Helpen met bereiken van studiekiezers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Helpen met bereiken van studiekiezers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 10:05

Sinds ik werkzaam ben bij de HBO opleiding Werktuigbouwkunde in Zwolle valt het me op dat veel meiden die daar studeren (al zijn dat er niet veel!) iets hebben met paarden/ponies.

Nou past die opleiding ook heel goed omdat er natuurlijk heel veel mechanical engineers/ werktuigbouwkundigen werken in de paardenwereld en er veel ook in technisch paardenland terecht komen na hun opleiding.

Maar waarom kiezen er dan maar zo weinig (paarden-)vrouwen voor dit vak? En hoe zouden we duidelijk kunnen maken hoe passend dit is voor hen zonder echt paardenvakken te moeten maken (want daar is de opleiding te breed voor)?

Met andere woorden: tell me this is a horse study without telling me this is a horse study! Hoe zou jij dat doen?

ik hoor ook graag waarom jij met een beta vakkenpakket niet voor een studie als werktuigbouwkunde hebt gestudeerd en wat een reden zou kunnen zijn geweest om het wel te overwegen.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Helpen met bereiken van studiekiezers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:15

Correlatie is geen causaliteit.

Veel vrouwen doen iets met paarden. Dat de weinige vrouwen die werktuigbouw doen, toevallig ook iets met paarden hebben is ... toeval.

Dat maakt niet dat vrouwen die iets met paarden hebben ook interesse in werktuigbouw zouden hebben.

Als je - zonder de link met paarden te leggen - wilt weten waarom er minder vrouwen voor technische vakken kiezen, dan zijn daar meer dan genoeg onderzoeken voor die dat uit proberen te vissen.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:21

Ik denk ook dat het geen correlatie is.

Maar wil je meer meisjes bereiken dan zal men ze vroeger in contact moeten brengen met het idee dat iets op ontwerpen cool is.
In de praktijk zijn het nog steeds vader-zoon activiteiten om in het weekend aan de auto te sleutelen of om met technisch lego een installatie te bouwen.

Persoonlijk denk ik dat veel jongeren de naam ook weinig aantrekkelijk is. Het is natuurlijk een oeroude opleiding en wat je 50 jaar geleden deed is niet meer te vergelijken met nu.
Dat is wellicht wel iets waarmee je op beurzen meer kan doen waarbij je ook laat zien dat het meer is dan fabrieken maken.

Lieser
Berichten: 1514
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:14

sallandval schreef:
ik hoor ook graag waarom jij met een beta vakkenpakket niet voor een studie als werktuigbouwkunde hebt gestudeerd en wat een reden zou kunnen zijn geweest om het wel te overwegen.

Ik vond biotechnologie interessanter. Er zijn heel veel studies die je met een beta pakket kunt doen, ongeacht of je een vrouw of een man bent, dus de concurrentie met werktuigbouw is groot.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Helpen met bereiken van studiekiezers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:21

Ik heb ook biotechnologie gedaan :j

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:36

Ik denk ook dat de correlatie die je ziet toeval is. Natuurlijk kan het zijn dat de doelgroep die werktuigbouwkunde kiezen, meer bestaat uit mensen die zijn opgegroeid aan de rand van steden, van het platteland komen en iets met paarden hebben dan zeg maar mensen die opgroeien in het centrum van steden en hockey als sport hebben. Nu generaliseer ik, maar bepaalde studies trekken bepaalde doelgroepen meer. Ik denk niet dat in de paardenwereld zitten, zal aanzetten om werktuigbouwkunde te studeren. Wat paardenmensen studeren, is namelijk ontzettend divers.

Ik had een beta vakkenpakket, omdat ik dierenarts wilde worden (dat is overigens wel een behoorlijk cliché onder paardenmeisjes), maar ben uiteindelijk de sociale wetenschappen in gegaan. Op mijn opleiding lopen overigens genoeg vrouwen die ook iets met paarden hebben, maar daar zou ik dus absoluut geen correlatie uittrekken. Er zijn gewoon best een hoop vrouwen die iets met paarden gedaan hebben in hun jeugd of nog steeds.

Ben het wel eens met Sizzle, de naam werktuigbouwkunde is niet echt mee gegaan met de modernisering van tegenwoordig en dekt denk ik ook de lading niet meer van hoe breed inzetbaar de opleiding is.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:25

Ik vind het een interessante vraag! Ik zou het eerlijk gezegd helemaal niet gek vinden als er wat onvermoede verbanden zijn. Ook al zijn het deels algemenisaties en vast ook vooroordelen: ik denk dat bv een interesse in de materiele werkelijkheid (dingen die vast te pakken zijn) en praktische oplossingen wel erg aanspreken. En er zit wel een aspect van ruimtelijk inzicht aan vast.

Ook denk ik dat er veel meer mensen (zeker vrouwen) zijn die techniek in allerlei opzichten gewoon heel erg leuk vinden, maar dat pas veel later ontdekken (of misschien zelfs helemaal niet) omdat ze er in eerste instantie nooit mee in aanraking komen. Informatica was bijvoorbeeld bij uitstek een opleiding met enorm veel mannen, maar ik kwam later veel vrouwen tegen die vanaf andere beginpunten steeds meer naar IT waren opgeschoven. Die vonden programmeren eigenlijk heel erg leuk, maar het was niet echt iets wat ze tegen waren gekomen tot het in de praktijk op hun pad kwam.

En hoe dat te veranderen: allereerst een paar aansprekende verhalen over wat men dan zoal doet en hoe en waarom. Je zou misschien zelfs een zeker paardenforum kunnen vragen om eens een artikeltje op de voorpagina te gooien met zo'n verslag. En nodig scholieren uit voor snuffelstages, informatiedagen of profielwerkstukken.