Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ben jij tevreden met het aantal vakantiedagen

ja ik heb meer dan genoeg
131 (34%)
ja maar het mogen er wel meer zijn
132 (34%)
nee veel te weinig
97 (25%)
nee want...
6 (1%)
anders....
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 381


NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 17:29

Nav van een ander topic, ben ik benieuwd of mensen genoeg vakantiedagen en of verlof/ziektedagen krijgen.
Ben je tevreden met je CAO en vrije dagen of zou je die graag anders zien en wat zou je dan graag veranderd willen hebben.

Reden voor deze poll: in 2021 zijn wij gestart met een pilot waarbij er geen vakantiedagen meer zijn, men dus zelf de duur bepaald en ten alle tijden doorbetaald krijgt.
Eventueel kan ik daar later verder over uitweiden hoe dit in de praktijk eruit ziet.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:33

Ja, ik ben heel tevreden met het aantal verlofdagen. Ik maak mijn wettelijke dagen altijd netjes op, meestal neem ik nog wat dagen mee naar het volgende jaar en deze moeten dan voor 1 juni op en dat lukt ook.
De bovenwettelijke heb ik nog nooit ingezet en spaar ik op. Verder kunnen wij ook nog extra dagen aankopen maar dat heb ik ook nog nooit gedaan.

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:38

Ik heb anders ingevuld : Met het aantal wel, alleen niet met de invulling van de dagen , verplichte 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:41

Ik kies anders, om deze reden:

Vanuit mijn CAO heb ik recht op naar rato 112 vakantie-uren per jaar. Daarnaast nog 20 uur bovenwettelijk verlof.

Vanwege mijn functie heb ik altijd 336 uur vakantie per jaar (12 werkweken). Ik kom dus eigenlijk 336-112-20= 204 uur te kort. Deze uren plus ik iedere werkweek op (overwerk).

Dus ben ik tevreden met waar ik recht op heb? Mwoah... eigenlijk niet echt.
Ben ik tevreden met de vakantie die ik daadwerkelijk heb? Ja hoor!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:03

Altijd te weinig natuurlijk :j :D

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:05

Hier opzich tevreden, maar ik merk wel dat ik vaker denk "oei, even kijken of ik wel genoeg dagen heb hiervoor". Meestal kom ik wel precies uit, maar het zou prettiger zijn om er wat meer te hebben zodat ik echt onbezorgd vrij kan nemen.

butengeweun

Berichten: 3656
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:09

Wettelijk krijgen wij. En een aantal geen idee hoeveel dagen krijgen wij gestoord in één individueel keuze budget waar ook je vakantiegeld en andere extra inkomsten in staan. Kan je laten uitbetalen of er vrije dagen van kopen.

En als je ziet hoe duur je dagen zijn dan denk je vaak wel 2x

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:10

Ik zit in het basisonderwijs, dus meer dan zat vakantie.
Enige jammere is dat ik nooit zelf kan kiezen wanneer ik vrij heb en je altijd in de duurste periode op vakantie gaat.

linoleum

Berichten: 6480
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:17

Zeker tevreden. Ik krijg 35 vakantiedagen op basis van een 40-urige werkweek. Hier zitten geen vaste dagen bij en ik kan ze heel flexibel en vaak kort van te voren inplannen.

Vaak hou ik zo’n 5-10 dagen over, die ik meeneem. Afgelopen jaar heb ik alles wat ik had opgespaard, gebruikt om mijn zwangerschapsverlof eerder in te laten gaan. Dus dit jaar niks extra. Maar ook eerste drie maand van jaar niet gewerkt en dus ook geen vakantie opgenomen.

Met onbeperkte vakantiedagen zou ik niet meer, minder of anders vrij nemen dan ik nu doe.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:46

Ik ben heel benieuwd hoe het voor jullie uitgepakt heeft. Ik heb altijd te weinig dagen maar ik ben ook echt iemand van hard werken en veel genieten. Ik werk liever 2 maanden keihard en dan een maand vrij dan alles verdeeld over 3 maanden en dan 1 week vrij.
Nu heb ik op mijn werk ook bereikbaarheidsdiensten waardoor ik met 1 week dienst, 1 week in uren terugkrijg. Hierdoor kan ik 5 weken pj extra opnemen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:50

24 vakantiedagen, 12 "overuren"-dagen, een stuk of 2-3 feestdagen die in het weekend vallen. En dan alle feestdagen die ik werk, een stuk of 8. Dus in totaal 46 dagen ofzo *D
We moeten wel wat spreiden, maar mogen alle dagen zelf kiezen. Ideaal.

