Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:39

Wrs een iq-test. Lastig als je weinig ervaring hebt met testen maken of het niet fijn vindt om onder tijdsdruk te werken.

Die testen kun je oefenen, als je dat zou helpen tegen zenuwen of onzekerheid.

Eelmo

Berichten: 2946
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:40

Wel lief dat je via een Bokker aan een gesprek kwam! Leuk dat 'we' elkaar zo een beetje helpen :j Ben blij dat die testen in mijn sector geen ding zijn, ik zou er ook bijzonder slecht op gaan.

Ik had ineens 3 gesprekken in een week waar 2 voorstellen uitrolden, dus ik kon gewoon kiezen! Voelde me een beetje overdonderd, maar eind van de week kan ik als het goed is mijn contract tekenen *\o/*

Marcella

Berichten: 36779
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:43

Cijferreeksen zijn bij mij HBO niveau en de rest MBO 3 ongeoefend. Maar met oefenen kan ik MBO 3 - 4 maken. Zijn heel veel gratis testen te vinden op internet.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 10:15

Hier is het nu ook helemaal rond.
In december begin bij een nieuwe baan die en ga ik mijzelf omscholen tot jurist :o

Super spannend maar zoveel zin in!

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:44

Iedereen gefeliciteerd met de nieuwe functies!

Ik heb zelf vandaag aantal telefonische gesprekken. Had op Linkedin aangegeven dat recruiters mij konden vinden, en ben door 3 mensen benaderd. Even kijken, en hopen, dat hier misschien iets uit komt.

8Eveline

Berichten: 3214
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:10

Eelmo schreef:
Wel lief dat je via een Bokker aan een gesprek kwam! Leuk dat 'we' elkaar zo een beetje helpen :j Ben blij dat die testen in mijn sector geen ding zijn, ik zou er ook bijzonder slecht op gaan.

Ik had ineens 3 gesprekken in een week waar 2 voorstellen uitrolden, dus ik kon gewoon kiezen! Voelde me een beetje overdonderd, maar eind van de week kan ik als het goed is mijn contract tekenen *\o/*

Gefeliciteerd *\o/*
Ja het is zo aardig. Alleen al support echt zo lief.

Gefeliciteerd allemaal! Omscholen zelfs tof!

Mijn zoektocht gaat door heb nog hoop omdat ik nog sollicitaties heb lopen. Maar vindt erg lastig iets te vinden.
Bij linkdin heb ik mijzelf ook er voor open gezet. Wie weet.

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:17


Vetra

Berichten: 94
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:12

Stille meelezer hier heeft nu zelf een vraagje ook :)

Ik heb een leuke vacature gezien, maar er staat alleen 'goed salaris'. Nu ben ik aan het re-integreren en is het vanwege UWV-eisen van belang om te weten wat voor salaris er bij een functie hoort.
(ik denk dat iedereen wel een richting van de hoogte van het salaris wil weten voor je reageert, lijkt me.)

Mijn vraag aan jullie is, zal ik dit per email vragen? Of even er achteraan bellen?
Alvast dank!

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:46

Vetra schreef:
Stille meelezer hier heeft nu zelf een vraagje ook :)

Ik heb een leuke vacature gezien, maar er staat alleen 'goed salaris'. Nu ben ik aan het re-integreren en is het vanwege UWV-eisen van belang om te weten wat voor salaris er bij een functie hoort.
(ik denk dat iedereen wel een richting van de hoogte van het salaris wil weten voor je reageert, lijkt me.)

Mijn vraag aan jullie is, zal ik dit per email vragen? Of even er achteraan bellen?
Alvast dank!


Ik reageer nooit op vacatures zonder salarisindicatie, maar da's persoonlijk en vanuit de luxe van een leuke baan. Maar: is er een cao van toepassing? Dat zou al kunnen helpen voor een indicatie.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:58

Ik vind dat echt not done tegenwoordig. Een vacature zonder salarisindicatie, zo een onzin..

Toen ik afgelopen jaar op zoek ging naar een nieuwe baan zag ik al dat het in dat vakgebied ongelooflijk wisselvallig was. De een bood een salaris daar werd in m'n vorige bedrijf zelfs de klantenservicemedewerker niet blij van en de ander bood een salaris waarvan je dacht "dammmmmn dat wil ik wel".

Als werkgever zet je jezelf dan ook in een lastige positie want mensen die mogelijk een goede match zijn haken al af als er geen salarisindicatie bij staat.

