Opleiding / beroep ervaringen pedicure

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Opleiding / beroep ervaringen pedicure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 13:40

Hoi allemaal,

Nu onze 4 kinderen wat ouder worden zit ik er aan te denken om een opleiding te gaan doen voor (medisch) pedicure.

Wie kan mij er meer over vertellen qua opleidingen ?

En wie oefent het beroep al uit?
Werk je als zelfstandige of ?

Ik lees graag jullie ervaringen, tips etc

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Opleiding / beroep ervaringen pedicure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 13:41

Wat leuk! Mijn schoonmoeder werkt al 20+ jaar als medisch pedicure. Zij is aan huis begonnen, daarna verhuisd naar een huisje in de tuin en nu heeft ze al geruime tijd een zaak buiten de deur met 3 meiden in dienst.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:41

Hey zie je bericht nu pas,hier nog een medisch pedicure!

Leuk dat je er over nadenkt, ik zeg beginnen! We komen chronisch collega's te kort zeker de medisch pedicure's!

Ik doe het werk nu zo'n 15 jaar en nog steeds met enorm veel plezier!

Ik werk ambulant in 2 grote verpleeghuizen en nog een halve dag bij diverse mensen thuis. Ik werk 3 dagen in totaal en dat vind ik meer dan genoeg;-)

Heerlijk om eigen baas te zijn! Heeft zoveel voordelen.

Waar woon je en waar wil je de opleiding doen?

Veel succes hoor ennuh als je wat wil weten let me know

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:58

Ik denk er ook weleens aan, maar ik vind het wat lastig in te schatten hoe het qua inkomsten is. Ik ben ook weleens bij de opleiding wezen kijken maar destijds toch een andere opleiding gaan doen

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:34

Ik vind dat ik goed verdien,niet vergeten dat het een MBO 4 opleiding is en geen HBO,dus daar zijn de verdiensten ook naar! Hoewel er een groot te kort is aan mensen die met hun handen werken en de studenten tegenwoordig allemaal professor willen worden. Je mag best weten wat ik verdien, ik werk bij elkaar 3 dagen per week in 2 woonzorginstellingen en ik heb nog een halve dag ambulant bij mensen, maar 3 dagen in totaal!

Ik verdien zo tussen de 2500 en 2750 per maand netto. Ik zorg dat ik voor de vakantie mezelf ook gewoon door kan betalen, een 13de maand heb ik niet,ook geen pensioen opbouw. Wij lossen elk jaar extra af op ons huis en mijn man heeft wel pensioen straks,maar hij heeft het bedrijf waar hij al 30 jaar werkt afgelopen jaar,samen met 2 collega's, overgenomen. Moet zeggen dat wij het altijd financieel goed konden doen,maar het is nu wel extra riant.

Maar het gevoel van vrijheid als je eigen baas bent is onbetaalbaar! Ik bepaal wanneer ik werk en ik bepaal ook wanneer ik niet werk,zo fijn!

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:09

NotYourLine schreef:
Wat leuk! Mijn schoonmoeder werkt al 20+ jaar als medisch pedicure. Zij is aan huis begonnen, daarna verhuisd naar een huisje in de tuin en nu heeft ze al geruime tijd een zaak buiten de deur met 3 meiden in dienst.



Dat is al een mooie lange tijd.
Bevalt haar dus nog steeds goed?

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:12

karrij schreef:
Hey zie je bericht nu pas,hier nog een medisch pedicure!

Leuk dat je er over nadenkt, ik zeg beginnen! We komen chronisch collega's te kort zeker de medisch pedicure's!

Ik doe het werk nu zo'n 15 jaar en nog steeds met enorm veel plezier!

Ik werk ambulant in 2 grote verpleeghuizen en nog een halve dag bij diverse mensen thuis. Ik werk 3 dagen in totaal en dat vind ik meer dan genoeg;-)

Heerlijk om eigen baas te zijn! Heeft zoveel voordelen.

Waar woon je en waar wil je de opleiding doen?

Veel succes hoor ennuh als je wat wil weten let me know


Bedankt voor je fijne bericht!

Over waar en hoe ik de opleiding wil gaan doen ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik weet nu wel dat je eerst de basis opleiding pedicure moet doen en dat je daarna medische pedicure kunt doen.

Medisch pedicure is wel mijn doel.

