Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:41

Eelmo schreef:
Wat fijn! Pak van je hart zeker?



Ja best wel deze procedure duurt al enige tijd en dat geeft toch wel stress

Ik heb de uitgebreide uitslagen en analyses zelf ook gehad en dat vind ik toch ook wel interessant

En ik heb wel de gedachtes dat alles met een reden gebeurd.
(Mijn oma heeft een herseninfarct gehad en is eenzijdig verlamd en er is geen uitzicht op verbetering) de tijd die er tot de startdatum is kan ik nu waardevol gebruiken om dit alles een plekje te geven

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:57

Nou ik kom mij ook weer melden.
Helaas net besloten te stoppen na de proeftijd. Ze wilde de proeftijd verlengen, maar ik had twijfels, zij hadden ook twijfels. Ze vonden dat het werk zelf heel snel en goed oppakte, maar twijfelde of ik binnen het team zou passen. Ik kan mezelf niet veranderen, dus aangegeven dan liever nu de knoop door te hakken dan te blijven aanmodderen.
Het is nu vooral even zuur. Ik start komende week met een master, en was heel blij dat ik een functie gevonden had die ik daarmee kon combineren qua uren. Aan de andere kant, ik twijfelde zelf al over de functie. Miste stukje uitdaging als ik heel eerlijk ben.

Nu snel schakelen, en hopen dat er snel iets anders op mn pad komt. Ik kan nog als back up weer lenen bij DUO, maar dat wilde ik eigenlijk niet meer doen. Dus het is even zuur. Je hoopt toch dat je meteen goed matcht met een nieuwe baan...

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:00

Ze wilde de proeftijd verlengen?!

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:02

Cowboy55 schreef:
Ze wilde de proeftijd verlengen?!


Ja, vanwege de twijfel. Ik had de eerste twee weken maar 1 dag per week gewerkt, daarna 3 weken wel volle uren (24 per week). Omdat ze twijfelde wilde ze de proeftijd verlengen om die eerste twee weken als het ware 'in te halen'. Ik dacht vooral als er na deze tijd al twijfels zijn of het binnen het team past, zullen die zelfde twijfels er over twee weken nog steeds zijn.
En dan loop ik liever niet twee weken op eieren.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:52

kampioen2be schreef:
Cowboy55 schreef:
Ze wilde de proeftijd verlengen?!


Ja, vanwege de twijfel. Ik had de eerste twee weken maar 1 dag per week gewerkt, daarna 3 weken wel volle uren (24 per week). Omdat ze twijfelde wilde ze de proeftijd verlengen om die eerste twee weken als het ware 'in te halen'. Ik dacht vooral als er na deze tijd al twijfels zijn of het binnen het team past, zullen die zelfde twijfels er over twee weken nog steeds zijn.
En dan loop ik liever niet twee weken op eieren.


Nou, ik stelde de vraag meer omdat het in NL voor zover mij bekend niet mogelijk is om de proeftijd te verlengen, zelfs niet met wederzijds goedvinden. Zie: https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... gd-worden/

Maar goed, als je er zelf eigenlijk ook niet (meer) wil zijn is die vraag niet relevant.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:58

Is voor deze poster idd niet meer relevant, maar proeftijd verlengen mag niet. En er zijn strenge regels voor hoe lang die proeftijd überhaupt mag duren.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:16

Balen kampioen2be, wat zoek je nu qua baan/uren?

Ik heb dus geen bericht gehad van het bedrijf.
Ze zijn er mee bezig, moeten met meer mensen zich nog een keer over de rapporten buigen, vraag niet waarom, daar heb je volgens mij die tussenpersoon die het assesment heeft afgenomen, en me daarna een uur heeft doorgezaagd, dik voor betaald....
Zijn zeker nog steeds positief maar trekken nog meer tijd uit.

Weet niet zo goed waar dit langdradige vandaan komt. Ze lijken extreem voorzichtig, misschien speelt er intern iets waardoor het over zoveel schijven gaat en niemand er een klap op geeft.

