Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 15:40

Hoihoi,

Ik heb een vraagje. Ik weet vrij zeker dat ik autisme heb, sinds ik erachter ben worden er zoveel eigenschappen/trekjes/gewoonten etc die ik altijd als “vreemd” aan mezelf zag verklaard. Ik ben niet gediagnosticeerd, en weet hoe mensen denken over zelf diagnose maar mijn vraag nu gaat niet over of ik wel of geen autisme heb.

Maar het gaat over werk. Ik ben 17, en werk nu 2 jaar bij een restaurant. Eerst 1,5 jaar in de afwas en nu een aantal maanden in de bediening. Ik heb wel een band met deze werkplek en heel leuke collega’s, maar het werk in de bediening is gewoon echt niet mijn ding. Ik heb geen overzicht, chaos in mijn hoofd, ben onwijs onhandig, en de werkdagen van 10 uur lang waarbij je constant sociaal moet zijn met de klanten zijn erg uitputtend voor mij. Ik heb ontzettend mijn best gedaan om er wel wat van te maken maar accepteer nu gewoon dat mijn passie hier niet ligt.

Nu wil ik dus op zoek gaan naar een ander bijbaantje, maar ik weet niet zo goed wat voor baan wel bij mij zou kunnen passen. Onthoud dat ik 17 ben en ik woon in een dorp, dus niet een heel divers aanbod. Supermarkt lijkt mij voor de wat regelmatigere werktijden wel fijn maar behalve dat trekt de supermarkt mij niet echt, denk om dezelfde redenen dat de horeca mij niet ligt.

Nu zat ik te denken aan de zorg, bijv in het bejaardentehuis. Om dan schoon te maken, koffie rond te brengen en spelletjes te doen bijv. Of eventueel wel in de horeca in de ouderenzorg, omdat vaak restaurantjes met een paar tafeltjes zijn en dit natuurlijk een stuk laagdrempeliger is dan een echt culinair restaurant.

Alleen weet ik niet echt hoeveel verantwoordelijkheden je krijgt in de ouderenzorg, en hoeveel zelfstandigheid ze van je verwachten. Denken jullie dat dit een geschikte bijbaan zou kunnen zijn voor iemand met autisme? Iedereen is natuurlijk anders maar over het algemeen is bijvoorbeeld wel te zeggen dat autistische mensen vaker in de ict of creatieve branche uitblinken dan in de bediening van de horeca.

En verder weet ik niet wat voor baantjes nog meer goed zouden kunnen. Ik dacht misschien bijles geven, alleen zit ik nu zelf in vwo 6 dus ben nog geen echte student.

Iemand anders nog ideeën? Of jouw ervaringen? En of jullie denken dat deze banen geschikt zouden zijn?

Kimddddd

Berichten: 463
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:50

Misschien de ochtendkrant of schoonmaken in kantoren als je echt een prikkelarme omgeving wilt.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:51

Zorg is net zo goed veel interactie met mensen en heel goed opletten wat ze allemaal doen, bovendien zijn bv ouderen nog wel eens onvoorspelbaar. Als je in een restaurant al teveel binnen krijgt qua informatie, etc. zou ik echt het niet in de zorg zoeken. Overzichtelijk gaat nog wel eens samen met zelfstandig en redelijk simpel, kijk dus eerder naar bv schoonmaakwerk ipv iets wat interactie met veel mensen vraagt.

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:53

Ook autisme hier. :) Ik ben wel wat ouder inmiddels. Ik wil niet dood gevonden worden in de horeca om de redenen die jij ook noemt. Wat mij erg heeft geholpen is baantjes zoeken die met mijn special interest te maken hebben (vaak hebben autisten bepaalde onderwerpen waar ze heel blij van worden en waar ze veel informatie over zoeken).

Bij mij zijn dat dieren en tekenen (en dino's en evolutietheorie :'), maar die komen terug in mn tekeningen). Wat bijvoorbeeld bij mij goed paste was honden uitlaten, bij de dierenwinkel werken en freelance illustreren. Heb jij ook dingen die je heel interessant vindt? Wellicht dat je daar wat mee kan doen. Bij een dierenwinkel was voor mij wel socialer dan dat ik normaal zou doen, maar omdat ik de hele dag over dieren en alles wat er bijhoort kon praten en adviseren had ik echt de tijd van mijn leven.

