Ik weet niet wat te studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 18:55

Ik open dit topic in de hoop dat er hier nog mensen zijn met ideeën want zowel ikzelf als mijn omgeving zijn ten einde raad. Misschien handig om te weten: ik heb autisme en woon in België maar ik denk dat veel Nederlandse studies hier ook bestaan.

Ik zit nu in het 6de middelbaar humane wetenschappen en sta voor de keuze van wat te doen qua studie. Ik ben al meer dan een jaar bezig met opties bekijken en ondertussen ken ik al alle websites en infoboekjes uit mijn hoofd.

Qua opties die ik al bekeken heb: taal- en letterkunde, psychologie, pedagogische wetenschappen, criminologie, sociaal werk, geschiedenis, orthopedagogie, leerkracht, dierenzorg en verpleegkunde. Nu zitten de laatste 3 nog vooraan in mijn hoofd en gaat het dus mogelijk 1 van die 3 worden maar eigenlijk kan het ook nog iets anders worden.

Qua interesses: ik ben heel geïnteresseerd in mensenrechten en de queer community en zou dan ook graag daar iets mee doen. Mensen helpen en 'iets doen voor de wereld' is sowieso iets dat ik zoek in een job. Talen en dieren vind ik ook interessant.

Zijn er hier mensen met nog ideeën of juist ervaringen met 1 van de studies die ik beschreven heb? Alvast bedankt!

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:01

In je omschrijving van wat je interesseert lees ik meer Maatschappelijk werk dan verpleging of leerkracht tbh.

Verder is er niemand die jou kan vertellen wat je moet gaan studeren of je eigenlijk zelfs kan helpen in de keuze.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:09

Wellicht een studie voor leerkracht op de middelbare school en dan in een vakgebied (of meerdere) van je interesses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:15

Ik zou met autisme, mijzelf wel afvragen in hoeverre je een sociale baan gaat "volhouden". Ik weet niet hoe het zich voor jou uit, maar als sociaal contact veel energie kost is social work of psychologie misschien niet de meest voor de hand liggende keuze (ook als je het wel goed zou kunnen).

Met taal en letterkunde kun je ook voel maatschappelijk relevante dingen, zoals bv. journalistiek, communicatiemedewerker voor een stichting waar je achter staat, of bv. toch docent.

Ik heb zelf het eerste jaar van een studie verwant is aan taal- en letterkunde gedaan (Taal & Communicatie, onderdeel van Nederlandse Taal & Cultuur. Doe nu overigens Communicatiewetenschappen ivm verhuizing) Ik heb vroeger toegepaste psychologie gedaan, maar daar in mijn laatste jaar mee moeten stoppen wegens ziekte. En ook het feit dat ik mezelf niet meer zo in de rol van hulpverlener zag :P Mocht je daarover vragen hebben, laat maar weten :) .

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:18

Rechten?
Dan zou je vanuit die hoek iets kunnen betekenen voor mensen rechten.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:19

Wat lijkt je leuk aan de opties die je noemt? En wat lijkt je minder leuk? Wat voor baan zou je na de studie willen doen?

Oshaa
Berichten: 1046
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:30

En iets van Sociologie (Ugent heeft een richting daar in). Via onderzoek (en helemaal als je je richt op community-based, of participatory / action-research) kan je ook "iets doen voor de wereld" en is misschien minder intensief dan een "sociale" baan zoals maatschappelijk werker.

Flying_Angel

Berichten: 15716
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:33

En iets van sociaal juridische dienstverlening?

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:51

Ik weet niet hoe sociaal werk in België is vormgegeven, maar dat is wel waar ik aan denk als ik jouw interesses hoor. In Nederland kun je met Social Work verschillende kanten op, echt aan het werk met cliënten, maar bijvoorbeeld ook meer in een richting als onderzoeker of docent op het HBO (vaak gecombineerd), wat misschien wel de juiste balans is voor jou. Dat weet ik niet zeker, ik ken je niet, maar je zou je er altijd in kunnen verdiepen :)

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:31

Ik ben van opleiding (school)psycholoog (ervaring opgedaan in het basisonderwijs, gehandicaptenzorg, buitengewoon onderwijs, ondersteuningsteam en CLB). Ik heb ook de lerarenopleiding afgerond (aan het CVO, nu kan dat niet meer).
Studies als orthopedagogie, pedagogische wetenschappen, sociaal werk liggen enigszins in dezelfde lijn.
Dierenzorg: daarin is weinig werk te vinden. Maatschappelijk werk is intussen een knelpuntberoep. Je interesse in mensenrechten sluit denk ik wel aan bij MW. Psychologie en pedagogische wetenschappen zijn beide behoorlijk theoretische opleidingen. Orthopedagogie, sociaal werk, verpleegkunde zijn iets minder theoretisch en meer praktisch.

