Slecht slapen tijdens examenperiode

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Slecht slapen tijdens examenperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 20:39

De titel zegt het al, tijdens examenperiodes slaap ik enorm slecht. Het duurt langer voor ik in slaap val, 's nachts word ik wel eens tussendoor wakker, en 's ochtends word ik makkelijk anderhalf uur voor mijn wekker wakker, waarin ik meer lig te woelen dan echt nog te slapen. Op de momenten dat ik wakker lig ben ik ook voortdurend leerstof aan het herhalen of opzeggen in mijn hoofd, onbewust weliswaar want als ik er dan op het moment zelf even bij stilsta, gaat het over dingen die niet eens in mijn cursus staan :+ . Normaal slaap ik prima, dus het ligt echt puur aan de examens. De nacht na het laatste examen slaap ik alweer als een roosje de hele nacht door, dus ik ben er eigenlijk wel vrij zeker van dat het aan stress ligt, en dat mijn hoofd gewoon nooit rust lijkt te krijgen. Voor het slapengaan kijk ik nog een uurtje tv, dus het is niet dat ik recht vanaf mijn bureau mijn bed in stap bij wijze van spreken.
Het spreekt voor zich dat anderhalve maand zo slecht slapen een mens geen goed doet, laat staan tijdens examens waarin slaap net zo belangrijk is. Dus, is er iemand met tips zodat ik het einde van juni haal? -O-

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:43

Op youtube staan verschillende methodes om sneller te ontspannen en goed in slaap te vallen.
Welke werkt, is een beetje persoonsafhankelijk.

Mocht dat niet werken... melatonine kan ook goed helpen in stressvolle periodes voor het goed in slaap komen.

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:43

Ben ook wel benieuwd naar tips eerlijk gezegd want ondervind momenteel hetzelfde. Val heel moeilijk in slaap en slaap ook niet vast. Sta om 7 uur op dan om te studeren maar voel me dan ook nooit uitgeslapen. Ook rond de middag ben ik altijd heel slaperig van het studeren en snak ik echt naar een dutje. Heel benieuwd hoe anderen wel goed kunnen slapen tijdens de blok dus!

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:46

Komt de stress omdat je bang bent dat je het niet goed genoeg kent?

Ik had voornamelijk stress voor tentamens als ik pas in de laatste week voor het tentamen was begonnen met leren, en dan ook flink aantal uren achter elkaar leerde. Gelukkig had ik geen slaapproblemen maar ervaarde wel veel stress op een dag. Wat mij heeft geholpen is om echt weken van te voren al beginnen met leren en dan opdelen in delen en max. 3 uurtjes per dag dan echt volledig hierop concentreren. Hierdoor had ik op een dag ook ruimte voor ontspanning en bleef de stof veel beter hangen waardoor ik geem stress ervaarde in de laatste week, want dan hoefde ik in de week alleen nog te herhalen wat ik al geleerd had.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:58

Hier gebruik ik droomsap voor dergelijke situaties. Vooral mee gestart na heftige periode van een baby, verstrooid ritme en niet weten waar ik aan toe was dus kon mij niet meer overgeven aan slaap op den duur als zelfs m'n zoontje sliep. Dit pas na maanden ontdekt.
Melatonine hielp niet. Omdat ik echt op m'n tandvlees liep en tegen t randje van burnout zat gestart met tip van de moeder maffia met droomsap. Ik had van de huisarts oxazepam voor een paar dagen en melatonine hielp weinig en vooral met inslapen en niet met doorslapen. Het is niet zo natuurlijk als ze beweren hoor maar ik kon ermee inslapen en doorslapen. Als ik wakker werd dan kon ik ook sneller weer inslapen wat echt fijn was met een baby die enorm onregelmatig kwam.

Enige nadeel is dat ik minimaal 8 uur in bed moest liggen anders werd ik echt suf wakker en ik droomde er meer van. Uiteindelijk weer afgebouwd en nu slaap ik weer zonder. Ik wende er op den duur ook wel wat aan bij langer gebruik. Nu pak ik het als ik echt een poos weer slecht slaap en even m'n patroon wil door breken.
Ik weet dat het geen beste tip is want uiteindelijk zijn alle hulp middeltjes niet voldoende voor een 100% effectieve slaap misschien maar wel echt mijn redding geweest om de periode door te komen.