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:53

Iedereen heeft natuurlijk eigen interesses en kwaliteiten. Als ik je verhaal zo lees wil je graag iets laagdrempeligs waarbij er op sociaal vlak niet teveel van je verwacht wordt… dat kan natuurlijk nog veel zijn.
Misschien iets in de administratie? Of bibliotheekmedewerker of iets in een archief?

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:55

Supermarkt is wel fijner omdat je dan weinig klantcontact hebt. Als je gaat vakkenvullen tenminste. Dan kan je gewoon aan de slag op je eigen afdeling. Vond het van m’n bijbanen degene met het meeste structuur en duidelijke kaders.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:01

Vakken vullen/spiegelen of brood in een supermarkt is een stuk minder sociaal dan bedieningen in een restaurant. Zeker als je gaat vullen in het weekend voor of na openingstijd. Brood begint ook voor openingstijd.

Ik heb 4 jaar in een supermarkt gewerkt, voornamelijk kassa, maar ook de rest. Buiten de kassa om heb je alleen af en toe iemand die vraagt waar een product staat, verder ben je voor je zelf bezig.

Is er misschien een stal in de buurt die een stalhulp nodig heeft?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:20

Hoe was het om de afwas te doen in het restaurant? Vond je dit fijner om te doen? Is het eventueel mogelijk om dit werk opnieuw te doen?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:23

Bij postnl zoeken ze ook altijd mensen. Ik heb dat vroeger altijd als bijbaan gedaan en dat beviel prima

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:32

Mijn broertje heeft autisme, en hij gaat juist goed in de supermarkt! Hij haat zelf ook sociaal contact, en zegt gewoon tegen iedereen dat hij een collega haalt bij vragen.

Je noemt bijles geven: met VWO 6 kan jij vast wel onderbouw helpen. Ik geef zelf al jaren lang bijles. Welke vakken zou je bijlessen kunnen en willen geven? Hou wel rekening met pubers :P Als je duidelijk iets kan uitleggen (en soms ook op andere manieren als manier 1 niet begrepen wordt) kan bijles geven best een optie voor je zijn! Je kan dat doen bij mensen thuis, maar ook via een huiswerkinstituut.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:38

Ik vond een dierenwinkel juist echt slopend. Zoveel mensen die geen verstand hebben/willen hebben van dieren, en die gewoon de makkelijkste oplossing willen ook als dat totáál niet in het belang van het dier is. Ik had daar dan echt niet het goede sociale filter voor, en zeker niet op dagen dat ik al erg moe was. Ik heb een tijd bij Pathé gewerkt, dat vond ik echt heel erg leuk. Overdag diensten waren de hemel, lekker het magazijn bijvullen enzo. Dus als dat kan met je schoolrooster is dat zeker een aanrader! Anders gewoon lekker zalen schoonmaken. Bij 'mijn' Pathé werkten meerdere mensen met autisme en naar iedereen werd individueel gekeken wat wel en niet mogelijk was. Zo hadden we er één die echt alleen maar rustige zalen schoonmaakte en verder alleen achter in het magazijn werkte, één die leiding gaf en op de drukste avonden het liefste achter de kassa zat, en alles daartussenin was mogelijk. Echt heel leuk werk!

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:05

De dochters van mijn beste vriendin hebben beide autisme en hebben werk achter kassa of vakkenvullen gingen hun goed af. De oudste werkt nu al enige tijd in de spoelkeuken en dat vindt ze ook heel fijn.

Ik weet niet of er een camping of vakantiepark in de buurt zit, maar schoonmaak is vaak ook een goeie. Het is voorspelbaar en zeker bij vakantiehuisjes heb je een vaste volgorde waarin je schoonmaakt.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 14:57

tamary schreef:
Zorg is net zo goed veel interactie met mensen en heel goed opletten wat ze allemaal doen, bovendien zijn bv ouderen nog wel eens onvoorspelbaar. Als je in een restaurant al teveel binnen krijgt qua informatie, etc. zou ik echt het niet in de zorg zoeken. Overzichtelijk gaat nog wel eens samen met zelfstandig en redelijk simpel, kijk dus eerder naar bv schoonmaakwerk ipv iets wat interactie met veel mensen vraagt.