Zodra je 45+ bent, krijg je 1 dag per maand erbij, op 50 nog een en op 55 nog een. Dan heb je er in totaal iets meer dan 80 O:)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:58

Hier geen dagen maar uren 165 uur, en vorig jaar nog 24 over. en nu nog 65 uur na de geplande vakanties. Nu loop ik nog wat uren in de min maar blijf ik nog op +38 zitten dit jaar :+ dus misschien nog een paar snipper dagen _O-

Maar hoe zie je dat voor je met het geen dagen geven? Maar dat mensen zelf de duur bepalen?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:02

Ik zit in het onderwijs en ik ben ontzettend blij met de hoeveelheid, maar niet met de inflexibiliteit. Als we al maar 2 daagjes per jaar zelf zouden kunnen indelen zou ik al heel erg veel blijer zijn :)

Nu altijd in het hoogseizoen en de duurste periode op vakantie, of, als je een mooie groepsreis wil maken, vertrekt de reis net 1 dagje te vroeg ofzo zodat je niet mee kan...

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:07

Ik heb 5 weken, op de 52 weken in een jaar vind ik dat weinig helemaal als ik ga bedenken 10 weken tegenover 104 weken werken als je in 2 jaar gaat denken :o ik sta wel open voor onbetaald verlof, het werk denk ik niet. Ik zou graag een keer een maand weg willen op reis, dat is dan eigenlijk al niet echt een optie want er zijn bijna altijd wel nog wat losse dagen nodig. Sowieso hebben ze liever niet dat je meer dan 3 weken aaneen doet.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 19-04-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14066
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:11

Supervixen schreef:
Ik zit in het basisonderwijs, dus meer dan zat vakantie.
Enige jammere is dat ik nooit zelf kan kiezen wanneer ik vrij heb en je altijd in de duurste periode op vakantie gaat.


Precies dit.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:15

27 verlofdagen plus 13 ATV dagen, allemaal op te nemen wanneer ik wil dus ja, zeer tevreden.

Eleeke

Berichten: 2040
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:22

Hier ook onbeperkt vakantiedagen.

Is ook wel eens lastig omdat mensen soms de neiging hebben om dan geen vrij meer te nemen.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:23

Ik ben werkzaam op 2 scholen dus altijd vrij in de schoolvakanties(op 2 weken na ivm extra werkzaamheden). Vind het erg fijn dat ik nu zoveel vakantie heb, kijk al uit naar de zomervakantie! Enige 'minpunt' is inderdaad dat ik niet zelf de dagen kan kiezen.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:49

Hier nog iemand werkzaam in het (voortgezet) onderwijs. Inmiddels alweer 18 jaar, ik ben dusdanig gewend aan die vaste weken dat ik heel die flexibiliteit niet mis. Mijn man kan altijd vrij nemen of thuis werken wat betekent dat wij in de zomer gewoo 6 weken op vakantie kunnen samen. Helemaal prima.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:53

Dat is voor mij oprecht een reden om niet meer in het onderwijs te willen werken := Ben veel te gehecht aan op vakantie gaan wanneer mij dat uitkomt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:54

Ik heb 32 dagen (vakantie/adv) op basis van een 32-urige werkweek. Op een aantal dagen na zoals Goede Vrijdag en de dag na Hemelvaart helemaal zelf te bepalen. Ik ben er tevreden mee.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:00

Earth schreef:
Dat is voor mij oprecht een reden om niet meer in het onderwijs te willen werken := Ben veel te gehecht aan op vakantie gaan wanneer mij dat uitkomt :P


Ja, ik vind dat dus echt helemaal geen ding.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:14

Met net geen 38 dagen op basis van fulltime ben ik zeer tevreden. (En werk 24uur, dus kan met tactisch opnemen vakanties makkelijk nog langer laten duren)

Hier gaan wel een aantal dagen standaard van af (bouwvak& kerst/oud&nieuw) maar dan houd ik nog zat over (13 op fulltime basis)

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:18

Ik werk op basis van 32uur in de zorg

Ik krijg 212 uren vakantie per jaar. Omgerekend dus 7 weken.
128 uren vakantie
84 uren boven wettelijk

Ik vind dat best royaal als ik af en toe andere beroepen hoor die op fulltime basis 4 weken per jaar hebben :+

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:43

NoGo schreef:
Nav van een ander topic, ben ik benieuwd of mensen genoeg vakantiedagen en of verlof/ziektedagen krijgen.
Ben je tevreden met je CAO en vrije dagen of zou je die graag anders zien en wat zou je dan graag veranderd willen hebben.

Reden voor deze poll: in 2021 zijn wij gestart met een pilot waarbij er geen vakantiedagen meer zijn, men dus zelf de duur bepaald en ten alle tijden doorbetaald krijgt.
Eventueel kan ik daar later verder over uitweiden hoe dit in de praktijk eruit ziet.


Ik ben wel benieuwd hoe een werkgever zijn zorgplicht kan uitvoeren als mensen niet genoeg vrij nemen. Opnemen van vakantiedagen is nodig voor work life balance