Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 15:32

Hallo allemaal!

Ik was op zoek naar een topic over solliciteren, die heb ik niet zo snel gevonden dus vandaar dat ik even een topic open. Mocht er al een topic zijn dan verhuis ik met alle liefde daarheen :) .

Solliciteren is al lang niet meer simpelweg een brief tikken en je CV opsturen. Er komt meer bij kijken, en een goede sollicitatiebrief is ook niet zo snel geschreven. Misschien kunnen we elkaar hierbij helpen?

Wat zijn bijvoorbeeld goede vragen om te stellen aan de contactpersoon, voordat je de brief schrijft/ verstuurd? Hoe scan je een vacature op de juiste trefwoorden zodat je duidelijk maakt in je brief dat je de vacature goed gelezen én begrepen hebt?

Ik vind het zelf altijd zo lastig, en omdat ik nogal eens afgewezen ben op de brief, hoop ik dat we hier elkaar kunnen helpen :D

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 15:37

Ik heb een mooie vacature gevonden, en daar wil ik op gaan reageren. Ik moet natuurlijk wel eerst even bellen met de contactpersoon.

In de vacaturetekst staat geen duidelijke vaste werkplaats. Er kan vanuit huis gewerkt worden en je moet ook wel op pad voor het werk. Ik ben alleen wel benieuwd of er ook een kantoorlocatie is waar je terecht kan, of dat je zelf moet investeren in een thuiskantoor. Zijn dit vragen voor aan de telefoon, of tijdens het gesprek?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de verdeling tussen kantoorwerk en werk op locatie. Zijn dit goede vragen voor de contactpersoon, of gaat dit te veel over arbeidsvoorwaarden? Ik lees overal dat je zulke vragen niet aan de telefoon moet stellen maar moet bewaren tot het gesprek, alleen zijn dit al vragen over de arbeidsvoorwaarden?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:44

Eh ik heb ten alle tijden nog steeds mijn baan gevonden door simpelweg een brief te schrijven en een CV mee te sturen :')

Om op je 2de bericht in te gaan: Vraag aan de telefoon minstens 2 dingen die niet in de vacature duidelijk worden. Als er geen standplaats voor een kantoor vermeld wordt, dan is dat een prima vraag.

Onthoud de naam van de degene met wie je aan de telefoon hebt gesproken, die kun je vermelden in je brief.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:51

Marjo schreef:
<knip> voordat je de brief schrijft/ verstuurd?
Ik vind het zelf altijd zo lastig, en omdat ik nogal eens afgewezen ben op de brief, <knip>


Maak in ieder geval niet zulke D/T fouten in je brief. Dan zou je bij mij direct op de stapel 'afwijzen' terecht komen.
Echt, schrijf foutloos, hoe banketstaaf het ook klinkt, het is nog steeds belangrijk.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 15:51

Oeh solliciteren :D ik ben er zelf (net) niet meer mee bezig want ik heb recent een nieuwe baan maar ik vind het proces altijd wel iets leuks hebben. Ik lees dus even mee!

Of je die vragen aan de telefoon moet stellen of niet: zitten hier dealbreakers tussen voor jou? Als in, als je bijv zelf moet investeren in je thuiskantoor dat je de baan dan niet meer (zo) ziet zitten? Dan sowieso bellen, het heeft voor niemand zin om dan het proces in te gaan en er bij gesprek 2 achter te komen dat er geen match is op dit ene puntje waar je met 3 minuten bellen ook al achter was gekomen. Als het je niet zoveel uitmaakt en gewoon benieuwd bent kun je ze ook bewaren voor het eventuele eerste gesprek. Ik vind dit hoe dan ook prima vragen voor een contactpersoon om al voor het versturen van je brief te stellen. Dingen die je van tevoren vraagt vind ik: relatief algemene vragen over werkzaamheden, de werkgever, arbeidsvoorwaarden of andere randzaken die je niet in de advertentie kan terugvinden maar wel belangrijk zijn om te weten of de functie iets voor je is.

Oh, en bel dus alleen als je echt iets te vragen hebt, sommige mensen gaan bellen om het bellen, omdat ze dan op zo’n carrièrewebsite hebben gelezen dat dat een goede indruk maakt. Als je niets te vragen hebt dan heb je niets te vragen, je hoeft niet te gaan bellen met een paar halfslachtige vragen waar je het antwoord eigenlijk al op weet.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 16:08

Ibbel schreef:
Marjo schreef:
<knip> voordat je de brief schrijft/ verstuurd?
Ik vind het zelf altijd zo lastig, en omdat ik nogal eens afgewezen ben op de brief, <knip>


Maak in ieder geval niet zulke D/T fouten in je brief. Dan zou je bij mij direct op de stapel 'afwijzen' terecht komen.
Echt, schrijf foutloos, hoe banketstaaf het ook klinkt, het is nog steeds belangrijk.


