Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:59

Ik schop dit topic even omhoog. Mijn rente staat nu vastgesteld op 2,56% tm 31-12-2028

Baal er echt van, normaal krijg ik altijd ruim van tevoren een mail van Duo wat mijn rente gaat zijn (0% dus afgelopen jaren) maar hier heb ik geen bericht over gehad geloof ik Het is dat ik net inlogde om te checken of het al bekend was. Ik wist natuurlijk dat het eraan ging komen..

Ik wil nu als een idioot gaan aflossen, maar moet er even goed voor gaan zitten met welk maandelijks bedrag :=

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:05

Hoe staat het met diegene die versneld willen aflossen?

Mijn plan was iets vertraagd. Iets met adhd en uitstellen en zo. Maar heb inmiddels mijn iMac verkocht die ik bijna niet gebruikte. Voorlopige aanslag over afgelopen jaar herzien waardoor ik een paar 100 euro extra kreeg en nog een aantal van die dingen.

Zo gisteren een mooi bedrag (bijna 1 derde) kunnen aflossen bovenop mijn al verhoogd maandbedrag.

Ook eindelijk de subsidie aanvraag geregeld voor de isolatie van het huis. Hopelijk wordt dat allemaal netjes in 1 keer goedgekeurd en kan ik dat ook gebruiken om versneld af te lossen.

Zoals het er nu voorstaat zou ik mei volgend jaar dan klaar moeten zijn. Al heb ik ook nog steeds wel hoop dat bitcoin nog iets leuks gaat doen dit jaar en ik er op die manier nog iets sneller vanaf kan.

Ben er trouwens wel achter dat mijn berekening in excel niet helemaal 100% klopt. Ik denk dat zij rekenen met dagrente en niet met maandrente. Conclusie is voor mij dat de bedragen een fractie lager zijn dan ik dacht, dus is minder erg.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 26-02-24 12:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14294
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:07

Hier gaat m’n rente vanaf 2025 omhoog. Ik heb het volledige bedrag nu op m’n spaarrekening staan. Het is in 2024 wel m’n bufferpotje dus als ik het in december nog heb dan los ik het in 1x af.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:10

Ik heb twee studieschulden, één met lage rente (de eerste schuld, geen mega hoog bedrag) en één met hoge rente (behoorlijk fors bedrag). Ik zou graag met een financiële meevaller die ik heb gehad een hap uit de tweede schuld halen en de eerste gewoon ff laten zoals die is, maar kan dat? Weet iemand dat?

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 12:12

Ja hoor. Gewoon naar duo gaan. Naar de schuld die je wilt aflossen. Kiezen voor extra aflossen en dan een betaling doen via iDeal.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:21

Mijn schuld is bijna weg, laatste jaar zonder rente dus wil hem dit jaar ook helemaal aflossen. Staat nog zo’n 2000 euro open dus dat moet lukken.
Die van mijn man is pittiger door het niet afronden van een hbo opleiding (was wel door omstandigheden, iemand een idee of we daar nog wat mee kunnen?), maar na die van mij gaan we met die van hem bezig

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:26

Shiloh schreef:
Hoe staat het met diegene die versneld willen aflossen?

Mijn plan was iets vertraagd. Iets met adhd en uitstellen en zo. Maar heb inmiddels mijn iMac verkocht die ik bijna niet gebruikte. Voorlopige aanslag over afgelopen jaar herzien waardoor ik een paar 100 euro extra kreeg en nog een aantal van die dingen.

Zo gisteren een mooi bedrag (bijna 1 derde) kunnen aflossen bovenop mijn al verhoogd maandbedrag.

Ook eindelijk de subsidie aanvraag geregeld voor de isolatie van het huis. Hopelijk wordt dat allemaal netjes in 1 keer goedgekeurd en kan ik dat ook gebruiken om versneld af te lossen.

Zoals het er nu voorstaat zou ik mei volgend jaar dan klaar moeten zijn. Al heb ik ook nog steeds wel hoop dat bitcoin nog iets leuks gaat doen dit jaar en ik er op die manier nog iets sneller vanaf kan.