Klopt zorg is natuurlijk ook zeker veel sociale interactie. Maar het is niet dat dat er helemaal niet mag zijn, ik vind het sociale aspect juist ook wel leuk nu aan werken in de horeca alleen de mate waarin niet en vooral niet omdat je als bedieningmedewerker een grote verantwoordelijkheid hebt om voor goede service enzo te zorgen. En mijn werk is ontzettend onvoorspelbaar, als ik ernaartoe ga heb ik geen idee wat me te wachten staat (het kan zijn dat er die hele dag 0 mensen komen maar het kan ook dat je opeens een feestje van 50 man mee moet draaien). En op een drukke avond waarop je soms met 3 man 60 personen moet bedienen is er natuurlijk veel stress en daar kan ik niet heel goed mee omgaan, niet dat er echt iets mis gaat maar ik merk altijd dat ik na zulke dagen niet kan slapen omdat mijn brein helemaal overprikkeld is van de drukke momenten.
Daarom dacht ik aan de zorg, dit is nog wel een vrij sociaal beroep wat ik ook wel leuk vind maar ik denk wel iets meer stabiliteit en voorspelbaarheid dan een restaurant.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:02

Fair schreef:
Ook autisme hier. :) Ik ben wel wat ouder inmiddels. Ik wil niet dood gevonden worden in de horeca om de redenen die jij ook noemt. Wat mij erg heeft geholpen is baantjes zoeken die met mijn special interest te maken hebben (vaak hebben autisten bepaalde onderwerpen waar ze heel blij van worden en waar ze veel informatie over zoeken).

Bij mij zijn dat dieren en tekenen (en dino's en evolutietheorie :'), maar die komen terug in mn tekeningen). Wat bijvoorbeeld bij mij goed paste was honden uitlaten, bij de dierenwinkel werken en freelance illustreren. Heb jij ook dingen die je heel interessant vindt? Wellicht dat je daar wat mee kan doen. Bij een dierenwinkel was voor mij wel socialer dan dat ik normaal zou doen, maar omdat ik de hele dag over dieren en alles wat er bijhoort kon praten en adviseren had ik echt de tijd van mijn leven.

Aah bedankt dat is best een goede tip! Dierenwinkel lijkt mij in principe wel een vrij geschikte baan voor mij, alleen ben ik niet zo fan van dierenwinkels omdat ze konijnen etc in veel te kleine hokjes stoppen en verkeerde informatie geven, dus daar wil ik niet echt aan meewerken.
Een van mijn special interests is wel boeken, dus misschien kan ik eens bij de bibliotheek hier in het dorp kijken.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:03

pateeke schreef:
Iedereen heeft natuurlijk eigen interesses en kwaliteiten. Als ik je verhaal zo lees wil je graag iets laagdrempeligs waarbij er op sociaal vlak niet teveel van je verwacht wordt… dat kan natuurlijk nog veel zijn.
Misschien iets in de administratie? Of bibliotheekmedewerker of iets in een archief?

Klopt, alleen bij administratie heb ik niet echt een beeld. Wat kun je dan als 17 jarige doen en hoe vind je dat?

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:06

Selina schreef:
Supermarkt is wel fijner omdat je dan weinig klantcontact hebt. Als je gaat vakkenvullen tenminste. Dan kan je gewoon aan de slag op je eigen afdeling. Vond het van m’n bijbanen degene met het meeste structuur en duidelijke kaders.

Klopt, alleen ben ik over een half jaar 18 en heb ik niet echt zin om nu nog te beginnen met vakkenvullen. (Ook verdient dat hier echt bizar slecht ookal is dat niet mijn grootste prioriteit). Er zijn hier 2 supermarkten en de meesten beginnen op hun 14e ofzo met vakkenvullen en rond 16/17 stromen ze dan door naar kassa of zoeken wat anders.

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:08

Riel schreef:
Hoe was het om de afwas te doen in het restaurant? Vond je dit fijner om te doen? Is het eventueel mogelijk om dit werk opnieuw te doen?

Ja afwas vond ik veel fijner en was ik ook wel goed in. Maar dat heb ik ruim 1,5 jaar gedaan en toen was ik op een gegeven moment ook wel aan iets anders toe, en ik werd er misschien ook wel een beetje te oud voor. Zou dat nu niet gelijk opnieuw weer willen doen

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:11

kampioen2be schreef:
Mijn broertje heeft autisme, en hij gaat juist goed in de supermarkt! Hij haat zelf ook sociaal contact, en zegt gewoon tegen iedereen dat hij een collega haalt bij vragen.

Je noemt bijles geven: met VWO 6 kan jij vast wel onderbouw helpen. Ik geef zelf al jaren lang bijles. Welke vakken zou je bijlessen kunnen en willen geven? Hou wel rekening met pubers :P Als je duidelijk iets kan uitleggen (en soms ook op andere manieren als manier 1 niet begrepen wordt) kan bijles geven best een optie voor je zijn! Je kan dat doen bij mensen thuis, maar ook via een huiswerkinstituut.

