Partner van 'uitkeringstrekker'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:32

Ik meld me aan de kant van je vriend als oude wao er. Alle herkeuring glansrijk doorstaan nadat ik geprobeerd en geprobeerd en geprobeerd heb te blijven werken. Uiteindelijk 4 uur per week iedere week lukte niet meer langdurig. Ik heb daarna een keer werk aangeboden gekregen in mijn vakgebied bij een bedrijf om de hoek voor een keer per maand 2/4 uur op een dag. Dat kan ik fysiek aan want genoeg tijd om te rusten.

Maar uwv zei keihard nee mag niet. Ik mag geen vrijwilligerswerk doen op regelmatige basis, niet eens mijn eigen schilderij verkopen of zo. Of een opleiding volgen Want dat is werk. Dan stopt mijn wao accuut en is het zoek het maar uit fysiek en financieel. Dus doe ik al.sinds 1999 niks nuttigs voor de maatschappij behalve soms mensen helpen met papier werk of dingen regelen dat mag mits geen vast persoon of vast ritme en max een paar keer per jaar. Ik heb me daar inmiddels bij neergelegd maar leuk is anders. Goede papieren maar ik kan er niks meer mee

En ik houd me daar strikt aan, wil mijn wao niet in gevaar brengen omdat je altijd mensen hebt die je graag even melden bij de uwv. En ik wil echt geen enkel probleem krijgen met de uwv. Ik ben echt bang voor die instantie want ze kunnen je maken of breken. Hun mening telt of ze gelijk hebben of niet Ik vul mijn dagen inmiddels wel met "zinloze" bezigheden en houd me braaf aan de regels van de uwv.

Dus ja ik begrijp de zorgen van je vriend wel. Hulp krijgen is altijd fijn. Ben er voor hem, luister naar zijn zorgen en behoed hem waar kan voor zichzelf voorbij lopen in de bewijs drang om zich nuttig te maken. Been there done that gevolg fysiek verder stuk en een enorme financiële terugval

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Partner van 'uitkeringstrekker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:45

Ik vind de verhalen hier echt heel erg om te horen. Maar ook niet matchend met mijn ervaringen als begeleider voor mensen met ggz-problematieken in samenwerking met UWV. Wij ondersteunen naar betaald werk, zetten vaak voor wao en iva eerst vrijwilligerswerk in en UWV keurt dat goed en er komt niet een herkeuring. Dus wat doen wij anders dan alle verhalen hier...

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:24

Hi! Herkenbaar verhaal!
Mijn vriend heeft 5 jaar thuisgezeten, ook op psychische gronden.
Hij was gedeeltelijk afgekeurd.

Hij ging veel vissen, was al zijn hobby en dan kon hij lekker de deur uit en bezig zijn. Daarnaast is hij ooit begonnen met 1 ochtend vrijwillig werk met gehandicapten in een werkplaats. Plankjes helpen zagen enzo.

Langzaam met een werkcoach uit gaan vinden wat hij zou willen en zou kunnen op het gebied van werk. Ander vrijwilligerswerk gaan doen in die richting en inmiddels is hij 2 maanden geleden partime aan het werk gegaan.

Voor zover ik weet heeft dit alles geen problemen opgeleverd met het UWV, jobcoaching trajecten waren ook vanuit het UWV aangeboden en gevolgd. hij is meer gaan werken dan het UWV aan uren had opgegeven voor hem. 32 ipv 24.

wat betreft wat je al partner kan doen..
vriendlief heeft ook een alles of niets instelling en ik trek nog wel eens aan de rem voor hem, vooral omdat anders alles over het werk gaat ;) iets met hyperfocus.
wat mijn vriend ook erg waardeert want hij heeft het niet door.

Verder veel praten en inderdaad gewoon vragen wat hij nodig heeft.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:27

Er zijn al genoeg tips gegeven over het werken/ uwv etc.

Ik denk dat het voor jouw vriend goed is als hij contact leert te maken mijn zijn lichaam. Uit het hoofd, in het nu komen. Ik weet niet of hij er voor open staat maar anders zouden jullie misschien samen kunnen kijken naar zaken als mindfullnes, en andere manieren om dit te bewerkstelligen. (lichaamsgerichte therapie, ademhalingsoefeningen etc.) Het is belangrijk voor hem dat hij meerdere manieren gaat vinden om te ontspannen naast het gamen. Ook wbt de vastgezette spierspanning.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Partner van 'uitkeringstrekker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:47

Oh wat een horrorverhalen hoor je soms.
Ik ben partner van iemand die afgekeurd is maar een eigen bedrijf is gestart. Het loopt nog geen storm maar hij(we) ontvangen echt hele fijne steun vanuit UWV. Zelfs een bedrijfscoach die meekijkt over de cijfers en marketing. Hij behoud zijn uitkering totdat zijn bedrijf dezelfde winst omzet. Wel lastig met in de gaten houden wat we opzij moeten zetten wat potentieel teruggevraagd kan worden maar echt zo'n fijne ondersteuning en vrijheid. Kan niets anders zeggen. Je moet erbij blijven qua fouten (want die maken ze wel) maar voor de rest erg blij mee.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:55

Hutcherson schreef:
Oh wat een horrorverhalen hoor je soms.
Ik ben partner van iemand die afgekeurd is maar een eigen bedrijf is gestart. Het loopt nog geen storm maar hij(we) ontvangen echt hele fijne steun vanuit UWV. Zelfs een bedrijfscoach die meekijkt over de cijfers en marketing. Hij behoud zijn uitkering totdat zijn bedrijf dezelfde winst omzet. Wel lastig met in de gaten houden wat we opzij moeten zetten wat potentieel teruggevraagd kan worden maar echt zo'n fijne ondersteuning en vrijheid. Kan niets anders zeggen. Je moet erbij blijven qua fouten (want die maken ze wel) maar voor de rest erg blij mee.



Dat klinkt super hoopvol, want in de (verre) toekomst lijkt zzp voor mij 1 van de betere opties.
In dienst bij een baas gaat moeilijk worden omdat ik soms dagen prima ben en bergen kan verzetten, en dan maar zo weer 10 dagen helemaal er af lig.

Een baas kan (of wil) dat niet opvangen, als zzp kan ik opdrachten en klussen zo kiezen dat ik wel die ruimte heb.

Het is 1 van de ideeën die in mijn hoofd speelt, maar waar ik vanwege alle administratie tegenop zie.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Partner van 'uitkeringstrekker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:04

Welke administratie spreek je dan over? Boekhouding? Dingen regelen of facturen maken of? Want er is altijd wat uit te besteden he!