theorie in alle opleidingen heel erg fijn.

Omdat ik twijfelde of de opleiding wat voor mij was( want draversmens, dus rare achtergrond :+ ) eerst een gesprek gehad met Chaja en een half uurtje meegekeken bij een les. Het feit dat dat kon, vond ik al een professioneel idee.

Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PB!

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:27

Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling :)

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:31

ruitje schreef:
Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling :)

Mijn ervaring is gebaseerd op zowel leerlingen als Annemarie zelf, want die is er ook mee bezig geweest.

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:36

Ai :+

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:42

Laat ik de vraag eens andersom stellen: wat heb JIJ te bieden aan een paard?
Hoeveel paarden heb jij al van kleine probleempjes af geholpen, opgeleid en gevormd tot betrouwbare, werkbare paarden?

Leuk hoor, zo'n opleiding; is ook echt wel nuttig bij een goede club maar het gaat er uiteindelijk om wat JIJ te bieden hebt! Zo'n opleiding kan het voorzien van extra tools en kennis, maar de basis begint echt bij jezelf. Als jij niks mee brengt, brengt zo'n opleiding het je ook niet. Dan wordt je in het beste geval een aardige volger van een methode. Leuk kunstje geleerd maar in no-time zul je paarden voor je krijgen die door jouw kunstje heen prikken en jou gaan vertellen wat jij gaat doen, in plaats van andersom.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:47

ruitje schreef:
Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling :)

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt, ruitje.
Een opleiding kan nog zo goed in elkaar steken en goed zijn; als degene die de opleiding heeft gedaan totaal het gevoel mist, maar vervolgens wel mensen gaat ‘helpen’ onder de noemer van die opleiding, krijgt de opleiding de naam niet goed te zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is bij het kiezen van een opleiding, dat de methode die gebruikt wordt je aanspreekt en bij je past. Anders zal een methode nooit ‘eigen’ worden.

Sherivey
Berichten: 8678
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:50

Ik heb ervaring met de opleiding van equine.

Maar qua trainers heb ik goede ervaringen met zowel iemand van Equine of 2moons ;)

Wat betreft Equine, wij hebben 2,5 jaar geleden een toen 7-jarige Arabier gekocht. Was niet ingereden en raakte volledig in paniek van de dubbele lijnen. Kon ook niet per trailer vervoerd worden.
Loopt inmiddels onder het zadel, aan de dubbele lijnen en is een aantal keer met de trailer weg geweest.

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:59

Akires1 schreef:
ruitje schreef:
Overigens is het voor alle opleidingen wel lastig als leerlingen het niet goed uitdragen. Of je een goede instructeur bent stopt natuurlijk niet als je daar de deur uit loopt. Ik vind het wel moeilijk om een hele opleiding te beoordelen op basis van 1 ervaring met een leerling :)

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt, ruitje.
Een opleiding kan nog zo goed in elkaar steken en goed zijn; als degene die de opleiding heeft gedaan totaal het gevoel mist, maar vervolgens wel mensen gaat ‘helpen’ onder de noemer van die opleiding, krijgt de opleiding de naam niet goed te zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is bij het kiezen van een opleiding, dat de methode die gebruikt wordt je aanspreekt en bij je past. Anders zal een methode nooit ‘eigen’ worden.

Ehm, er is maar één methode: het paard.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:01

Hier geen fan van 2moons. Toen mijn paard nog op de opfok stond kwamen ze daar (laatste jaar leerlingen onder leiding van Petra en een topinstructeur) een aantal dagen per jaar om samen met de eigenaar te werken aan de basis zoals meelopen, voetjes geven en later ook trailerladen. De basis ging bij ons nog best prima en daarom ben ik er ook mee doorgegaan om het trailerladen te leren. Daar werd het mij echt heel duidelijk dat er niet afgeweken werd van het boekje en er geen ruimte was om te kijken en te luisteren naar het paard zelf. Zo stond die van mij na flink opgevoerde druk wel in de trailer, maar was hij mentaal compleet afgesloten en is hij in paniek de klep weer afgevlogen. Daarna is er nog geprobeerd om hem de trailer in te krijgen, maar dat is niet gelukt en ik heb daarna de training gestopt, vooral ook vanwege de frustratie die Petra op mijn paard aan het uiten was. Nog steeds spijt van dat ik niet eerder zelf de training gestopt hebt.
Wat mij betreft is 2moons prima als je paard reageert volgens hun methode, doet deze dat niet dat weten ze ook niet wat ze er mee moeten en komt er frustratie naar boven. Er word veel gewerkt met druk en desensibiliseren.