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:11

Roosch schreef:
Ik vind dat echt not done tegenwoordig. Een vacature zonder salarisindicatie, zo een onzin..

Toen ik afgelopen jaar op zoek ging naar een nieuwe baan zag ik al dat het in dat vakgebied ongelooflijk wisselvallig was. De een bood een salaris daar werd in m'n vorige bedrijf zelfs de klantenservicemedewerker niet blij van en de ander bood een salaris waarvan je dacht "dammmmmn dat wil ik wel".

Als werkgever zet je jezelf dan ook in een lastige positie want mensen die mogelijk een goede match zijn haken al af als er geen salarisindicatie bij staat.


Klopt, maar er zijn ook genoeg werkgevers die nog steeds vragen om een loonstrook en daar dan net iets boven gaan zitten. Als er geen gedegen functiehuis/salarishuis is en ook geen cao, kun je natuurlijk bieden wat je wil...

Vetra

Berichten: 94
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:18

Volgens mij heeft deze functie geen CAO vandaar dat ik ook geen idee heb wat ze bedoelen met 'goed' salaris.

Maar zouden jullie eerder bellen of emailen? :)

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:41

Hmm. Ik zou dan even bellen.
En dan alleen vragen: wat verdient dat is niet handig.

Werkgevers willen ook graag dat je naast het salaris ergen intrensiek gemotiveerd bent.

Waarom wil je het salaris weten?

Als je random wilt weten wat onfeveer bij een functie hoord kun je kijken naar loonwijzer of zo. Al is dat wel mega globaal.

Als je het echt een leuke functie vind en je hem graaf zou willen zou ik meer vragen voorbereiden en dit er in meeenemen.

Roosch

Berichten: 36685
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:47

Tink89 schreef:
Roosch schreef:
Ik vind dat echt not done tegenwoordig. Een vacature zonder salarisindicatie, zo een onzin..

Toen ik afgelopen jaar op zoek ging naar een nieuwe baan zag ik al dat het in dat vakgebied ongelooflijk wisselvallig was. De een bood een salaris daar werd in m'n vorige bedrijf zelfs de klantenservicemedewerker niet blij van en de ander bood een salaris waarvan je dacht "dammmmmn dat wil ik wel".

Als werkgever zet je jezelf dan ook in een lastige positie want mensen die mogelijk een goede match zijn haken al af als er geen salarisindicatie bij staat.


Klopt, maar er zijn ook genoeg werkgevers die nog steeds vragen om een loonstrook en daar dan net iets boven gaan zitten. Als er geen gedegen functiehuis/salarishuis is en ook geen cao, kun je natuurlijk bieden wat je wil...

Dat heb ik pertinent geweigerd toen ik solliciteerde. Mijn vorige salaris staat los van de functie waarop ik solliciteerde indertijd en ze mogen gerust vragen wat ik wil verdienen maar m'n salarisstrook hebben ze niets mee te maken. Maar goed ook, ik heb hierdoor een mooie stap kunnen maken. :)

Ik zou ook even bellen als de functie je echt aanspreekt. Ik weet dat ik bij het schiften functies zonder salarisindicatie skipte uit principe. :+

Mensen werken niet alleen omdat het een geweldig leuk bedrijf is of lijkt. Mensen werken om de kachel te kunnen laten branden. Onzin dus om zoiets cruciaals niet te vermelden. Net zoiets als werkuren en locatie niet vermelden, dat doe je toch ook niet.. :')

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:03

Roosch schreef:
Tink89 schreef:

Klopt, maar er zijn ook genoeg werkgevers die nog steeds vragen om een loonstrook en daar dan net iets boven gaan zitten. Als er geen gedegen functiehuis/salarishuis is en ook geen cao, kun je natuurlijk bieden wat je wil...

Dat heb ik pertinent geweigerd toen ik solliciteerde. Mijn vorige salaris staat los van de functie waarop ik solliciteerde indertijd en ze mogen gerust vragen wat ik wil verdienen maar m'n salarisstrook hebben ze niets mee te maken. Maar goed ook, ik heb hierdoor een mooie stap kunnen maken. :)

Ik zou ook even bellen als de functie je echt aanspreekt. Ik weet dat ik bij het schiften functies zonder salarisindicatie skipte uit principe. :+

Mensen werken niet alleen omdat het een geweldig leuk bedrijf is of lijkt. Mensen werken om de kachel te kunnen laten branden. Onzin dus om zoiets cruciaals niet te vermelden. Net zoiets als werkuren en locatie niet vermelden, dat doe je toch ook niet.. :')


Ik weiger het ook hoor (en ben zelf p&o'er, dus wijs mijn collega's in het veld er ook vaak op dat het echt niet de bedoeling is, maar ik onderwijsland is het echt nog heel erg normaal), maar dat neemt niet weg dat dat wel vaak is hoe het gaat.

