Sparen voor vervroegd pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:20

@herr_balou

Volgens mij kunnen we onbeperkt aflossen. We wonen hier nu twee jaar en hebben in één jaar tijd twee keer een groot deel kunnen aflossen door de overwaarde uit onze vorige woningen. Ik spaar nu het liefst zo goed mogelijk om eventueel nog een paar goede verbeteringen aan het huis te kunnen doen zoals bijv. kunststof kozijnen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:23

Suzanne F. schreef:
Ik spaar voor mijn pensioen door mijn huis af te lossen. Dan zou ik het goed moeten kunnen redden.
Ik mag inderdaad elk jaar 10 procent aflossen boetevrij.



Als in dat je het dan verkoopt en gaat huren of?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:31

Ik lees mee! Heb geen plannen om bijvoorbeeld eerder te stoppen met werken, maar kan me wel voorstellen om te zijner tijd een stuk minder te gaan werken; bijvoorbeeld 3 dagen. Maar het is sowieso fijn zo min mogelijk van een baan afhankelijk te zijn. Volgens mij is rond mijn 65e mijn hypotheek afgelost, maar ik verwacht die wel versneld te kunnen aflossen (uitgaande van een stijgend salaris en een hypotheekrente die nog 15 jaar vaststaat).

Ik kan onbeperkt extra aflossen als de rente op het moment van aflossing hoger is dan de rente die ik betaal (2,36%).

Ik wil me ook verdiepen in beleggen, lijkt me leuk.

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:33

moonsparkle schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik spaar voor mijn pensioen door mijn huis af te lossen. Dan zou ik het goed moeten kunnen redden.
Ik mag inderdaad elk jaar 10 procent aflossen boetevrij.



Als in dat je het dan verkoopt en gaat huren of?


Nee dat mijn woonlasten dan heel laag zijn. Dan moet ik het makkelijk redden met mijn AOW’tje en een klein pensioentje. Ik doe dus niet extra aan pensioensparen. Wel spaar ik al mijn bovenwettelijke vakantiedagen op om eerder met pensioen te kunnen maar dan praat je over maanden/hooguit een jaar.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:37

Wat goed dat je hier over nadenkt!

Google eens de fire-beweging, daar kan je een hoop inspiratie uit halen vermoed ik.

Wij zijn van plan rond ons 50e te stoppen met werken. We beleggen iedere maand in ETF's, lossen onze hypotheek versneld af en proberen onze maandelijkse vaste lasten laag te houden. Dus geen onnodige abonnementen en verzekeringen enz.

We vinden nu leven belangrijk, maar houden ook rekening met de toekomst. Enkel sparen vinden we zonde, je geld wordt tenslotte steeds minder waard door inflatie.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:54

@suzanne
Volgens mij gaan bovenwettelijke vakantiedagen ook maar 5 jaar mee? Misschien verschilt het per cao maar dat is wat ik erover kon vinden. Dan zou het om een maand of wellicht maanden gaan

Of heb je het over plb uren?

Suzanne F.

Berichten: 49263
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:30

moonsparkle schreef:
@suzanne
Volgens mij gaan bovenwettelijke vakantiedagen ook maar 5 jaar mee? Misschien verschilt het per cao maar dat is wat ik erover kon vinden. Dan zou het om een maand of wellicht maanden gaan

Of heb je het over plb uren?


Hm dat zou ik na moeten kijken. Bij ons verlopen de bovenwettelijke vakantiedagen niet voor zover ik weet. Maar dat vraag ik na. Ik dacht dat je deze voor werk-privébalans mocht opsparen.
Edit: even nagekeken en dat is inzetbaarheidsbudget wat je onbeperkt mag opsparen. De bovenwettelijke vakantiedagen staat inderdaad 5 jaar bij. Dat betekent dat ze dit jaar bij mij dan uitbetaald moeten worden. Ik zal het eens navragen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:57

Hier een bijna 60-jarige die altijd extra heeft ingelegd binnen het pensioenstelsel waar ik het grootste gedeelte van mijn werkende bestaan aangesloten zat (ABP). Nu kun je bij het ABP flexibel instappen, al vanaf je 60e, dus ik 'mag' straks, mocht ik willen.
Ooit, toen ik 30 was, heb ik me laten adviseren omdat ik graag uiterlijk tot ... mijn 60e zou willen werken. Dat leek me wel genoeg. Ik ben toen begonnen met extra sparen. Had ook nog wat staan aan aandelen, die heb ik er ook in gedaan. Nu is mijn pre-pensioen zodanig dat ik ongeveer 85% uitgekeerd zou krijgen van wat ik nu zo ongeveer verdien (kan niet helemaal vergelijken want werk nu als ZZP'er).
Dus mijn plan is gelukt, als ik 60 ben kan ik stoppen met werken en genieten van pre pensioen.
Dankzij een aardig gevulde spaarpot kan ik nu ook al wel stoppen maar ik heb nog een aantal leuke projecten dus ik vind het nu wel prima.