Ik denk dat je voor jezelf goed moet kijken welke methode bij jou past en daar je opleiding op moet kiezen.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:36

ruitje schreef:
Heb je ook aan de Emiel Voest Freestyle Academy gedacht?

De combinatie welzijnsadviseur en niveau 1 instructeur leren je al veel over waarom een paard doet zoals hij doet en daarna kun je doorstromen naar probleempaarden, trailerladen etc.

Ik vind het een opleiding met een sterke basis, veel uitleg over het hoe en waarom.

Ik heb best wat ervaring met ' probleempaarden' ( bestaan die :') ) ? En heb er echt heel veel geleerd. Ik vind de combinatie praktijk en theorie in alle opleidingen heel erg fijn.

Omdat ik twijfelde of de opleiding wat voor mij was( want draversmens, dus rare achtergrond :+ ) eerst een gesprek gehad met Chaja en een half uurtje meegekeken bij een les. Het feit dat dat kon, vond ik al een professioneel idee.

Mocht je vragen hebben, stuur gerust een PB!


Ik vind dat ze bij Voest meer trainingsmethodes aanleren. Niet perse met gedragsproblemen werken.

Ik heb ook ervaring met de mensen van Equine, en ik vind ze wel goed. Wel zie je duidelijk verschil tussen de manier van aanpakken. Je knt wel zo'n opleiding gaan doen, maar het vergt ook een stukje eigen kennis, talent, inzicht en timing om een goede trainer te worden. Er zijn ook hheel veel trainers, wat heb jij toe te voegen? Als je alles wil leren in de opleiding denk ik niet dat het voor jou geschikt is. Je moet er een beetje aanleg voor hebben, al van nature wat werken met jonge en of moeilijke paarden.

Edit: En houd rekening met wat de opleiding kost en wat je in de eerste jaren kan verdienen. Dan moet je echt goed zijn en fulltime aan de slag kunnen als je klaar bent.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:13

Kayleigh__ schreef:
Hier geen fan van 2moons. Toen mijn paard nog op de opfok stond kwamen ze daar (laatste jaar leerlingen onder leiding van Petra en een topinstructeur) een aantal dagen per jaar om samen met de eigenaar te werken aan de basis zoals meelopen, voetjes geven en later ook trailerladen. De basis ging bij ons nog best prima en daarom ben ik er ook mee doorgegaan om het trailerladen te leren. Daar werd het mij echt heel duidelijk dat er niet afgeweken werd van het boekje en er geen ruimte was om te kijken en te luisteren naar het paard zelf. Zo stond die van mij na flink opgevoerde druk wel in de trailer, maar was hij mentaal compleet afgesloten en is hij in paniek de klep weer afgevlogen. Daarna is er nog geprobeerd om hem de trailer in te krijgen, maar dat is niet gelukt en ik heb daarna de training gestopt, vooral ook vanwege de frustratie die Petra op mijn paard aan het uiten was. Nog steeds spijt van dat ik niet eerder zelf de training gestopt hebt.
Wat mij betreft is 2moons prima als je paard reageert volgens deze methode, doet deze dat niet dat weten ze ook niet wat ze er mee moeten en komt er frustratie naar boven. Er word veel gewerkt met druk en desensibiliseren.

Ik denk dat je voor jezelf goed moet kijken welke methode bij jou past en daar je opleiding op moet kiezen.

Ik heb juist een top ervaring met 2Moons. Na 6 professionals volgens diverse methodes ging hij er nog steeds niet fijn op. Na 3 dagen met Petra en studenten is het probleem opgelost.
De mijne gaat compleet over de zeik van Parelli. Anderen zweren erbij.
Een goede gedragstherapeut kan loskomen van de methode en inderdaad kijken naar het paard.

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:54

dus eigenlijk moet je meerdere dingen kunnen en je niet blind focussen op 1 manier. Zodat je kunt kijken wat bij welk paard past

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:03

Weet niet of je je stap-budget wil gebruiken maar Tinley doet daar niet aan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:57

Wederom bedankt voor alle reacties :)

@ruitje, Emiel voest had ik nog niet op mijn lijstje gezet, ga ik zeker meenemen in mijn opties om te onderzoeken, dank je.
Ik heb veel topics van jou ook gevolgd en ook erg prettig om jou ervaringen te lezen.

