Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:40

Ik zou contact opnemen met de plaatser van de vacature met ' destijds om die en die reden op de reserve stapel gekomen' ' nu meer werkervaring opgedaan' ' zou ik mee kunnen met deze nieuwe sollicitatie ronde' ' zo ja, wat verwachten jullie, een nieuwe brief of is deze mail voldoende?;

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:44

Tiggs schreef:
In dit geval zou ik misschien wel bellen. Zeggen dat je eerder hebt gesolliciteerd, dat je inmiddels ervaring hebt opgedaan en nog steeds interesse in de functie hebt. Dan vragen hoe ze willen dat je solliciteert.
Ervaring voor een juniorfunctie vind ik wel grappig trouwens...


Ik zou ook eerst even bellen, en als je gevraagd wordt te solliciteren je brief/cv insteken zoals de andere reactie hierboven. Dus focus op welke ervaring je inmiddels hebt opgedaan en hoe die jou nu wel geschikt maakt voor deze rol.

Ervaring vragen voor een junior functie vind ik niet per definitie een gek iets trouwens? Tenzij er meer dan +/- 2 jaar ervaring wordt gevraagd of een skillset die niet passend is bij een starter op de arbeidsmarkt. Soms wil men gewoon niet iemand die vers van een opleiding komt of echt op 0 moet beginnen. Hangt heel erg af van de functie en wat er gevraagd wordt.

Eelmo

Berichten: 2956
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:45

Tiggs schreef:
In dit geval zou ik misschien wel bellen. Zeggen dat je eerder hebt gesolliciteerd, dat je inmiddels ervaring hebt opgedaan en nog steeds interesse in de functie hebt. Dan vragen hoe ze willen dat je solliciteert.
Ervaring voor een juniorfunctie vind ik wel grappig trouwens...


Ik inmiddels niet meer :+ Het is niet de enige namelijk en incl. afstudeerstage heb ik 2 jaar relevante werkervaring op zak... Ik heb nu (relevant) werk, maar mijn contract loopt af in oktober en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Dus laten we hopen dat 2,5 jaar werkervaring wél genoeg is }:0

De contactpersoon voor de vacature is niet de persoon waar ik toen contact mee heb gehad. Misschien dan eerst gewoon maar mailen ipv bellen?

Edit: wat MarliesV dus ook zegt eigenlijk.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:12

Eelmo schreef:
Vraagje, ik heb een aantal maanden terug gesolliciteerd bij een bedrijf. Toen op de 'reservestapel' terecht gekomen (dus een zeer vriendelijke afwijzing). 'probleem' toen was te weinig ervaring (voor een junior functie......). Nu staat er weer een junior vacature, zelfde rol, zelfde bedrijf en in de tussentijd ergens anders relevante werkervaring opgedaan/aan het opdoen. Het bedrijf lijkt me zeer tof en ik wil eigenlijk opnieuw solliciteren. Hoe pak je dat aan? Dezelfde brief opnieuw sturen lijkt me geen goed plan maar ik heb ook geen idee hoe ik een nieuwe brief in zou moeten steken :o?



Ik zou nu bellen met een vraag in de trand van, goh ik had bij jullie gesolliciteerd op die en die functie maar ben afgewezen door gebrek aan ervaring. Inmiddels heb ik wel wat aanvullende ervaring opgedaan maar jullie organisatie bleef in mijn hoofd zitten. Nu zie ik een junior functie staan. Heeft het voor mij zin om daarop te solliciteren?

Niet letterlijk hoor, maar zoiets. Dat is een duidelijke en terechte vraag en mochten ze zeggen nee je voldoet toch niet aan het profiel dan scheelt het je alweer de tijd om een brief te maken

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:26

Het kan ook gewoon zijn dat de reserve stapel inmiddels is vernietigd, want ook die mogen ze maar bepaalde tijd houden ivm de privacy wetgeving. Dus gewoon bellen :j kan best zijn dat ze het fijn vinden als je belt omdat ze je gegevens dus gewoon niet meer hebben!

