Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:17

Shiloh schreef:
Ik heb vanwege autisme wel een extra jaar stufie en ov gehad, maar dat was nog tijdens mijn studie en dat was in de prestatiebeurs era.


Ik zit nu ook in mijn reservejaar aanvullende beurs en OV. Pressure is on om mijn diploma te halen dit jaar :+

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:18

Shiloh schreef:
Ik heb vanwege autisme wel een extra jaar stufie en ov gehad, maar dat was nog tijdens mijn studie en dat was in de prestatiebeurs era.


Had je toen nog recht op OV of niet? En zo nee, hoe heb je het aangevraagd?

Ik doe namelijk momenteel nog mijn master en heb vanwege een chronische ziekte toch moeten besluiten om mijn master met een half jaar te verlengen. Echter loopt mijn OV dus na dit jaar af, en moet ik het zelf gaan betalen. Een verlenging daarvan zou dus wel fijn zijn.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 21:26

Moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer precies weet hoe ik dat geregeld had. Liep toen bij psychologen en ook de universiteits arts. Ik kreeg die diagnose tijdens mijn studie en volgens mij is dat toen met de hulp van de unie arts aangevraagd. Je zou DUO eens kunnen bellen, of bij de unie rond vragen, neem aan dat elke unie wel een afdeling heeft die in dit soort dingen ondersteund.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:28

Joy_Mennings schreef:
Shiloh schreef:
Ik heb vanwege autisme wel een extra jaar stufie en ov gehad, maar dat was nog tijdens mijn studie en dat was in de prestatiebeurs era.


Had je toen nog recht op OV of niet? En zo nee, hoe heb je het aangevraagd?

Ik doe namelijk momenteel nog mijn master en heb vanwege een chronische ziekte toch moeten besluiten om mijn master met een half jaar te verlengen. Echter loopt mijn OV dus na dit jaar af, en moet ik het zelf gaan betalen. Een verlenging daarvan zou dus wel fijn zijn.



Uitleg:

https://duo.nl/particulier/studievertra ... ebeurs.jsp

https://duo.nl/zakelijk/hoger-onderwijs ... vragen.jsp

Je doet dit via je studentendecaan, zo heb ik het toen ook gedaan. Ik heb het medisch formulier door mijn huisarts laten invullen en ondertekenen.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:52

Bedankt allebei! Ik ga er eens naar kijken.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:32

Ik werd zojuist weer met mijn neus op de feiten gedrukt :( Ik was begin dit jaar blij dat ik eindelijk onder de 30.000 euro schuld was uitgekomen. Ik ben versneld aan het aflossen en heb in twee jaar tijd €5000,- euro afgelost. Geen mega bedrag, maar toch blij dat ik onder die 30 zat.
Nu log ik zojuist in bij DUO, gewoon even kijken wat de status is en ik dacht dat ik op een lager bedrag uit zou komen dan dat er staat. Nu zie ik dus dat er sinds dit jaar iedere maand ruim €70,- aan rente weer terug op het bedrag komt. Dus ik los 350 af per maand en dan komt daar weer 70 voor terug. Dit voelt zo echt als dwijlen met de kraan open :(

Ja ik wist dat ik in het hoge rentepercentage zou vallen, maar - knullig natuurlijk - hier had ik toch niet echt rekening mee gehouden :o

Nouja, we lossen maar weer 'vrolijk' verder af.. Ooit is het einde in zicht..

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:52

Ik had zelf ook een studieschuld. Deze viel wel onder het oude stelsel, dus mijn rentepercentage was een stukje hoger dan nu.

Die rente deed altijd pijn. Het voelt toch een beetje alsof je geld in rook op gaat. Mij hielp het om kleine doelen te stellen. zoals Birgit__. Lening verlagen naar bedrag x, rente verlagen naar bedrag x. En stukje bij beetje is het me gelukt mijn schuld af te lossen.

