Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:15

Dankjewel iedereen!

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:31

Oh ik meld me hier ook! *\o/*
Vanaf februari start ik met mijn scriptie. Ik ben laatstejaars student Pedagogische Wetenschappen :)
Onderwerp van mn project is taalontwikkeling van kleuters. We zijn met 5 studenten en moeten allemaal zelf een onderzoeksvraag bedenken.
6 februari heb ik de eerste meeting met m'n begeleider.


Fijn dat het eerste deel gelukt is Fair, gefeliciteerd! :)
Snap wel dat je zegt dat je liever een 8 had. Wat moet je precies doen met de expositie?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:43

Wat een goed nieuws allemaal! ik heb vandaag gehoord dat ik mijn herkansingen (eerste ooit) en mijn thesis proposal resit gehaald heb, dus de laatse loodjes gaan echt beginnen voor mij :)

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:12

Goed nieuws allemaal! En interessant thema Lois.

Mijn lessen beginnen volgende week ook weer, na een maandje rust van de universiteit. Als het goed is kregen we deze week te horen bij welk thema voor de thesis we geplaatst zijn, dus hopelijk is dat ook echt morgen. Vind het toch wel spannend haha.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:05

Vraagje! Ik heb een 9 voor mijn bachelorscriptie gehaald en ga volgende week lunchen met mijn scriptiebegeleider en de tweede lezer om het te vieren. Ik betaal die lunch natuurlijk, maar ik zou het ook leuk vinden om ze allebei iets te geven als bedankje. Een mercidoos of bosje bloemen is zo vreselijk uitgekauwd maar ik ben daarbuiten een beetje inspiratieloos. We liggen qua leeftijd allemaal behoorlijk dicht bij elkaar en hebben bijna collegiale omgangsvormen (ipv student-docent), dus een 'beste juf/meester' mok is ook een beetje suf :') Iemand enige inspiratie?

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 12:59

Ik gooi dit topic weer eens omhoog! Hoe staat het met iedereen?

Ik heb net de eerste versie van mijn onderzoeksopzet voor mijn thesis ingeleverd. Ik was bang dat ik nog niet tot een duidelijke onderzoeksvraag zou komen, die dacht ik zaterdag te hebben en toen kwam ik in een hele grote twijfel en paniek terecht van wat ik nu eigenlijk ging onderzoeken en of dat überhaupt mogelijk is met de tijd/middelen die ik heb. :+ Maar dat is gister gelukkig goed gekomen (door enkel 2 concepten in de vraagstelling om te draaien _O- ).
Dus ik ben heel tevreden. Het moet nog volledig herschreven worden en het is absoluut nog te kort door de bocht, maar ik heb mijn doelstelling, relevantie en methoden duidelijk en ook alle concepten zo ver mogelijk uitgewerkt met literatuur.

Ondertussen neemt de kat van de buurvrouw het ervan, die komt hier regelmatig chillen, ik ben heus niet jaloers op zijn dagbesteding. :')

Afbeelding

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:41

Mag ik me ook melden? Heb nog niet alle pagina's gelezen, dat zal ik zo even doen, maar kwam bij toeval het topic tegen.
Ik ben momenteel ook aan het afstuderen, d.w.z. ik hoef nog maar één examen te halen en dan heb ik mijn BSc, dus het moet dit jaar wel gaan gebeuren. Heb het examen in januari afgelegd, toen had ik het helaas niet gehaald, maar in augustus kan ik het nog een keer proberen.
MIjn naam is Marjolein, 31 jaar en ik studeer Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ik heb ook in Antwerpen gewoond, maar inmiddels woon ik (weer) bij mijn ouders in de kop van Noord-Holland. Ik ga dus niet meer naar de universiteit, het gaat echt enkel om het examen, dus de lessen hoef ik niet meer te volgen, die heb ik vorig jaar namelijk al gevolgd. Tegelijkertijd werk ik, sinds een paar weken, als Research Medewerker op de Clinical Research Unit in het AvL-NKI. Wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor de verwerking van stalen (meestal bloed, maar soms ook urine) en die moet opsturen naar de sponsor van het desbetreffende onderzoek (denk aan AstraZeneca, Janssen, Novartis etc.), zodat zij daar weer resultaten uit kunnen halen voor eventuele nieuwe behandelingen tegen kanker. Het is leuk werk, maar ook wel zwaar, doordat je de hele tijd aan moet staan en alles natuurlijk nieuw is. Gelukkig heb ik hele fijne collega's, die met alles willen helpen, dus komt uiteindelijk allemaal goed. Als ik mijn BSc heb hoop ik daar door te kunnen stromen naar Research Coördinator, of een post-HBO opleiding te mogen starten tot Deskundige Infectiepreventie. Ik weet niet zo goed waar mijn hart nu ligt, maar ik heb nog even de tijd.
Ik wil dus geen master doen, wat ergens heel jammer is, maar ik heb heel lang over mijn bachelor gedaan, dus ik wil ook wel gewoon aan het werk en wat opbouwen. Met mijn bachelor openen er ook al genoeg deuren :)