Heb bij de tussenpersoon wel heel duidelijk aangegeven dat ik vind dat ze door moeten pakken.
Iig met een voorstel qua loon en uren en het plannen van een gesprek.
Want er zit geen druk tegen einde maand op, maar ik wil niet nog twee weken doormodderen en vind het ook zonde van hen en mijn tijd om hier heel veel energie nog in te steken, als het voorstel niet is wat ik verwacht. Dus hup met dat voorstel en laten we iets plannen is mijn idee, ff de druk een beetje opvoeren :P

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:28

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Ik heb een nieuwrme baan vanaf 1 Maart
Een 9 maanden contract
1 maand proeftijd

Nu ben ik ziek (heel erg balen)
Werkgever vraagt of we samen de proeftijd kunnen verlengen (ik lees overal zelfs met wederzijds goedvinden dat het niet kan)
Ik wil deze baan graag houden dus wil wel mee bewegen maar niet als iets niet geldig is (stel ze willen in de verlengde proeftijd niet door heb ik dan wel recht op een uitkering)
Wat kan er dan wel als oplossing want ik kan ook vanuit een werkgever begrijpen dat het een risico is

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:41

Dat kan dus niet. Is wettelijk niet toegestaan om een proeftijd te verlengen en met een 9 maanden contract is de max 1 maand.

Hoe ziek ben je? En kan je inschatten of je wilt blijven en hoe zij er in staan?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:29

Ik ben al 14 dagen niet fit en totaal 6 werkdagen ziek ik heb geprobeerd door te werken maar dat lukte me niet meer (lichte longontsteking) de ab slaat wel aan en ga maandag weer starten (vr, za, zo zijn mijb vrije dagen)

Ik wil zelf heel graag blijven en ze zeiden heel netjes je proeftijd is nu wel erg kort je ligt zeer goed in de groep maar ik overleg liever met HR of de proeftijd verlengd kan worden.

Ik wacht dat hr verhaal even af als die juist is zal ze er zelf mee komen dat het niet kan

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:58

Ja snap wel dat het kort is. Want je bent dus straks van de 16 werkdagen er 6 ziek geweest als ze moeten beslissen.

Ik zou ze vragen waar de twijfel zit, begrijp dat het minder dagen zijn maar normaal gesproken kan je echt van beide kanten ook wel in 2 weken bepalen of het een match is of niet.
Ook al mag het niet, dat betekent niet dat ze er mee komen.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:49

Ik sta deze maand 20 dagen op rooster en 1 verlofdag ivm verjaardag (is vanuit cao dat je je verjaardag vrij krijgt)
Daarvan ben ik er 6 ziek

14 dagen werken
6 dagen ziek
1 dag vrij

Ik wil wel mee bewegen alleen als ik van het ergste uit ga en ik stem in met verlengen proeftijd (wat dan niet geldig zal zijn) en ze willen toch stoppen heb ik dan wel recht op een uitkering

Als ik nu mijn hakken in het zand zet is de kans groter dat ze 31 maart zeggen bye bye
Er is geen twijfel ze vinden het alleen erg kort

Mijn gevoel zegt alleen dat ik niet akkoord kan gaan met verlenging proeftijd puur omdat het niet rechtsgeldig zal zijn

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 03:11

Tja, lastig voor je.
Maar je bent 3 werkweken aanwezig geweest, dan hebben ze zeker een indruk. Het contract is voor 9 maanden. Dus de werkgever loopt geen enorm risico.
Wellicht vind de collega/manager het wat lastig om knopen door te hakken en zijn ze bang voor meer verzuim. Ik zou niet zomaar akkoord gaan met de verlenging. Ik zou vragen naar concrete feedback. Wellicht kun je de twijfels bij hen wegnemen met een goed onderbouwd verhaal.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:35

Hoe lang willen ze m verlengen?

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:50

ynskek schreef:
Hoe lang willen ze m verlengen?


1 maand
Maar dat mag dus alleen als mijn contract dan 2 jaar of langer is

Waar ik ook zoek overal staat dat het echt niet mag

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:09

Nee met 1 maand verlengen zou ik hoe dan ook niet akkoord gaan, tenzij je een contract daar naar is.
Dus die onderhandelingspositie heb je dan wel, want je kunt zeggen dat het dan rechtsgeldig is.