Ben er trouwens wel achter dat mijn berekening in excel niet helemaal 100% klopt. Ik denk dat zij rekenen met dagrente en niet met maandrente. Conclusie is voor mij dat de bedragen een fractie lager zijn dan ik dacht, dus is minder erg.


Ik heb een tijdje terug gebeld met duo hierover, had veel gespaard en heb gelukkig mijn studieschuld in 1 keer kunnen aflossen. Ze rekenen inderdaad met dagrente. Dus als je schuld bijv 1000 euro is en je maakt 1000 euro over om af te lossen dan kan het zijn dat er nog een klein bedrag overblijft. Ze raadde dan ook aan dat als je het overmaakt om wat meer over te maken om dan die rente te dekken. Wat je teveel hebt betaald wordt dan weer teruggestort.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:31

Hier wel druk mee bezig. Ik denk dat het mij nog 2 jaar gaat kosten toch nog. Wat meer dan de helft heb ik al, dat staat rente te vangen op een deposito. Daarvan is de rente hoger dan mijn lening, dus dat dempt de DUO rente wat die ik moet betalen.

Maar ben in verwachting van een baby, dus het sparen gaat wat minder hard.

Vriend is ook zijn best aan het doen voor zijn DUO schuld. Hij wil ervan af voordat hij rente gaat moeten betalen en dat zou moeten lukken. Ook met ongeveer een jaar of 2 dus nog.

Dus nog even volhouden en dan houden we per maand samen een leuk bedrag over wat niet meer naar de aflossing gaat. :)

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:21

Ik heb een flinke schuld. Het volledig afbetalen voordat nieuwe rente periode op 1-1-2026 ingaat, dat lukt niet. Maar ik wil wel zoveel mogelijk sparen tot die tijd om in elk geval het bedrag zo laag mogelijk te krijgen. Dat scheelt toch weer in rente.


Liselot, ik heb mijn studie ook niet afgemaakt. Ik heb nog keer een kwijtschelding gehad van iets van 8.000? Maar dat is alweer even geleden en ik weet ook niet meer wat exact de reden daarvoor was. Er is dus wel iets mee, maar de details durf ik je zo niet te geven.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:27

Hmm, dat is dan nog het uitzoeken waard. Bij mijn man is het geweest vanwege 2 sterfgevallen in zijn gezin. Is alleen wel al een tijd geleden dat hij gestopt is met zijn studie

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:51

Hier ook (mede door dit topic) iets meer aan aan het afbetalen. Ik heb mijn maandbedrag een beetje verhoogd, maar omdat ik tot eind 2025 op 0% rente zit en op mijn spaarrekening toch nog 2,5% krijg vooral daar aan het sparen zodat ik eind 2025 hopelijk het grootste deel in 1x kan aflossen.

linoleum

Berichten: 6463
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:24

Qerty schreef:
Hier ook (mede door dit topic) iets meer aan aan het afbetalen. Ik heb mijn maandbedrag een beetje verhoogd, maar omdat ik tot eind 2025 op 0% rente zit en op mijn spaarrekening toch nog 2,5% krijg vooral daar aan het sparen zodat ik eind 2025 hopelijk het grootste deel in 1x kan aflossen.

Ik heb m’n vaste maandbetaling wel laten doorlopen, maar de rest idd op spaarrekening om zo rente voordeel te hebben. Heb eraan gedacht om die periode m’n maandbetaling ook te pauzeren en dat te sparen met rente. Maar ben bang dat ik niet consequent genoeg kan zijn om dat altijd netjes te doen, dus die wel laten doorlopen.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:45

Ik hoop mijn studieschuld voor mijn 30e (wat in september is) af te lossen. Er staat nog 14.000 schuld open. Ik spaar nu zoveel mogelijk en wil het dan in september in 1x af te lossen. Ik kan niet wachten totdat mijn geld eindelijk echt van mij is en ik niemand meer wat verschuldigd ben.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:23

linoleum schreef:
Qerty schreef:
Hier ook (mede door dit topic) iets meer aan aan het afbetalen. Ik heb mijn maandbedrag een beetje verhoogd, maar omdat ik tot eind 2025 op 0% rente zit en op mijn spaarrekening toch nog 2,5% krijg vooral daar aan het sparen zodat ik eind 2025 hopelijk het grootste deel in 1x kan aflossen.