@ikke, ik heb wel ervaring met jonge en ‘probleem’ paarden in lichte mate.
Ik weet wat ik te bieden zou kunnen hebben en wat ik wil, alleen ben ik een tikkeltje onzeker, daarom dat ik de opleiding wil gaan doen.
Meer informatie binnen krijgen, waardoor ik zekerder word. Vaak heb ik in mijn hoofd zitten waar het probleem ligt en hoe aan te pakken maar door mijn onzekerheid uit ik het meestal niet, dus dat is zeker een punt om aan te werken.
Dit is overigens alleen bij ‘probleem’ paarden van anderen, die onzekerheid. Komt omdat ik behoorlijk perfectionistisch ben, en wil ik naar anderen (en mijzelf) niet falen als ik het fout heb.

@kayleigh, klopt! Vandaar mijn vraag hier naar ervaringen van anderen, alle informatie is welkom, en op basis daarvan wil ik mijn keuze maken.
Ik vind dat nu nog vrij lastig aangezien je op websites wel informatie kunt inzien over de opleiding en de kosten etc maar niet precies of ze vaste methodes gebruiken, of er ruimte is voor eigen aanpak, of het paard gericht is of vast op bepaalde methodes en noem maar op.

@earth, absoluut mee eens! Daarom dat ik dit sowieso allemaal eerst goed wil uitzoeken, ook inderdaad het gedeelte of het rendabel is qua kosten.
Komende week draai ik een dag mee met iemand die paardengedragstherapeute is, en mag ik haar ook van alles vragen over financiële gedeeltes, hoe haar aanpak is geweest etc, heel erg prettig!
Dat is mijn eerste stap, op basis daarvan wil ik uitzoeken of ik nog steeds zo enthousiast ben en dan verdere stappen nemen.

@maj0, klopt. Wil mij ook zeer zeker niet focussen op 1 manier maar meer per paard persoonlijk, welke manier dat ook is, maakt het er niet makkelijker op aangezien ik nu in reacties lees dat er toch best vaak vastgehouden word aan 1 methode.

@albert, klopt! Het is ook niet dat ik perse alleen een opleiding wil doen met stap budget (wie weet kom ik niet eens in aanmerking, kans is groot), maar als dat wel zo is is dat uiteraard mooi meegenomen, wees eerlijk :D

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:10

Hier ook fan van 2moons.

Heb kunnen kijken hoe de lessen gegeven worden, en dat vond ik heel fijn.

Ik ken ook meerdere mensen die daar hun opleiding hebben gedaan en dat zijn fantastische trainers geworden.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:30

ikke schreef:
Laat ik de vraag eens andersom stellen: wat heb JIJ te bieden aan een paard?
Hoeveel paarden heb jij al van kleine probleempjes af geholpen, opgeleid en gevormd tot betrouwbare, werkbare paarden?

Leuk hoor, zo'n opleiding; is ook echt wel nuttig bij een goede club maar het gaat er uiteindelijk om wat JIJ te bieden hebt! Zo'n opleiding kan het voorzien van extra tools en kennis, maar de basis begint echt bij jezelf. Als jij niks mee brengt, brengt zo'n opleiding het je ook niet. Dan wordt je in het beste geval een aardige volger van een methode. Leuk kunstje geleerd maar in no-time zul je paarden voor je krijgen die door jouw kunstje heen prikken en jou gaan vertellen wat jij gaat doen, in plaats van andersom.


Hier ben ik het mee eens, ik denk dat praktijk ervaring en het werken met honderden paarden het allerbelangrijkste is. Belangrijker dan een opleiding, dat is leuk en goed voor de theoretische kennis maar juist bij paarden is het gevoel aan het aanvoelen van de situatie zo belangrijk en van daar uit anticiperen. Ook behoorlijke rijtechnische en trainingstechnische kennis is gewenst en dat leer je toch meer door te doen en te werken met mensen die je inspiren en zaken kunnen leren.

Ik zou als ik jou was dus eerst gaan werken met de paarden, het mooiste is bij iemand die inspireert. (stage lopen bij Voest of Featherlight oid, wat jou aanspreekt) Praktijk ervaring op doen en daarna pas een opleiding. Dan weet je ook veel beter wat bij je past.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opleiding paarden gedragstherapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:18

Naast dat je na een stageperiode beter weet wat je wilt / bij je past ( echt een heel goede tip ) kun je ook betere / kritische vragen stellen, want je hebt al dingen gezien / meegemaakt.