Maar om de vraag te beantwoorden: maak even een blaadje voor jezelf met wat vragen en loop dat af, dus bijvoorbeeld:
Goedemiddag, met....ik zag de vacature van.....en wilde daar wat over vragen. Schikt dat nu of kunnen we een afspraak maken voor een ander moment om dan even te bellen?

Fijn! Ik was wel benieuwd naar ..... (stel hier een inhoudelijke vraag) en hoe jullie dat voor je zien. Zou je wat meer informatie kunnen geven over hoe er dat in de praktijk aan toe zou gaan? (zijn maar voorbeelden dit).

Ah, dat is goed om te weten. Dankje.


En dan haak je of af omdat het inhoudelijk toch niet tof is, of je gaat verder:

Nu we elkaar toch aan de telefoon hebben. Ik zag dat er in de vacature geen salarisrange genoemd is. Kun je me enigszins een idee geven van waar ik aan kan denken? Ik zou het zo jammer vinden van jullie en mijn tijd en energie als het helemaal niet passend blijkt te zijn, dat ik het liever van tevoren even vraag.

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:32

Wat een fijn script Tink! Van de week zelf gebeld naar functies, vond dat eerst erg spannend maar viel met alles mee. Heb er veel online over opgezocht, zorg bijv dat je niks vraagt wat je evt ook had kunnen opzoeken of wat in de vacature tekst staan.
Zo kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat er voor een vacature al een kandidaat was en dat ik niet helemaal voldeed aan de eisen. Ik vroeg of ik tóch kon solliciteren, wat heel goed ontvangen werd. Er werd zelfs aangegeven dat hij heel graag mijn sollicitatie wilde inzien, en deze wilde delen bij zijn collega's/zelf wilde aanhouden voor functies die binnenkort zouden ontstaan. Vond het heel fijn dat ik belde.

Dus ga bellen! Mocht de vacature bij je passen, heb je zo ook vast een mogelijkheid gehad om je voor te stellen

Vetra

Berichten: 94
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:47

Ik heb gebeld! *\o/*

Maar de contactpersoon was er vandaag niet -O-

Ik word morgen teruggebeld.

Heel erg bedankt voor het meedenken! Ik houd jullie op de hoogte :)

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:18

kampioen2be schreef:
Wat een fijn script Tink! Van de week zelf gebeld naar functies, vond dat eerst erg spannend maar viel met alles mee. Heb er veel online over opgezocht, zorg bijv dat je niks vraagt wat je evt ook had kunnen opzoeken of wat in de vacature tekst staan.
Zo kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat er voor een vacature al een kandidaat was en dat ik niet helemaal voldeed aan de eisen.

Dat er al een kandidaat was? Wat een vreemde reactie?
En hoe weet hij nu dat je niet voldoet aan de eisen?
Dan krijg ik meteen het gevoel dat het vriendjespolitiek is, een interne kandidaat die ze graag willen, maar dat ze de vacature openbaar moesten zetten vanwege de OR ofzoiets....

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:28

Achterom schreef:
kampioen2be schreef:
Wat een fijn script Tink! Van de week zelf gebeld naar functies, vond dat eerst erg spannend maar viel met alles mee. Heb er veel online over opgezocht, zorg bijv dat je niks vraagt wat je evt ook had kunnen opzoeken of wat in de vacature tekst staan.
Zo kreeg ik bijvoorbeeld te horen dat er voor een vacature al een kandidaat was en dat ik niet helemaal voldeed aan de eisen.

Dat er al een kandidaat was? Wat een vreemde reactie?
En hoe weet hij nu dat je niet voldoet aan de eisen?
Dan krijg ik meteen het gevoel dat het vriendjespolitiek is, een interne kandidaat die ze graag willen, maar dat ze de vacature openbaar moesten zetten vanwege de OR ofzoiets....


Kan toch ook zijn dat ze al zover in de procedure zitten dat ze iemand een voorstel hebben gedaan?
Sommige bedrijven sluiten de vacature pas als die vervult en getekend is.

Ik ben langzaamaan aan het rond kijken naar een andere functie. Mis de operationele connect in mijn huidige baan.