Ik heb m’n vaste maandbetaling wel laten doorlopen, maar de rest idd op spaarrekening om zo rente voordeel te hebben. Heb eraan gedacht om die periode m’n maandbetaling ook te pauzeren en dat te sparen met rente. Maar ben bang dat ik niet consequent genoeg kan zijn om dat altijd netjes te doen, dus die wel laten doorlopen.

Hier idem. Ook omdat ik bang ben dat als er toch een keer een financiële tegenvaller is en ik heb wat van het opzij gezette geld nodig, ik anders ook bang ben alsnog weer op 0 te moeten beginnen. Heb alleen m'n maandbedrag verhoogt naar 50eu omdat ik 35,65 zo'n stom bedrag vind :') Maar de rest zet ik idd ook apart op m'n spaarrekening vanwege de rente.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:40

Hier hetzelfde! Ik los af wat moet van DUO en de rest gaat op een spaarrekening.

Mocht er echt iets zijn, kan ik er ook nog bij. Toch een soort fijne gedachte.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 10:56

Mijn spaarrekening staat na die extra aflossing lager dan die in jaren heeft gestaan en ergens is dat wel eng. Maar aan de andere kant, dat ongemakkelijke gevoel zorgt er ook voor dat ik secuur blijf en zo min mogelijk uit geef en zo snel mogelijk de rest ook kan aflossen zodat ik zo snel mogelijk weer kan gaan sparen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:41

linoleum schreef:
Qerty schreef:
Hier ook (mede door dit topic) iets meer aan aan het afbetalen. Ik heb mijn maandbedrag een beetje verhoogd, maar omdat ik tot eind 2025 op 0% rente zit en op mijn spaarrekening toch nog 2,5% krijg vooral daar aan het sparen zodat ik eind 2025 hopelijk het grootste deel in 1x kan aflossen.

Ik heb m’n vaste maandbetaling wel laten doorlopen, maar de rest idd op spaarrekening om zo rente voordeel te hebben. Heb eraan gedacht om die periode m’n maandbetaling ook te pauzeren en dat te sparen met rente. Maar ben bang dat ik niet consequent genoeg kan zijn om dat altijd netjes te doen, dus die wel laten doorlopen.


Ja heb ik ook overwogen, maar inderdaad het risico dat ik het dan toch voor een deel uitgeef vind ik iets te groot, plus dat ik best een groot maandbedrag aflos en het bedrag dat ik dan eind 2025 in een keer moet betalen per maand toch weer een stukje slinkt. Mijn spaardoel voor eind dit jaar is om mijn gehele studieschuld op mijn spaarrekening te hebben staan. Zodat er eind volgend jaar ook nog een stukje spaarrekening overblijft na het aflossen van de schuld.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:53

Misschien een spaarrekening bij een andere bank afsluiten? Krijg je waarschijnlijk ook nog meer rente. Ik heb het DUO spaargeld ook bij een andere bank geparkeerd dus kom ik er niet zo makkelijk gelijk bij. Ik zie het daarom ook niet dagelijks staan en reken het dan ook niet als 'mijn' spaargeld. Verder zul je inderdaad ook wat eigen discipline moeten hebben.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:24

Liselot schreef:
Hmm, dat is dan nog het uitzoeken waard. Bij mijn man is het geweest vanwege 2 sterfgevallen in zijn gezin. Is alleen wel al een tijd geleden dat hij gestopt is met zijn studie

Waarschijnlijk heeft hij recht op kwijtschelding van een deel van zijn schuld. Je kan het een en ander hierover vinden op o.a.:
https://duo.nl/particulier/minder-of-niets-aflossen/kwijtschelding.jsp#kwijtschelding-aanvullende-beurs

Daarnaast heeft Francien Regelink hier over geschreven: https://nl.linkedin.com/posts/francien-regelink-06838721_zeg-maar-doei-tegen-je-studieschuld-hallo-activity-7051592781592436737-plCI
Via hier kan je betalen voor de informatie die zij verzameld heeft waardoor je het kan gebruiken bij je aanvraag: https://druksdeal.nl/duo/.
Weet dat het aanvragen wel een gedoe en geregel is, succes!