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:49

Fijn dat je toch nog bij een duidelijke onderzoeksvraag kwam Suliko :D Ik kan de stress goed snappen! Ik ben ergens dan ook wel blij dat ik geen thesis hoef te schrijven :=

Welkom leintje! Ik studeer bijna hetzelfde, maar dan de HBO versie (Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek). Ik ben 28 dus ik snap heel goed dat je wil gaan werken en dat het jammer is toch niet te kunnen doorstuderen, ik heb precies hetzelfde!
Je bent research medewerker, maar doe je zelf ook research daar of is het voornamelijk samples processen?
Is het mogelijk om iets van "bijles" te kunnen nemen om het examen toch te kunnen halen of denk je hem nog wel te kunnen halen zonder hulp?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 14:02

Hier gaat het wel prima eigenlijk! Ik heb een paar weken terug mijn concept plan van aanpak ingeleverd, daar de week erna de feedback op verwerkt en er vorige week maandag een klap op gegeven, inmiddels met zegening van zowel mijn docent als stagebegeleidster. Dat betekent dat ik nu verder kan met het theoretisch kader en dus volop in mijn onderzoek zit.

Als alles zo blijft gaan en mijn stukken straks ook goedgekeurd worden heb ik 24 juni afstudeerzitting en kan ik dan hopelijk ook melden dat ik afgestudeerd ben!

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:07

Nee echt enkel het verwerken van de stalen, EmmaVZ. Het stukje research ligt echt bij de sponsoren, dus ik zie niet veel van de resultaten terug, wat wel jammer is, tenzij ik het opzoek zodra het onderzoek is afgerond. Daarom ook dat ik als ik mijn diploma heb, wel graag wil doorstromen naar Research Coördinator want dan krijg je net wat meer verantwoordelijkheden en functies. Ook dan ben ik niet echt bezig met de research, maar dan mag ik studies uitwerken en ben ik ook vanuit de sponsor het aanspreekpunt voor de studie. Ik ben dus meer achter de schermen bezig, dan echt actief in het onderzoek.

Zo te horen ben je goed op weg xPabloBokt! Ik hoop voor je dat het zo blijft gaan en het lukt om 24 juni af te studeren :D

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:56

Ah ja, dat is ook iets wat ik jammer zou vinden, dus snap dat je wil doorstromen, leintje.

Mijn stage loopt eind mei ten einde, hopelijk. Ik heb echter nog helemaal niks gehoord over mijn verdediging, dat kan in mei zijn maar ook pas in juli. Dat is wel enorm vervelend want ik wil graag ook nog een vakantie plannen in de zomer, maar ik kan nog niks boeken nu |o

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:16

Zo te horen is iedereen lekker druk bezig!

Ik blijf ook nog even gezellig hangen.
Werk als gediplomeerd VIG bevalt mij prima.
Einde van het jaar begin ik aan een opleiding intern voor werkbegeleider

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:04

Ik heb vanwege mijn gezondheid moeten besluiten om mijn thesis pas na de zomer te doen en nu te focussen op het halen van alle vakken. Nu weer erg druk, want volgende week zijn de examens al.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:10

Goed bezig iedereen! Veel al beginnen aan of in de afrondende fase!

Ik heb gister mijn scriptie afgeschreven en gemaild naar projectbegeleider met zelfbeoordeling. Die geeft vervolgens aan of het ontvankelijk is en dan zet ik hem in gradework.