Dat gaat overigens, logisch, wel ten koste van de hoogte van mijn totale pensioen (AOW plus pensioen) vanaf mijn 68e. Maar je kunt het zo inregelen dat je voor je AOW een gelijk bedrag ontvangt als na je AOW (dan AOW + pensioen).

Dus : super dat je er nu aan denkt en laat je goed adviseren.

Daarnaast is mijn woning vrijwel hypotheekvrij en heb ik verder geen schulden of zoiets. Daarom kan ik ook prima stoppen, eventueel mijn huis verkopen en iets kopen wat helemaal hypotheekvrij kan of iets verhuren of wat dan ook. Vrij zijn met je onroerend goed is letterlijk goud waard.

De 15% die zit tussen mijn huidige inkomen zo ongeveer en wat ik uitgekeerd zou krijgen maakt mij niet zoveel uit. Ik denk dat ik mijn auto weg kan doen en dat ik met bijv kleding en dingen die persé moeten als je nu eenmaal werkt kan minderen waardoor die 15% wel wordt opgevangen. Daarnaast heb ik geen kinderen meer die financieel van me afhankelijk zijn, dat scheelt ook :+

Dus redelijk zorgeloos financieel gezien straks op mijn 60e en daar ben ik erg blij mee en dankbaar voor.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:57

VanHuisUit, wat heerlijk voor je, goed geregeld zeg.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:18

goed topic!! Ik zou ook graag wat extra gaan doen om mijn pensioen goed te regelen. Alleen vind ik de materie erg lastig.
ik ben nu 50, heb tot ongeveer 7 jaar geleden altijd parttime in loondienst gewerkt, maar ben toen gestopt om mee te gaan werken in het bedrijf van mijn man. Meewerkend gezinslid noemt dat. Mijn pensioenopbouw, wat al niet veel was want parttime, is toen dus gestopt. Als de berekening doe op mijnpensioen.nl vind ik het toch wel spannend, het is heel weinig wat ik heb opgebouwd.
Ik heb nu wel een beleggingsrekening bij Robeco waar wat geld op staat, maar daar durf ik nauwelijks op te kijken, want ik heb steeds meer verlies. Ik word daar toch wel wat zenuwachtig van.

omdat ik nu ook geen inkomen heb wordt sparen ook vrij lastig. Dus ja, ik weet het niet.
ik lees hier graag even mee.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:24

Ik heb wat gelezen over beleggen maar ik vind het toch ook spannend. Ik dacht anders om te kijken naar een deposito rekening en extra aflossen op de hypotheek (hoewel we nog wel een keer willen verhuizen maar alsnog helpt het al aflossen daar natuurlijk ook bij). Maar de rente voor deposito is niet veel en je moet het lang vast laten staan bij abn bijvoorbeeld 2% als je een bedrag 10 jaar vastzet. Ik vind het maar lastig om knopen door te hakken :')

Ik deins toch iedere keer terug als ik lees over beleggen omdat ik toch bang ben het geld te verliezen ipv meer te krijgen. Al gaat het om geld wat ik kan missen, is het juist de bedoeling om meer te kunnen krijgen:o

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:28

juval schreef:
goed topic!! Ik zou ook graag wat extra gaan doen om mijn pensioen goed te regelen. Alleen vind ik de materie erg lastig.
ik ben nu 50, heb tot ongeveer 7 jaar geleden altijd parttime in loondienst gewerkt, maar ben toen gestopt om mee te gaan werken in het bedrijf van mijn man. Meewerkend gezinslid noemt dat. Mijn pensioenopbouw, wat al niet veel was want parttime, is toen dus gestopt. Als de berekening doe op mijnpensioen.nl vind ik het toch wel spannend, het is heel weinig wat ik heb opgebouwd.
Ik heb nu wel een beleggingsrekening bij Robeco waar wat geld op staat, maar daar durf ik nauwelijks op te kijken, want ik heb steeds meer verlies. Ik word daar toch wel wat zenuwachtig van.

omdat ik nu ook geen inkomen heb wordt sparen ook vrij lastig. Dus ja, ik weet het niet.
ik lees hier graag even mee.