Ik heb voor mijn vakantie redelijk impulsief een brief geschreven op een functie die me erg aanstaat en werd prompt op vakantie gebeld voor het plannen van een gesprek. Recent dat gesprek gehad, maar ik vond dat dus eigenlijk helemaal niks: met een HR-adviseur en de HR-manager, een soort mondelinge voorselectie. Heb ook niet de indruk dat ik het heel goed gedaan heb, maar misschien komt dat ook omdat ik het nut hiervan dus echt niet inzie, het is me inmiddels twee keer (bij eerdere functies) overkomen dat ik afgewezen was door HR, en vervolgens schoorvoetend door hen werd teruggebeld of ik alsjeblieft toch wilde komen, en werd dan prompt aangenomen.
Ik zie het nut dus niet zo van voorselecties door HR, in mijn beleving kunnen de toekomstige collega's of leidinggevenden dat echt veel beter. In samenspraak met HR is wel handig, maar HR leidend laten zijn? Nou nee.... ik verwacht dan ook eigenlijk wel weer een afwijzing nu. Jammer, want ik zie het mezelf echt wel doen.

Anoniem

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:20

Ik doe als HR wel de voorselectie omdat ik heel goed weet waar we naar op zoek zijn en wat voor profiel de manager zoekt. Daarnaast hebben de managers het gewoon te druk om door alle brieven te gaan, en als ze al tijd hebben is het soms weken later.
Maar ik doe niet het eerste gesprek, dat doet de manager altijd zelf.
Ik filter eigenlijk gewoon wat zou kunnen passen en wat totaal niet is wat we zoeken.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:43

Assessment scoor ik juist hoger dan dat mijn niveau school is zeker op gebied van rekenvaardigheid. Maar is ook wel afhankelijk van of het meerkeuzevragen zijn of open vragen. Bij meerkeuze schijn ik heel goed te zijn in selecteren van het goede antwoord ook al weet ik het antwoord niet, maar zie de logica. Open vragen knal ik dicht en scoor ik dus weer heel slecht beneden niveau.

Trouwens bij rekenvaardigheid maak het dan weer niet uit of heet open of meerkeuze zijn. Ik scoor daar gewoon zonder iets voor te doen HBO niveau terwijl de rest niveau MBO 3 is.

Maar voor nu ketsen alle sollicitaties af op het feit geen relevante ervaring in de administratie. Ik kom uit de beveiliging en daarvoor weer administratief MBO 2.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:07

Eelmo schreef:
Vraagje, ik heb een aantal maanden terug gesolliciteerd bij een bedrijf. Toen op de 'reservestapel' terecht gekomen (dus een zeer vriendelijke afwijzing). 'probleem' toen was te weinig ervaring (voor een junior functie......). Nu staat er weer een junior vacature, zelfde rol, zelfde bedrijf en in de tussentijd ergens anders relevante werkervaring opgedaan/aan het opdoen. Het bedrijf lijkt me zeer tof en ik wil eigenlijk opnieuw solliciteren. Hoe pak je dat aan? Dezelfde brief opnieuw sturen lijkt me geen goed plan maar ik heb ook geen idee hoe ik een nieuwe brief in zou moeten steken :o?

Zeker bellen om erachter te komen waarom de vacature weer uit staat en waar ze écht naar op zoek zijn en of de sollicitatieprocedure hetzelfde is gebleven. Is de tekst dezelfde als de vorige keer?
Op de site van nationale Vacaturebank staan waardevolle tips. Wellicht bruikbaar wanneer je de nieuwe brief schrijft.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:26

Ineke2 schreef:
Ik snap wel dat je geen baan gaat aannemen waarmee je zoveel minder gaat verdienen en dan ook nog meer uur per week moet werken.
Dan zullen ze voor een jonkie moeten gaan en die zelf opleiden.

Dat is ook wel waar ze het meeste op werven, maar daarnaast werven ze ook een medior consultant. Nadeel is dat een medior voor dit salaris dus niet aan de slag gaat :+


senna21 schreef:
Eelmo schreef:
Vraagje, ik heb een aantal maanden terug gesolliciteerd bij een bedrijf. Toen op de 'reservestapel' terecht gekomen (dus een zeer vriendelijke afwijzing). 'probleem' toen was te weinig ervaring (voor een junior functie......). Nu staat er weer een junior vacature, zelfde rol, zelfde bedrijf en in de tussentijd ergens anders relevante werkervaring opgedaan/aan het opdoen. Het bedrijf lijkt me zeer tof en ik wil eigenlijk opnieuw solliciteren. Hoe pak je dat aan? Dezelfde brief opnieuw sturen lijkt me geen goed plan maar ik heb ook geen idee hoe ik een nieuwe brief in zou moeten steken :o?