Het uiteindelijke doel is om dan praktijk aan huis te hebben, waar we ook de mogelijkheid voor hebben dus dat is erg fijn.

Ik woon in Friesland (Makkum)

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:13

moonsparkle schreef:
Ik denk er ook weleens aan, maar ik vind het wat lastig in te schatten hoe het qua inkomsten is. Ik ben ook weleens bij de opleiding wezen kijken maar destijds toch een andere opleiding gaan doen



Wat leuk dat je er ook wel eens aan denkt. Wat houdt je tegen?
En wat voor opleiding heb je toendertijd gedaan toen je besloot om niet de pedicure opleiding te gaan doen?

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:15

Mijn moeder is pedicure en die hoor ik altijd zeggen als je geld wilt verdienen en veel wilt werken dan moet je pedicure worden :D

Ik denk als ik mijn moeder zo hoor dat het juist heel goed is om hierin een opleiding te doen , er is veel tekorten en overal zijn lange wachtrijen voor klanten.

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:07

Zebrastreep schreef:
Mijn moeder is pedicure en die hoor ik altijd zeggen als je geld wilt verdienen en veel wilt werken dan moet je pedicure worden :D

Ik denk als ik mijn moeder zo hoor dat het juist heel goed is om hierin een opleiding te doen , er is veel tekorten en overal zijn lange wachtrijen voor klanten.


Ja dat hoor ik ook overal.

Heb er jaren terug wel eens vaker aan gedacht. Maar toen nog volop in de baby's en een man als internationaal vrachtwagen chauffeur.

De jongste is nu bijna 2,5 jaar dus mijn tijd om een weer een opleiding te gaan doen is nu een stuk realistischer

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:41

Ik heb destijds gekozen om in de tandtechniek te werken en werk nu als doktersassistente. Wat me tegen houdt is inderdaad hou ik genoeg over ook denkend aan arbeidsongeschiktheidverzekering en pensioen, die zekerheid heb ik nu natuurlijk wel. Maar ook of het uitdagend genoeg blijft, wat is jullie ervaring daar in?

En ik heb niet zo'n hele goede rug :o hoe is het met de houding? Nu wissel ik staan, lopen en zitten veel af

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Opleiding / beroep ervaringen pedicure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:12

Kijk in ieder geval goed waar je je opleiding gaat doen, niet ieder aanbieder van de opleiding is erkend!

Ik heb het destijds bij de Landstede in Zwolle gedaan, helaas doen zij het niet meer.

Volgens mij heb je in het noorden de noord nederlandse academie in Heerenveen en Groningen, daar heb je ook praktijklessen.

Groot voordeel met kinderen(heb ik dan niet) maar je kunt je eigen tijd helemaal inplannen, rondom de kinderen heen.

je moet een goed tarief neerzetten en alle kosten meerekenen, ik vind dat ik niet verkeerd verdien.

Maar Medisch pedicure is wel de trend hoor, steeds meer verzekeringen gaan hier op over.

Neem eens contact op met collega's in de buurt, zij kunnen je alles vertellen over het werken bij jou in de buurt en of bij jullie ook een tekort is.

Maar onderschat de opleiding niet, het is best pittig hoor, veel stof tot je opnemen. Daar moet je echt de tijd voor nemen.

Heb je vragen? Contact me maar!

Succes met je keuze

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 07:15

Hey TS , ff nieuwsgierig hoor :D

Maar ben je nog begonnen met de basis opleiding voor pedicure?

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 08:40

Ja zeker! Sinds februari dit jaar doe ik de pedicure opleiding bij de NNA :)

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Opleiding / beroep ervaringen pedicure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 07:41

Oooooh wat goeeed!
En gaat het goed? Leuk joh!

Als je vragen hebt stel ze me gerust!

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:19

Ik ben in 23 en 24 wel eens met een familielid mee geweest naar een pedicure en ik vond de tarieven bizar laag. 20 euro was hij kwijt voor 20 a 30 minuten werk. Ik vraag me dan af, verdien je daar wel een goed salaris mee?

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 08:43

karrij schreef:
Oooooh wat goeeed!
En gaat het goed? Leuk joh!

Als je vragen hebt stel ze me gerust!