Mocht je vragen hebben over de studie psychologie of lerarenopleiding (of het beroep van psycholoog / (ortho)pedagoog of leerkracht), dan mag je je vragen gerust stellen.

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:42

Ik denk aan je beschrijving dat sociaal werk je ook het meeste zou liggen maar kan natuurlijk wel een heftige job zijn dus weet niet in hoeverre je dit zou aankunnen met je autisme. Ik studeer zelf rechten aan de UGent, hier krijg je natuurlijk ook wel vakken zoals mensenrechten. Als je vragen hebt mag je steeds pb’en!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:02

Ik geef les in de opleiding Sociaal Werk te Gent Arteveldehogeschool. Je mag altijd via pb contact met mij opnemen. Ik wil jou gerust meer info geven over onze richting en welke verwachtingen we stellen.

Er zijn zeker al studenten met ASS afgestudeerd. Dus dit mag jou zeker niet tegen houden.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:06

Menino schreef:
Ik zou met autisme, mijzelf wel afvragen in hoeverre je een sociale baan gaat "volhouden". Ik weet niet hoe het zich voor jou uit, maar als sociaal contact veel energie kost is social work of psychologie misschien niet de meest voor de hand liggende keuze (ook als je het wel goed zou kunnen).

Met taal en letterkunde kun je ook voel maatschappelijk relevante dingen, zoals bv. journalistiek, communicatiemedewerker voor een stichting waar je achter staat, of bv. toch docent.

Ik heb zelf het eerste jaar van een studie verwant is aan taal- en letterkunde gedaan (Taal & Communicatie, onderdeel van Nederlandse Taal & Cultuur. Doe nu overigens Communicatiewetenschappen ivm verhuizing) Ik heb vroeger toegepaste psychologie gedaan, maar daar in mijn laatste jaar mee moeten stoppen wegens ziekte. En ook het feit dat ik mezelf niet meer zo in de rol van hulpverlener zag :P Mocht je daarover vragen hebben, laat maar weten :) .


Ja, precies wat je zegt is ook waar ik aan twijfel. Ik kom wel iedere keer terug bij sociale studies, ook omdat ik dat nu al 6 jaar doe en het wel echt interessant vind. Maar inderdaad, sociaal zijn kost immens veel energie en ik weet niet of ik dat volhoud.

Het probleem is dan gewoon wat anders ik kan doen. Ik vind het zo moeilijk om 'gewoon' voor een bedrijf te werken en niet iets te doen voor de maatschappij ofzo.

@Bowo
Aan leerkracht twijfel ik omdat meerdere mensen betwijfelen of het iets voor mij is, voornamelijk door de prikkels. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind bijvoorbeeld presentaties geven heel leuk. Ook gewoon een voorbeeld mogen zijn voor jongeren en een deel van hun ontwikkeling mogen zijn lijkt mij heel tof.

Dierenzorg vind ik tof omdat het natuurlijk met dieren te maken heeft. Ik heb hier ook wel meerdere twijfels bij, onder andere dus werkgelegenheid.

Verpleegkunde is dus wel dé job waarbij je iets voor mensen doet maar ik heb het heel moeilijk met het idee van controle hebben over anderen en iets fout doen.

Flying_Angel

Berichten: 15716
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:09

Galaika schreef:
Menino schreef:
Ik zou met autisme, mijzelf wel afvragen in hoeverre je een sociale baan gaat "volhouden". Ik weet niet hoe het zich voor jou uit, maar als sociaal contact veel energie kost is social work of psychologie misschien niet de meest voor de hand liggende keuze (ook als je het wel goed zou kunnen).

Met taal en letterkunde kun je ook voel maatschappelijk relevante dingen, zoals bv. journalistiek, communicatiemedewerker voor een stichting waar je achter staat, of bv. toch docent.

Ik heb zelf het eerste jaar van een studie verwant is aan taal- en letterkunde gedaan (Taal & Communicatie, onderdeel van Nederlandse Taal & Cultuur. Doe nu overigens Communicatiewetenschappen ivm verhuizing) Ik heb vroeger toegepaste psychologie gedaan, maar daar in mijn laatste jaar mee moeten stoppen wegens ziekte. En ook het feit dat ik mezelf niet meer zo in de rol van hulpverlener zag :P Mocht je daarover vragen hebben, laat maar weten :) .


Ja, precies wat je zegt is ook waar ik aan twijfel. Ik kom wel iedere keer terug bij sociale studies, ook omdat ik dat nu al 6 jaar doe en het wel echt interessant vind. Maar inderdaad, sociaal zijn kost immens veel energie en ik weet niet of ik dat volhoud.

