Starten met een opleiding in 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:29

Dat herken ik zo Lau, van dat stabiele. Dit had ik tien jaar geleden inderdaad ook niet hoeven proberen. Je bent er klaar voor wanneer je er klaar voor bent <3

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:31

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. En je hebt nog tijd genoeg!

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 19:11

Ik was even vergeten dat ik zelf een voorbeeld moest maken. Tot zo ver mijn teken skills

Afbeelding

Hoe is het met jullie?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:16

Goed bezig!
Na week 2 niet op school geweest zijn ivm persoonlijke omstandigheden, ben ik vandaag weer geweest en zit ik zowaar aan het huiswerk :')

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 19:32

Sterre98 schreef:
Goed bezig!
Na week 2 niet op school geweest zijn ivm persoonlijke omstandigheden, ben ik vandaag weer geweest en zit ik zowaar aan het huiswerk :')


Jij aan het huiswerk? Ben super trots op je!


Zo moet hij uiteindelijk worden

Afbeelding

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:46

Ja moet een presentatie maken over het merk wat we gebruiken op school. Gelukkig kende ik de basis al, en kan ik alles vanuit een filmpje pikken maar pff had hier geen zin in :')

Ah goed bezig!

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:00

Ik ben super trots op mijn klasje! Kijk hoe goed ze dit hebben gedaan:
Afbeelding

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:36

Wat goed Lau! Wat een gezellig lokaal zo.

Is ‘t gelukt met je presentatie sterreke98?

Hoe zijn de eerste weken jullie bevallen?

Hier ligt het tempo echt heeeeel hoog. Ik heb de eerste schriftelijke opdracht (voor een cijfer) al moeten inleveren na de eerste week, maandag heb ik al een mondeling tentamen gehad. Volgende week maandag de deadline van de tweede schrijfopdracht én moet een referaat (soort presentatie) geven van 25 minuten. Alles voor een cijfer. De eerste is na een week al gestopt want die vond de druk te hoog. En eerlijk: ik snap dat wel.

En ‘t niveau is ook hoog. In de schrijfopdracht - we moesten een annotatie schrijven bij een uitspraak van een gerechtshof à 1.700 woorden - mochten er maximaal twee taalfouten worden gemaakt. Meer dan dat = niet nakijken en één mogelijkheid tot verbetering van die taalfouten. Zitten er dan alsnog fouten in, is het direct een onvoldoende. Krijg ik een mailtje dat ik meer dan twee fouten heb gemaakt en dus de eerdergenoemde consequenties van toepassing waren. Wat waren de fouten: ik heb het gerechtshof 3x een “zij” genoemd ipv een “het”. Dus ik terug gemaild dat ik dat te streng beoordeeld vond en het in mijn ogen herhaalfouten waren en geen afzonderlijke fouten. Ik was daar echt heel teleurgesteld over. Het was niet alsof ik d/t-fouten maakte en er zat geen enkele spelfout in.

Krijg net een mailtje terug, ik heb inderdaad gelijk en hij heeft het alsnog nagekeken. Heb ik daar gewoon een 8,1 voor :'). Met nog de opmerking bij de rubriek: helder geschreven met weinig taalfouten }> :o Hoe zonde zou het zijn als dat dus een onvoldoende was geweest. Was al helemaal klaar om te stoppen met die studie, zat mezelf echt aan te praten dat ik een verkeerde keuze had gemaakt. Nou ja, niet helemaal dus :=

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 05:50

Jeetje beegee wat heftig! Welke opleiding doe je?

Hier ligt het tempo ook hoog maar is nog wel te doen

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:59

Ik doe een master commercieel vermogensrecht (privaatrecht) aan de EUR :)

Hoe bevalt jouw studie? Ik zie in je berichten dat je doktersassistente doet, wat goed!

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:47

Ik ben nog geen opleiding gestart maar wil dit wel gaan doen. Dit jaar of in 2024.

Maar waar begin je? Hoe vind je een werkplek waar je kunt starten en hoeveel salaris krijg je dan?

Ik heb een mbo4 opleiding financiën en zou graag leerkracht willen worden. Ik ben heel sportief en neig daardoor naar gymleerkracht op het VO waarbij ik ook graag mentor zou willen worden. Al trekt een basisschool, groep 4 mij ook wel.

Of een vervolgopleiding op hrm gebied.

Ik hik er al een paar jaar tegenaan.
Hart en verstand zijn in conflict met elkaar. In de tussentijd had ik al een opleiding afgerond kunnen hebben.

Ik heb nu een goed salaris en heb dit eigenlijk wel nodig om mijn gezin te kunnen onderhouden.

Wat gaf bij jullie de doorslag?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:26

Ik wilde niet meer werken waar ik toen werkte. Ben bewust een bbl opleiding gestart ivm het loon. Nu hebben wij nog geen kinderen dus het was een beetje nu of nooit haha

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:15

Ik begin alweer gedemotiveerd te raken merk ik.