Ik laat mijn brief altijd controleren, ook op foutjes inderdaad :)

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:24

Ibbel schreef:
Marjo schreef:
<knip> voordat je de brief schrijft/ verstuurd?
Ik vind het zelf altijd zo lastig, en omdat ik nogal eens afgewezen ben op de brief, <knip>


Maak in ieder geval niet zulke D/T fouten in je brief. Dan zou je bij mij direct op de stapel 'afwijzen' terecht komen.
Echt, schrijf foutloos, hoe banketstaaf het ook klinkt, het is nog steeds belangrijk.


Gelukkig is dit niet DE brief! Een foutje kan echt iedereen overkomen.

Zo schrijf je terechtkomen aan elkaar. Maar dat weet jij vast en zeker ook :)

Veel succes, ts. Ik heb zelf na hele lange tijd en heel veel sollicitaties een super leuke en ook best goede baan gevonden.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:47

Marjo schreef:
Ik heb een mooie vacature gevonden, en daar wil ik op gaan reageren. Ik moet natuurlijk wel eerst even bellen met de contactpersoon.

In de vacaturetekst staat geen duidelijke vaste werkplaats. Er kan vanuit huis gewerkt worden en je moet ook wel op pad voor het werk. Ik ben alleen wel benieuwd of er ook een kantoorlocatie is waar je terecht kan, of dat je zelf moet investeren in een thuiskantoor. Zijn dit vragen voor aan de telefoon, of tijdens het gesprek?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de verdeling tussen kantoorwerk en werk op locatie. Zijn dit goede vragen voor de contactpersoon, of gaat dit te veel over arbeidsvoorwaarden? Ik lees overal dat je zulke vragen niet aan de telefoon moet stellen maar moet bewaren tot het gesprek, alleen zijn dit al vragen over de arbeidsvoorwaarden?



Ik vind dit vragen voor het einde van een persoonlijk gesprek en niet vooraf aan de telefoon. Het kan misschien veeleisender overkomen dan je eigenlijk bent.

Ik zou tijdens/richting het einde van een sollicitatiegesprek vragen hoe een gemiddelde werkdag/-week er bij hen uit ziet en wat zij in een collega zoeken.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:52

Het is de toon die de muziek maakt he. Ik heb wel eens gebeld om te vragen hoe een gemiddelde werkdag eruit zou zien als ik de vacature zou vervullen?

Veel vacatures staan bol van de ‘ mooie dure ‘ woorden. Concreet horen wat de functie inhoud is een stuk duidelijker.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:13

Ik had laatst een kandidaat met een mooie vraag (vond ik zelf). Dat met alle kennis die ik op dat moment had van wat hij zocht, of ons bedrijf voor hem zou passen naar mijn mening.

(Weet niet of dit in het topic hoort).

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:21

Ik meld me hier maar alvast.
Heb nu hulp vanuit een re-integratiebureau en gaan binnenkort beginnen met vacatures zoeken en het solliciteren.
Ik zie er best wel tegenop omdat ik het toch altijd lastig vind om mezelf goed te laten overkomen in een brief. Zo ben ik altijd heel saai en zakelijk in een brief, terwijl dit eigenlijk niet klopt met wie ik ben.
Ik vind het bij een gesprek ook lastig om vragen te bedenken. Dan heb ik vooraf vragen bedacht, maar dan zijn die al beantwoord en dan ben ik ergens bang dat het slecht overkomt als ik geen vragen meer heb.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:31

Ik denk dat het veel afhangt van de job: voor een arbeidersfunctie zou ik eerder telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken, en enkel cv meenemen naar die afspraak (of vooraf doorsturen als ze dat vragen). Voor een kantoorjob verwacht men natuurlijk dat je behoorlijk kan schrijven, dus daar zou ik eerder schriftelijk contact leggen.

Hier in België kan je denk ik wel hulp krijgen van de VDAB (arbeidsbemiddeling) om sollicitatiebrieven te schrijven. Ik weet niet of zoiets in NL ook bestaat?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:48

Hoezo moet je natuurlijk eerst even bellen met de contactpersoon?
Dat zou ik alleen doen als je geschikte vragen hebt, anders gewoon solliciteren.
Vragen die je nunoemt zou ik in een later stadium bespreken.