Kreeg ik vanmiddag terug dat mn literatuur niet volgens apa 7 is, dus nog niet ontvankelijk. Nou mn bek viel open want ik heb al 9 jaar (2 studies) nooit problemen met mn APA. Gelukkig was een vriendinnetje bij me en die heeft me geholpen dus als het goed is, is het opgelost. Hopelijk morgen ontvankelijk verklaard en dan kan ik m inleveren en als hij dan voldoende beoordeeld wordt BEN IK KLAAAAAR

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:58

AnnetteFlame schreef:
Kreeg ik vanmiddag terug dat mn literatuur niet volgens apa 7 is, dus nog niet ontvankelijk. Nou mn bek viel open want ik heb al 9 jaar (2 studies) nooit problemen met mn APA. Gelukkig was een vriendinnetje bij me en die heeft me geholpen dus als het goed is, is het opgelost. Hopelijk morgen ontvankelijk verklaard en dan kan ik m inleveren en als hij dan voldoende beoordeeld wordt BEN IK KLAAAAAR


Ze veranderen die dingen ook te vaak. Heel irritant. Ik kijk voortaan op apastyle.apa.org en hoop dat die up to date blijft hahah.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Afstuderen MBO/HBO/WO Schooljaar 2023/24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:29

Het bleek trouwens na 3x heen en weer mailen, dat hij bedoelde dat de tweede regel van elke bron in je literatuur lijst een cm moet inspringen :') op zich super logisch dat dat goed moet zijn maar al die jaren heb ik dat nooooit gedaan en ik ben er ook nooit op afgerekend. Maargoed afgelopen donderdag ingeleverd, dus over 2.5 week hebben de beoordelaars met elkaar een consensus gesprek en dan hoor ik meer

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:44

Volgens mij heb ik me hier wel eens eerder in gemeld maar toch nog even mijn verhaal.
Long story short: ik ben aan het afstuderen voor mijn deeltijd HBO studie Bedrijfskunde en heb nogal een moeilijk traject. Opdrachtgever welke niet goed meewerkt, vraagstuk wat eerst goed gekeurd wordt en na 10 weken alsnog afgekeurd waardoor ik de helft van mijn tijd kwijt was.
Uiteindelijk heb ik na veel ploeteren mogen herkansen. Zondag is de deadline en moet ik het inleveren. Dat ik moest herkansen had ik wel verwacht en dat vind ik ook niet erg maar dit is dus de herkansing dus ik moet/wil dit wel heel graag halen.

Ik vind het alleen wel heel erg vervelend dat het hele traject zo ontzettend moeizaam is. Ik heb alles in de hele opleiding in een keer gehaald, nooit iets hoeven herkansen, behalve een minor tentamen wat niet door Bedrijfskunde gegeven wordt.
Nu zit ik hier en vraag ik mij echt regelmatig af waarom het nu allemaal zo moeizaam moet. Ik kreeg feedback op dingen waar ik nooit eerder problemen mee heb gehad, we moeten ineens dingen doen die we nooit geleerd hebben. Ik wordt daar soms ZO onzeker van! Ik voel me bedrogen door de opleiding want waarom hebben ze mij eerder alles zo soepel laten doorlopen en was ik wel echt klaar voor het afstuderen?? -:(-
Ik heb wel gebruik gemaakt van de hulp die vanuit school geboden werd om het te verbeteren en de examencoördinator heeft er ook naar gekeken en heeft er een goed gevoel over. Maar hij beoordeeld mij niet. Ik ben gewoon zo klaar met al die onzekerheid en stress. Al weken slapeloze nachten en ik voel me schuldig als ik er niet meteen aan zit maar ik kan die energie/motivatie soms echt niet vinden. Het kost zo veel moeite. Helaas is dit wel een bekend verhaal en hoor ik van veel anderen dat het op het HBO heel vaak gebeurd dat je bij het afstuderen ineens op een heel ander niveau moet zitten en je daar niet op voorbereid bent. Ik zou ook echt willen dat de school eens in de spiegel gaat kijken wat HUN AANDEEL hierin is maar ik verwacht dat ze dat niet snel zullen doen of met mij delen. Maar het voelt soms zo oneerlijk dat ik het gevoel heb dat alles maar aan mij zou moeten liggen terwijl ik de rest van de opleiding nooit problemen heb gehad. {:)-:(

Het voelt wel fijn om even anoniem mijn hele relaas er uit te gooien, nu moet ik nog wat dingen doen en dan kan ik het dit weekend afronden, nog even knallen!