Zeker bellen om erachter te komen waarom de vacature weer uit staat en waar ze écht naar op zoek zijn en of de sollicitatieprocedure hetzelfde is gebleven. Is de tekst dezelfde als de vorige keer?
Op de site van nationale Vacaturebank staan waardevolle tips. Wellicht bruikbaar wanneer je de nieuwe brief schrijft.

Ik zou ook gewoon even bellen om te vragen of het zin heeft dat je solliciteert. Heb ik een tijd geleden ook gedaan en toen werd er aangegeven dat ik mijn oude brief mocht sturen + een alinea met waarom ik opnieuw solliciteerde.

Bij m’n huidige werk zou ik het heel fijn vinden als de HR-manager wist wat we zochten en een voorselectie deed. Dat doen wij nu allemaal zelf en is echt heel veel werk. Er zitten vaak ook veel brieven tussen van mensen die moeten solliciteren ivm 2e pad verbeterde poortwachter en dat is eigenlijk nooit iets (lees je er ook aan af).

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:38

Waar herken je de brieven aan dan van mensen die vanuit het 2e spoortraject solliciteren?

Ik ga zelf binnenkort vanuit het 2e spoortraject solliciteren maar voor mij voelt dat niet als een moetje en wil ook niet dat dat zo over gaat komen bij andere bedrijven.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:35

Selina schreef:
Waar herken je de brieven aan dan van mensen die vanuit het 2e spoortraject solliciteren?

Ik ga zelf binnenkort vanuit het 2e spoortraject solliciteren maar voor mij voelt dat niet als een moetje en wil ook niet dat dat zo over gaat komen bij andere bedrijven.

Ik denk dat daar het verschil al in zit ;). In deze brieven stond soms letterlijk: ik moet solliciteren van het UWV. Mag ik de baan? Als je zelf gemotiveerd bent voor een bepaalde baan dan zal je dat er echt niet snel aan aflezen.

Maar als je wilt wil ik best met je meekijken/meelezen :)

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:50

CRos95 schreef:
Selina schreef:
Waar herken je de brieven aan dan van mensen die vanuit het 2e spoortraject solliciteren?

Ik ga zelf binnenkort vanuit het 2e spoortraject solliciteren maar voor mij voelt dat niet als een moetje en wil ook niet dat dat zo over gaat komen bij andere bedrijven.

Ik denk dat daar het verschil al in zit ;). In deze brieven stond soms letterlijk: ik moet solliciteren van het UWV. Mag ik de baan? Als je zelf gemotiveerd bent voor een bepaalde baan dan zal je dat er echt niet snel aan aflezen.

Maar als je wilt wil ik best met je meekijken/meelezen :)


Oh ja dat is wel heel erg :')
Ik wil juist graag solliciteren.
Ze weten op werk nu ook dat ik op zoek ben naar iets anders dus hoef in ieder geval niet stiekem te solliciteren.

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:04

Rodevlinder schreef:
Ik doe als HR wel de voorselectie omdat ik heel goed weet waar we naar op zoek zijn en wat voor profiel de manager zoekt. Daarnaast hebben de managers het gewoon te druk om door alle brieven te gaan, en als ze al tijd hebben is het soms weken later.
Maar ik doe niet het eerste gesprek, dat doet de manager altijd zelf.
Ik filter eigenlijk gewoon wat zou kunnen passen en wat totaal niet is wat we zoeken.