Ja hartstikke leuk. Halverwege mei mijn eerste theorie examen (fysiologie / anatomie )

Ja dat ga ik zeker doen :o

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 08:44

AnnoNiemand schreef:
Ik ben in 23 en 24 wel eens met een familielid mee geweest naar een pedicure en ik vond de tarieven bizar laag. 20 euro was hij kwijt voor 20 a 30 minuten werk. Ik vraag me dan af, verdien je daar wel een goed salaris mee?



Zelf persoonlijk ken ik geen pedicure die 20 euro hanteert :o

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:47

Ik zou ook graag iets voor mezelf willen doen en dat ook aan (medisch) pedicure, maar inderdaad twijfel of het genoeg op zal leveren. De opleiding is ook best prijzig.

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 14:04

moonsparkle schreef:
Ik zou ook graag iets voor mezelf willen doen en dat ook aan (medisch) pedicure, maar inderdaad twijfel of het genoeg op zal leveren. De opleiding is ook best prijzig.


Voor wat ik hoor bij pedicures/ medisch pedicures is dat ze er prima mee verdienen. Die ik ken hebben ook allemaal een klantenstop zo druk hebben ze het.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:46

moonsparkle schreef:
Ik zou ook graag iets voor mezelf willen doen en dat ook aan (medisch) pedicure, maar inderdaad twijfel of het genoeg op zal leveren. De opleiding is ook best prijzig.


Iedere pedicure zal beamen dat zijn/haar praktijk vol zit. (of dat ze een klantenstop hebben).
Het feit dat de meeste niet voldoende overhouden, hebben ze vooral aan zichzelf te danken ;)

De meeste pedicures zijn absoluut niet commercieel, en verdienen daarom niet voldoende om ook een pensioen op te bouwen, maar nogmaals, dat ligt echt voor 80% aan de pedicures zelf.

Er is werk genoeg, dus als je dan zelf te weinig vraagt, kun je dat de klant niet kwalijk nemen.
Als je praktijk vol zit, en je gooit je tarieven met 5 euro omhoog, zullen er best 5 klanten weg lopen, maar die mis je vaak niet, want dat zijn dan vaak toch al niet je fijnste klanten ;)

De rest zal het met liefde betalen als je goed werk levert. Door je tarieven te verhogen, hoef je minder te werken, voor hetzelfde salaris.
Daarnaast is er zo veel vraag naar pedicures, dat die 5 gaten waarschijnlijk binnen een week weer opgevuld zijn met nieuwe klanten, die direct je verhoogde tarief gaan betalen, dus waar je ook geen gezeur van krijgt dat je duurder bent geworden.

Ik werk al 18 jaar in deze branche (niet als pedicure, maar als leverancier)......

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:50

Typhoon schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik ben in 23 en 24 wel eens met een familielid mee geweest naar een pedicure en ik vond de tarieven bizar laag. 20 euro was hij kwijt voor 20 a 30 minuten werk. Ik vraag me dan af, verdien je daar wel een goed salaris mee?



Zelf persoonlijk ken ik geen pedicure die 20 euro hanteert :o


klopt. 20 euro dan heb je het echt over hobbyisten in mijn ogen, (of heel plat gezegd de chinees op de hoek, die niet echt volgende de hygiƫnecode en richtlijnen werkt).
De standaardtarieven van pedicures ligt een beetje tussen de 35 en 50 euro (en dan zit TS helaas wel in een minder goed betaald gebied, maar goed, de vaste lasten in die omgeving liggen ook lager) voor een behandeling van ca. 30 minuten.
Pedicures zouden zo moeten rekenen, dat ze zo'n 50-60 euro (en dit is het minimale) per uur krijgen. Als je daar alle vaste lasten en kosten (mesjes, handschoenen, afschrijving apparatuur etc.) vanaf haalt, dan houdt je ongeveer een salaris over waarvan je netjes kunt leven.
Die omzet kun je ophogen, door een stukje bij verkoop te doen (waar ook veel pedicures allergisch voor lijken te zijn). Die sturen de klant liever door naar de kruidvat voor een tube vaseline om op hun voeten te smeren in plaats van dat ze de klant iets degelijks adviseren en dit mee verkopen.