Als je hebt gesolliciteerd kan je er wel na een paar dagen achteraan bellen om initiatief te tonen, als je dan nog niks gehoord hebt.
Succes!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:57

Veel bedrijven maken nog wel eens mooie sier met voorwaarden die gewoon in de cao staan. Ik wil altijd weten wat er nog buiten de verplichte voorwaarden aan voordeeltjes zijn. Zo wil ik ook altijd weten waar nog ruimte voor verbetering is in het bedrijf. . Het perfecte bedrijf bestaat gewoon niet. Hoe is de bedrijfscultuur? Een bedrijf waarin men buiten werktijd ook heel veel met elkaar optrekt zou mij bijvoorbeeld niet passen.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:05

Ik ben als, ouderwetse, manager niet zo’n voorstander van bellers. Ik vermoed dat dat komt omdat ik wat visueel ingesteld ben en om een goede indruk te krijgen van iemand wil ik gewoon een CV en brief zien. Daarna bel ik zelf de sollicitant om ofwel uit te nodigen ofwel nog wat vragen te stellen voordat ik uitnodig. In dat gesprek is er voor de sollicitant voldoende ruimte om vragen te stellen.
Als ik word gebeld komt dat nooit helemaal lekker uit qua timing en zit ik met mijn gedachten bij andere zaken. Aan mezelf merk ik dat iemand zeker geen streepje voor heeft door te bellen, misschien zelfs het tegenovergestelde.
Overigens bel ik zelf wel razendsnel als ik geïnteresseerd ben in de sollicitant. Sowieso binnen 24 uur, maar vaak wel sneller.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:09

Marjo schreef:
Hallo allemaal!

Ik was op zoek naar een topic over solliciteren, die heb ik niet zo snel gevonden dus vandaar dat ik even een topic open. Mocht er al een topic zijn dan verhuis ik met alle liefde daarheen :) .

Solliciteren is al lang niet meer simpelweg een brief tikken en je CV opsturen. Er komt meer bij kijken, en een goede sollicitatiebrief is ook niet zo snel geschreven. Misschien kunnen we elkaar hierbij helpen?

Wat zijn bijvoorbeeld goede vragen om te stellen aan de contactpersoon, voordat je de brief schrijft/ verstuurd? Hoe scan je een vacature op de juiste trefwoorden zodat je duidelijk maakt in je brief dat je de vacature goed gelezen én begrepen hebt?

Ik vind het zelf altijd zo lastig, en omdat ik nogal eens afgewezen ben op de brief, hoop ik dat we hier elkaar kunnen helpen :D

De enige goede vraag die je kunt stellen is de vraag over iets dat je wilt weten. Ik vind persoonlijk dat je niet moet bellen in jouw geval. Jij wilt niet bellen uit nieuwsgierigheid maar uit onzekerheid. Schrijf gewoon een goede brief en zorg dat jouw competenties goed beschreven staat in je cv. Kort en bondig. Je hoeft niet iedere functie die je gehad hebt uit te kauwen. Je kunt wel de extra dingen die je in die functie gedaan hebt highlighten, daar hebben ze iets aan.

Succes!

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:42

Eens met een aantal van mijn voorgangers. Alleen bellen als je echt iets te vragen hebt.
En in vervolg daarop: wees jezelf en ga niet doen wat allerlei vacaturesites of coaches je aanraden. Dat is vaak achterhaald of te algemeen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:52

Veel solliciteren geeft de nodige ervaring. Maar werkgevers moeten ook enigzins flexibel zijn, daar schort het aan. In het laatste jaar heb ik nu baan nummer 4. En de huidige baan is het beste. Bij de laatste 2 sollicitaties, wat een etter bedrijf de eerste, ik flapte het er ook een beetje uit. De tweede ik zat maar net en zonder vragen aan genomen. Fijne collega's en leuk werk. Salaris 3000 per maand voor mbo, zonder ervaring, dat kan beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:54

Tiggs schreef:
Eens met een aantal van mijn voorgangers. Alleen bellen als je echt iets te vragen hebt.
En in vervolg daarop: wees jezelf en ga niet doen wat allerlei vacaturesites of coaches je aanraden. Dat is vaak achterhaald of te algemeen.
Eens. Je kunt er wel wat inspiratie opdoen voor bepaalde vragen die je kunt stellen, maar stel ze ook alleen als je het antwoord echt zelf wilt weten.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:57

Nico12 schreef:
Veel solliciteren geeft de nodige ervaring. Maar werkgevers moeten ook enigzins flexibel zijn, daar schort het aan. In het laatste jaar heb ik nu baan nummer 4. En de huidige baan is het beste. Bij de laatste 2 sollicitaties, wat een etter bedrijf de eerste, ik flapte het er ook een beetje uit. De tweede ik zat maar net en zonder vragen aan genomen. Fijne collega's en leuk werk. Salaris 3000 per maand voor mbo, zonder ervaring, dat kan beter.