Ook bij de minder standaard functies, waarvan er bijvoorbeeld maar één is, of waarvoor iemand gezocht wordt met een wat ander profiel dan degene die er zat, of een nieuwe functie?
In mijn geval gaat het vaak daarom, en ik merk dat in die gevallen HR vaak een te grote broek aantrekt, omdat ze nét verkeerd inschatten wat er nu daadwerkelijk gezocht wordt.
En managers die "geen tijd" hebben... tja, het is toch een belangrijk deel van hun werk om te zorgen dat er voldoende goed personeel is? Dat ze daar een deel van uitbesteden prima, maar geen tijd is dan toch wel een slecht argument -O-

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:10

senna21 schreef:
Eelmo schreef:
Vraagje, ik heb een aantal maanden terug gesolliciteerd bij een bedrijf. Toen op de 'reservestapel' terecht gekomen (dus een zeer vriendelijke afwijzing). 'probleem' toen was te weinig ervaring (voor een junior functie......). Nu staat er weer een junior vacature, zelfde rol, zelfde bedrijf en in de tussentijd ergens anders relevante werkervaring opgedaan/aan het opdoen. Het bedrijf lijkt me zeer tof en ik wil eigenlijk opnieuw solliciteren. Hoe pak je dat aan? Dezelfde brief opnieuw sturen lijkt me geen goed plan maar ik heb ook geen idee hoe ik een nieuwe brief in zou moeten steken :o?

Zeker bellen om erachter te komen waarom de vacature weer uit staat en waar ze écht naar op zoek zijn en of de sollicitatieprocedure hetzelfde is gebleven. Is de tekst dezelfde als de vorige keer?
Op de site van nationale Vacaturebank staan waardevolle tips. Wellicht bruikbaar wanneer je de nieuwe brief schrijft.


Bellen naar wie? De meeste bedrijven hebben de nummers van de directe (hiring) managers niet zomaar online staan, dus dat lijkt mij nogal onhandig.

OT: Ik zou een nieuwe brief schrijven, in ieder geval anders openen maar je mag zeker melden dat je interesse in het bedrijf hebt en tijdens de voorgaande ronde ook je interesse hebt getoond. Geef ook aan waarom dát bedrijf en niet concurrent A, B of C.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8356
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:29

De totale teleurstelling van een HR medewerker die de voorselectie moet maken maar én je cv niet heeft doorgenomen én telkens als je contact hebt niet kan of wil begrijpen dat mensen soms een andere roepnaam hebben dan je voornaam is. Snap best dat je die fout 1 keer maakt. Maar als de hr persoon telkens moet vragen of hij wel de goede persoon aan de telefoon heeft gaat er toch iets niet goed denk ik... :x :')

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:50

Je hebt wel een erg negatieve kijk op solliciteren muiz terwijl je zelf aangeeft eigenlijk nog nooit gesolliciteerd te hebben…

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:55

Je kunt gelukkig ook nog spontaan super snel uitgenodigd worden voor een voorgesprek/kennismaking zònder allerlei idiote trucjes zoals tig keer bellen om maar op te vallen bijvoorbeeld. Been there done that vorige week _O- ik kreeg het al warm als ik eraan dacht dat ik zo moet slijmen, dat ben ik zo niet. En als mijn gevoel goed zit dan pas ik er daardoor ook prima tussen. Geen gelikte mezelf ophemelende brief, maar gewoon geschreven vanuit mijzelf, een cv via canva in elkaar geflanst en hoppa.
Het kan dus allemaal nog gewoon op de ‘simpele’ en misschien ouderwetse manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:59

Achterom schreef:
Rodevlinder schreef:
Ik doe als HR wel de voorselectie omdat ik heel goed weet waar we naar op zoek zijn en wat voor profiel de manager zoekt. Daarnaast hebben de managers het gewoon te druk om door alle brieven te gaan, en als ze al tijd hebben is het soms weken later.
Maar ik doe niet het eerste gesprek, dat doet de manager altijd zelf.
Ik filter eigenlijk gewoon wat zou kunnen passen en wat totaal niet is wat we zoeken.

Ook bij de minder standaard functies, waarvan er bijvoorbeeld maar één is, of waarvoor iemand gezocht wordt met een wat ander profiel dan degene die er zat, of een nieuwe functie?
In mijn geval gaat het vaak daarom, en ik merk dat in die gevallen HR vaak een te grote broek aantrekt, omdat ze nét verkeerd inschatten wat er nu daadwerkelijk gezocht wordt.
En managers die "geen tijd" hebben... tja, het is toch een belangrijk deel van hun werk om te zorgen dat er voldoende goed personeel is? Dat ze daar een deel van uitbesteden prima, maar geen tijd is dan toch wel een slecht argument -O-

Ik denk dat jij HR wel over 1 kam scheert.
Het is aan mij om te weten waar de behoeften liggen en uitdagingen en de managers(en alle medewerkers) ook goed te kennen.
Als ik twijfel bespreek ik het altijd met de manager en sommige vinden het ook fijn om zelf die selectie van specifieke vacatures te doen, ook helemaal prima.
Ik werk overigens maar bij een klein bedrijf met korte lijnen en weinig managers dus ik ken iedereen persoonlijk ook goed.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:33

Selina schreef:
Waar herken je de brieven aan dan van mensen die vanuit het 2e spoortraject solliciteren?