Heb vorige week via een vriendin een connectie gemaakt met een bedrijf en daar ga ik binnenkort op gesprek. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het echt moet voelen, een beter beeld bij het bedrijf wil krijgen enz., nu hebben ze zelfs een meeloopdag in het programma zitten dus dat is al positief.

8Eveline

Berichten: 3214
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:15

Valt me zwaar dat ik morgen weer naar kantoor moet -O- had zo gehoopt dat ik nu wel ergens was aangenomen.

Dinsdag heb ik nog een gesprek staan verwacht hier weinig van. En nog twee brieven uitstaan.

Het doet wel veel voor mij zelfbeeld steeds die afwijzingen.

Eelmo

Berichten: 2946
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:43

8Eveline schreef:
Het doet wel veel voor mij zelfbeeld steeds die afwijzingen.


:(:)
Geen tips, maar ik weet hoe je je voelt dus even een digitale knuffel!

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:24

Eveline wat rot :(:)
Hoe lang ben je nu bezig, en wat zoek je eigenlijk? Want ik zie dat je nu een online marketing traineeship doet, is dat wat je wilt in de toekomst? Alleen dan ergens anders?

Ik heb vanmiddag nog weer een gesprek met mijn manager (zit niet in NL). Ga haar toch wel eerlijk zeggen dat ik verder aan het kijken ben. Heb geen haast, maar wordt in deze functie niet oud, en dat weet ze.
Maar wou eerst binnen dit bedrijf verder kijken, want goede werkgever/verloning/arbeidsvoorwaarden, maar ze gaan van flex werken (60% kantoor) naar fulltime kantoor. Dat betekend voor mij 4 uur per week extra reistijd en dat is me te gek.
Ben juist bewust per 1 sept 4 uur minder gaan werken, en dan zal ik dat nu weer inleveren door de extra reistijd. Dus dat heeft mij doen besluiten om buiten deze organisatie verder te zoeken.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:43

Oo ik kan het mij zo goed voorstellen Marlies. Nooit wil ik meer fulltime op kantoor werken. Het flex werken is helemaal top vind ik.

In mijn baan komt verplicht fulltime op kantoor niet meer terug, er is niet eens meer genoeg kantoor ruimte meer voor al het personeel.

Succes met het solliciteren

8Eveline

Berichten: 3214
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:58

Eelmo schreef:
8Eveline schreef:
Het doet wel veel voor mij zelfbeeld steeds die afwijzingen.


:(:)
Geen tips, maar ik weet hoe je je voelt dus even een digitale knuffel!

Dankjewel :*
Vandaag weer afwijzingen, niet eens gereageerd alleen op linkdin "niet geselecteerd"

MarliesV schreef:
Eveline wat rot :(:)
Hoe lang ben je nu bezig, en wat zoek je eigenlijk? Want ik zie dat je nu een online marketing traineeship doet, is dat wat je wilt in de toekomst? Alleen dan ergens anders?

Ik heb vanmiddag nog weer een gesprek met mijn manager (zit niet in NL). Ga haar toch wel eerlijk zeggen dat ik verder aan het kijken ben. Heb geen haast, maar wordt in deze functie niet oud, en dat weet ze.
Maar wou eerst binnen dit bedrijf verder kijken, want goede werkgever/verloning/arbeidsvoorwaarden, maar ze gaan van flex werken (60% kantoor) naar fulltime kantoor. Dat betekend voor mij 4 uur per week extra reistijd en dat is me te gek.
Ben juist bewust per 1 sept 4 uur minder gaan werken, en dan zal ik dat nu weer inleveren door de extra reistijd. Dus dat heeft mij doen besluiten om buiten deze organisatie verder te zoeken.

Dankjewel :* nou eerst wilde ik liefst in marketing blijven. Maar bij dit 'traineeship' heb ik en zal ik te weinig leren om in junior functie terecht te komen.
Op dit moment heb ik het zo niet naar mijn zin (boze klanten, geen fijne werkgever) dat ik nu al paar maanden actief solliciteer op administratieve banen en wat passend lijkt voor mij. Morgen bv gesprek over wlz consultant bij een verzekeraar. Maar denk niet dat deze mij gaat aannemen ivm slecht gemaakte testen voor de sollicitatie.

Wat super dat je die stap hebt genomen. Dan kunnen ze meedenken maar zal binnen de grenzen zijn. Reistijd is echt zo zonde van je tijd.

Boras
Berichten: 9959
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:10

Is een functie als beoordelaar sociale verzekeringswet misschien iets voor je, 8eveline?

Je wordt opgeleid en ontvangt direct salaris. Bij de overheid.