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 07:51

Citaat:
klopt. 20 euro dan heb je het echt over hobbyisten in mijn ogen, (of heel plat gezegd de chinees op de hoek, die niet echt volgende de hygiƫnecode en richtlijnen werkt).
De standaardtarieven van pedicures ligt een beetje tussen de 35 en 50 euro (en dan zit TS helaas wel in een minder goed betaald gebied, maar goed, de vaste lasten in die omgeving liggen ook lager) voor een behandeling van ca. 30 minuten.
Pedicures zouden zo moeten rekenen, dat ze zo'n 50-60 euro (en dit is het minimale) per uur krijgen. Als je daar alle vaste lasten en kosten (mesjes, handschoenen, afschrijving apparatuur etc.) vanaf haalt, dan houdt je ongeveer een salaris over waarvan je netjes kunt leven.
Die omzet kun je ophogen, door een stukje bij verkoop te doen (waar ook veel pedicures allergisch voor lijken te zijn). Die sturen de klant liever door naar de kruidvat voor een tube vaseline om op hun voeten te smeren in plaats van dat ze de klant iets degelijks adviseren en dit mee verkopen.

Dit was echt geen hobbyist maar een zeer nette professionele praktijk met meerdere mensen in dienst. Niet in de randstad, though.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:50

Inderdaad een behandeling voor 20 euro kan niet uit! Die pedicure is dan ook niet goed bezig!

Mijn tarieven verschillen, ambulant, dus echt bij de mensen thuis , reken ik 40 euro, mits de behandeling niet langer dan 20/25 duurt, is het langer dan komt er per kwartier 8 euro bij! Ik plan mijn klanten per 45 minuten.

Maar in de verzorgingshuizen vraag ik 35 euro en ben ik met 20 minuten wel klaar (deze voeten zie ik elke 6 weken, dus goed onderhouden). Als ik de handen ook nog moet verzorgen ( dat zijn er veel, zeker 75% van de mensen)vraag ik 10 euro bij, dan ben 5 a 10 minuten langer bezig! Ik doe in het verpleeghuis zo'n 14 a 15 klanten per dag!
En we zijn vrijgesteld van BTW! dus reken maar uit wat ik op 1 dag verdien, ik zit snel op een omzet van 500/550 euro per dag, tuurlijk kosten gaan er vanaf, en je Zvw en inkomstenbelasting.
In heb een ziektenkostenvoorziening bij de Aegon voor zo'n 200 euro per maand (aftrekbaar van de belasting) en ik los elk jaar zo'n 6000 euro af op onze woning (is mijn pensioen straks).

Daarnaast doe ik best veel diabeten, die vergoeding loopt via de podotherapeuten, en vraag naast het tarief dat ik van de podotherapeut krijg (verschilt per podo maar zo tussen de 32 en 36 euro) nog 12,50 bij.

Al met al verdien ik voor 3 dagen per week (8 weken vakantie per jaar) werk een leuke boterham, ken mezelf vanaf dit jaar zo'n 3000 euro per maand uitbetalen en met de vakantie heb ik nog een leuk bedrag die ik mezelf kan uitkeren. Mwaaah ik kan banen die minder opbrengen.

en er is een grote schaarste wbt medisch pedicure's , maar de opleiding is ook pittig, maar op MBO niveau 4.

Net vandeweek alle administratie van 2023 terug gekregen van mijn boekhouder en ook hij zei: je doet het niet verkeerd dame :o

Manlief heeft ook een eigen bedrijf (samen met 2 compagnons) en dat loopt ook als een tierelier, we voelen ons super trots op wat we bereikt hebben en hebben een heel aardige buffer voor als de tijden minder kunnen gaan worden.

Oja , ik zit niet in de randstad , maar in Zwolle,


oei wat een verhaal is het geworden :+

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:01

Super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hoeveel uur per week werk je dan ongeveer? Je hebt wel geluk denk ik dat je ook een verzorgingshuis hebt, dan kan je op een locatie blijven en natuurlijk de hele dag door behandelingen. Denk dat dat wel veel kan schelen, maar dat je wel geluk moet hebben dat ze nog iemand zoeken.

Heb even gekeken naar wat een beetje in de buurt zit maar de opleiding is een heel erg duur :o en dan ben je nog niet eens medisch pedicure

Afbeelding

Of deze is een combi van beide opleidingen

Afbeelding

Dan moet ik eerst behoorlijk lang sparen/ afbetalen

Werkt er niet iemand hier als pedicure waarbij ik een dagje mee kan kijken of het me echt wat lijkt