Nou, mij mogen ze best bellen voor een functie op mbo-niveau voor 3000 per maand :')
Mijn maandloon ligt een stuk lager, ook als ik 40 ipv 32 uur zou werken.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:21

Oneens met een aantal voorgangers; bellen heeft wel zin. Het is een goede manier om een eerste goede indruk achter te laten bij het bedrijf waar je solliciteert. Bereid het gesprek wel goed voor en kom met een paar goede inhoudelijke vragen en rond op tijd af. Ik heb 2,5 jaar geleden bij een paar bedrijven gesolliciteerd, ik heb ze alle vier gebeld en werd bij alle 4 uitgenodigd. De baan die ik het liefste wilde heb ik als eerste gebeld, ook omdat die vacature een snelle sluitingsdatum had. Daar ben ik direct aangenomen. De andere drie baalden dat ze niet eerder stappen hadden ondernomen haha

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:22

Ik bel niet tenzij ik iets wil weten en vertrouw erop dat als ik het meest geschikt ben voor de baan dat wel uit mijn brief of cv komt en evt een gesprek. Ik doe mijzelf niet anders voor om bij een vacature te passen, ik ben mezelf en als ze daar blij mee zijn moeten ze me aannemen en anders matcht het gewoon niet, jammer, maar niemand wordt er gelukkig van als je niet op je plek bent.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:01

Ik moest wel een beetje grinniken toen ik de openingspost las. De laatste paar keer heb ik aan de andere kant gezeten, wij waren op zoek naar mensen en zijn vaak al lang blij als we een goede brief en cv krijgen :j Dus wat mij betreft is dat nog steeds het belangrijkste.

Bellen maakt bij ons dus écht geen verschil, de rest van de sollicitatiecommissie heeft je immers niet gesproken en dan komt het gewoon op het gesprek aan.
Bij mijn man was het laatst juist iemand die door te bellen zijn eigen glazen ingooide, diegene was echt té eager en niet prettig in het contact. Hij had wel een heel goed cv, maar juist door dat telefoontje hebben ze hem dus niet uitgenodigd. Het kan dus ook tegen je werken.

Maar laten we wel wezen, er is nog steeds een flink personeelstekort, jij hebt het als sollicitant voor het zeggen over het algemeen. Dus doe het goed, maar overdrijf niet, wees vooral jezelf.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:17

Achterom: Die man heeft zichzelf en vooral jullie wel tijd bespaard door te bellen :')
Wat ik mij afvraag, vertellen jullie de kandidaten waarom ze niet worden uitgenodigd?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:55

Achterom schreef:
Ik moest wel een beetje grinniken toen ik de openingspost las. De laatste paar keer heb ik aan de andere kant gezeten, wij waren op zoek naar mensen en zijn vaak al lang blij als we een goede brief en cv krijgen :j Dus wat mij betreft is dat nog steeds het belangrijkste.

Bellen maakt bij ons dus écht geen verschil, de rest van de sollicitatiecommissie heeft je immers niet gesproken en dan komt het gewoon op het gesprek aan.
Bij mijn man was het laatst juist iemand die door te bellen zijn eigen glazen ingooide, diegene was echt té eager en niet prettig in het contact. Hij had wel een heel goed cv, maar juist door dat telefoontje hebben ze hem dus niet uitgenodigd. Het kan dus ook tegen je werken.

Maar laten we wel wezen, er is nog steeds een flink personeelstekort, jij hebt het als sollicitant voor het zeggen over het algemeen. Dus doe het goed, maar overdrijf niet, wees vooral jezelf.


Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. En het ligt er ook aan op wat voor functie je solliciteert: is communicatief vaardig zijn een belangrijke functie competentie of gaat het om een sales functie dan is het succesvol voeren van zo’n telefoongesprek belangrijk. Gaat het om een HBO/ WO functie dan mag je andere dingen verwachten imo.
Dat je het gesprekje dan nog niet voert met een sollicitatie commissie is logisch, doorgaans voer je zo’n eerste gesprekje met iemand van HR of bijvoorbeeld een afdelingshoofd. Is maar net afhankelijk wie de contactpersoon van de vacature is.