Het probleem is dan gewoon wat anders ik kan doen. Ik vind het zo moeilijk om 'gewoon' voor een bedrijf te werken en niet iets te doen voor de maatschappij ofzo.

@Bowo
Aan leerkracht twijfel ik omdat meerdere mensen betwijfelen of het iets voor mij is, voornamelijk door de prikkels. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind bijvoorbeeld presentaties geven heel leuk. Ook gewoon een voorbeeld mogen zijn voor jongeren en een deel van hun ontwikkeling mogen zijn lijkt mij heel tof.

Dierenzorg vind ik tof omdat het natuurlijk met dieren te maken heeft. Ik heb hier ook wel meerdere twijfels bij, onder andere dus werkgelegenheid.

Verpleegkunde is dus wel dé job waarbij je iets voor mensen doet maar ik heb het heel moeilijk met het idee van controle hebben over anderen en iets fout doen.


Ik weet niet of er ook een bureau Halt is in België? Dan zou je medewerker kunnen worden en naar scholen gaan om voorlichting te geven.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:22

Een voorbeeld zijn voor andere jongeren, kan ik begrijpen. Al lijkt buitengewoon onderwijs mij dan eerder passend….
De job van leerkracht is echt veel meer dan presentaties geven. Het zijn lessen uitwerken, leerplannen opvolgen, toetsen en taken opstellen, afnemen en verbeteren, toezicht houden, omgaan met verschillende kinderen, met verschillende problematieken, klassenraden, administratie, leerlingvolgsysteem invullen, zorgoverleg, oudercobtacten,,… veel mensen zeggen: in het onderwijs heb je veel vakantie. Ja dat is zo, maar buiten de vakanties werk je wel veel. De job van leerkracht is een veeleisende job…

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:27

pateeke schreef:
Een voorbeeld zijn voor andere jongeren, kan ik begrijpen. Al lijkt buitengewoon onderwijs mij dan eerder passend….
De job van leerkracht is echt veel meer dan presentaties geven. Het zijn lessen uitwerken, leerplannen opvolgen, toetsen en taken opstellen, afnemen en verbeteren, toezicht houden, omgaan met verschillende kinderen, met verschillende problematieken, klassenraden, administratie, leerlingvolgsysteem invullen, zorgoverleg, oudercobtacten,,… veel mensen zeggen: in het onderwijs heb je veel vakantie. Ja dat is zo, maar buiten de vakanties werk je wel veel. De job van leerkracht is een veeleisende job…


Ja, dat begrijp ik. Ik snap dus ook zeker waarom mensen eraan twijfelen voor mij. Dankjewel voor je inzichten.

Nog even over sociaal werk: ik ben naar een infodag hierover gegaan en ik vond dat eigenlijk echt niets voor mij. Wat ik ervan onthouden heb was dat het heel praktijkgericht is en het werkveld trekt me precies ook niet echt.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:29

Misschien compleet verkeerd, maar ik denk eventueel aan HR. Je hebt de cijfers en wettelijke regels als het gaat over payroll etc, of de eerder mensgerichte kant in de richting van rekrutering.

En met HR kan je bijvoorbeeld ook bij een vakbond, hulpkas, centra voor loopbaanbegeleiding etc gaan werken.

MirjamRobin

Berichten: 226
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:36

Ik weet niet hoe het zit in België, maar moet je nu een keus maken voor een studie voor volgend jaar? Ben je ook al bij open dagen geweest of heb je eens een dag meegelopen? Los van info is het erg helpend om een meeloopdag te doen en zo wat (echte) colleges bij te wonen, vragen te stellen aan studenten en de sfeer op de opleiding te proeven. Dat zou ik je echt aanraden!

Ik heb zelf rechten gestudeerd en een master in internationaal mensenrecht gedaan. Dus mocht je hier vragen over hebben, stel ze gerust! Vraagstukken gerelateerd aan de queer community zijn slechts heel sporadisch aan bod gekomen moet ik wel zeggen. Daarnaast is er heel weinig betaald werk op het gebied van mensenrechten. Ook vond ik zelf (ik heb ook autisme) delen van de studie erg heftig. Verslagen over martelingen of vluchtelingen met ingrijpende verhalen bijvoorbeeld, dat kon ik soms moeilijk van me af zetten. Dat is echter natuurlijk heel persoonlijk.