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:34

deksel schreef:
Liselot schreef:
Hmm, dat is dan nog het uitzoeken waard. Bij mijn man is het geweest vanwege 2 sterfgevallen in zijn gezin. Is alleen wel al een tijd geleden dat hij gestopt is met zijn studie

Waarschijnlijk heeft hij recht op kwijtschelding van een deel van zijn schuld. Je kan het een en ander hierover vinden op o.a.:
https://duo.nl/particulier/minder-of-niets-aflossen/kwijtschelding.jsp#kwijtschelding-aanvullende-beurs

Daarnaast heeft Francien Regelink hier over geschreven: https://nl.linkedin.com/posts/francien-regelink-06838721_zeg-maar-doei-tegen-je-studieschuld-hallo-activity-7051592781592436737-plCI
Via hier kan je betalen voor de informatie die zij verzameld heeft waardoor je het kan gebruiken bij je aanvraag: https://druksdeal.nl/duo/.
Weet dat het aanvragen wel een gedoe en geregel is, succes!


Oh dit is heel interessant! Ik heb namelijk de hele stempelkaart: ADHD/autisme/dyslexie/ dyscalculie en een depressie gehad tijdens mijn studie mede ook omdat ik mantelzorger ben. Ook de reden dat ik niet kon werken naast mijn studie maar alsnog met heel hard knokken en op mijn tenen lopen mijn studie in 4 jaar heb afgerond.

Soms schaam ik me diep dat ik niet heb gewerkt naast mijn studie en zo veel schuld heb opgebouwd. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen 4 jaar dan was het gewoon ook niet mogelijk met de werkdruk van de studie alleen al.

Ik zit nog 2 jaar in de aanloopfase maarja met de rente bouw ik elke maand ongeveer €80 euro extra op dus ik probeer nu al €250 per maand extra af te lossen en hopelijk op te bouwen naar €350-400 per maand. Het voelt echt als onbegonnen werk. Met 0,0 rente vond ik het prima om er 35 jaar over te doen maar nu wil ik hem in 15 jaar afgelost hebben.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:40

Ik ga na mijn afstuderen ook kijken naar mogelijkheden voor kwijtschelding. Hier ook autisme, depressieve klachten gehad, hevige faalangst, mantelzorger geweest, moeder overleden en een jaar vertraging opgelopen door alles..

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:56

Ik hoorde van mijn decaan dat dat eigenlijk alleen maar lukt als je door je 'beperkingen' het beoogde werk van die studie niet meer kan doen. Dus een professioneel pianist die na een ongeluk zijn handen niet meer kan gebruiken bijvoorbeeld. Dit gaat trouwens over kwijtschelding op medische gronden, niet over aanvullende beurs oid want die heb ik zelf nooit gehad.

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:12

VuurVleugels schreef:
Ik hoorde van mijn decaan dat dat eigenlijk alleen maar lukt als je door je 'beperkingen' het beoogde werk van die studie niet meer kan doen. Dus een professioneel pianist die na een ongeluk zijn handen niet meer kan gebruiken bijvoorbeeld. Dit gaat trouwens over kwijtschelding op medische gronden, niet over aanvullende beurs oid want die heb ik zelf nooit gehad.


Precies wat ik eigenlijk ook verwacht als het gaat om een instantie als DUO, alleen bij hoge uitzondering met extreem goede reden. Maar zo gaat het bij de meeste instanties volgens mij inmiddels dat zodra er mogelijk kwijtschelding zou kunnen zijn er heel moeilijk gedaan gaat worden.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:28

Oei, kan dat alleen als je je lening nog niet volledig afgelost hebt? Ik heb mijn eerste studie wegens gezondheidsredenen moeten afbreken, maar heb al het geld al afgelost. De lening van mijn tweede studie staat wel nog open.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:01

Ik heb vanwege autisme wel een extra jaar stufie en ov gehad, maar dat was nog tijdens mijn studie en dat was in de prestatiebeurs era.