Is het mogelijk om weer te gaan werken? Iets opbouwen zonder inkomen lijkt me een ingewikkeld vraagstuk.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:52

Citaat:
VanHuisUit, wat heerlijk voor je, goed geregeld zeg.

Dank je. Is ook niet vanzelf gegaan want je huis vrijwel vrij is ook wel een dingetje zeg maar, dat moet je wel bij elkaar werken / sparen etc.

@juval ik vind jouw situatie best wel gevaarlijk. Stel dat je een relatiebreuk krijgt zit je wel behoorlijk klem. Of stel dat het bedrijf eindigt waar je samen met je relatie werkt. Of je relatie verongelukt of overlijdt... Ik weet dat het zaken zijn waar je liever niet aan denkt maar je weet nooit wat er positief of negatief op je pad komt. Toen ik een aantal jaar terug ging scheiden had ik in het huis waar we toen woonden een B&B. Gelukkig werkte ik altijd nog een klein aantal uur in loondienst, dus ik had in ieder geval wat achter de hand (en doorgaande pensioenopbouw ook al de aangroei toen klein). Maar goed, ik ging het huis uit, inkomsten B&B had ik dus niet meer en daar sta je dan met je goede gedrag -O-
Nu kun je er nog iets aan doen... of jij samen met je relatie (hoe is dat pensioen geregeld?). Heel belangrijk hoor om daar naar te kijken en actie op te ondernemen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:39

moonsparkle schreef:
Ik heb wat gelezen over beleggen maar ik vind het toch ook spannend. Ik dacht anders om te kijken naar een deposito rekening en extra aflossen op de hypotheek (hoewel we nog wel een keer willen verhuizen maar alsnog helpt het al aflossen daar natuurlijk ook bij). Maar de rente voor deposito is niet veel en je moet het lang vast laten staan bij abn bijvoorbeeld 2% als je een bedrag 10 jaar vastzet. Ik vind het maar lastig om knopen door te hakken :')

Ik deins toch iedere keer terug als ik lees over beleggen omdat ik toch bang ben het geld te verliezen ipv meer te krijgen. Al gaat het om geld wat ik kan missen, is het juist de bedoeling om meer te kunnen krijgen:o


Ik krijg op mijn deposito van 3 maanden via Raisin bij de Orange bank 2% en 2,2% voor 6 maanden.

En op mijn spaarrekening bij Renault bank krijg ik vanaf 21 maart 1,75% rente. Dat zijn beide AA rating banken, de ene valt onder het Spaanse deposito garantiestelsel, de ander onder het Franse.

Ik zou het op dit moment ook niet langer als maximaal 3-6 maanden vast zetten, de rentes stijgen best snel op dit moment omdat de centrale banken hun rentes blijven verhogen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:45

secricible schreef:
Ik zat toevallig net te kijken naar raisin idd, hoe veilig dat was.

Ik heb sinds twee weken een rekening. Was nog even wat ‘gedoe’ om de rekening te kunnen openen met een videoverbinding. De eerste keer een best flink bedrag gestort en dat vond ik wel spannend. Maar alles prima gegaan. Bedrag is gegarandeerd tot 100.000, dat heb ik helaas niet, Ik heb een deposito van 2 jaar vast met 3,5 % rente en eentje van een jaar vast met 3,1%.
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 18-03-23 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Berichten: 20573
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 22:17

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga alles even rustig doorlezen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:30

JudithGigi schreef:
Zit je op Reddit toevallig? Daar is een subreddit genaamd r/dutchFIRE (financial
independence, retire early) waar mensen het veel hebben over het opbouwen van vermogen en het eerder met pensioen gaan :)


Ik heb daar zitten lezen, maar giebels. Het gros daar heeft maandinkomens waar ik een half jaar voor moet werken...

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:08

Ik lees wel vreemde en negatieve reviews over het aanmeld proces van raisins :o

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:09

secricible schreef:
JudithGigi schreef:
Zit je op Reddit toevallig? Daar is een subreddit genaamd r/dutchFIRE (financial
independence, retire early) waar mensen het veel hebben over het opbouwen van vermogen en het eerder met pensioen gaan :)


Ik heb daar zitten lezen, maar giebels. Het gros daar heeft maandinkomens waar ik een half jaar voor moet werken...