Ik ga zelf binnenkort vanuit het 2e spoortraject solliciteren maar voor mij voelt dat niet als een moetje en wil ook niet dat dat zo over gaat komen bij andere bedrijven.


Selina,

Het eerste verschil is al dat je zelf echt wilt. Ik zou de brief ook niet beginnen met 'omdat ik 2e spoor ben' of wat dan ook. Vooral:
Wie ben je, waarom pas jij zo goed op die functie. Waarom spreekt het bedrijf je aan.

In het gesprek kun je het aangeven. Soms is het ook mogelijk je in eerste instantie gratis aan te nemen door een overeenkomst met je huidige werkgever te sluiten voor de periode dat je nog aan het reintegreren bent.

Verder zou ik als HR vooral doorvragen. Stel het is dezelfde functie, waarom verwacht je hier niet uit te vallen? Waar moeten we rekening mee houden.

Stel het is een hele andere functie, waarom denk je dat dit je droombaan is? Wat spreekt je aan.

Hoe dan ook succes. Ik hoop dat het gaat lukken

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:31

Tijdens mijn tijd op hr kon ik van te voren al zeggen welke manager wie zou aannemen. 9 van de 10 keer was dat degene die ik bedacht had dat het beste zou passen op basis van de brief. Ook op hr afdelingen is er net als in de maatschappij kaf en koren ;)

Een paar vacatures verder zeiden een aantal managers tegen mij; wie vindt jij dat ik moet aannemen? Ik heb twee keer gedaan wat jij zei en dat zijn me toch leuke mensen! Eerste keer had hij mijn mening gevolgd en had heel veel plezier van die medewerker. Zowel in de uitvoering van het werk als ook als persoon en hoe het in het team paste allemaal. Tweede keer maakte hij een andere keuze. Die gene is ontslagen in de proeftijd toen. Was erg interessant haha :D ik heb nooit geweten dat je binnen een maand zo’n ellende kon bouwen :D derde keer weer mijn keuze gevolgd. Zelfde verhaal. Weer een leuke. Daarna kwam hij bij me zei hij. Ik moet een nieuw teamlid. Regel jij iemand? Ik weet niet waar je ze vandaan haalt maar dat is altijd raak. Hij had het blijkbaar rond gesproken. Kwam twee weken later ofzo een andere manager aan m’n bureau. Zeg heb jij nog een een nieuwe medewerker voor mij in je leuke mensen potje? … heeft er nu al twee gehad. Nu is het mijn beurt.

Euh.. :D tja ;)

Ik heb ook als eens iemand doorverwezen. We hadden op dat moment meerdere vacatures open staan en een sollicitant was totaal niet geschikt voor de functie maar was wel echt leuk. Dus die ging ik zowiezo afwijzen wat we allemaal jammer vond. Toen kregen we een andere functie binnen waar die gene wel op zou passen. Toen zei ik nog tegen die manager; op de vacature van … heeft een hele leuke gereageerd. Totaal niet geschikt voor de functie dus die gaan we afwijzen, maar misschien was dat wel wat voor jou geweest. Dus ik heb de sollicitant een mailtje gedaan met de mededeling dat ze op deze vacature afgewezen ging worden, maar dat ik wel een andere vacature had waar ik haar wel geschikt voor vond. Vacature meegestuurd en zei. Lees maar rustig door en denk erover na, mocht het je wat lijken dan laat het maar weten.