Mocht er interesse zijn kan degene wel een pb sturen. Kan een kortings vrienden link van 15% delen.

Sterkte. Ik weet hoe intens slaap problemen zijn en de impact ervan. Zeker als je nog moet presteren!

Kookaburra

Berichten: 5399
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Slecht slapen tijdens examenperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:04

Luisterverhalen! Er is genoeg te vinden op spotify als zijnde 'podcast'. Ook zonder betaald account kun je podcasts downloaden. Denk aan meditaties, 'slaapverhalen voor volwassenen', sprookjes, geluiden van regen of geluiden van een oerwoud...

Gebruik ik wel eens om mee in slaap te vallen.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:36

kijk ook eens naar valdispert?
je hebt de rust,die is heel fijn als je gewoon wat meer concentratie wil.
en je hebt de nacht en dan slaap je echt stukken beter.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:06

Ik sliep ontzettend slecht in mijn examenperiode vanwege faalangst. De nacht voor mijn allerlaatste examen was ik zó moe dat ik rond half 9 s avonds eindelijk wel sliep. Belde iemand me wakker om 2100 uur terwijl ik normaal áltijd mijn telefoon op stil zet voor ik slapen ga. Was niet zo prettig. :+

Tips heb ik niet echt, behalve dat ik dus wel sliep toen ik écht niet meer kon. En ik deed op die dagen gewoon niets anders dan examens maken, maar huis fietsen, eten en uitrusten. Hopelijk kun je je rust pakken, ook al slaap je dan niet per se. Sterkte en succes met je examens!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 00:43

Dankjewel voor de tips al!
Ik reageer morgen uitgebreider :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 00:39

c_alsemgeest schreef:
Op youtube staan verschillende methodes om sneller te ontspannen en goed in slaap te vallen.
Welke werkt, is een beetje persoonsafhankelijk.

Mocht dat niet werken... melatonine kan ook goed helpen in stressvolle periodes voor het goed in slaap komen.


Heb ik er al enkele van geprobeerd inderdaad maar lukt me toch niet zo goed, en helpt misschien bij het inslapen, maar niet echt bij het doorslapen. Maar kan wel nog eens zoeken naar andere methodes, het is het proberen waard :)

Raak je daar niet "verslaafd" aan? Ben toch nog een beetje terughoudend wat dat soort middeltjes betreft :=


Noukie123 schreef:
Ben ook wel benieuwd naar tips eerlijk gezegd want ondervind momenteel hetzelfde. Val heel moeilijk in slaap en slaap ook niet vast. Sta om 7 uur op dan om te studeren maar voel me dan ook nooit uitgeslapen. Ook rond de middag ben ik altijd heel slaperig van het studeren en snak ik echt naar een dutje. Heel benieuwd hoe anderen wel goed kunnen slapen tijdens de blok dus!


Hopelijk heb jij ook iets aan de tips!


SnuitjeLove schreef:
Komt de stress omdat je bang bent dat je het niet goed genoeg kent?

Ik had voornamelijk stress voor tentamens als ik pas in de laatste week voor het tentamen was begonnen met leren, en dan ook flink aantal uren achter elkaar leerde. Gelukkig had ik geen slaapproblemen maar ervaarde wel veel stress op een dag. Wat mij heeft geholpen is om echt weken van te voren al beginnen met leren en dan opdelen in delen en max. 3 uurtjes per dag dan echt volledig hierop concentreren. Hierdoor had ik op een dag ook ruimte voor ontspanning en bleef de stof veel beter hangen waardoor ik geem stress ervaarde in de laatste week, want dan hoefde ik in de week alleen nog te herhalen wat ik al geleerd had.