Maar alsnog je zegt zelf dat ze aangeven dat je goed in de groep ligt. Je doet je werk neem ik aan tot nu toe naar behoren, waar twijfelen ze aan? Daar zou ik naar vragen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:40

Met 1 maand verlengen zou ik ook niet akkoord gaan. Je hebt "maar" 6 werkdagen gemist. IK zou er in kunnen komen als je zegt in overleg trekken we die week er bij. Op die manier trek je de week die je aan ziekte dagen gemist hebt er bij. Maar langer zou ik ook echt niet doen. Bied voor jou alleen maar meer onzekerheid.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:56

Ik wil best water bij de wijn doen want ik wil ook echt de baan houden

Ik ben niet bang dat ze er in welke proeftijd dan ook mee willen stoppen maar stel dat
Dan moet ik terug kunnen vallen op een uitkering en ik ben bang dat dat als verlengen niet rechtsgeldig is ik daar dan geen recht op heb

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:45

GekOpFjorden schreef:
Ik wil best water bij de wijn doen want ik wil ook echt de baan houden

Ik ben niet bang dat ze er in welke proeftijd dan ook mee willen stoppen maar stel dat
Dan moet ik terug kunnen vallen op een uitkering en ik ben bang dat dat als verlengen niet rechtsgeldig is ik daar dan geen recht op heb

Als ze buiten de wettelijke proeftijd verlengen zitten ze gewoon rest van het contract aan je vast.

Dan kan er alleen opgezegd worden met wederzijds goedvinden.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:19

Hey,

lastige situatie TS.
Wettelijk mag het niet blablabla. maar je geeft zelf ook aan dat je er wel heel graag wilt werken.
je kan inderdaad aangeven dat je het ok vind om wat langer doorzetten met de proeftijd, maar dat je je zorgen maakt mochten ze beslissen om te stoppen.

ja kan dan een vaststellingsovereeenkomst vragen, zodat je deze hebt bij het UWV. let wel op dat je dan je opzegtermijn duidelijkhebt en deze hanteerd (waarschijnlijk een maand). deze moet je dan ook doorbetaald krijgen.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:46

Marcella schreef:
Als ze buiten de wettelijke proeftijd verlengen zitten ze gewoon rest van het contract aan je vast.

Dan kan er alleen opgezegd worden met wederzijds goedvinden.

Dit dus

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:59

Als het goed is koppelt HR terug dat proeftijd verlengen niet kan. En anders zitten zij aan je vast, dus kun je niet ‘ontslagen’ worden in de verlengde proeftijd.

Ik vind het sowieso raar dat ze dat willen, want ze hebben je al een paar weken meegemaakt.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:54

Ik heb een mail gehad met de vraag verlengen tot 15 april

Ik heb gebeld en aangegeven dat ik meewillend ben maar dat het wettelijk niet mag
Ze hebben het nu via HR bij de juridische afdeling gelegd ik ben zeer benieuwd wat ze gaan doen

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:20

Pff, super lange procedure, veel gedoe, zit je er, krijg je dit.

Hoop dat het opgelost wordt en je 'gewoon' fijn aan het werk kan.

Ik zie trouwens net dat ik nooit een update heb gegeven hier. Maar de procedure van mij die vanaf begin januari liep, is eind feb afgerond en ik ga 15 april met mijn nieuwe baan beginnen.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:55

MarliesV schreef:
Pff, super lange procedure, veel gedoe, zit je er, krijg je dit.

Hoop dat het opgelost wordt en je 'gewoon' fijn aan het werk kan.

Ik zie trouwens net dat ik nooit een update heb gegeven hier. Maar de procedure van mij die vanaf begin januari liep, is eind feb afgerond en ik ga 15 april met mijn nieuwe baan beginnen.

Gefeliciteerd *\o/*

Ik heb zojuist een interne sollicitatie verzonden.
Ik heb geen idee of ik kans maak en ik weet ook niet zeker of ik de baan echt leuk vindt.

Maar ik dacht als het gevoel niet goed is kan ik altijd nog terugtrekken.