Dat maakt het dan ook wel wat makkelijker om te beleggen en om risico's te nemen etc

Ik las wel dat de rente mogelijk weer zal gaan stijgen, misschien over een half jaar nog eens kijken of het gunstig is een deposito rekening te nemen.

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:14

Art_Ificious schreef:
Bedenk ook wat als je naar het rusthuis moet? Helaas zijn de pensioenen lager dan de kosten voor een rusthuis, je moet dus echt al een goed spaarboekje hebben. Een koophuis hebben is dan wel fijn omdat je die kan verkopen en dus geld genoeg zal hebben voor een zorgeloos leventje in een rusthuis of serviceflat.


Dit is onzin. Ook met een mini pensioen kan je goed leven in een rusthuis. Zelfs met een klein inkomen. Verblijf in een rusthuis wordt deels vergoed en wat je moet betalen gaat naar inkomen. Mensen moeten een eigen bijdrage betalen van 184 tot max ongeveer 950 euro. Hoe meer geld je hebt (bijvoorbeeld door verkoop van een huis!!) Hoe meer je mag betalen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:22

secricible schreef:
JudithGigi schreef:
Zit je op Reddit toevallig? Daar is een subreddit genaamd r/dutchFIRE (financial
independence, retire early) waar mensen het veel hebben over het opbouwen van vermogen en het eerder met pensioen gaan :)


Ik heb daar zitten lezen, maar giebels. Het gros daar heeft maandinkomens waar ik een half jaar voor moet werken...

Je kunt focussen op de €'s die binnen komen bij anderen, of je komt vooral naar andere handigheidjes die er gedeeld worden waar je wel iets mee kunt (op dit moment). Er zullen altijd mensen zijn die meer verdienen, maar waarschijnlijk ook vele die minder verdienen (of overhouden).

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:26

De vraag is hoeveel die minder verdienen die het ook redden FIRE te worden. Op dat vlak heb ik wel interessantere bronnen gevonden geloof ik, waaronder de dingen die jij ook noemt.

Maar het was gewoon een zijlijntje van verbazing om bedragen van 15-50k per maand langs te zien komen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:42

Ik beleg ook en heb dat naar je gestuurd in een pb, wil iemand weten waarom in een pb stuur me er dan maar 1.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:23

Heel interessant dit topic, ik wil ook graag zo vroeg mogelijk met pensioen. Geen specifieke leeftijd in gedachten, wil gewoon graag zo snel mogelijk “onafhankelijk” zijn. Vind werken leuk en prima, maar ivm gezondheid red ik niet heel veel uur, en de verplichting om minimaal X uur nu te moeten maken per maand weegt heel zwaar. Hoop ooit zo ver te komen dat ik alleen nog hoef te werken omdat ik het leuk vind en zoveel uur dat ik er nog genoeg energie naast heb, ipv elke week weer mezelf over grenzen heen pushen omdat het moet om het einde vd maand te halen.
Ik ga dat fire eens bekijken.

Ja salarissen van 15.000 per maand, dat is bijna mijn gehele bruto jaarsalaris. Snap ook nooit zo goed hoe sommige dat voor elkaar krijgen, maar ik probeer altijd zo min mogelijk te vergelijken, dat geeft me soms zo’n negatief gevoel, zeker als je wel heel erg je best doet, maar het nou eenmaal moet doen met minder.

Betreft Raisin. Inschrijving en verwerking gaat inderdaad wat traag en onduidelijk vond ik, maar eenmaal alles geregeld (gewoon wat geduld hebben) werkt het wel echt top en heel overzichtelijk vind ik. Ook de korte termijndeposito’s hebben een redelijke rente, geen vetpot, maar kan toch al snel een paar tientjes tot paar honderd per jaar zijn :j
Als je vroeg begint tikt dat zeg over 20 jaar toch in de duizenden euro’s “zonder” risico

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:10

Ik ben sinds kort ook actief bezig om financieel onafhankelijk te worden. Ik beleg vooral in etf’s en heb daaromheen wat aandelen die ik leuk vind om te volgen. Zelf heb ik geen leeftijd in gedachten wanneer ik wil stoppen met werken en als ik mezelf een beetje ken dan wil ik helemaal niet stoppen, maar het zou gewoon heel lekker zijn als het zou kunnen als ik dat wil.
Misschien is het voor sommigen de moeite waard om eens te kijken wat compound interest inhoud.