Ja ik vind mensen helpen altijd heel leuk en klasgenoten komen vaak naar mij toe voor uitleg. Op onderbouw niveau zou ik denk ik wel bijles kunnen geven in wiskunde, engels en nederlands. Dan moet ik idd even kijken hoe ik aan een bijlesbaantje ga komen. Het enige is dan wel, ik denk dat ik inderdaad niet zo goed om zou kunnen gaan met bijv een opstandige puber die van zijn ouders op bijles moet maar er zelf helemaal geen zin in heeft.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:10

Mijn zoon met autisme vond dingen zoals folders/kranten rondbrengen fijn, maar ook vakkenvullen in de supermarkt. Ja af en toe vraagt er iemand wat, maar het is vooral je taken doen. Hij heeft daar een fantastische tijd gehad en de leidinggevenden waren erg blij met hem en zijn autisme is nooit een probleem geweest.

Hij is nu fulltime bezorgen bij HelloFresh, maar daar heb je niks aan met 17 jaar :+

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 20:50

Heel veel mensen vinden het niks om in de horeca te werken, zeker het type wat jij beschrijft. Heeft niet perse met autisme te maken dat dit je niet ligt.

Ik denk dat je er al snel op vooruit gaat als je ergens anders gaat werken met vaste tijden en wat voorspelbare werkzaamheden.

Andere winkel? In een hotel, schoonmaak.
Gewoon ergens schoonmaken, kantoren bijvoorbeeld
Fietsbezorger, zoals bezorgen van Dominos of kleine pakjes van Coolblue
Geen idee wat er allemaal in jouw buurt zit. Je kan natuurlijk altijd op websites kijken voor vacatures.

Henrike5

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:12

Horeca kan inderdaad vooral in de zomer best heel veel zijn met lange dagen en weinig tot bijna geen pauze.

Als je van boeken houd zou je inderdaad bij de bieb kunnen kijken of misschien is er wel een lokale boekenwinkel die nog hulp zoekt?

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:31

Shetloveerrr schreef:
tamary schreef:
Zorg is net zo goed veel interactie met mensen en heel goed opletten wat ze allemaal doen, bovendien zijn bv ouderen nog wel eens onvoorspelbaar. Als je in een restaurant al teveel binnen krijgt qua informatie, etc. zou ik echt het niet in de zorg zoeken. Overzichtelijk gaat nog wel eens samen met zelfstandig en redelijk simpel, kijk dus eerder naar bv schoonmaakwerk ipv iets wat interactie met veel mensen vraagt.

Klopt zorg is natuurlijk ook zeker veel sociale interactie. Maar het is niet dat dat er helemaal niet mag zijn, ik vind het sociale aspect juist ook wel leuk nu aan werken in de horeca alleen de mate waarin niet en vooral niet omdat je als bedieningmedewerker een grote verantwoordelijkheid hebt om voor goede service enzo te zorgen. En mijn werk is ontzettend onvoorspelbaar, als ik ernaartoe ga heb ik geen idee wat me te wachten staat (het kan zijn dat er die hele dag 0 mensen komen maar het kan ook dat je opeens een feestje van 50 man mee moet draaien). En op een drukke avond waarop je soms met 3 man 60 personen moet bedienen is er natuurlijk veel stress en daar kan ik niet heel goed mee omgaan, niet dat er echt iets mis gaat maar ik merk altijd dat ik na zulke dagen niet kan slapen omdat mijn brein helemaal overprikkeld is van de drukke momenten.
Daarom dacht ik aan de zorg, dit is nog wel een vrij sociaal beroep wat ik ook wel leuk vind maar ik denk wel iets meer stabiliteit en voorspelbaarheid dan een restaurant.


In de zorg heb je ook enorm veel verantwoordelijkheden..

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 18:43

Yummy schreef:
In de zorg heb je ook enorm veel verantwoordelijkheden..

Tijdens het schoonmaken, spelletjes doen en eten/koffie rondbrengen?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:24

als je het zo fijn vind in het restaurant, zou er dan niet een baan voor je in de keuken kunnen zijn? Dan blijf je in je vertrouwde omgeving en collega's, maar hoef je geen klanten te bedienen. Ik weet niet of die mogelijkheid er is, maar je zou eens kunnen overleggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:29

Zitten er kassen in de buurt? Daar zitten ze vaak ook wel te springen om weekend/vakantiekrachten.