Heb modellen nodig en opeens vind ik dat erg lastig.
Ben ook ziekig, wat ook niet perse meewerkt.

Vind het even heel lastig om me tot dingen toe te zetten..

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 16:10

Mama3 schreef:
Ik ben nog geen opleiding gestart maar wil dit wel gaan doen. Dit jaar of in 2024.

Maar waar begin je? Hoe vind je een werkplek waar je kunt starten en hoeveel salaris krijg je dan?

Ik heb een mbo4 opleiding financiën en zou graag leerkracht willen worden. Ik ben heel sportief en neig daardoor naar gymleerkracht op het VO waarbij ik ook graag mentor zou willen worden. Al trekt een basisschool, groep 4 mij ook wel.

Of een vervolgopleiding op hrm gebied.

Ik hik er al een paar jaar tegenaan.
Hart en verstand zijn in conflict met elkaar. In de tussentijd had ik al een opleiding afgerond kunnen hebben.

Ik heb nu een goed salaris en heb dit eigenlijk wel nodig om mijn gezin te kunnen onderhouden.

Wat gaf bij jullie de doorslag?


Ga eens informeren bij scholen in de buurt wat er mogelijk is. Ik had het geluk nog stufie te kunnen aanvragen. Want helaas is de praktijk leerroute een verkapte bol opleiding. Ik krijg dus niet betaald voor mijn stage.

Bedenk ook heel goed wat je echt leuk lijkt. Groep 4 is heel anders lesgeven als een stel pubers.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:23

Mama3 schreef:
Ik ben nog geen opleiding gestart maar wil dit wel gaan doen. Dit jaar of in 2024.

Maar waar begin je? Hoe vind je een werkplek waar je kunt starten en hoeveel salaris krijg je dan?

Ik heb een mbo4 opleiding financiën en zou graag leerkracht willen worden. Ik ben heel sportief en neig daardoor naar gymleerkracht op het VO waarbij ik ook graag mentor zou willen worden. Al trekt een basisschool, groep 4 mij ook wel.

Of een vervolgopleiding op hrm gebied.

Ik hik er al een paar jaar tegenaan.
Hart en verstand zijn in conflict met elkaar. In de tussentijd had ik al een opleiding afgerond kunnen hebben.

Ik heb nu een goed salaris en heb dit eigenlijk wel nodig om mijn gezin te kunnen onderhouden.

Wat gaf bij jullie de doorslag?



Als je een deeltijd opleiding volgt kun je ernaast 4 dagen werken en/of stagelopen. Maar ik weet niet of dat bij de ALO een mogelijkheid is. Met de ALO krijg je een bevoegdheid waarmee je op alle scholen mag lesgeven, je hoeft dus nog niet voor een leeftijdsgroep te kiezen. Hetgeen wel het geval is als je twijfelt tussen pabo en de lerarenopleiding. Je moet wel sporttesten doen om toegelaten te worden. Voor een algemene lerarenopleiding ben je wel toelaatbaar met je mbo niveau 4 diploma.

Het mentoraat is een taak van de docent, daar is geen speciale opleiding of cursus voor. Dat zit dus gewoon in het takenpakket.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:13

Hier is alles in stroomversnelling gegaan de afgelopen tijd.

Mijn paardje heb ik moeten laten inslapen. Ze verslechterde exponentieel en ik vond het niet meer eerlijk. Het is gelukkig heel ‘goed’ gegaan allemaal, maar ze was 20 jaar m’n beste vriendin dus het verlies valt zwaar.

Maar… dit verandert de zaak wel wat voor mij. Ik heb nu qua tijd en qua geld wel wat meer ruimte, waardoor ik toch het eerdere aanbod van de dierenartsenpraktijk kon overwegen. Ik ben dus akkoord gegaan met een dienstverband van 24u per week vanaf november *\%/* het is zo’n leuke praktijk en het klikt heel goed. Dan heb ik dus 1 lesdag per week, 1 stagedag voor dierverzorging (tot ongeveer april) en 3 dagen werken in de dierenartsenpraktijk. Beetje druk maar wel heel leuk. Deze week maar opzeggen bij mijn huidige werkgever — ook spannend want daar zit ik al bijna 8 jaar. Maar het voelt goed!

Lau wat een top idee zeg, ziet er zo gezellig uit!

Beegee poeh, wat heftig. Dat is inderdaad een super hoog tempo. Goed dat je nog even achter dat cijfer bent aangegaan zeg! Dik verdiend!

Mama3 hm lastige overwegingen. Heel eerlijk moet ik zeggen dat de doorslaggevende factor bij mij onder andere was dat ik geen opleiding wilde doen met kids — en aangezien we wel een kinderwens hebben en ook de leeftijd hebben, was het een beetje nu of nooit. Maar er hebben veel dingen meegespeeld hoor.