Ik denk dat je op zoveel gebieden mensen kan helpen, eigenlijk wel met alle opties die je noemt. Kies iets wat je echt leuk lijkt. Wat me opvalt is dat je studies noemt waar je direct met mensen werkt (leerkracht, verpleegkunde, sociaal werk) als studies die meer wetenschappelijk zijn. Misschien kan je voor jezelf eerst de keuze maken of een praktische of theoretische studie je meer aanspreekt?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:50

Schiet me ook te binnen: health care management

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:00

Los van welke richting je kiest. Het gevoel écht iets te kunnen doen voor de maatschappij en voor mensen, dat kan op veel verschillende manieren :) Een vriendin van mij zit in de productiecontrol en is de hele dag bezig met geld en cijfertjes. Ze mistte wat zingeving in haar werk en is toen op zoek gegaan naar een bedrijf/organisatie die veel goed doet voor de medemens en kon zich helemaal vinden in de visie van die organisatie, door haar werk kunnen de maatschappelijk werkers hun werk doen, en op die manier heeft ze een voldaan gevoel en het gevoel dat ze echt iets bijdraagt :)

Wel goed om inderdaad na te denken op welke manier je iets voor mensen zou willen betekenen. Is dat opkomen voor armoede, of zoals je zegt 'strijden' voor (mensen)recht, of juist 'kwetsbare' mensen verzorgen, of mensen fysiek behandelen zodat ze weer beter in hun vel gaan zitten, of mensen met psychische problemen helpen etc. etc. En of je dus graag juist dat letterlijke 1 op 1 contact wil, of liever in groepsgebeuren. Of liever op beleidsmatig niveau, waarin je met beslissingen en plannen óók het beste voor een mensen, groepen of steden zoekt.

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:09

Ik moest gelijk denken aan de studie culturele antropologie. Dit sluit aan bij je interesses en wensen. :D

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ik weet niet wat te studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:29

Als je het idee hebt dat sociaal werk niets voor jou is, zou ik er niet aan beginnen.
Misschien is gezondheidswetenschappen wel iets voor jou?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:33

Ik herken mezelf heel erg in je interessegebieden (mensenrechten, iets betekenen voor maatschappij), achtergrond (humane wetenschappen) en mogelijke studieopties (groot deel ervan heeft bij mij ook op tafel gelegen).

Ik ben uiteindelijk gestart met psychologie, maar na het eerste jaar afgehaakt omwille van de statistiek (niet onderschatten, mijn wiskunde in het middelbaar en latere universitaire studie was altijd goed). Dan overgeschakeld naar sociaal werk (bachelor), maatschappelijke advisering. Een hogeschoolrichting is natuurlijk altijd een stuk meer praktijkgericht, dat hoort erbij. Ik heb daarin wel heel fijne stages kunnen doen (vakbond - verdediging tov RVA van werklozen die dreigen hun uitkering te verliezen bijvoorbeeld / OCMW - budgetbegeleiding). Omdat ik dat theoretisch kader wel een stuk miste, heb ik daarna via een schakeljaar nog een master Sociologie bij gestudeerd. Super boeiende opleiding, maar natuurlijk wel heel sterk gericht op onderzoek. Ik ben heel blij dat ik die opleiding bij gedaan heb, maar met sociologie alleen heb je wel weinig praktisch in handen om werk te zoeken/vinden.

Ik heb dan een tijdje gewerkt in HR gerichte jobs (payroll, inhouse hr, recrutering en selectie), maar daar miste ik wel heel hard de 'zinvolheid' van de job. Na een paar jaar heb ik dan de testen gedaan bij de politie en daar werk ik nu bijna 10 jaar. Ongeacht dat 'de maatschappij' dat vaak anders ziet, kan je binnen de politie echt super veel betekenen voor veel mensen. Ik werk nu ook vooral in slachtoffergerichte zorg (bv in het kader van zedenfeiten, als er via het zorgcentrum na seksueel misbruik slachtoffers van verkrachting/aanranding binnen komen, wordt ik ook opgeroepen). Maar ook vaak bij verdachten kan je wel iets betekenen (en dan denk ik vooral aan minderjarige verdachten, waar je toch wel nog kan sturen en met een goed verhoor ook de achterliggende oorzaak van het plegen van feiten naar boven gehaald kan worden. Daar kan je zelf op dat moment niet mee verder, maar de jeugdrechter en hulpverlening die erna komen wel).

Nogaltijd vind ik de opleidingen rond criminologie of antropologie super boeiend. Ik sluit niet uit dat ik hier in avondonderwijs nog iets van zou doen. Maar als studie op zich sta je daar naar werkveld wel niet sterk mee.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:34

Iets in de richting foreign affairs wellicht?
Dan kun je als masters iets in de richting diversity and inclusion zoeken.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:36

Waar je ook nog aan kan denken is watvoor werkrooster je wil. Wil je een 9-5 baan met vaste uren of wil je een baan met wisselende uren, oproep basis en weekend diensten. (Zoals je met veel vetrinaire banen en banen in de gezondheidszorg bijvoorbeeld hebt?)