Het lijkt soms uitzichtloos, en het is een hele hoop geld. Maar het moment dat ik de laatste betaling deed voelde zo bevrijdend. Ik ben nog steeds blij dat ik heb doorgezet. Ondanks dat er genoeg momenten waren dat ik er moedeloos van werd. Ook mijn omgeving hielp niet mee. Die wezen vooral op het lage maandbedrag. Maar ik voelde me er zo slecht bij dat ik dat nog tientallen jaren zou moeten betalen.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:59

Ik heb echt oprecht medelijden met jullie.
Zelf het geluk gehad nooit veel te hoeven lenen en ook nog in het gunstige leenstelsel te vallen. Daarbij zeer snel kunnen aflossen omdat ik goed verdiende.

Maar ik vind het nog steeds beschamend dat de lichting na mij het zwaar heeft. Niet alleen een schuld, maar ook minder kansen op de huizenmarkt.
En ze waarschijnlijk worden ingehaald door de lichting die het makkelijker krijgt.
Bij de verkiezingen vind ik dit een belangrijk onderwerp wat voor mij zeker meeweegt in de stemkeuze. Ook al had ik zelf wel veel geluk.


Daarom spaar ik nu al voor onze kleine meisjes. Om te voorkomen dat zij ook straks de dupe worden. Mijn hubby denkt dat het allemaal wel los zal lopen, aangezien dit pas over ca 18 jaar zal spelen.

Ik ben het liever voor.. en anders geven ze het maar uit aan een huis.

Dit topic is voor mij de Trigger. Ik vind echt dat de overheid wat flinke aanpassingen moet doen. Een woord; beschamend! En dat voor Nederland.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:24

Wat lief van je anomien :) zowel je woorden als het feit dat je voor je kinderen spaart

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:56

Anomien schreef:
En ze waarschijnlijk worden ingehaald door de lichting die het makkelijker krijgt.


Als we inderdaad gaan worden ingehaald door Gen-Z trek ik alle haren uit mijn hoofd denk ik.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:01

VuurVleugels schreef:
Anomien schreef:
En ze waarschijnlijk worden ingehaald door de lichting die het makkelijker krijgt.


Als we inderdaad gaan worden ingehaald door Gen-Z trek ik alle haren uit mijn hoofd denk ik.


Dat zeg ik… beschamend.
Dit moet ook veel bekender worden. Net als de toeslagenaffaire. Laat de overheid maar eens gestraft worden. Het moet ook veel meer op de politieke agenda komen.

Ik ben van mening dat als het vooraf gunstiger werd gepresenteerd, je achteraf niet toch met een mega probleem moet zitten. Alleen omdat je wilde studeren en gebruik wilde maken van de (destijdse) redelijk gunstig leenstelsel. Dat was je studie immers waard en het gaf je mogelijkheden in het leven/carrière. Gezonde afweging.

Dweilen met de kraan open, zoals ik hierboven las. Want dat is het dan wel ineens geworden….en dan niet eens een normaal huis kunnen kopen. Dit had niemand voorzien.

Op veel punten ben ik trots op ons land. Maar dit is er niet een van.

Ik ben voor compensatie!

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:17

VuurVleugels schreef:
Anomien schreef:
En ze waarschijnlijk worden ingehaald door de lichting die het makkelijker krijgt.


Als we inderdaad gaan worden ingehaald door Gen-Z trek ik alle haren uit mijn hoofd denk ik.

Naja eerlijk, onder het huidige/oude basisbeursstelsel had ik waarschijnlijk met +- 0 euro schuld geëindigd. Nu hoef ik "maar" een kleine 12K af te lossen en ben ik daar extra voor opzij aan het zetten, maar het voelt wel een beetje als zonde geld. Had ik gewoon zonder schuld klaar geweest dan had ik die 12K direct in een huis kunnen stoppen én had ik direct al meer hypotheek kunnen krijgen := dus in dat opzicht voel ik me best genaaid eerlijk gezegd :\

Birgit, mijn vriend zit wrs ook op zo'n 100eu rente per maand. Echt om te huilen idd... |(