Sterre jammer dat je gedemotiveerd raakt! Hoe lang moet je nog? 1 jaar, of 2? Het heerst enorm nu hè, ziekte. Beterschap!

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:06

Helaas niet het Stap budget gekregen dus ga de volgende ronde doen. Betekent dat ik pas in december ofzo begin. Ergens wel fijn want November is echt een drukke maand qua werk..

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:56

Wat verdrietig van je paard Eapy, maar fijn dat je nu een leer- en werktraject in kunt.

Hopelijk de volgende ronde meer geluk, Blingh.

Mama3: misschien kun je het basisonderwijs en gymleekracht combineren? Ik ben groepsleerkracht en vakleerkract gym.

Mijn opleiding is afgelopen woensdag begonnen, heel interessant en leuke groep van 15 meiden/vrouwen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:39

Hoe is het hier met iedereen? Druk aan de studie?

Hier van de week mijn 2e schooldag gehad (ik heb ongeveer om de 2-3 weken een schooldag op locatie) en het was weer onwijs leuk. Stukje praktijk en wat theorie, deze keer over vogels. Mega interessant want ik weet heel weinig over vogels!

Stage loopt relaxt, is op mijn oude stal dus inwerken hoefde vrijwel niet. Ken de mensen, ken een groot deel van de paarden en het is altijd wel lekker werken. Fysiek pittig maar wel even goed voor me ;)

Ben ook mijn laatste maand bij mijn ‘oude’ werkgever aan het afronden. Nog 2 vluchten en dan start ik per 1 november bij de dierenkliniek! Zo veel zin in!

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:21

Druk ja, ook minder leuke dingen, maar goed.

Stage wil modellen, en mijn eerste toetsen komen eraan. Dus wel spannend haha

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:03

Vervelend dat je druk bent geweest met minder leuke dingen Sterre. Moeilijk is het dan, als je tegelijkertijd ook druk bent met een opleiding waar je je focus op wilt houden… sterkte met alles!

Hoe is het met de rest?

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 15:00

Ik ben heel druk met de studie, soms denk ik echt dat het mij te veel word. Maar dit is omdat ik mezelf zieke druk opleg. Ben nu bezig met leereenheid 2 ik heb de eerste 2 opdrachten al af. Ga volgende week eens beginnen aan opdracht 3 en dan daarna aan 4, je hebt er 5 weken voor maar ik wil graag goed op schema blijven.

Werd gister wel gebeld door mijn begeleider,
ik vond het wel even moeilijk er is iemand die het niet echt naar zijn zin heeft op stage. Ze vroeg of ik eventueel wilde ruilen. Maar ik heb het zo naar mijn zin op deze plek moest bijna huilen toen ik aan ruilen dacht. Dus ik zei ik wil er best over nadenken maar dan wil ik een dagje meekijken op die plek. Dan kan ik inschatten of dit wat voor mij is.
Het voordeel daar is wel dat je stage loopt door de hele school en je veel verantwoordelijkheid hebt. je hebt ook gewoon je eigen rooster dus meer vrijheid want dit is zoals het is na de opleiding.
Maar ik heb zo een goede band met deze kindjes ze zijn allemaal zo leuk en sommige zijn echt aan mij gehecht. Een jongetje heeft bijv best wat gedrags problemen maar ik kan hem altijd overtuigen het wel te doen. En als we naar de gym gaan wil hij altijd bij mij lopen en doet hij rustig. Hij wil ook geen lichamelijk contact maar wil wel mijn handje vasthouden. De juf zegt ook dat hij zo anders is als ik met hem mee naar gym ben geweest of niet. Hij is dan zo veel rustiger omdat ik hem net wel even die 1 op 1 aandacht kan bieden en luister naar zijn verhaal. En dat zijn echt dingen die ik dan toch ga missen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:30

Voorzichtig doen met jezelf Lau! Goed je gevoel volgen en niet ruilen als het niet goed aanvoelt. Wel heel erg lief van je dat je het overweegt.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:33

In het onderwijs werken veel perfectionisten, pas op jezelf Lau.
Als je eerste reactie op ruilen zo overduidelijk is, is dat wat mij betreft een nee. Lekker blijven waar je bent, banketstaaf voor de ander maar daar kun jij niets aan doen.

Ik heb inmiddels drie opleidingsdagen erop zitten en de eerste opdrachten en deadline zijn bekend. Ik ga ervoor, moet vast goedkomen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:29

Lau; Kies voor jezelf. Er zijn vast wel meer stageplaatsen te vinden in het onderwijs voor die ander. Wie zegt dat zij of jij het wel fijner gaat krijgen bij een wissel.Als je nog op je plek zit, dan gewoon blijven zitten. Klinkt ook heel positief dat je zo'n vertrouwensband al hebt gecreëerd voor die leerling.