Ik denk het wel, toch een soort faalangst. Maar het zijn zo'n enorme hoeveelheden dat het bijna onmogelijk is om op voorhand alles al eens geleerd te krijgen, toch als je doorheen het semester nog wat ontspanning wil overhouden. Ik probeer al zoveel mogelijk met de leerstof bezig te zijn en voor te bereiden maar meer dan dat krijg ik helaas niet gedaan voor de examenperiode begint -O-


Steenbok12 schreef:
Hier gebruik ik droomsap voor dergelijke situaties. Vooral mee gestart na heftige periode van een baby, verstrooid ritme en niet weten waar ik aan toe was dus kon mij niet meer overgeven aan slaap op den duur als zelfs m'n zoontje sliep. Dit pas na maanden ontdekt.
Melatonine hielp niet. Omdat ik echt op m'n tandvlees liep en tegen t randje van burnout zat gestart met tip van de moeder maffia met droomsap. Ik had van de huisarts oxazepam voor een paar dagen en melatonine hielp weinig en vooral met inslapen en niet met doorslapen. Het is niet zo natuurlijk als ze beweren hoor maar ik kon ermee inslapen en doorslapen. Als ik wakker werd dan kon ik ook sneller weer inslapen wat echt fijn was met een baby die enorm onregelmatig kwam.

Enige nadeel is dat ik minimaal 8 uur in bed moest liggen anders werd ik echt suf wakker en ik droomde er meer van. Uiteindelijk weer afgebouwd en nu slaap ik weer zonder. Ik wende er op den duur ook wel wat aan bij langer gebruik. Nu pak ik het als ik echt een poos weer slecht slaap en even m'n patroon wil door breken.
Ik weet dat het geen beste tip is want uiteindelijk zijn alle hulp middeltjes niet voldoende voor een 100% effectieve slaap misschien maar wel echt mijn redding geweest om de periode door te komen.

Mocht er interesse zijn kan degene wel een pb sturen. Kan een kortings vrienden link van 15% delen.

Sterkte. Ik weet hoe intens slaap problemen zijn en de impact ervan. Zeker als je nog moet presteren!


Dankjewel voor de tip, ik ga het zeker eens bekijken!


Kookaburra schreef:
Luisterverhalen! Er is genoeg te vinden op spotify als zijnde 'podcast'. Ook zonder betaald account kun je podcasts downloaden. Denk aan meditaties, 'slaapverhalen voor volwassenen', sprookjes, geluiden van regen of geluiden van een oerwoud...

Gebruik ik wel eens om mee in slaap te vallen.


Ook een goede tip, kan ik proberen! :)


ellepel schreef:
kijk ook eens naar valdispert?
je hebt de rust,die is heel fijn als je gewoon wat meer concentratie wil.
en je hebt de nacht en dan slaap je echt stukken beter.


Ga ik ook bekijken, dankjewel!


_Mar3 schreef:
Ik sliep ontzettend slecht in mijn examenperiode vanwege faalangst. De nacht voor mijn allerlaatste examen was ik zó moe dat ik rond half 9 s avonds eindelijk wel sliep. Belde iemand me wakker om 2100 uur terwijl ik normaal áltijd mijn telefoon op stil zet voor ik slapen ga. Was niet zo prettig. :+

Tips heb ik niet echt, behalve dat ik dus wel sliep toen ik écht niet meer kon. En ik deed op die dagen gewoon niets anders dan examens maken, maar huis fietsen, eten en uitrusten. Hopelijk kun je je rust pakken, ook al slaap je dan niet per se. Sterkte en succes met je examens!


Dat is inderdaad ook nog een optie haha, maar vermoeid studeren is ook geen ideale combinatie dus zou fijn zijn als ik anders ook goed kan slapen, moe of niet. Ik probeer inderdaad ook de dag van een examen niets anders meer te doen dan het examen maken. Maar die avond ben ik dan in mijn hoofd alweer bezig met het volgende vak, dus dat helpt niet echt mee.

Dankjewel!

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:00

Qua verslaafd er aan worden: in principe is dat een nee, melatonine is iets wat je lichaam zelf aan maakt. Maar ook met zulke dingen geldt. Gebruik het alleen als het nodig is... zoals bijvoorbeeld bij examenweken.
Dan beïnvloed je ook niet de eigen aanmaak van je lichaam zelf als je het niet dagelijks of langdurig neemt.

Voor de slaap methodes die ik aan gaf.
Een die ook veel onderzocht is en bewezen werkt voor veel mensen: zoek op youtube op "military sleeping method".
Vaak in combinatie met white noice op de achtergrond.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 09:38

Sorry voor mijn heel late reactie.

Oké super!

Die methode ga ik ook eens opzoeken.