Duurde een paar dagen en toen gaf ze aan wel even wat tijd nodig gehad te hebben want ze vond de afwijzing wel heel vervelend. De vacature die ik had gestuurd was iets best anders en in eerste instantie was ze niet heel enthousiast. Maar zei ze, hoe langer het in de week ligt hoe enthousiaster ik wordt. Dus ik dat mailtje en haar brief en cv (gericht op die eerste functie) doorgestuurd naar de manager. Daar is ze dezelfde middag nog op gesprek geweest en dat werk heeft ze met heel veel plezier 5 jaar gedaan. Daarna ben ik haar uit het oog verloren. Het kan dus echt wel ;)

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:37

Rodevlinder schreef:
Achterom schreef:

Ook bij de minder standaard functies, waarvan er bijvoorbeeld maar één is, of waarvoor iemand gezocht wordt met een wat ander profiel dan degene die er zat, of een nieuwe functie?
In mijn geval gaat het vaak daarom, en ik merk dat in die gevallen HR vaak een te grote broek aantrekt, omdat ze nét verkeerd inschatten wat er nu daadwerkelijk gezocht wordt.
En managers die "geen tijd" hebben... tja, het is toch een belangrijk deel van hun werk om te zorgen dat er voldoende goed personeel is? Dat ze daar een deel van uitbesteden prima, maar geen tijd is dan toch wel een slecht argument -O-

Ik denk dat jij HR wel over 1 kam scheert.
Het is aan mij om te weten waar de behoeften liggen en uitdagingen en de managers(en alle medewerkers) ook goed te kennen.
Als ik twijfel bespreek ik het altijd met de manager en sommige vinden het ook fijn om zelf die selectie van specifieke vacatures te doen, ook helemaal prima.
Ik werk overigens maar bij een klein bedrijf met korte lijnen en weinig managers dus ik ken iedereen persoonlijk ook goed.

Dat hoop ik wel eigenlijk, dat ik het te negatief zie. Want ik merk dat ik in de loop der jaren steeds meer twijfels begin te krijgen over de meerwaarde van HR in specifieke wervingsprocedures. In de zorg komt dat denk ik vooral omdat ze te ver af staan van de rest van de organisatie, ze hebben geen idee van wat het werk precies inhoudt en weigeren zich veelal daar ook in te verdiepen. Dus hebben ze ook geen idee wat er bij komt kijken en welk type mens daar bij past. En dus wijzen ze vaak de verkeerde af.
Voor de meer standaard functies lukt het prima, maar voor de wat zeldzamer functies echt niet. En dan overschatten ze hun eigen meerwaarde nogal.

Marjo

Berichten: 37295
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 17:11

Wéér afgewezen zonder überhaupt op gesprek te mogen komen. Ik heb mijn brief aan verschillende mensen laten weten maar er waren sollicitanten die beter in het profiel pasten.

Ik raak hier zó gedemotiveerd van -O-
Ik voldeed letterlijk aan alle eisen die ze vroegen in de vacature ;(

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:18

Oh wat stom zeg! Voor welke functie had je gesolliciteerd?

Hier vandaag m’n CV aangepast. Had ook een nieuwe foto gemaakt aangezien m’n haarkleur niet meer klopte en na advies ook een persoonlijk profiel toegevoegd. Toch lastig om jezelf te omschrijven in een paar zinnen :=

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:27

He bah Marjo wat vervelend! Ook zo'n nietszeggend zinnetje. 'Beter in het profiel passen'.

Hier ondertussen ook verder aan het solliciteren. Bij 1 al op gesprek geweest en dat gevoel zit goed dus ik hoop op een positieve afloop. De ander is nog even afwachten.

Maar mijn geduld word nog steeds op de proef gesteld hoor. Ik zou het liefste morgen weer aan het werkt zijn op een leuke plek. :o

Tink89
Berichten: 2969
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:35

Supervixen schreef:
Poeh als ik dit lees ben ik zo blij dat ik in het onderwijs zit.
Je hoeft nooit te onderhandelen over je salaris of arbeidsvoorwaarden en dat vind ik helemaal prima.
Ik heb ook nog nooit gebeld naar aanleiding van een vacature. Ik stel gewoon ter plekke mijn vragen als ik word uitgenodigd.


Niet helemaal waar hoor. Ook in het onderwijs valt er tegenwoordig prima te onderhandelen. Misschien niet over je schaal, maar wel over de trede, over uren en dagen of dagdelen en over bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden. In het PO is dit nog niet zo ingeburgerd, maar ik zit bij HR voor een grote stichting in het VO en hier wordt ook door docenten stevig onderhandeld.